آیا ضربان قلب بالای ۹۰ خطرناک است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ضربان قلب را خود را بگیرید و ببینید که ضربانتان بالاتر از 90 است. معمولا این یافته، بسیاری از افراد را نگران می کند. اما چرا این چنین است و آیا ضربان قلب بالای ۹۰، موردی خطرناک و نگران کننده است؟

ضربان قلب طبیعی چقدر است؟

محدوده ی ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 عدد در دقیقه است. به ضربان قلب کمتر از این مقدار، برادی کاردی گفته می شود و به ضربان قلب بالاتر از این مقدار، تاکی کاردی می گوییم. بنابراین مادامی که ضربان قلب زیر 100 است، لزوما نشانه ی بدی وجود ندارد، ولی به طور کل با توجه به آزار دهنده بودن ضربان های در این طیف، بسیاری از افراد با ضربان های بالاتر از 80-90 نیز نگران می شوند.

چرا ممکن است ضربان بالا برود؟

برای ضربان قلب بالا علل متعددی وجود دارد.

ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

اگر ضربان قلب بالا داریم چه باید بکنیم؟

در صورتی که احساس طپش قلب دارید و در بررسی های خود متوجه شده اید که ضربان قلب شما بالاتر از 90 است، بهتر است یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید. معمولا بررسی هایی که در این افراد انجام می شود شامل موارد زیر است :

درمان ضربان قلب های بالا چیست؟

درمان ضربان قلب بالا بستگی مستقیم به علت و منشا آن دارد. به طور خلاصه :

  • اگر پزشک برای شما، تشخیص آریتمی مطرح کند باید اقدامات درمانی انجام شود. این اقدامات درمانی در برخی موارد می تواند تنها مصرف دارو های کاهنده ی ضربان و تنظیم کننده ی ریتم باشد ولی در برخی مواقع می تواند روش هایی نظیر ابلیشن باشد. انتخاب این روش ها بستگی به نوع آریتمی تشخیص داده شده دارد.
  • بیمارانی که به علت کم خونی دچار طپش هستند، معمولا با اصلاح کم خونی، از شدت طپش هایشان کاسته می شود.
  • بیماران با پرکاری تیرویید نیز، به دنبال درمان این مشکل از این طپش ها و ضربان های بالا راحت می شوند.
  • اگر علل فوق بررسی شدند و پزشک شما تشخیص داد که منشا طپش های شما آریتمی یا کم خونی یا پرکاری تیرویید نیستند و به طور کل شما مشکل قلبی مهمی ندارید، دیگر جای نگرانی نیست. در این گونه موارد کنترل اضطراب و استرس (با کمک مشاوره با روانپزشک یا مصرف دارو های ضد استرس خفیف)/ استفاده از دارو های کاهنده ی ضربان قلب ساده مثل پروپرانولول و ورزش منظم می تواند کمک شایانی به برطرف کردن این علایم کند.
درمان ضربان قلب های بالا چیست؟

آیا طپش قلب بالا خطرناک است؟

به طور کل علل طپش قلب زیاد که در بالا ذکر شد خطر مهمی ندارند، ولی به خاطر ماهیت این بیماری توصیه می شود که حداقل یک بار بررسی کامل قلبی برای شما انجام شده باشد. بسیاری مواقع با رعایت چند مورد ساده و مصرف تعدادی داروی سبک، می توان این بیماری را درمان کرد و از شدت علایم بیمار کاست.

جمع بندی

به طور کل ضربان قلب بالای ۹۰، عموما موارد خطرناکی را شامل نمی شوند و در بسیاری از مواقع علل ساده ای مثل نبود آمادگی جسمانی یا کم خونی یا استرس عامل این طپش ها هستند. هر چند برخی مواقع نیز، آریتمی های قلبی می توانند عامل این علایم باشند. به طور کل برای اطمینان از اینکه منشا این طپش ها چه هستند و چه اقداماتی برای بهبود آنها لازم است، بهتر است یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید و بررسی های اولیه برای شما انجام شود.


نبض ما

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید