جراحی چانه

جنیوپلاستی که به آن جراحی چانه یا منتوپلاستی نیز گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است که برای تغییر شکل چانه انجام می شود، که به طور معمول به دو روش، افزودن کاشت برای بزرگ کردن اندازه چانه یا برداشتن استخوان فک، برای کاهش اندازه چانه انجام می شود، این روش اغلب برای بهبود تعادل ویژگی های صورت پیشنهاد می شود.

مردان دارای چانه های وسیع تری، نسبت به زنان هستند و ترجیح می دهند بیشتر تحت عمل جراحی چانه قرار گیرند. گزارش آماری سال 2019، توسط انجمن جراحان پلاستیک آمریکا نشان داد که 57 درصد از کل اقدامات انجام شده بر روی مردان بوده است. افرادی که برای جراحی چانه مراجعه می کنند اغلب، فقط می خواهند ظاهر خود را از نظر زیبایی بهبود بخشند. نا گفته نماند که زنان و مردان هر دو در افزایش جراحی های پلاستیک نقش دارند.

جنیوپلاستی چیست؟

تغییر شکل چانه از طریق عمل جراحی می تواند، با استفاده از کاشت چانه یا با قرارگیری مجدد استخوان، در حمایت از چانه حاصل شود. در حال حاضر انواع مختلفی از کاشت ها در دسترس است و از مواد مختلفی از جمله سیلیکون یا مواد دیگر ساخته می شوند. افرادی که مایل به جراحی چانه هستند، به طور معمول از طریق جنیوپلاستی استخوانی عمل می کنند. این یک روش ایمن و موثر برای تغییر شکل ساختار استخوانی چانه است و همانطور که از نامش پیداست، شامل اصلاح ساختار اسکلتی چانه است.

علاوه بر جنیوپلاستی استخوانی، انواع دیگری از روش های جراحی برای تغییر شکل چانه وجود دارد:

1. جنیوپلاستی کشویی

جنیوپلاستی کشویی، روشی کمتر تهاجمی است که معمولاً برای اصلاح چانه بازگشتی یا نامرتب، استفاده می شود. برش V شکل معکوس از یک دندان نیش، به سمت دندان نیش دیگر، ایجاد می شود. سپس برای برش استخوان چانه، از بقیه فک و اصلاح نقص و یا نافرمی آن، از  فشار و کشش استفاده می شود.

2 . جنیوپلاستی پرشی

جنیوپلاستی پرشی، جراحی است که در آن استخوان چانه هم به جلو و هم به سمت بالا حرکت می کند. این عمل با ایجاد برش در فک پایین و آوردن آن قسمت به جلو و بالا، به گونه ای انجام می شود که لبه پایین چانه در مقابل منطقه فوقانی فک پایین قرار گیرد.  به علتحرکت پرشی از فک پایین به سمت بالا به آن جنیوپلاستی پرش نیز می گویند.

انواع جراحی چانه

3 . جنیوپلاستی کاهشی

این نوع از جنیوپلاستی، برای کاهش یا از بین بردن چربی اضافی چانه، انجام می شود. همچنین برای بیمارانی که احساس می کنند چانه آنها خیلی بزرگ است، نیز تجویز می شود. چانه را می توان به عقب برد، یا می توان آن را کوچکتر و یا باریک تر کرد. در طول این روش، دو برش موازی، مطابق با عرض چانه انجام می شود.

4 .جنیوپلاستی گسترشی

این روش جنیوپلاستی برای پهن کردن چانه باریک انجام می شود و شامل برش و تقسیم انتهای پایین چانه در وسط است. قطعات برش داده شده با استفاده از پیوند استخوان، پهن می شوند.

چه کسی عمل جراحی زیبایی چانه را انجام می دهد؟

در سال 2019، گزارشی از انجمن جراحان پلاستیک آمریکا نشان داد که بیشتر بیمارانی که تحت عمل جراحی چانه قرار گرفتند، بیش از 55 سال سن داشتند. جراحی چانه یک روش کاملاً مشهور است و 39٪ کل روشهای جراحی پلاستیک را در آن سال، تشکیل می دهد. این گزارش همچنین نشان داد که 9 درصد از کل عمل جنیوپلاستی در نوجوانان 13،-19 ساله انجام شده است.

موارد منع مصرف قبل و یعد از جراحی چانه

قبل از انجام عمل جراحی چانه، باید در نظر بگیرید که آیا این روش برای شما مناسب و بی خطر است.

  • افرادی که بیماری قلبی دارند در صورت تایید پزشک می توانند کاشت چانه انجام دهند. همچنین، اگر کسی اخیراً یک عمل جراحی قلب انجام داده است، توصیه می شود که جراحی های انتخابی، از جمله عمل جراحی زیبایی را، از شش هفته به سه ماه موکول کند تا بتواند به قلب خود زمان بدهد تا کاملا بهبود یابد.
  • هر کسی که قصد جراحی چانه را دارد نیز، باید قبل از جراحی، مصرف برخی از دارو ها را متوقف کند تا در طول عمل، از تعامل با بیهوشی جلوگیری کند. گروه جراحی پلاستیک در آمریکا توصیه می کند قبل از عمل جراحی، فقط از محصولات استامینوفن مانند Tylenol، برای تسکین درد استفاده شود.

خطرات احتمالی جراحی چانه

اگرچه مطالعات متعدد نشان داده است که عمل جراحی زیبایی، ایمن است، اما برخی از عوارض ناشی از این روش عبارتند از:

مشاوره کامل با جراح پلاستیک، در مورد سابقه پزشکی شخصی شما، می تواند از بروز بسیاری از این عوارض بعد از عمل، جلوگیری کند. اگر بعد از عمل جراحی به جز آنچه در بالا ذکر شد، عارضه دیگری نیز تجربه کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. توصیه می شود قبل از جراحی پلاستیک، از آنچه با هر عارضه ای اتفاق می افتد بپرسید.

هر آنچه درباره جراحی زیبایی چانه باید بدانید

هدف از عمل جراحی چانه

جراحی چانه برای کسانی است که می خواهند شکل چانه خود را تغییر دهند، تا نمایه صورت بهتری داشته باشند. این می تواند به هر کسی که می خواهد موقعیت، شکل و خط چانه خود را تغییر دهد و کسانی که با چانه های عقب، چانه نا متقارن یا چانه بزرگ متولد شده اند، کمک کند.

چند دلیل که ممکن است افراد، عمل جراحی چانه را انتخاب کنند:

  1. اصلاح نامتقارن بودن چانه
  2. اصلاح ناهنجاری مادرزادی چانه
  3. بهبود تعریف چانه
  4. کاهش یا از بین بردن ظاهر چانه دوتایی

سوالاتی که باید قبل از جراحی با جراح پلاستیک در مورد آنها بحث کنید:

چگونه می توان برای عمل جراحی زیبایی آماده شد؟

افرادی که قصد جراحی چانه را دارند می توانند مراحل زیر را برای آماده سازی انجام دهند:

چه چیزی را باید در روز جراحی انتظار داشت؟

در روز جراحی چانه طبق برنامه ریزی که از قبل با پزشک جراح انجام شده است، بی حسی عمومی یا موضعی با دارو های آرامبخش انجام می شود. بعد از بی حسی، پزشک شما یک برش کوچک در اطراف چانه ایجاد می کند. آنها برای این کار از پروتز چانه و یا تغییر فرم استخوان چانه بسته به نوع عمل، استفاده می کنند و در آخر، شکاف بخیه شده و چانه بانداژ می شود. از آنجا که اکثر انواع جنیوپلاستی مانند جنیوپلاستی کشویی روش های سرپایی است، بنابراین در صورت عدم وجود هیچ عارضه ای می توانید انتظار داشته باشید که در عرض یک ساعت انجام شود.

جراحی زیبایی

بهبود بعد از جراحی چانه

پس از جراحی پزشک متخصص برای شما ممکن است دارو تجویز کند:

با این حال ، بسته به نوع جراحی چانه، ممکن است این نسخه ها متفاوت باشند.

برای محافظت از چانه، باید یکی دو هفته بعد از جراحی،، با صورت رو به بالا بخوابید و سرتان بالاتر قرار داده شود. جراح پلاستیک ممکن است به شما بگوید که یک تا دو روز پس از جراحی، فقط مایعات مصرف کنید. جویدن غذا ممکن است پس از سه هفته از سر گرفته شود. همیشه دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

به طور کلی، بعد از سه ماه یا زمانی که تورم فروکش کرد، چانه شما کاملاً بهبود می یابد. چند فاکتور دیگر که می تواند در زمان بهبودی تأثیر بگذارد شامل سلامتی عمومی بیمار، نوع روش، وجود عوارض و میزان تغییرات جراحی است.

مراقبت بعد از جراحی چانه

هنگامی که جراحی توسط یک جراح زیبایی با مجوز وزارت بهداشت و البته با تجربه، انجام می شود، عمل جراحی چانه شما باید در طول زندگی، بدون تغییر شکل، ثابت بماند. اینکه جراحی چانه شما به چه خوبی انجام می شود و چقدر دوام دارد، به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد.


نبض ما

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید