روغن درخت چای برای پوست

روغن درخت چای برای پوست مزایای زیادی به همراه دارد. این روغن جایگزینی برای درمان های معمول می باشد. روغن درخت چای را می توان برای درمان شرایط و علائمی که بر پوست، ناخن ها و مو ها تأثیر می گذارند، استفاده کرد. این روغن را همچنین می توان به عنوان  یک خوشبو کننده دهان، دفع کننده حشرات یا دهان شویه استفاده کرد. هنگامی که از روغن درخت چای به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند شرایط پوستی خاص را درمان کند یا ظاهر کلی پوست شما را بهبود بخشد.

فواید روغن درخت چای برای پوست چیست؟

روغن درخت چای در بهبود سلامت پوست یا تسکین بخشیدن به آن و درمان محدوده ی وسیعی از مشکلات پوستی مؤثر است. از روغن درخت چای با احتیاط استفاده کنید:

پوست خشک و اگزما

روغن درخت چای می تواند با کاهش خارش و تحریک، پوست خشک را تسکین دهد. همچنین، مشخص شده است که این دارو نسبت به کرم های بوتیرات کلوبتازون و زینک اکسید، در درمان اگزما اثر بخشی بیشتری دارد.

نحوه استفاده: چند قطره از روغن درخت چای را با مقدارکمی مرطوب کننده یا روغن حامل ترکیب کنید. پس از حمام، این ترکیب را فورا ً روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و این کار را حداقل روزی یک بار انجام دهید.

چای سیاه مفید یا مضر؟

پوست چرب:

خاصیت ضد عفونی کننده روغن درخت چای، ممکن است به توانایی آن به مقابله با پوست چرب کمک کند. پژوهش کوچکی در سال 2016 دریافت که شرکت کنندگانی که به مدت 30 روز از ضد آفتاب حاوی روغن درخت چای استفاده کرده بودند، بهبود بیشتری را در چربی پوست نشان داده بودند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن درخت چای را به تونر، مرطوب کننده یا ضدآفتاب خود اضافه کنید. همچنین می توانید برای درست کردن ماسک صورت، دو قطره روغن درخت چای را به خاک رس بنتونیت اضافه کنید.

خارش پوست:

این روغن، پوست را تسکین می بخشد و همچنین می تواند به بهبود عفونت هایی که موجب خارش پوست می شوند، کمک کند. پژوهشی کوچک در سال 2012 دریافت که روغن درخت چای، در کاهش خارش پلک مفید می باشد. پمادی که حاوی 5 درصد روغن درخت چای می باشد، روی پلک های افراد شرکت کننده ماساژ داده شد. خارش پلک 16 نفر از 24 شرکت کننده، به طور کامل از بین رفت. 8  نفر دیگر تا حدودی بهبود پیدا کردند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن درخت چای را به مرطوب کننده یا روغن حامل اضافه کنید و آن را چند بار در طول روز روی پوست خود استفاده کنید.

التهاب

 این روغن همچنین به کاهش قرمزی و تورم کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای، التهاب پوست ناشی از حساسیت پوست به نیکل را کاهش می دهد. در این پژوهش، از روغن درخت چای خالص، روی پوست استفاده کردند اما معمولاً توصیه می شود که روغن درخت چای را پیش از استعمال روی پوست، آن را با مقداری روغن حامل رقیق کنید.

نحوه استفاده: 1 قطره روغن درخت چای را به روغن حامل یا مرطوب کننده اضافه کنید و آن را روی ناحیه مبتلا چند بار در روز استفاده کنید.

بهبود بریدگی ها، عفونت و زخم

خاصیت ضد باکتری روغن درخت چای

خاصیت ضد باکتری روغن درخت چای، آن را به یک شفا دهنده زخم مؤثر تبدیل می کند.

مطابق با پژوهش صورت گرفته در سال 2013، روغن درخت چای، به بهبود زخم های ناشی از باکتری کمک می کند.

9 نفر از 10 نفری که از روغن درخت چای علاوه بر درمان های مرسوم استفاده کرده بودند، در مقایسه با کسانی که فقط از روش های قدیمی استفاده کرده بودند، کاهش در زمان بهبود را نشان دادند.

نحوه استفاده: 1 قطره از روغن درخت چای را به پماد زخم اضافه می کنیم و آن را در طول روز مستقیماً روی زخم قرار می دهیم.

درمان مو و پوست سر

شما می توانید با حذف مواد شیمیایی و سلول های مرده پوست از کف سر، از روغن درخت چای برای درمان شوره سر استفاده کنید. استفاده از روغن درخت چای روی مو، می تواند به سالم و مرطوب ماندن آن کمک کند.

نحوه استفاده: ترکیبی از روغن درخت چای و روغن حامل را روی مو و کف سر خود بریزید. بگذارید این ترکیب به مدت 20 دقیقه روی موی شما باقی بماند. سپس از یک شامپوی روغن درخت چایی استفاده کنید که حاوی 5 درصد روغن درخت چای باشد. آن را به مدت چند دقیقه قبل از شستشو روی کف سر و مو ماساژ دهید. سپس از یک نرم کننده حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

آکنه

روغن درخت چای  به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود، یک انتخاب معروف برای درمان آکنه می باشد. تصور می شود که این روغن، قرمزی، تورم و التهاب را تسکین می بخشد. همچنین این ماده به پیشگیری و کاهش جای جوش کمک می کند و باعث صاف و شفاف شدن پوست شما می شود.

نحوه استفاده: 3 قطره از روغن درخت چای را به 2 اونس عصاره فندق افسونگر اضافه کنید و از آن به عنوان یک تونر در طول روز استفاده کنید. شما می توانید از یک شستشودهنده ی صورت، مرطوب کننده و یا پماد درمانی حاوی روغن درخت چای نیز استفاده کنید.

پسوریازیس:

تحقیقات علمی کافی که از کاربرد روغن درخت چای، برای درمان پسوریازیس پشتیبانی کنند، وجود ندارد. گرچه، شواهد حاکی از آن است که روغن درخت چای ممکن است در درمان علائم پسوریازیس، مانند عفونت و تورم و در عین حال، افزایش ایمنی، مفید باشد.

نحوه استفاده: 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را به مقدار کمی روغن حامل اضافه کنید. چند بار در روز آن به آرامی روی ناحیه مبتلا شده قرار دهید.

پسوریازیس

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

خطرات و عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف روغن درخت چای، شامل تحریک پوست، خشکی و خارش می باشد. مطابق با مرکز ملی سلامت تکمیلی و جامع، اکثر مردم می توانند در برابر محصولات حاوی روغن درخت چای، مقاومت داشته باشند. گرچه، احتمال بروز عوارض جانبی نیز وجود دارد.

زمانی احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر می شود، که روغن در غلظت های بالاتری مورد استفاده قرار گیرد. این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

همانند هر محصول دیگر، احتمال به وجود آمدن حساسیت آلرژیک وجود دارد. 

پیش از استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست، بهتر است که از یک تست پوستی، برای اطمینان از اینکه این ماده موجب تحریک پوست نمی شود، استفاده شود. همواره خطرات احتمالی را به هنگام استفاده از روغن های ضروری، در نظر داشته باشید، چرا که برخی از آنها برای کودکان، زنان باردار و یا حیوانات خانگی مضر هستند.

برای مثال، پژوهش صورت گرفته، در مورد رابطه بین روغن درخت چای و سندرم ژنیکوماستی (بزرگ شدن بافت سینه) در پسران در دوران بلوغ می باشد. این پژوهش یک مطالعه ی موردی می باشد که سه پسر بچه 4 ،7 و 10ساله را در بر می گیرد، که دارای سطوح هورمون طبیعی، اما رشد سینه بدون دلیل بودند. این پسران از محصولاتی استفاده می کردند که حاوی روغن درخت چای یا اسطوخودوس بودند. پس از قطع مصرف این محصولات، مشکل ژنیکوماستی در هر سه پسر حل شد. گرچه، این یافته به تنهایی رابطه ی میان روغن درخت چای و ژنیکوماستی را تأیید نمی کند.


نبض ما

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید