لخته خون در ریه

لخته خون در ریه چگونه به وجود می آید؟ خون شما از طریق شریان های ریه، از قلب به ریه می رود. در ریه ها، خون با اکسیژن تأمین می شود و سپس به قلب بر می گردد، که خون غنی از اکسیژن را به بقیه ی بدن شما می رساند. هنگامی که یک لخته ی خون، در یکی از شریان هایی که به سوی قلب می رود، گیر بیفتد، این شرایط آمبولی ریه (PE) نامیده می شود. لخته، جریان طبیعی خون را مسدود می کند.

فقدان اکسیژن می تواند به دیگر اندام های بدن نیز آسیب برساند. اگر لخته خون در ریه، بزرگ باشد یا شریان با چند لخته ی کوچکتر مسدود شده باشد، آمبولی ریوی می تواند کشنده باشد. آمبولی های ریه معمولاً از طریق یک رگ عمیق در پاها به سوی ریه حرکت می کنند. پزشکان این شرایط را ترومبوز رگ عمیق ( DVT) می نامند. این لخته ها زمانی ایجاد می شوند که خون آزادانه نمی تواند از طریق پاها جریان پیدا کند، چرا که بدن شما در یک مدت زمان طولانی مانند یک پرواز طولانی یا رانندگی، ثابت بوده است. این شرایط ممکن است پس از بیماری یا جراحی، زمانی که در حال استراحت باشید نیز اتفاق بیفتد.

چه چیزی ممکن است احتمال ابتلا به آمبولی ریه را افزایش دهد؟

عوامل خطر، مشابه با  ترومبوز می باشند. پزشکان به این عوامل، مثلث یا سه گانه ویرچو می گویند که عبارتند از:

در موارد نادر، یک شریان در ریه می تواند با چیزی غیر از لخته خون در ریه، مسدود شود، مانند یک حباب هوا یا بخشی از یک تومور. اگر استخوان بزرگی از بدن شما بشکند، چربی از استخوان ممکن است وارد خون شود و باعث انسداد شود.

علائم آمبولی ریه بعد از زایمان

چگونه می توان از آمبولی ریه جلوگیری کرد؟

بهترین روش برای جلوگیری از  آمبولی ریه، سعی در متوقف نمودن تشکیل لخته های خون در عمق رگ های شما می باشد. این موضوع می تواند به دلیل سپری نمودن یک دوره ی استراحت، پس از یک عمل جراحی یا بیماری، یا بودن در یک پرواز طولانی ایجاد شود.

اگر شما در معرض خطر هستید، چندین مورد وجود دارد که می تواند احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد:

رقیق کننده های خون

پزشکان این دارو ها را ضد انعقاد می نامند. این دارو ها از تشکیل لخته در خون شما جلوگیری می کنند. پزشک شما ممکن است، زمانی که شما در بیمارستان برای انجام جراحی بستری هستید، این دارو ها را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است این دارو ها را زمانی که پس از یک حمله یا سکته قلبی در بیمارستان بستری هستید، یا دارای عوارض ناشی از سرطان هستید، تجویز کند.

جوراب های فشاری

این جوراب ها، جوراب های بلندی هستند که به پاهای شما فشار وارد می کنند. فشار اضافی به خون کمک می کند که از رگ های شما و عضلات پا عبور کند. پزشک شما ممکن است توصیه کند آنها را مدتی پس از عمل جراحی بپوشید.

ورزش

وقتی که در مدت زمان طولانی در بستر بیماری بوده اید، از رختخواب خارج شوید و به پیاده روی بروید. این کار باعث می شود خون در رگ های شما جاری شود  و فرصتی برای جمع شدن نداشته باشد.

دلیل آب آوردن ریه

کشش پا در هنگام سفر

اگر شما در یک پرواز طولانی هستید، سعی کنید هر چند ساعت یکبار راه بروید، اگر نمی توانید بایستید، انگشتان پا را به سمت خود خم کنید.

در اینجا حرکت کششی دیگری وجود دارد که شما می توانید در حالت نشسته انجام دهید:

  • 1.با یک دست، پای خود را به سمت قفسه سینه خود بکشید.
  • 2.پایین پای خود را با دست دیگر  نگه دارید.
  • 3.این پوزیشن را به مدت 15 ثانیه نگه دارید، و سپس پای دیگر خود را امتحان کنید.
  • 4.این کار را در هر 1 ساعت 10 بار انجام دهید. اگر شما در مسافتی طولانی در حال رانندگی هستید، هر 1 ساعت توقف کنید و پاهای خود را بکشید.
  • همچنین، مایعات زیاد بنوشید تا به هیدراته ماندن بدن خود کمک کنید.

تغییرات سبک زندگی

اقدامات دیگری که می توانید انجام دهید:

در موارد تهدید کننده به مرگ آمبولی ریوی، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد دارو هایی به نام ترومبولیتیک را، برای از بین بردن لخته خون برای شما تجویز کند. حتی ممکن است نیاز باشد که این لخته ها با جراحی خارج و یا شکسته شوند. گرچه، این مورد نادر است.


نبض ما

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید