خواص بادام درختی برای لاغری

از خواص بادام درختی برای لاغری چه می دانید؟ بادام سرشار از اسیدهای چرب سالم و پروتئین، و دارای مقادیر کم کربوهیدرات می باشد.

مواد مغذی عمده موجود در 1 اونس بادام به شرح زیر است:

گرچه ممکن است میزان کربوهیدرات موجود در بادام بالاتر از ماکادامیا، اسپند و گردو باشد (حدود یک یا دو گرم)، اما بادام دارای مقادیر فیبر بالاتر، و مقدار پروتئینی تقریباً سه برابر بیشتر از سایر مغزها است. وجود سایر مواد مغذی اصلی، دلیل دیگری بر استفاده از بادام در یک رژیم غذایی سالم است.

با مصرف یک وعده بادام به وزن 1 اونس، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی کمیابی مانند آنچه در زیر آورده شده است، را دریافت خواهید کرد:

معجزه ۲ خرما و ۸ بادام در رختخواب

علل مقوی بودن بادام

سطح کلسترول بهتر

اگر کلسترول بالایی دارید، از خوردن غذا هایی با محتوای چربی زیاد مانند بادام، اجتناب کنید، اما تحقیقات نشان می دهد که این، کار ِدرستی نیست. خوردن منظم بادام به بدن کمک می کند تا با افزایش مقدار لیپوپروتئین هایی که چگالی بالایی دارند (سطح کلسترول HDL)، از میزان لیپوپروتئین هایی که چگالی کمی دارند (سطح کلسترول LDL)، بکاهد. اهمیت این موضوع در آن است که میزان بالای کلسترول LDL ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد افزایش دهد، در حالی که این خطر، با داشتن سطح HDL بالاتر، شدیدا کاهش میابد.

با بررسی شرکت کنندگان در یک مطالعه بالینی، مشخص شد که مصرف روزانه 1.5 انس بادام، سبب کاهش میانگین کلسترول تا 5.3 mg/dl گردید. درحالی که سطح کلسترول مفید HDL همچنان تغییری نکرده بود. این میزان کاهش در چنین زمان اندکی بسیار چشم گیر است.

در یک مطالعه بالینی دیگر، دانشمندان به بررسی و مقایسه اثر بادام چرب و مافین گندم کامل، سرشار از کربوهیدرات، بر میزان کلسترول پرداختند. آنها 27 نفر را، که کلسترول بالایی داشتند، از هم جدا کرده و به آنها میان وعده های متفاوتی برای مدت یک ماه دادند.هر میان وعده 20٪ از کالری روزانه آنها را تشکیل می داد و شامل دوز مناسبی از بادام کامل، مافین گندم کامل با چربی کم اشباع، یا نصف دوز بادام به همراه نصف مافین بود. مصرف دوز کامل بادام، میزان کلسترول کل را بیش از سایر میان وعده ها کاهش داد، اما حتی نصف دوز کامل آن نیز، باعث بهبود سطح کلسترول LDL گردید.

کاهش سطح کلسترول اکسید شده خبر خیلی خوبی است؛ زیرا سبب رسیدن سطح کلسترول به مقدار سالم، کاهش خطرات قلبی-عروقی و حتی کاهش فشار خون می گردد.

افزایش حساسیت به انسولین

آیا می دانید منیزیم در کنترل قند خون نیز نقش دارد؟ بنابراین شاید تعجب آور نباشد که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز، دارای کمبود منیزیم هستند. افزودن منیزیم بیشتر به رژیم غذایی، میتواند سطح قند خون را کاهش، و حساسیت به انسولین را افزایش دهد بنابراین برای کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، مناسب است.

مجددا یادآور می شویم که یک وعده بادام، حدودا 20٪ از میزان منیزیم مورد نیاز در روز را برایتان فراهم می کند؛ بنابراین ممکن است یک میان وعده ایده آل برای افرادی باشد، که سعی در افزایش حساسیت به انسولین دارند. این، فقط یکی از مزایای بادام برای افرادی است که به مشکلات قند خون دچار هستند.

به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند

کارشناسان مشاهده کرده اند که مصرف بادام بعد از غذا، از افزایش قند خون جلوگیری می کند. بنابراین ممکن است بتوانید با مصرف بادام پس از غذا، میزان افزایش قند خون خود را به حداقل برسانید. در یک مطالعه، به 65 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن و چاقی، رژیم غذایی کم کربوهیدرات مبتنی بر مکمل، با افزودن 84 گرم بادام در روز، یا رژیم غذایی حاوی همان مقدار کالری و پروتئین، اما به شکل کربوهیدرات های پیچیده داده شد.

در افرادی که در وعده های غذایی خود بادام داشتند، کاهش وزن، بهبود نشانگرهای زیستی سندرم متابولیک (مانند BMI و اندازه دور کمر) و کاهش فشار خون، دیده شد؛ که به خودی خود بسیار چشمگیر بود. بهتر آنکه 96٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، توانستند مقدار مصرف دارو های دیابت خود را، فقط با افزودن بادام به رژیم غذایی، کاهش دهند.

فواید استفاده از روغن بادام در ناف

فیبر بیشتر، ناراحتی در هنگام هضم ِکمتر

اگر به خاطر داشتن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک، دچار یبوست یا اسهال شده اید، احتمالاً باید فیبر و آب بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از آنجا که هر وعده بادام حاوی 3 گرم فیبر است، می تواند سبب افزایش حجم مدفوع و بهبود عمل دفع گردد. فیبر موجود در بادام، همچنین باکتری های سالم روده را تغذیه می کند تا در حفظ و تعادل بهتر فلور روده، به شما کمک نماید.

عضله سازی و چربی سوزی

توده عضلانی فاقد چربی، همان چیزی است که باعث می شود تنومند و قوی به نظر برسید. اما در بدن عضله، نسبت به چربی، هنگام استراحت کالری بیشتری می سوزاند. راز سوزاندن چربی، افزایش توده عضلانی است، که می تواند با تمرین و تغذیه پروتئینی ایجاد گردد. برخلاف مغزهای کم کربوهیدرات مانند ماکادامیا، بادام در هر 1 اونس 6 گرم پروتئین دارد که تقریباً مشابه مقداری است که می توانید در یک تخم مرغ یا 1 اونس پنیر پیدا کنید.

و از آنجا که غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر شما را سیر نگه می دارند، بادام می تواند میان وعده مناسبی برایتان باشد.

مهار اشتها

خوردن یک وعده بادام با داشتن پروتئین و فیبر، می تواند گرسنگی را سرکوب کرده و به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید. اگر احساس سیری کنید، ولع زیادی برای غذا نخواهید داشت، و روزانه به طور ناخواسته بیش از حد مجاز، مواد غذایی با کالری زیاد مصرف نمی نمایید. همچنین ممکن است در وعده غذایی بعدی خود، کالری کمتری دریافت کنید.

در مجموع، مصرف تنها 1.5 اونس بادام در روز به مدت چهار هفته، به 137 شرکت کننده در یک مطالعه کمک کرد تا:

کمک به کاهش وزن

علیرغم تفاوت های بین فردی، سبک زندگی و عوامل غذایی، افرادی که از مغز های درختی مانند بادام استفاده می کنند، معمولاً کمتر به چاقی مبتلا می شوند. افرادی که به طور مرتب حداقل دو بار در هفته بادام می خورند، همچنین راحتتر می توانند خود را، در مقایسه با کسانی که به ندرت بادام مصرف می کنند، یا اصلا بادام نمی خورند و وزن بالایی دارند، در محدوده وزنی سالم نگه دارند.

بنابراین شواهد نشان می دهد که آجیل، ممکن است بتواند سوخت و ساز بدن را تقویت، و به شما در سوزاندن کالری بیشتر کمک کند.

در مطالعه ای که قبلاً به آن اشاره کردیم و روی 65 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن و چاقی انجام شده بود، یک رژیم غذایی کم کالری حاوی بادام، در مقابل رژیم حاوی کربوهیدرات های پیچیده، به شرکت کنندگان در دستیابی به موارد زیر کمک کرد:

مزایای بادام

محققان در آزمایش دیگری، 108 زن مبتلا به اضافه وزن و چاقی را، به دو گروه از نظر رژیم غذایی تقسیم کردند: یک گروه دارای بادام و گروه دیگر بدون آجیل. زنانی که بادام مصرف کرده بودند، در موارد زیر کاهش قابل توجهی نشان دادند:

بنابراین بادام، قهرمان شما در رسیدن به وزن مطلوب است. فقط باید دقت کنید که به مقدار لازم بادام مصرف کرده و در این کار زیاده روی ننمایید.

بهبود وضعیت مو، پوست و ناخن

تمام آنتی اکسیدان های ویتامین E موجود در پوست بادام، می توانند از پوست، در برابر آسیب اشعه UV خورشید و ابتلا به سرطان محافظت کنند. از آنجا که آسیب UV باعث افزایش چین و چروک در پوست می شود، ویتامین E بیش از 50 سال است که در محصولات پوستی (همراه با ویتامین C) استفاده می گردد تا علائم پیری را کاهش دهد.

در صورت شستن وسواسی دستان، یا ابتلا به اگزما، می توانید از روغن بادام برای رطوبت رسانی بیشتر به پوست خشک استفاده کنید. به علاوه، یک وعده بادام، حاوی 49٪ از دوز  مورد نیاز روزانه بیوتین است؛ که در بسیاری از مکمل های رشد مو و ناخن، نقش کلیدی دارد. در حالی که بسیاری از خانم ها معتقدند مصرف بیوتین، به قوی تر و بلند تر شدن موها و ناخن هایشان و همچنین رشد بهتر آن ها کمک کرده است؛ مطالعات علمی زیادی برای اثبات این ارتباط انجام نگرفته است. با این حال، علاوه بر تمام مزایایی که در این مقاله از بادام برایتان بازگو کردیم، هنوز دلایل زیادی برای خوردن روزانه یک وعده از آن وجود دارد.

چرا باید بادام را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

بادام یکی از سالم ترین مواد مغذی است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید – به شرط آن که نوع مناسب آن را خریداری نمایید.

ابتدا، از مصرف انواع طعم دار، که با شکر و کربوهیدرات اضافی پوشانده شده اند، خودداری کنید.

دوم، بادام خام را انتخاب کرده و یا آن را به حالت طبیعی خود میل نمایید، یا اینکه خودتان در خانه آن را تفت دهید. تفت دادن بادام در خانه، با توجه به اینکه مغزهای بو داده خریداری شده در فروشگاه، به طور معمول با روغن های هیدروژنه و مواد نگهدارنده ناسالم برشته می شوند، بسیار سالم تر و راحتتر است. بادام خود را در کره گیاهی، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن آووکادو همراه کمی نمک هیمالیا صورتی، در دمای پایین تفت دهید تا خوشمزه تر شود.


نبض ما

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید