عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینیعمل بینی با اهداف مختلفی چون رفع ایرادات ظاهری و مشکلات عملکردی بینی انجام می‌شود. این عمل به افزایش زیبایی و اعتماد به نفس و همچنین بهبود عملکرد سیستم تنفسی بیماران کمک می‌کند. معمولا افراد بعد از عمل دچار مجموعه عوارضی می‌شوند که علت آن تغییرات و آسیب‌های وارد شده به بینی است. البته جای نگرانی نیست و پس از مدتی این مشکلات بر طرف می‌شود. علاوه بر این، با رعایت برخی از اصول و نکات مراقبتی ساده، می‌توانید دوره نقاهت خود را کوتاه کنید و به روند بهبودی خود سرعت ببخشند.شایان ذکر است که شدت و میزان این عوارض در افراد مختلف، متفاوت است و به شکل بینی، نوع عمل و وضعیت بدنی هر بیمار بستگی دارد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید و دغدغه بسیاری از بیماران نیز محسوب می‌شود، چگونگی حرف زدن پس از عمل بینی است؛ در ادامه قصد داریم به بررسی عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی بپردازیم. 

عوارض کوتاه مدت عمل بینی

عمل بینی با تمام مزایایی که دارد،  به همراه خود عوارض کوتاه مدتی چون تورم، کبودی و بی حسی و برخی از محدودیت‌ها را به دنبال دارد. این عوارض ممکن است به دلیل برخی از رفتارها و عادات افراد تشدید شود. حتی کارهای پیش پا افتاده‌ای چون حرف زدن نیز ممکن است حالت بینی را در شرایط نامناسبی قرار دهد. از عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی می‌توان به مواردی چون تغییر حالت فرم بینی، خشکی دهان و کبودی بیشتر در ناحیه بینی اشاره کرد.

تاثیر خنده در فرم بینی بعد از عمل

حرکات صورت و بینی به ویژه در ساعات و روزهای اولیه پس از عمل جراحی می‌تواند تورم و درد را افزایش دهد. چرا که حرف زدن و خندیدن موجب حرکت ماهیچه‌های صورت و بینی می‌شود و در نتیجه امکان تغییر حالت فرم بینی وجود دارد. به ویژه صحبت کردن به شکلی که دهان بسیار باز شود و خنده و گریه‌های شدید سبب حرکت بیشتر بینی می‌شود. به همین دلیل جراحان بینی به شدت توصیه می‌کنند تا جایی که امکان دارد بینی خود را در روزهای ابتدایی پس از عمل ثابت نگه دارید تا بینی شما به خوبی فرم بگیرد و همچنین با پرهیز از حرف زدن و خنده‌های غیر ضروری از بروز عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی پیشگیری کنید.

هنگام حرف زدن بعد از عمل بینی به چه مواردی باید توجه کنید؟

با توجه به اینکه با حرکت دادن صورت هنگام حرف زدن و خندیدن، بینی نیز حرکت می‌کند، به همین دلیل هم توصیه می‌شود جهت پیشگیری از عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی از کارهایی که باعث این حرکات ناخواسته پس از جراحی بینی می‌شود، اجتناب گردد. به همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم که هنگام صحبت کردن پس از عمل بینی به موارد زیر توجه داشته باشید:
  • در هفته‌های ابتدایی پس از عمل جراحی بینی، از خندیدن و صحبت کردن زیاد اجتناب کنید.
  • از صحبت‌های طولانی تلفنی و فعالیت‌های اجتماعی شدید، پرهیز نمایید.
  • از حرف زدن با صدای بلند، به ویژه فریاد کشیدن اجتناب کنید.
  • از خندیدن طولانی مدت و شدید نمایید کنید؛ البته خنده‌های کوتاه و ملایم مشکلی به وجود نمی‌آورد.
  • برای اینکه هر چه زودتر تورم بینی شما از بین برود، باید سعی کنید بینی خود را همواره در حالت عمود نگه دارید، چرا که تورم پس از جراحی بینی با گرانش کمتر زمین از بین می‌رود. از این رو، توجه داشته باشید که هنگام حرف زدن و یا صحبت‌های تلفنی، سر خود را پایین نیاورید و آن را بالا نگه دارید.
  • نکته دیگری که هنگام حرف زدن باید به آن توجه کنید این است که در دوره بهبودی پس از جراحی زیبایی بینی، باید سعی کنید تا حد توان لب بالایی را ثابت نگه دارید. از این طریق شما می‌توانید از حرکت بیش از حد بینی خود اجتناب کنید و از یکی از عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی با عنوان پتوز یا افتادگی نوک پیشگیری نمایید.
  • اگر هنگام حرف زدن و یا خندیدن دهان خود را خیلی باز می‌کنید و در این حین در ناحیه اطراف بینی خود احساس درد می‌کنید، سعی کنید که این عادت خود را کنترل نمایید.
 تا چه زمانی بعد از جراحی بینی باید نکات مراقبتی را رعایت کنیم؟لازم به ذکر است که کلیه محدودیت‌های بیان شده برای حرف زدن، خندیدن و مواردی مانند این، برای کوتاه مدت هستند تا دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارید و پس از آن می‌توانید روال عادی زندگی خود را داشته باشید.خوشبختانه در بسیاری از موارد، عمل جراحی بینی نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد اما به همین دلیل، نکات مراقبتی که پزشک شما پس از عمل بیان می‌کند تا در طی دوران نقاهت خود در خانه انجام دهید، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.هنگام حرف زدن، خندیدن و حرکاتی شبیه به این، ماهیچه‌های بینی منقبض و منبسط می‌شوند که این موضوع می‌تواند منجر به بروز مواردی چون تغییر حالت فرم بینی، خشکی دهان و کبودی بیشتر در ناحیه بینی شود.جمع بندی و نتیجه گیریرعایت نکات مراقبتی گفته شده اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا نتیجه عمل بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سهل‌انگاری در رعایت آن‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در دوره نقاهت شود و یا مدت زمان این دوره را طولانی‌تر از حد معمول نماید. پس توجه داشته باشید که بهبودی شما به استراحت و آرامش بدن شما متکی است، پس تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و تا مدتی فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود نمایید تا دچار عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی نشوید. اگر هم به مشاوره قبل از عمل بینی توسط یک جراح بینی حرفه ای نیاز دارید ، میتوانید با دکتر مجید کاظمی با بیش از 15 سال سابقه ارتباط برقرار نمایید.
5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. علی محمدی می‌نویسد

    بسیار ممنونم از مطلب آموزنده شما . در مورد حرف زدن بعد از عمل بینی خیلی ها مطلب نوشتن ولی این کامل ترین بود.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید