آشنایی با مراحل کاشت مو در کلینیک نگارین

به‌علت تغییر در سبک زندگی و تغذیه نامناسب، امروزه، افراد بیشتری از ریزش موها و طاسی سر رنج میبرند. با این‌که، روش‌های زیادی، برای درمان ریزش، و حتی رویش مجدد موها تبلیغ می‌شود، اما، تنها راه دائمی و قطعی موجود، برای درمان طاسی و کم‌پشتی موها، جراحی کاشت مو است. کاشت مو، یک جراحی زیبایی است، که در طی آن یک جراح پلاستیک یا درماتولوژیست، فولیکول‌های مو را، به قسمتی از سر که دچار طاسی و کم‌پشتی است، منتقل می‌کند. به قسمتی از سر، که فولیکول‌های مو از آنجا برداشته می‌شوند، ناحیه مخزن گفته می‌شود‌. اغلب، قسمت‌های کناری و پشتی سر به‌عنوان مخزن انتخاب می‌شوند، زیرا فولیکول‌های مو این نواحی، نسبت به اثر هورمون‌ها مقاوم هستند. در نتیجه کاشت مو با استفاده از این فولیکول‌ها، باعث ایجاد نتیجه دائمی می‌شود.

چرا موها می‌ریزند؟

بیشترین علت ریزش مو، دلایل هورمونی است. علاوه‌بر ژنتیک، ریسک فاکتورهای دیگری، در کنار هورمون‌ها، در ریزش مو نقش دارند، از این ریسک فاکتورها، می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • تغذیه
  • استرس
  • بیماری‌های مختلف
  • برخی از داروها
  • شیمی‌درمانی
علاوه‌بر موارد بالا، سوختگی، تروما و آسیب‌های ناشی از حوادث، و همچنین ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی نیز، می‌تواند باعث طاسی و ریزش موها شود.

انواع روش‌های کاشت مو

دو روش کلی کاشت مو، شامل گرفت‌های نواری و میکروگرفت است. در گرفت‌های نواری، هر گرفت، شامل ۴ تا ۱۰ فولیکول مو است. کاشت مو به روش FUT، ترکیبی و سوپرترکیبی، با استفاده از این روش انجام می‌شود. در کاشت مو به روش میکروگرافت، هر گرفت شامل یک تا دو فولیکول مو است. کاشت مو به روش‌های FIT، SUT، Micro FIT، BHT و میکروگرفت، با استفاده از این روش انجام می‌شود.

جراحی کاشت مو برای چه کسانی سودمند است؟

کاشت مو می‌تواند در زیبایی، بهبود ظاهر  و اعتماد بنفس فرد بسیار موثر باشد. بسیاری از افراد، می‌توانند از جراحی کاشت مو سود برند، مردانی که از ریزش مو با الگوی مردانه رنج می‌برند، زنانی که مبتلا به کم‌پشتی موها هستند و افرادی، که در اثر حوادثی مانند سوختگی، دچار آسیب به فولیکول‌های مو شده‌اند، کاندید مناسبی برای جراحی کاشت مو هستند. جراحی کاشت مو، برای زنانی که دچار ریزش موی شدید در تمام قسمت سر هستند، افرادی که موهای ناحیه مخزن در آن‌ها از حجم مناسبی برخوردار نیست، افرادی که دچار ضایعات پوستی، مانند کلوئید هستند و افرادی که در اثر مصرف داروهای خاص یا شیمی‌درمانی دچار طاسی و ریزش موها شده‌اند، انتخاب مناسبی نیست.مراحل کاشت مو

مراحل کاشت مو

در ابتدا، لازم است تا با معاینه و شرح‌حال دقیق، شدت ریزش موها، الگو و علت دقیق آن مشخص شود. پس از آن، اگر جراحی برای درمان ریزش موهای شخص مناسب تشخیص داده شد، باید، تعدادی آزمایش و بررسی‌های مختلف، برای اطمینان از سلامت و ایمن بودن کاشت مو برای فرد، انجام شود. نوار قلب و آزمایش خون، بررسی از نظر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مانند: فشار خون، دیابت و سایر بیماری‌هایی که برروند و نتیجه کاشت مو اثرگذار هستند، شرح‌حال و سابقه دارویی، و سابقه سایر درمان‌هایی که شخص، تاکنون، برای درمان ریزش موهای خود انجام داده است، از این بررسی‌ها است.اما پیش از تمام این موارد، اولین اقدام در کاشت مو، انتخاب جراح و کلینیک مناسب برای کاشت مو است. تجربه جراح و امکانات مناسب کلینیک از فاکتورهای مهم در نتیجه کاشت مو است. پس از ارزیابی‌های اولیه، جراح روش مناسب برای کاشت مو برای شخص را تعیین می‌کند. روش انجام کاشت مو، به فاکتورهایی مانند: وضعیت ظاهری فرد، سن، انتظار شخص از جراحی کاشت مو، وضعیت ناحیه مخزن و شدت و وسعت محل درگیر دارد.

پیش از جراحی کاشت مو، باید چه اقداماتی را انجام داد؟

بهتر است، با مشورت پزشک، دو هفته قبل از جراحی کاشت مو، مصرف برخی از داروها، مانند: آسپیرین، داروهای رقیق‌کننده خون، ایبوبروفن، داروهای گیاهی و مکمل‌های حاوی ویتامین‌های B و E را قطع کنید. نیکوتین سیگار، باعث انقباض عروق خونی، و کاهش جریان خون در پوست سر می‌شود. همچنین، مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار، باعث کاهش ظرفیت حمل اکسیژن خون می‌شود. این عوامل ممکن است سرعت بهبودی پس از جراحی کاشت مو را کاهش داده و برنتیجه نهایی کاشت مو تاثیر بگذارد. به همین دلیل، بهتر است، حداقل، یک هفته قبل از جراحی کاشت مو، مصرف سیگار و سایر مواد دخانی را متوقف کنید.پزشک خود را پیش از عمل از داروهای مصرفی، و سابقه ابتلا به بیماری‌هایی، که ممکن است برروند جراحی اثربگذارد، مطلع کنید. از بیماری‌های موثر برنتیجه نهایی جراحی، می‌توان به، آلرژی، اختلالات خونریزی، اختلالات خواب، آسم، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی، دیابت، پسوریازیس، سابقه کلوئیدها و یا هر بیماری مزمن دیگری، اشاره کرد.جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

در بسیاری از موارد لازم است تا موهای سر به‌طور کامل قبل از جراحی کوتاه شوند. سپس جراح، با استفاده از داروهای بی‌حس کننده موضعی، پوست سر را بی‌حس می‌کند. دو روش کلی برای برداشت فولیکول‌های مو از قسمت مخزن وجود دارد. این روش‌ها شامل روش FUT و کاشت مو به روش FUE است. در روش FUT، پزشک بخشی از پوست ناحیه مخزن را به شکل نواری نازک جدا می‌کند. سپس قسمت برداشت شده بخیه زده شده، و فولیکول‌های مو از پوست برداشت شده از پشت سر استخراج می‌شوند. در روش FUE، فولیکول‌های مو، به شکل منفرد از ناحیه مخزن برداشته می‌شوند. در این روش نیاز به ایجاد برش و بخیه نیست، و برداشت فولیکول‌های مو با استفاده از پانچ‌های بسیار کوچک انجام می‌شود. پس از برداشت و آماده سازی فولیکول‌ها، جراح برش‌های ریزی را در ناحیه پیوند موها ایجاد کرده، و فولیکول‌های مو را در آن قرار می‌دهد.

اقدامات پس از جراحی کاشت مو

درد پس از جراحی کاشت مو تا حدی طبیعی است‌. لازم است، برای کاهش درد و کاهش احتمال وقوع برخی عوارض، مانند: عفونت، تا مدتی، داروهای مسکن، ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیک‌ها، توسط فرد مصرف شوند‌. نیاز است تا در روزهای اول پس از جراحی استراحت کرده و تا حد امکان سر کار نروید‌. ریزش موهای کاشته شده، دو تا سه هفته، پس از جراحی کاشت مو طبیعی بوده، و پس از مدتی متوقف می‌شود. پس از گذشت ۸ تا ۱۲ ماه، نتیجه طبیعی کاشت مو خود را نشان می‌دهد.بهتر است، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است، از انجام ورزش‌های سنگین، پوشیدن کلاه، بلندکردن جسم سنگین و شانه‌کردن موها، خودداری کنید. باید تا مدت زمانی مشخص پس از جراحی کاشت مو، از شامپوهای مخصوص در هنگام استحمام و شستن موها استفاده کنید. پس از جراحی کاشت مو، برای اطمینان از حصول نتیجه مورد انتظار، نیاز به انجام ویزیت‌های دوره‌ای در فواصل زمانی مشخص است.

عوارض ناشی از جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو نیز، مانند هر جراحی دیگری ممکن است به عوارض ناخواسته‌ای منجر شود. اما باید توجه داشت، که احتمال ایجاد عارضه به دنبال جراحی کاشت مو بسیار اندک بوده، و بسیاری از این عوارض به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند‌. عوارض کاشت مو، شامل موارد زیر است:
  • خونریزی
  • عفونت
  • تورم پوست سر
  • خون‌مردگی اطراف چشم‌ها
  • ایجاد پوسته در قسمت‌هایی از سر، که فولیکول‌های مو از آن‌جا برداشت شده، یا پیوند فولیکول‌ها انجام شده است.
  • کاهش حس و مورمور کردن ناحیه مخزن و پیوند
  • احساس خارش
  • فولیکولیت یا التهاب و عفونت فولیکول مو
  • ظاهر غیرطبیعی موهای کاشته شده
درصورتی، که از بروز عوارض پس از جراحی کاشت مو نگران هستید، یا دچار هریک از علائم بالا شده‌اید، در اسرع وقت، به پزشک خود مراجعه کنید.
امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید