چرا استفاده از شامپوی شستشوی چشم ضروری است؟

شامپوی شستشوی چشم یکی از موادی است که به‌صورت اختصاصی برای شستن چشم طراحی شده است و می‌توان با خیال راحت از آن برای شستشوی چشم استفاده کرد. شرکت‌های معدودی به ساخت این محصول کاربردی پرداخته‌اند که در حال حاضر یکی از محبوب ترین محصولات ساخته شرکت کیمیا کالای رازی است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.مردم تصور می‌کنند که پلک‌ها به‌طور طبیعی تمیز هستند. با این‌حال، بسیاری از عوارض چشمی به‌طور مستقیم یا تا حدی توسط پلک‌های کثیف ایجاد می‌شوند. به همین دلیل است که متخصصان چشم به افراد یادآوری می‌کنند که از پلک‌های خود مراقبت کنند.پلک‌های شما از چشمان شما در برابر کثیفی و انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کنند و همچنین نور را برای کمک به خواب مسدود می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها به مرطوب نگه داشتن قرنیه کمک می‌کنند. هر زمان که چشمان خود را می‌بندید، پلک‌ها به پخش لایه اشک (یک ترشح روان‌کننده و ضد میکروبی که توسط غدد اشکی تولید می‌شود) در سراسر سطح قرنیه کمک می‌کنند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند.در مورد پلک‌ها یک واقعیت کمتر شناخته شده وجود دارد: پلک‌های شما نازک‌ترین پوست بدن را دارد که از لایه‌های پیچیده ماهیچه‌ها، رباط‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی و چربی ساخته شده‌ است. این پیچیدگی، همراه با قرار گرفتن مداوم آن‌ها در معرض عناصر، آن‌ها را در برابر تعدادی از شرایط آسیب‌پذیر می‌کند. اگر پلک شما دچار مشکل شود، عوارض زیر را تجربه می‌کنید.

بلفاریت

ذرات بیرونی مزاحم میکروسکوپی مانند شوره سر و ابرو‌ها یا کنه مژه و شپش و همچنین پوسته‌های موجود در امتداد پلک می‌توانند غدد چربی نزدیک پایه مژه‌ها را مسدود کرده و در نتیجه باعث التهاب پلک‌های شما شوند. عفونت باکتریایی یا سایر بیماری‌های پوستی مانند رزاسه نیز می‌توانند باعث بلفاریت شوند. علائم بلفاریت عبارتند از:
  • پلک‌های متورم یا چرب
  • ریزش مژه‌ها، پوسته پوسته شدن یا شکستگی مژه‌ها
  • پوسته پوسته شدن پوست اطراف چشم
  • چشم‌های قرمز و آبریزش
  • پلک زدن مکرر
خوشبختانه، یک درمان ساده خانگی می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. شما باید عمل شستشوی چشم را به‌طور مرتب در خانه انجام دهید و یک کمپرس گرم روی پلک‌های خود قرار دهید تا التهاب را کاهش دهید.

گل ‌مژه

گل مژه یکی از عوارضی است که می‌تواند در اثر بلفاریت ایجاد شود. این یک توده قرمز، دردناک، جوش مانند و پر از چرک است که در لبه پلک قرار دارد، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند در قسمت داخلی پلک شما نیز ظاهر شود. علائم دیگر گل مژه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • پلک‌های دردناک
  • تورم روی پلک‌ها
  • پاره شدن پوست اطراف پلک
شما نباید زیاد نگران باشید؛ اغلب گل مژه‌ها در عرض چند روز ناپدید می‌شوند. در این فاصله، می‌توانید چند بار در روز به کمک شامپوی شستشوی چشم، چشمان خود را بشویید و یک حوله گرم را به مدت پنج تا ده دقیقه به آهستگی روی پلک بمالید تا هر گونه ناراحتی را از بین ببرید.

درمان و پیشگیری: بهداشت پلک با شستشوی چشم

یکی از بخش‌های ضروری مدیریت عفونت پلک و پیشگیری از آن، بهداشت پلک است. با این‌حال، هنگام تمیز کردن پلک‌ها باید مراقبت بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید که پوست پلک‌های شما بسیار نازک و حساس است.اگر آلودگی وارد چشم شما ‌شود یا به‌طور تصادفی چیزی را داخل آن بپاشید، از خواب بیدار شوید و چشمان خود را مملو از چرک یا مخاط ببینید، چه کاری انجام می‌دهید؟ ما همواره بدن خود را با آب و صابون می‌شوییم؛ اما راه درست برای تمیز کردن چشم چیست؟درمان عفونت پلک تقریباً همیشه باید شامل کمپرس گرم باشد. گرما جریان خون را در قسمت آسیب دیده یا ملتهب بدن شما بهبود می‌بخشد و درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند باقی مانده‌های مسدود شده را در نزدیکی غدد چربی در پلک شما ذوب کند. برای تهیه کمپرس گرم می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:
  • دست‌هایتان را بشویید.
  • یک حوله یا دستمال را با آب گرم و نه داغ مرطوب کنید.
  • چشمان خود را ببندید و دستمال را برای چند دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید. اگر عفونت پلک دارید، پزشک به شما می‌گوید که چه مدت باید کمپرس را روی چشمان خود قرار دهید.
  • قبل از باز کردن چشم‌ها، حوله را به آرامی روی لبه‌های پلک‌های خود بمالید، مراقب باشید که خیلی محکم فشار ندهید.
شما می‌توانید از محصولاتی که به‌صورت تخصصی برای چشم طراحی شده‌اند نیز استفاده کنید. یکی از این محصولات، پد تخصصی پاک کننده چشم آرگوسول است. از این پدها می‌توان به‌عنوان کمپرس گرم نیز استفاده کرد.برای شستشوی چشم، محصولات بسیاری وجود دارند که یکی از بهترین محصولات شستشوی چشم در ایران، شامپو شستشوی چشم آرگوسول است. شامپو شستشوی چشم آرگوسول که به‌صورت تخصصی برای شستشوی چشم طراحی شده است، می‌تواند تمام آلودگی‌های پلک را از بین ببرد و به درمان انواع بیماری‌های چشمی کمک کند.البته شرکت کیمیا کالای رازی در کنار این شامپو محصولی دیگر به نام فوم شستشوی چشم آرگوسول تولید کرده است که از نظر هزینه به صرفه‌تر و از روش مصرف آسان‌تری نسبت به شامپو دارد.به یاد داشته باشید که پلک‌های شما نازک و حساس هستند، به همین دلیل است که فقط باید از یک شامپو شستشوی چشم تخصصی و ملایم برای تمیز کردن آن‌ها و همچنین پوست حساس اطراف چشم خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که بر خلاف گذشته، پزشکان استفاده از شامپو بچه را برای شستشوی چشم توصیه نمی‌کنند و بهتر است که به کمک شامپوی شستشوی چشم تخصصی پلک‌های خود را بشویید.

اهمیت شستشوی چشم

توصیه می‌شود که در مورد چشمان خود حتماً دو کار را انجام دهید: معاینه چشم و شستشوی چشم. معاینه چشمی معمولی را برای بررسی شرایط اساسی چشم از جمله مشکلات پلک انجام دهید. با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با بینایی افزایش می‌یابد. از طریق تشخیص و درمان به موقع، می‌توانید از بروز عوارض جلوگیری کرده و بینایی و کیفیت زندگی خود را حفظ کنید.جدای از معاینه، شستشوی چشم نیز می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های چشمی جلوگیری کند. همچنین در صورت بروز بیماری‌های چشمی، می‌توانید به کمک شستشوی چشم، آن‌ها را درمان کنید.
1/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. احمدرضا عابدی می‌نویسد

    این شامپو باعث سوزش چشم نمیشه واقعا؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید