ابدومینوپلاستی چیست ؟ آمادگی، مراقبت ها و عوارض

یکی از عمل‌های زیبایی متداول که در تناسب اندام و بهبود شرایط فیزیکی کاربرد دارد، ابدومینوپلاستی است. افرادی که از مشکلاتی مثل شکم بزرگ یا افتادگی پوست در شکم خود رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از ابدومینوپلاستی تناسب اندام و نهایتاً اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند. در واقع این جراحی زیبایی فرد را از شر شکم شل و چربی‌های اطراف شکم نجات می‌دهد؛ تا جایی بسیاری از افراد با همین جراحی به یک شکم تخت و صاف دست پیدا کرده‌اند.

اگر شما نیز به یک روش مناسب برای کاهش سایز یا افتادگی شکم فکر می‌کنید، تا انتها با کلینیک خانه سفید همراه شوید.

منظور از عمل زیبایی ابدومینوپلاستی چیست؟

بسیاری از زیباجویان تصور می‌کنند که ابدومینوپلاستی همان لیپوساکشن است که به منظور کاهش چربی اطراف شکم به کار می‌رود. اما باید توجه کنید که منظور از ابدومینوپلاستی یا تامی تاک نوع دیگری از جراحی است که به سفت و جمع کردن شکم کمک می‌کند. افرادی که به دلیل وراثت یا زایمان شکمشان بزرگ و شل شده می‌توانند از این جراحی برای حل مشکل خود بهره ببرند.

در تکنیک ابدومینوپلاستی علاوه بر اینکه تمام چربی‌های شکم خارج می‌شود، پوست شل شده نیز برداشته می‌شود. این جراحی به صورتی انجام می‌شود که تقارن و تناسب قسمت‌های مختلف شکم حفظ شود. همچنین عمل تامی تاک باعث سفت شدن عضلات شکم و فاسیای اطراف شکم می‌شود و حالت آویزان گونه شکم را از بین می‌برد. در برخی موارد پزشک برای طبیعی شدن نتایج ناف جدید ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است که این جراحی اصلاً شبیه لیپوساکشن نیست و یک عمل جراحی زیبایی تهاجمی به حساب می‌‌آید. این روش بسیار موثرتر از لیپوساکشن بوده و علاوه بر خروج کامل چربی‌ها، پوست شکم را نیز جمع می‌کند. در این جراحی احتمال چاقی دوباره کم است.

آیا نتایج ابدومینوپلاستی دائمی است؟

اولین ناحیه‌ای که در اثر افزایش وزن دچار تغییر می‌شود، شکم است. بنابراین برای اینکه فرم دلخواه شما بعد از جراحی ابدومینوپلاستی حفظ شود، باید مراقبت‌ها و رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید. بعد از این جراحی شکم شما کاملاً تخت می‌شود و پوست آن حالت صاف و طبیعی پیدا می‌کند. نتایج ابدومینوپلاستی هیچگاه به حالت اول باز نمی‌گردد؛ اما برای اینکه بتوانید نتایج آن را به صورت دائمی حفظ کنید، لازم است به دستورات پزشک گوش دهید و رژیم غذایی خود را رعایت کنید. همچنین باید بدانید که بارداری مجدد ممکن است تا حدی باعث افزایش سایز و افتادگی شکم شود.

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی تهاجمی شکم است که با تکنیک بیهوشی انجام می‌شود. بنابراین در اتاق عمل تیم بیهوشی حضور دارند و با اتصال دستگاه‌های کنترل علائم حیاتی (نبض، تنفس و ضربان قلب)، دائما وضعیت بیمار را بررسی می‌کنند. با شروع جراحی شکم  ابتدا یک برش بزرگ از مفصل ران تا ناحیه لگن ایجاد می‌شود که بخش اصلی جراحی است. سپس چندین برش در ناحیه ناف و اطراف آن به منظور برداشت چربی‌های اضافه ایجاد می‌شود.

در جراحی ابدومینوپلاستی با استفاده از دستگاهی شبیه به ساکشن (مکنده)، تمام چربی‌های شکم و اطراف آن را تخلیه می‌کنند. سپس متخصص دیواره شکم را از بافت چربی تمیز می‌کند و با استفاده از بخیه‌های افقی و عمودی شکم را می‌بندد. این بخیه‌ها ممکن است بعد از ریدن لایه‌های اضافی پوست به کار بروند؛ چرا که در اغلب موارد برای صاف کردن شکم لازم است پوست اضافی را نیز برداشته و یک کشش خاص در شکم ایجاد کنیم.

با توجه به تخلیه بافت‌های اضافی شکم، احتمالاً‌ محل ناف تغییر می‌کند که جراح با استفاده از سوراخ استاندارد در ناحیه ناف آن را جبران می‌کند. پس از سپری شدن این مراحل همه برش‌ها را بخیه می‌زنند و یک درن برای تخلیه مایعات داخل شکم وصل می‌کنند.

ابدومینوپلاستی

انواع جراحی ابدومینوپلاستی

به طور کلی دو نوع جراحی ابدومینوپلاستی متداول است که جراح با توجه به تشخیص خود و تغییراتی که باید اعمال شود، یکی از آنها را برای شما انتخاب می‌کند:

  • مینی ابدومینوپلاستی : برای زیباجویانی که پوست اضافی کمی در ناحیه شکم دارند، مینی ابدومینوپلاستی گزینه بهتری است؛ چرا که تهاجم کمتری داشته و فرد درد کمتری را تجربه می‌کند. در این جراحی مقدار کمی از پوست برداشته می‌شود و برش‌ها بسیار کوچک هستند. همچنین دوره نقاهت این نوع جراحی کمتر بوده و محل ناف تغییر نمی‌کند. بنابراین ترجیح اول پزشک و زیباجو این روش است.
  • ابدومینوپلاستی کامل : در افرادی که نمی‌توان از مینی ابدومینوپلاستی استفاده کرد، تنها نوع کامل جراحی کارایی دارد. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند میزان افتادگی و شل شدگی پوست شکم زیادی را تجربه کرده‌اند و باید پوست زیادی از این ناحیه برداشت کنند.

در این روش برش‌های بزرگی شامل برش مفصل ران تا لگن ایجاد می‌شود که تخلیه کامل چربی‌ها و صاف شدن شکم را در پی دارد. همچنین در این روش محل ناف تغییر می‌کند و برای تناسب میان عضله و چربی لازم است برخی نواحی پوست تغییر پیدا کند.

کاندید مناسب ابدومینوپلاستی

همه می‌دانیم که یکی از مشکلات بعد از کاهش وزن با هر روشی، شل شدن پوست است که وضعیت ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می‌کند. اما در عمل ابدومینوپلاستی نهایتاً پوست محکم، یک دست و صاف خواهد بود. بسیاری از افرادی که در اثر بارداری یا افزایش سن انعطاف پوستشان را از دست داده‌اند، می‌توانند برای تناسب اندام از این عمل استفاده کنند. این جراحی قادر است با شرایط افراد مختلف سازگاری پیدا کرده و نیازهای آنها را پوشش دهد.

افرادی که سیگار یا مشروب مصرف نمی‌کنند کاندیداهای مناسبی برای جراحی ابدومینوپلاستی هستند. همچنین این افراد باید در سلامت کامل جسمی و روحی باشند و بتوانند رژیم غذایی خود را متعادل کنند. بهتر است خانم‌هایی که برای انجام این جراحی اقدام می‌کنند، قصد بارداری بعد از آن را نداشته باشند. در نهایت باید گفت که پزشک متخصص خود قادر است تناسب جراحی با شرایط شما را بنا بر صلاحدید خود مشخص کند.

آمادگی قبل از عمل ابدومینوپلاستی

قبل از هر اقدامی برای جراحی ابدومینوپلاستی، بهتر است با پزشک متخصص در مورد شرایط خود و نحوه انجام جراحی صحبت کنید؛ در جلسه مشاوره باید به یک دید واضح برسید و تمام ابهامات خود را حل کنید. معمولاً‌ پزشک توصیه‌هایی برای قبل و بعد از عمل دارد که به شما کمک می‌کنند عوارض کمتری را تجربه کنید و نتیجه جراحی رضایت بخش باشد. این جراحی زیبایی است و شما باید انتظارات منطقی از نتایج آن داشته باشید.

  • مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان قبل از جراحی ابدومینوپلاستی شامل:
  • آزمایش‌های لازم را قبل از جراحی انجام دهید تا سلامت شما تایید شود
  • عکس برداری شکم برای انجام جراحی ضروری است
  • از شب قبل مواد غذایی مصرف نکنید و حتی چند ساعت قبل از جراحی آب نخورید
  • استفاده از دخانیات یا الکل را حداقل دو هفته قبل از جراحی قطع کنید
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و بروفن را قطع کنید و از داروهای تجویز شده پزشک استفاده کنید
  • از مصرف میوه‌های قرمز رنگ خودداری کنید
  • قبل از جراحی استحمام کنید (چرا که تا چند روز بعد نمی‌توانید این کار را انجام دهید)

رعایت این مراقبت‌ها علاوه بر تاثیراتی که ذکر کردیم، به شما کمک می‌کند برای جراحی آماده شوید و با اطمینان خاطر وارد اتاق عمل شوید.

ابدومینوپلاستی

عوارض و خطرات ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی یک عمل زیبایی کاملاً تهاجمی است و همواره با عوارض و خطراتی همراه خواهد بود. درد اصلی‌ترین عارضه بعد از جراحی است که با از بین رفتن تاثیر داروی بیهوشی خود را نشان می‌دهد. التهاب و تورم نیز از دیگر عوارض طبیعی این جراحی است که با رعایت مراقبت‌ها و گذشت زمان بهبود می‌یابد. همچنین ممکن است بعد از جراحی تا مدت کوتاهی بی حسی را تجربه کنید که ناشی از اثرات داروی بیهوشی است.

سایر عوارض ابدومینوپلاستی شامل:

  • تاخیر در بهبود زخم‌ها
  • باقی ماندن جای اسکار
  • خونریزی خارج از کنترل
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت
  • تجمع مایع در شکم
  • عدم تقارن در شکم
  • آمبولی چربی
  • درد بیش از حد در ناحیه برش شکم
  • ترومبوز وریدی
  • کسب نتایج نامطلوب

در صورتی که با عارضه غیر طبیعی مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید تماس با پزشک متخصص است. همچنین شایسته ذکر است که رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی در کاهش عوارض نقش به سزایی خواهد داشت.

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی یک جراحی نسبتاً سنگین است که بهبود پس از آن نیازمند مراقبت‌های ویژه و مداوم است. قبل از هر چیز باید در روز جراحی یک نفر همراه شما باشد تا شما را به مقصد منزل حمایت کند. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی عبارتند از:

  • هفته اول جراحی مراقب عوارض خود باشید و به مطب جراح خود مراجعه کنید تا روند بهبود بررسی شود
  • تا 2 هفته از رژیم غذایی کم نمک استفاده کنید
  • در هنگام استراحت بعد از جراحی شکم سر را بالاتر از تنه قرار دهید
  • به مرور فعالیت‌های روزمره‌تان را شروع کنید
  • داروهای تجویز شده توسط جراح را تا پایان دوره منظم مصرف کنید
  • استراحت مطلق ممنوع است و حتماً‌ پیاده روی سبک داشته باشید
  • بعد از ابدومینوپلاستی از استعمال دخانیات خودداری کنید
  • تا 2 ماه از ورزش و فعالیت سنگین اجتناب کنید
  • بهتر است بعد از جراحی از شکم بند یا گن مخصوص استفاده کنید
  • پس از جراحی رژیم غذایی متعادل و کم چربی را پیش بگیرید که مانع از افزایش وزن مجدد می‌شود

رعایت این مراقبت‌ها به منظور کسب نتایج مناسب کافی است اما بهتر است توصیه‌های پزشک خودتان را در اولویت قرار دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید