بررسی انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

امروزه افراد برای رفع موهای زائد بدن، از روش‌های مختلفی همچون کرم‌های موبر، اپیلاسیون، لیزر و… استفاده می‌کنند. تمام روش‌های نام‌برده دارای مزایا و معایبی هستند و بیشتر این روش‌ها برای رفع دائمی موهای زائد مؤثر نیستند و باید به‌صورت مکرر انجام شوند. در اغلب این روش‌ها ممکن است بدن شما دچار آسیب‌هایی همچون خراش، جوش و قرمزی پوست شود. تکنولوژی در این بعد و طراحی و تولید دستگاه لیزر باعث شده این فرایند برای شما آسان‌تر شود. انواع دستگاه‌های لیزر موهای زائد، مانند دستگاه لیزر تیتانیوم، با مورد هدف قرار دادن ملانین موجود در فولیکول مو موجب از بین رفتن دائمی موها می‌شوند. این روش صدمات پوستی همچون قرمزی، خارش و جوش به همراه ندارد. رشد موهای زائد در سیکل‌های زمانی مختلفی صورت می‌گیرد؛ ازاین‌رو از لیزر موهای زائد باید در چند مرحله و در بازه‌های زمانی مختلف استفاده نمود.

هرچه موهای شما تیره‌تر و ضخیم‌تر باشد نتیجه بهتری خواهید داشت. انواع دستگاه‌های لیزر در آرایشگاه‌ها و برخی مطب‌های زیبایی وجود دارد؛ برای استفاده از این روش شما باید به یک محیط مطمئن و کاملاً بهداشتی مراجعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

انواع دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد

به‌منظور لیزر موهای زائد دستگاه‌های مختلفی به تولید رسیده‌اند. دانستن تفاوت‌ها و کارایی این دستگاه‌ها می‌تواند به شما در انتخاب یک دستگاه مناسب کمک کند.

1. دستگاه لیزر پلاتینیوم و پلاتینیوم پلاس

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس و دستگاه لیزر پلاتینیوم جزء بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سراسر دنیا محسوب می‌شوند. این دو دستگاه ازنظر تکنولوژی، کیفیت و مزایا، در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها برتری دارند. این دو دستگاه دارای تکنولوژی دستگاه‌های ان دی یاگ، الکساندرایت و دایود هستند؛ درواقع این دو دستگاه هر 3 طول‌موج دستگاه‌های ذکرشده را دارند و برای هر پوست و مویی قابل‌استفاده هستند. ازجمله مزایای این دستگاه می‌توان به قابلیت از بین بردن انواع مو، پرتاب هم‌زمان سه طول‌موج، درمان بدون درد، ایمنی و سرعت‌بالا اشاره کرد.

images_1666780449.png

2. دستگاه لیزر روبی

اولین دستگاهی که برای رفع موهای زائد بدن تولید شد دستگاه روبی است که از موج 694 نانومتر برای این فرایند استفاده می‌کند. این دستگاه برای رفع موهای روشن و نازک عملکرد بسیار خوبی دارد. دستگاه روبی از جذب ملانین بالایی برخوردار است که احتمال از بین بردن رنگ‌دانه پوست در آن وجود دارد؛ ازاین‌رو برای افرادی که رنگ پوست آن‌ها تیره است، مناسب نیست. این دستگاه برای افرادی با پوست روشن که قصد دارند مناطق کوچکی از موهای نازک خود را درمان کنند مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای کاهش درد و ناراحتی طی فرایند، این دستگاه مکث طولانی دارد که موجب می‌شود طول درمان این دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها بیشتر باشد. ازجمله سیستم‌های محبوب لیزر روبی می‌توان به روبی استار، پالومار E2000 و اپی پالس روبی اشاره کرد.

3. دستگاه لیزر ان دی یاگ

در حال حاضر یکی از بهترین دستگاه‌های لیزر برای افرادی با پوست تیره، دستگاه ان دی یاگ است. طول‌موج‌های دستگاه ان دی یاگ دارای پرتویی با مادون‌قرمز بیشتری است که  فقط بر فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد و به ملانین پوست کاری ندارد. علاوه بر از بین بردن موهای زائد بدن در اکثر مواقع دستگاه لیزر ان دی یاگ به‌منظور از بین بردن لکه‌های پوستی، خال‌کوبی و هیپرپیگمانتاسیون مورداستفاده قرار می‌گیرد. پیش از استفاده از این دستگاه، لوسیونی حاوی کربن به پوست می‌زنند؛ این لوسیون به فولیکول‌های مو نفوذ کرده و موجب جذب موج‌های لیزران دی یاگ می‌شود.

در مقایسه با دیگر دستگاه‌های لیزر، این دستگاه برای پوست ناراحتی بیشتری به وجود می‌آورد. این دستگاه برای موهای ریز و یا سفید مناسب نیست و به علت جذب پایین ملانین به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز است. ازجمله سیستم‌های محبوب لیزران دی یاگ می‌توان به سایناشور، کندلا، جنتل یاگ، مدلیت IV، لایرا، سایتون و کوترا اشاره نمود. جالب است بدانید که از طول‌موج این دستگاه در دستگاه لیزر تیتانیوم استفاده‌شده است.

images_1666780514.png

4. دستگاه لیزر الکساندرایت

یکی از بهترین دستگاه‌های حال حاضر برای از بین بردن موهای زائد بدن دستگاه الکساندرایت است که از قابلیت تنظیم طول‌موج و انرژی برخوردار است. این دستگاه برای هر نوع پوست و مویی مورداستفاده قرار می‌گیرد. دستگاه الکساندرایت از نور مرئی و طول‌موج 755 نانومتر  استفاده می‌کند؛ همچنین در دستگاه لیزر تیتانیوم از طول‌موج این دستگاه استفاده‌شده است. این دستگاه از سیستم خنک‌کننده قوی برای جلوگیری از سوختن پوست شما برخوردار است. ازجمله سیستم‌های محبوب لیزر الکساندرایت می‌توان به دستگاه لیزر کندلا، سایناشور آپوجی، جنتل لیز و اپی تاچ پلاس اشاره نمود. دستگاه الکساندرایت انواع مختلفی با ویژگی‌های متنوع دارد که عبارت‌اند از:

  • دستگاه آلما: این دستگاه به دلیل برخورداری از قدرت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیار محبوب است. پالس‌های زیادی از طریق این لیزر وارد فولیکول مو شده با گرم کردن آن‌ها موجب از بین رفتن ریشه موها می‌شود.
  • دستگاه کوترا: این دستگاه برای تمام پوست‌ها مناسب است و به علت برخورداری از سیستم خنک‌کنندگی، مشکل سوختگی وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های مهمی که این دستگاه دارد این است که می‌تواند واریس را نیز از بین ببرد.
  • دستگاه آریون: این دستگاه دارای تمام استانداردهای مهم یک لیزر خوب است و یکی از سریع‌ترین دستگاه‌ها محسوب می‌شود. دستگاه آریون دارای اسکنر بزرگی است که برای نواحی بزرگ همچون کمر، بسیار مناسب عمل می‌کند. پالس‌های تولیدی در فاصله زمانی کمی وارد می‌شود و هم‌زمان خنک‌کنندگی نیز صورت می‌گیرد. سوختگی در اثر استفاده از این دستگاه رخ نمی‌دهد.

images_1666780478.png

5. دستگاه لیزر دایود

این دستگاه از طول‌موج 800 نانومتر استفاده می‌کند و میزان جذب ملانین آن در مقایسه با دستگاه الکساندرایت کمتر است و عمق نفوذ بیشتری دارد. این دستگاه از سازگاری خوبی با پوست ایرانی‌ها برخوردار است و برای پوست‌های تیره نیز قابل‌استفاده است. دستگاه دایود هنگام انجام فرایند لیزر سطح پوست را خنک می‌کند. این دستگاه برای مردانی که قصد از بین بردن موهای زائد کمر و سینه خود را دارند مناسب است. ازجمله سیستم‌های محبوب لیزر دایود می‌توان به دیود SLP، F1، لایت شیر، مدیا استار، سوپرانو XL، لیزرلیت، اپیستار و اپکس اشاره کرد.

6. دستگاه لیزر تیتانیوم

یکی از انواع دستگاه‌های لیزر عرضه‌شده به بازار، دستگاه لیزر تیتانیوم است. این دستگاه برای حذف موهای زائد بدن به‌صورت هم‌زمان از سه طول‌موج گوناگون استفاده می‌کند.  دستگاه لیزر تیتانیوم دارای سیستم خنک‌کننده قوی است و از سوختگی و درد جلوگیری می‌کند. این دستگاه در حال حاضر با توجه به فناوری پیشرفته‌ای که دارد یکی از بهترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های لیزر در بازار به شمار می‌آید. دستگاه تیتانیوم از  کارایی بالا، اثربخشی مطلوب و نتایج عالی برخوردار است که توانسته توجه اغلب کلینیک‌های زیبایی و حتی افرادی که قصد لیزر موهای زائد خود دارند را جلب کند.. این دستگاه قابلیت استفاده در قسمت‌های وسیع پوست بدن را دارد و از ایمنی بالایی برخوردار است.

یکی از تفاوت‌های مهم و بارز دستگاه لیزر تیتانیوم با دیگر دستگاه‌های لیزر، در طول‌موج و فرکانس‌های آن است. طول‌موج و فرکانس‌های قوی این دستگاه موجب می‌شود تا از عملکرد بهتری در حذف موهای زائد بدن برخوردار باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این دستگاه اندازه نقطه پرتو آن است؛ اکثر دستگاه‌های لیزر از نقطه پرتو کوچکی برخوردار هستند، درحالی‌که دستگاه تیتانیوم دارای قطر تابش 4 سانتی‌متری است. طول عمر این دستگاه به نسبت دیگر دستگاه‌های مشابه بسیار بیشتر است. لیزر تیتانیوم از طول‌موج سه دستگاه الکساندرایت با طول‌موج 755 نانومتر، دستگاه دایود با طول‌موج 810 نانومتر و دستگاه  ان دی یاگ با طول‌موج 1064 برخوردار است.

7. دستگاه لیزر IPL

این دستگاه برای موهای تیره و پوست‌های روشن بسیار مناسب است و به‌منظور جوان‌سازی و رفع لکه‌های پوستی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در صورت استفاده درست، کاملاً بی‌خطر است و اگر به‌صورت صحیح استفاده نشود می‌تواند پوست شما را بسوزاند. ازجمله سیستم‌های محبوب لیزر IPL می‌توان به آکولایت، کوانتوم، واسکولیت، اپی لایت و اشاره نمود.

سخن پایانی

دستگاه‌های لیزر گوناگونی برای از بین بردن موهای زائد بدن به تولید رسیده‌اند تا شما بتوانید به‌راحتی و بدون نگرانی از آن‌ها استفاده نمایید. این دستگاه‌ها با گرم کردن فولیکول‌های مو، موجب از بین رفتن ریشه موهای زائد می‌شوند. ازجمله دستگاه‌های مورداستفاده در لیزر می‌توان به پلاتینیوم، پلاتینیوم پلاس، دستگاه لیزر تیتانیوم، روبی، ان دی یاگ، دایود، IPL و الکساندرایت اشاره نمود. دستگاه لیزر تیتانیوم یکی از مؤثرترین و بهترین دستگاه‌های لیزر موجود در بازار است. دستگاه لیزر دایود الکس نیز با ترکیب مزایای طول‌موج الکساندرایت و لیزر دایود، یکی از دستگاه‌های بسیار مؤثر برای رفع موهای زائد به شمار می‌آید.

هر یک از این دستگاه‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. به‌منظور کسب نتیجه بهتر و صرفه هزینه کمتر، باید با یک متخصص در حوزه لیزر مشورت کنید تا به شما در استفاده از دستگاه بهتر و مؤثرتر کمک کند.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید