مراقبت از پوست صورت در فصل بهار

بهار فصل روییدن، زندگی و زیبایی است. این زیبایی باید در چهره و وجود ما هم منعکس شود و خود را نمایان کند. مراقبت از پوست در بهار روشی است که به کمک آن قصد داریم به بدن خود احترام بگذاریم. مصرف کرم‌ها و محصولات پوستی باکیفیت، تنظیم وعده‌های غذایی و استراحت کافی تمام چیزی بوده که پوست ما به آن نیاز دارد.

گرم شدن هوا و تابش نور خورشید باعث می‌شود تا پوست به خصوص در بهار سریع آسیب ببیند. در نتیجه مراقبت پوست در بهار اهمیت مضاعفی دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را برای داشتن پوستی بهتر در این فصل زیبا راهنمایی کنیم.

چرا مراقبت از پوست در بهار اهمیت دارد؟

بهار، زیباترین فصل سال با همه شکوفه‌ها و سرسبزی درختانش، دوست خوبی برای پوست ما نیست. با فرا رسیدن بهار، طبیعت تغییرات زیادی می‌کند که یکی از آن‌ها حضور فعال حشرات و گیاهان است. به همین دلیل زمان مناسبی برای بروز انواع و اقسام آلرژی و مشکلات پوستی است.

علاوه بر این همیشه تغییر فصل‌ها باعث تغییر در سیستم بدن می‌شود که از قضا نمود بیرونی هم پیدا می‌کند. به همین دلیل وظیفه مراقبت پوست در بهار، برعهده شما خواهد بود. موارد مختلفی وجود دارند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بهار روی پوست شما اثر می‌گذارند.

برخی از آن‌ها عبارتند از:

گرده افشانی

یکی از اتفاقات طبیعی در بهار، گرده افشانی درختان است. گیاهان از خواب زمستانی بلند شده و زندگی جدیدی را شروع کرده‌اند. این اتفاق با همه زیبایی خود، مشکلاتی را هم برای ما و پوستمان ایجاد می‌کند. باد گرده‌ها را همه جا پخش می‌کند و این موضوع علت خارش پوست در بهار خواهد بود.

افراد زیادی هستند که علاوه بر عارضه‌های پوستی، دچار مشکلات تنفسی هم می‌شوند. بنابراین بهتر است در فصل بهار در طبیعت و پارک‌ها کمتر رفت‌وآمد کنید.

حضور حشرات

مشکل دیگری که بر سر راه سلامت پوست ما در بهار قرار می‌گیرد، تخم‌ریزی حشرات است. این موضوع به خصوص که در زمستان خبری از حشرات نبوده، بسیار به چشم می‌آید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا از پمادها و کرم‌های دافع حشرات استفاده کنید.

آفتاب

آفتاب با همه زیبایی خود، اشعه‌های مضری مانند UVA و UVB دارد. هوای خنک و آفتابی بهار، بسیاری را ترغیب می‌کند تا ساعات بیشتری را در معرض نور خورشید باشند. این مسئله به‌خودی‌خود مشکلی ندارد اما عدم استفاده از ضد آفتاب می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

بادهای بهاری

بادهای بهاری دست به دست گرده‌افشانی می‌دهند تا باعث خشکی و حساسیت پوست شوند. برای خشکی پوست در بهار ، باید از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص استفاده کنید. علاوه بر این زمانی که باد شدیدی در حال وزیدن است، در معرض آن قرار نگیرید.

پوست

آشنایی با انواع پوست

به صورت کلی پوست صورت به 5 دسته تقسیم می‌شود:

  • پوست چرب
  • پوست خشک
  • پوست معمولی
  • پوست حساس
  • پوست مختلط

هریک از انواع پوست نیاز به مراقبت‌ها و کرم‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال برای پوست‌های چرب به هیچ عنوان نباید از محصولات روغنی استفاده کنید. این کار تنها باعث می‌شود تا چربی پوست افزایش پیدا کند.

در مقابل رسیدگی به پوست‌های خشک به خصوص در فصل بهار و زمستان بیشتر خواهد بود. یکی از راه‌های مراقبت از پوست در فصل بهار این است که حتما از ضد آفتاب خوب برای پوست معمولی ، چرب یا خشک استفاده کنید. البته درباره استفاده از ضد آفتاب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پوست

مهم ترین مشکلات پوست در فصل بهار

مهم ‌ترین مشکلات پوستی در بهار که برای اغلب افراد هم رخ می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  • خشکی صورت به خصوص در نواحی کنار لب
  • خشکی دست‌ها به خصوص آرنج‌ها و مچ دست
  • زبر شدن پوست
  • بروز درماتیت
  • آفتاب سوختگی
  • کشیدگی پوست
  • دانه دانه شدن برخی قسمت‌های پوست

روش‌های مراقبت از پوست در فصل بهار

آشنایی با روش‌های مراقبت از پوست در بهار باعث می‌شود تا آسیبی به این عضو مهم و حیاتی وارد نشود. در ادامه روش‌های مختلفی برای مراقبت از پوست را با هم مرور می‌کنیم.

استفاده از ضد آفتاب مناسب

استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست، در هر فصلی الزامی است. به خصوص در فصل بهار و تابستان که زاویه تابش نور خورشید به زمین شدید‌تر بوده، به هیچ عنوان نباید استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنید. در مورد استفاده از کرم ضد آفتاب دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

  • بافت مناسب
  • مقدار کافی

مقدار کافی به اندازه دو انگشت از کرم است. اگر بافت کرم شما غلیظ بود می‌توانید این مقدار را کمتر کنید. بافت کرم هم باید متناسب با جنس پوست شما باشد. به عنوان مثال برای پوست‌های خشک، ضد آفتاب روغنی گزینه مناسبی است.

شستشوی پوست با شوینده مخصوص

شستشوی روزانه پوست با شوینده مخصوص هم روش مهم دیگری برای مراقبت پوست در بهار است. روزی دو بار، صبح وشب، پوست خود را با شوینده مخصوص تمیز کنید. سپس از کرم مرطوب کننده یا آب‌رسان استفاده کنید.

برای شستن پوست هم هیچ‌وقت به سراغ صابون نروید زیرا pH پوست شما را تغییر داده و باعث خشکی پوست می‌شود.

لایه برداری منظم

برای خشکی پوست در بهار باید به صورت منظم لایه برداری کنید. این کار باعث شفافیت پوست شده و سلول‌های مرده را از روی پوست شما جمع‌آوری می‌کند. البته بهتر است که در استفاده از لایه‌بردار زیاده‌روی نکنید تا پوست شما بیش از اندازه نازک نشود.

داشتن تغذیه صحیح

داشتن تغذیه صحیح راه دیگری برای مراقبت از پوست صورت در بهار است. مصرف سبزیجات فراوان در طول روز، نوشیدن 8 لیوان آب و دوری از مصرف غذاهای چرب و سنگین، باعث می‌شود تا پوست شفاف‌تری در بهتر داشته باشید.

عدم استفاده از لوازم آرایش سنگین

سعی کنید برای داشتن یک پوست خوب از لوازم آرایش سبک استفاده کنید. به خصوص در فصل بهار استفاده از یک رژ لب صورتی ملایم و کمی ریمل می‌تواند تمام لوازم آرایش مصرفی شما باشد.

استفاده از مواد مغذی برای پوست

گاهی علت خارش پوست در بهار به دلیل نرساندن مواد مغذی به آن است. بنابراین باید از کرم‌های حاوی رتینول، کلاژن ساز‌ها و آنتی اکسیدان استفاده کنید. همچنین سرم روشن‌کننده ویتامین C هم می‌تواند یک انتخاب مناسب برای پوست صورت و گردن شما باشد.

پوست

سخن پایانی

با فرا رسیدن فصل گرما باید بیش از پیش مراقب پوست خود باشیم. برای خشکی پوست در بهار ، استفاده از محصولات پوستی اهمیت زیادی دارد. استفاده از محصولات پوستی هم لزوما نباید گران‌قیمت باشد. محصولات قیمت مناسب هم می‌توانند سلامت و شادابی پوست شما را حفظ کنند.

نکته مهم در استفاده از لوازم پوستی، داشتن یک روتین است. حتی ساده‌ترین محصولات را هم اگر به صورت مداوم استفاده کنید، نتیجه مطلوب آن را خواهید دید. به همین دلیل اگر بودجه کمی دارید، به سراغ کرم‌هایی ایرانی باکیفیت بروید.

مراقبت از پوست در فصل بهار به سادگی امکان‌پذیر است، فقط اگر به درستی بدانید که چه محصولاتی را باید مصرف کنید. برای این کار از کرم مرطوب کننده، ضد آفتاب و یک شوینده مخصوص استفاده کنید. رفته رفته می‌توانید تعداد محصولات مصرفی را افزایش دهید.

منبع

 

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید