فشار خون بالا چیست و چگونه درمان می شود ؟

فشارخون بالا یکی از بیماری ‌هایی است که در بین سالمندان به ‌شدت رایج بوده و افراد زیادی را درگیر خود کرده است. ما در این اینجا برخی از نکات مربوط به این بیماری را برای شما بازگو می کنیم تا با رعایت آن‌ ها افراد کم ‌تری به این بیماری دچار شوند .

سالمندان مبتلا به فشار خون بالا اکثرا این عارضه را جدی نمی گیرند و آن را بی اهمیت جلوه میدهند . از این رو پرهیز نمیکنند و ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد به همین دلیل باید دائم مراقب آنها بود . اگر به دلیل مشغله زیاد یا هر دلیل دیگری نمی توانید از والدین سالمندتان نگهداری کنید ، پرستاری و مراقبت از آنها را با ثبت درخواست پرستار سالمند در منزل به پرسنل کاربلد و آموزش دیده ما بسپارید .

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می‌ دهد که تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه‌ گیری در واقع میزان خون عبوری از رگ‌ های خونی و میزان مقاومت رگ‌ ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می‌ کند. مثلا فشارخون 16 روی 10 فشار خون بالا است و از همین رو پایین آوردن فشارخون بالا فوری اهمیت زیادی دارد .

شریان ‌های باریک مقاومت را افزایش می‌ دهند. هرچه شریان‌ ها باریک ‌تر باشد ، بیشتر می‌ شود. افزایش فشار در طولانی ‌مدت می ‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله بیماری ‌های قلبی عروقی و سکته شود.

اگر نیاز به چک کلی بدن داشتید و میخواستید که بدن خود را به صورت کلی چک کنید میتوانید از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنید.

به‌ طور‌معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می‌ شود و معمولا بدون هیچ ‌گونه علامتی است ؛ اما حتی بدون علائم نیز می‌ تواند به عروق خونی و اندام ‌ها ، به خصوص مغز ، قلب ، چشم‌ ها و کلیه‌ ها آسیب بزند .

تشخیص زود هنگام فشار خون بالا مهم است. خوانش منظم می ‌تواند به شما و پزشک در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش ، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ ماند یا به سطح نرمال باز می‌ گردد ، تا چند هفته را چک کند .

درمان شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر بیماری بالا درمان نشود ، می ‌تواند منجر به بیماری ‌هایی چون حمله قلبی و سکته مغزی شود. در جدول زیر می‌ توانید محدوده نرمال تا بالا و بحرانی را مشاهده کنید .

( در صورن نیاز کلیک کنید : تنقیه در منزل )

دلایل فشار خون بالا چیست؟

دلایل بسیاری برای افزایش فشار خون وجود دارد اما علت دقیق آن مشخص نیست .

سن : بیماری فشارخون با افزایش سن رابطه‌ ای مستقیم داشته و افراد در سنین بالاتر بیشتر به این بیماری دچار خواهند شد .

دلایل محیطی : از جمله عوامل افزاینده فشار خون می توان به عادات غذایی و سبک زندگی اشاره کرد. برخی از این عوامل عبارتند از :

سیگار کشیدن

اضافه وزن و چاقی

کمبود فعالیت فیزکی

مصرف زیاد نمک و حساسیت به سدیم

مصرف الکل

استرس

افزایش سن

اختلالات

غده آدرنال و تیروئید

اختلالات خواب

بیماری های مزمن کلیوی

کمبود ویتامین دی

دلایل ژنتیکی فشار خون بالا : در بسیاری از خانواده‌ ها ، فشار خون بالا یک بیماری ارثی است. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان دهنده‌ تاثیر برخی از ژن‌ ها و جهش‌ های ژنتیکی در ابتلا به فشار خون بالا بوده است. البته موارد ابتلا به فشار خون بالا بر اثر عوامل ژنتیکی تنها ۲ تا ۳ درصد از کل موارد ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده است.

دلایل بیولوژیکی فشار خون بالا : دلایل بیولوژیکی دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش فشار خون میشود که در ادامه به آنها می پردازیم :

بر هم خوردن تعادل آب و نمک در بدن

مشکلات سیستم رنین ، آنژیوتانسیون ، آلدوسترون

عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک

عملکرد و ساختار عروق بدن

درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا را با رعایت چند نکته میتوان به راحتی کنترل و درمان کرد :

کشیدن سیگار را تا حد امکان کاهش داده تا در پی آن آسیب عروقی کمتر شود .

رژیم غذایی و ورزش را به‌ منظور کاهش وزن خود در نظر بگیرید .

از غذاهایی که دارای شوری بالا بوده خودداری کرده و مصرف نمک را به حداقل برسانید .

مصرف آب سالم و گوارا در طول روز را افزایش دهید .

مصرف قند و شکر و مواد تهیه‌ شده از آن‌ها مانند انواع نوشابه‌ ها ، مربا ، ژله ، شکلات ، کیک‌ ها و … را محدود یا حذف کنید .

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید