زنگ خطر سرطان کبد

مطالعات اخیر حاکی از آن است که شاخص توده بدنی زیاد که با بالا رفتن اندازه دور کمر ارتباطی مستقیم دارد و ابتلا به دیابت نوع ۲، با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد نیز مرتبط است.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۹ هزار و ۲۳۰ مورد جدید ابتلا به سرطان کبد و ۲۷ هزار و ۱۷۰ مرگ ناشی از آن در این کشور رخ خواهد داد. در جهان سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر به سرطان کبد مبتلا می‌ شوند.

سرطان کبد علائم  مشخصی از خود بروز نمی‌ دهد و زمانی نشانه‌های آن آشکار می‌ شود که بیماری پیشرفت کرده است؛ بنابراین مبتلایان معمولا خیلی دیر متوجه بیماری خود می‌ شوند و پزشکان نمی‌ توانند آنها را نجات دهند. حتی با تشخیص این سرطان پیش از گسترش بیماری به سایر اندام‌ ها، ۵ سال امید به زندگی فقط در ۳۰/۵ درصد از افراد دیده می‌شود.

علت اصلی این سرطان هنوز نامشخص است اما بیشتر موارد ابتلا، با آسیب رسیدن و زخم شدن کبد در ارتباط است که در نهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌ شود. انواع شناخته شده سرطان کبد ناشی از سوء مصرف الکل و عفونت‌های هپاتیت B و C است.

محققان اطلاعات مرتبط با حدود ۱۰۵۷ میلیون شرکت‌ کننده را در ۱۴ تحقیق جداگانه مورد بررسی قرار دادند و وزن، اندازه دور کمر، قد، مصرف سیگار و الکل، و سایر سرطان‌ های مرتبط را نیز مطالعه کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که ۶/۵ درصد شرکت‌ کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند و ۲ هزار و ۱۶۲ نفر به سرطان کبد مبتلا شدند. محققان دریافته اند که افزایش ۵ کیلوگرمی وزن به ازای هر متر مربع نمایه توده بدنی، خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا می‌ برد. در واقع، ۳۸ درصد مردان و ۲۵ درصد زنان با نمایه توده بدنی بالا در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار می‌ گیرند و هر ۵ سانتی‌متری که به اندازه دور کمر افزوده می‌ شود، ۸ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد افزایش می‌ یابد.

سرطان کبد معمولا بیماری شایعی در آمریکا محسوب نمی‌ شود اما ابتلا به آن از سال ۱۹۸۰ بیش از ۳ برابر شده است. پژوهشگران دریافته‌ اند که دیابت نوع ۲ در آمریکا در حال افزایش است و همین امر باعث بروز چاقی و بالا رفتن اندازه دور کمر می‌ شود که هر سه این عوامل با بروز اختلال متابولیک مرتبط اند.

دانشمندان اعلام کردند که با وجود تأثیر سیگار کشیدن، نژاد، مصرف الکل و نمایه توده بدنی، ابتلا به دیابت نوع ۲، خطر بروز سرطان پستان را نیز تا ۲/۶۱ برابر افزایش می‌ دهد. در نهایت، این یافته‌ ها نشان داد که بالا بودن نمایه توده بدنی و ابتلا به دیابت می‌ تواند عامل خطرسازی برای ابتلا به سرطان کبد به شمار رود.

3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید