بهبود دشوار جراحی در مبتلایان آپنه خواب

بهبود موفقیت آمیز پس از عمل جراحی، برای کسانی که دچار اختلالات خوابی هستند، به خصوص مبتلایان به آپنه خواب، با دشواری همراه است.

محرومیت از خواب و بی خوابی می تواند مشکلات روحی و جسمی را برای انسان به وجود آورد که از مهم ترین مشکلات آن اختلال در تمرکز و یادگیری است. بی خوابی افراد را تحریک پذیر می کند و آستانه تحمل آنها را کاهش می دهد و سبب اضطراب و حتی افسردگی هم می شود و در کسانی که به همراه کم خوابی، بی نظمی در خواب را هم دارند به تدریج عوارض جسمی مانند مشکلات گوارشی و زخم معده هم پدیدار می شود و اگر چنانچه سال ها ادامه یابد می تواند مسائل قلبی و عروقی را هم برای فرد به همراه آورد. همچنین اختلالات خوابی، مانند آپنه خواب و نارکولپسی مشکلات دیگری را هم برای فرد مبتلا می تواند به وجود آورد.

یکی از موقعیت هایی که اختلال خواب در فرد، خطراتی را برای وی در پی خواهد داشت، پس از عمل جراحی است. بر طبق یافته های دو مطالعه جدید، دو عارضه بعد از عمل شامل لختگی خون در عروق و ضربان نامنظم قلب (فیبریلاسیون وریدی) است. غالبا این مشکلات در بین بیمارانی که عمل جراحی کرده اند و مبتلا به اختلال آپنه خواب هم هستند بروز می کند.

آپنه خواب چیست؟

وقفه تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می شود. این دوره ها آپنه (apneas) نامیده می شود. آپنه ها معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، می توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص مبتلا به آپنه خواب با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد که هر کدام از آنها می تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد اما معمولاً از آنها مطلع نمی گردد.

آپنه ها می توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می شود که افراد مبتلا به آپنه خواب، در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند. این می تواند به حوادث غیرقابل جبرانی منجر شود. برای مثال افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می باشند.

آپنه ها به سه دسته تقسیم شده اند. آپنه خواب می تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه های هوایی فوقانی به وجود آید؛ می تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود؛ همچنین می تواند مختلط بوده و شامل هر دو دسته شوند. مشخصه آپنه خواب انسدادی، اختلالات تنفسی مکرر در طول خواب است. علائم آن شامل خواب آلودگی شدید در طول روز، خواب بی قرار و خرخرکردن با صدای بلند است.

خطر آپنه خواب پس از عمل جراحی

به گزارش نبض ما به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر گرگ فونارو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «به نظر می رسد آپنه خواب قلب را در معرض فشار مکانیکی قرار می دهد درحالی که منجر به التهاب عروق شده و در نتیجه ریسک لخته شدن خون افزایش می یابد.» وی در ادامه عنوان می کند: «این تغییرات فیزیولوژیکی می تواند بیمار جراحی شده (جراحی قلب باز) را در معرض ریسک بالای عوارض سلامت قرار دهد.»

برای پیشگیری از بروز چنین اختلالات خوابی، می توانید با حفظ وزن مناسب به پیشگیری از آپنه خواب انسدادی برآیید. همچنین برای کاهش علائم آپنه خواب، از مصرف الکل و آرام بخش ها نیز اجتناب کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید