درمان خانگی خار پاشنه

زائده استخوانی که در پاشنه پا به وجود می‌آید، بسیار دردناک است که منجر به دشواری در راه رفتن می شود، خار پاشنه نام دارد. در این مقاله علت و درمان خانگی خار پاشنه را بررسی خواهیم کرد.

خار پاشنه رژیم غذایی خاصی ندارد فقط اگر اضافه وزن دارید، باید وزن خود را کم کنید، مصرف چربی ها را محدود کنید، سبزی ها و میوه های تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید، نان های سبوس دار مصرف کنید، از مصرف نوشابه های گازدار، شیرینی و مواد نشاسته ای اجتناب کنید، بیشتر ویتامین ث مصرف کنید.

دکتر غلامرضا زمانی متخصص جراحی و لاپاروسکوپی در گفت وگو با ایسنا گفت: خار پاشنه، زایده ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می آید. وی با بیان اینکه مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ ترین آن ها استخوان پاشنه است، افزود: گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می شود که دردناک شده و می تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند.

علت درد پاشنه

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی اظهار کرد: مهم ترین علت دردهای پاشنه، خار پاشنه است، اما جالب اینجاست که این درد به علت خار بوجود نمی آید؛ در واقع درد را همان چیزی به وجود می آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه است.

زمانی، با بیان اینکه خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود، ادامه داد: فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود، اگر به هر علت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیرطبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است. وی تصریح کرد: علت بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا منجر می شود.

علل خار پاشنه

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی، اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، التهاب مفاصل کف پا، پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن به مدت طولانی را از علل بروز این بیماری برشمرد.
زمانی، استراحت و کاهش وزن را اصول درمانی خار پاشنه ساده عنوان کرد و انجام ورزش هایی از جمله کشش فاسیای کف پا، کشش تاندون آشیل، گرفتن خودکار با پا و نوشتن حروف الفبا با انگشت بزرگ پا، استفاده از آب گرم، استفاده از یخ و کفی مخصوص کف پای صاف را در درمان خار پاشنه موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: پس از بهبودی، توصیه به استفاده طولانی از پد پاشنه و ورزش های کششی، مصرف کمتر چربی ها و افزایش مصرف ویتامین C می شود.
یک کفی مناسب در کفش به منظور کاهش فشار وارده بر پاشنه پا قرار دهید. علت بروز خار پاشنه هنوز مشخص نشده اما وارد آمدن آسیب به پاشنه پا که باعث التهاب، رسوب کلسیم و استخوانی شدن رباط کف پا شود را می توان از علل بروز این مشکل برشمرد. البته نباید از چاقی و ایستادن های طولانی مدت که موجب فشار بر روی پاشنه پا می شود نیز غافل شد.

درمان خار پاشنه

برای درمان خانگی خار پاشنه راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • از ایستادن های طولانی مدت بپرهیزید.
  • برای کم شدن درد در پاشنه، روزی 3 تا 4 مرتبه محل درد را کمپرس کیسه یخ کرده و هر بار باید این کار را 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید.
  • شب هنگام، قبل از خواب یا صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، پاها را 15 دقیقه در آب گرم قرار داده، سپس خشک کنید و 5 تا 10 دقیقه به طور ملایم به پاشنه ضربه بزنید.
  • ماساژ پاشنه پا در آب ولرم نیز می تواند یکی از راهکارهای موثر دمران خانگی خار پاشنه باشد که موجب کاهش درد می‌شود.
  • از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پایتان استفاده کنید.

13295065

خار پاشنه در زنان بیش از مردان

اگر درد پاشنه دوطرفه، یا همراه با تغییرات پوستی و یا در مواردی که همزمان با درد علائم گزگز، مور مور وجود داشته باشد بیماری های زمینه ای مختلفی مطرح می شود که می توان برخی از انواع روماتیسم را نام برد. رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با بیان اینکه خار پاشنه یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی است گفت: زنان بیش از مردان به دلیل ایستادن های طولانی مدت و اضافه وزن به خار پاشنه مبتلا می شوند.

درد در محل پاشنه پا به صورت یک طرفه یا دو طرفه یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به پزشکان محسوب می شود. خار پاشنه به برجستگی استخوان پاشنه به سمت داخل در اثر التهاب و کوتاهی ‘نیام’ کف پا اتفاق می افتد که بیشتر در زنان به دلیل ایستادن های طولانی مدت و یا چاقی افزایش می یابد.

التهاب بافت نرم در محل اتصال نیام کف پا به استخوان پاشنه، بیماری های استخوان، ضایعات پوستی، دردهای ناشی از فتق دیسک کمر، بیماری اعصاب محیطی از جمله عصب سیاتیک می تواند از علل درد پاشنه باشد. به گفته وی شایع ترین علت درد پاشنه پا به خصوص در مواردی که یک طرفه باشد التهاب نیام کف پائی (فاشئیت کف پائی) است.

علامت این بیماری درد هنگام راه رفتن به خصوص در صبح و هنگام برداشتن اولین قدم است. در این بیماری در بسیاری از موارد علت زمینه ای مشخصی یافت نمی شود و پس از مراجعه به پزشک و تشخیص با اقدامات درمانی قابل درمان است. اگر درد پاشنه دوطرفه، یا همراه با تغییرات پوستی و یا در مواردی که همزمان با درد علائم گزگز، مور مور وجود داشته باشد بیماری های زمینه ای مختلفی مطرح می شود که می توان برخی از انواع روماتیسم را نام برد.

foto-titlu-articol
وی با اشاره به اینکه وجود برآمدگی استخوانی در محل استخوان پاشنه اهمیت چندانی در تشخیص و نوع درمان ندارد گفت :روش های درمانی جهت درد پاشنه بسیار متنوع است و بر اساس نوع و شدت بیماری و مرحله بروز آن این روشها ارائه می شود.

ساده ترین و در بسیاری از موارد موثرترین روش درمان اصلاح کفش و قراردادن بافت نرم در محل پاشنه ها است. انجام ورزش های مخصوص مچ و پا، روش های طب فیزیکی مانند درمان با امواج ماورا صوت و روش های ضربه ای(شوک درمانی)، تزریق دارو در محل درد و در نهایت جراحی از درمان های دیگر است. مهمترین اقدام در درمان درد پاشنه مراجعه به پزشک، تشخیص علت و نهایت ارائه روش درمانی مناسب است.

درمان این بیماری در حیطه کاری پزشکان متخصص طب فیزیکی، ارتوپدی و روماتولوژی است. فیزیوتراپیست نیز انجام اقدامات درمانی فیزیکی تجویز شده و آموزش روش های ورزشی را به عهده دارند و در مواردی درمان درد پاشنه طولانی مدت و نیازمند روش های ترکیبی و متنوع است.

خار پاشنه در ابتدا علامتی ندارد و با شروع درد موجب لنگ زدن بیمار هنگام راه رفتن می شود اما به تدریج در اثر راه رفتن، درد کاهش پیدا کرده و با ایستادن طولانی مدت، درد شدت می یابد. خار پاشنه با درمان های موجود بهبود پیدامی کند و در واقع جراحی آخرین راه درمانی است که پزشکان به بیماران توصیه می کنند. بنابراین در صورت دچار به این مشکل راهکارهای درمان خانگی خار پاشنه که در بالا اشاره کردیم را به کار بندید.

برای درمان خار پاشنه راه های مختلفی را امتحان کرده اید و هنوز جواب نگرفته اید؟ این راه را امتحان کنید!

درمان گیاهی خار پاشنه چگونه است؟

4.1/5 - (18 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. میلاد خوشنان می‌نویسد

    سلام خسته نباشید،چگونه میتونم میخچه پاشنه پام رو در منزل درمان کنم.

    1. محسن می‌نویسد

      از ترکیب یک شیشه مربا خوری سرکه سفید با چهار پنج عدد گل همیشه بهار استفاده کنید. یک هفته گل های همیشه بهار رو با گلبرگ و قسمت کوچکی از ساقه داخل سرکه بزارید. بعد از اون هر شب به مدت یک هفته پنبه رو به سرکه آغشته کنید و روی محل بزارید و محل را با پلاستیک پوشش بدید تا خوب خورد پا برورد. بعد از یک هفته میخچه شما به طرز معجزه آسایی از بین خواهد رفت. خودم تست کردم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید