خطر سکته قلبی در ترافیک صبح شنبه

20درصد از کل حملات قلبی در  روز شنبه رخ می دهد، احتمالا به این دلیل که مردم به خاطر شروع هفته کاری دچار افسردگی می شوند.

به گزارش نبض ما به نقل از مجله سیب سبز، مصرف غذاهای چرب، انواع فست فودها به ویژه چیز برگر به همراه سیب زمینی از جمله عوامل وقوع حملات قلبی است؛ اما این انتخاب های بد تنها عواملی نیستند که قلب شما را تهدید می کنند.

اخیرا دانشمندان موفق به کشف علل شگفت آوری درراستای بروز حملات قلبی شده اند، ازجمله عواملی که ممکن است ندانسته خود را درمعرض آنها قرار دهید. این علل خطرناک می توانند چیزهایی را دربر بگیرند که شاید حتی به آنها فکر هم نکرده باشید؛ از زمان های خاصی از شبانه روز گرفته تا برخی ظروف و…

پس بهتر است با خواندن این مطلب قلب خود را در برابر عوامل خطرناکی که ممکن است برای تان دردسرساز شوند، ایمن کنید.

حملات قلبی در ساعات اولیه صبح

چرا وقتی از خواب بیدار می شوید، بدن شما با ترشح آدرنالین و هورمون های استرس موجب افزایش فشار خون شده و سطح نیاز به اکسیژن را افزایش می دهد. خون نیز غلیظ و سخت می شود و در عروق به کندی جریان می یابد؟ چون حین خواب دچار کم آبی می شوید.

بهتر است برای بیدار شدن عجله نکنید. سعی کنید با تعیین یک بازه زمانی به آرامی بیدار شوید. اگر صبح ها ورزش می کنید، بهتر است قبل از تمرین بدن تان را گرم کنید تا دچار استرس های قلبی نشوید تا از حملات قلبی در امان باشید.

رابطه صبح روز شنبه و حملات قلبی

20درصد از کل حملات قلبی در این روز رخ می دهد، احتمالا به این دلیل که مردم به خاطر شروع هفته کاری دچار افسردگی می شوند. بنابراین بهتر است جمعه ها را به استراحت اختصاص دهید، اما در خواب زیاده روی نکنید. بیدار شدن زودهنگام در روز شنبه پس از خواب طولانی در روزهای پنجشنبه و جمعه می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و ریتم طبیعی قلب تان را مختل کند. سعی کنید یک برنامه مشخص برای ساعات خواب و بیداری تان داشته باشید.

باز هم پای ترافیک در میان است

ترافیک می تواند کشنده باشد؛ دانشمندان اخیرا از ارتباط آلودگی هوا، ترافیک و خطر حملات قلبی پرده برداشته اند. محققان آلمانی بازماندگان حملات قلبی در ترافیک را مورد بررسی قرار دادند تا عوامل محرک حملات قلبی را شناسایی کنند.

آنها دریافتند افرادی که در ترافیک گیر می کنند 2/3مرتبه بیشتر از دیگران به حملات قلبی دچار می شوند. توصیه می شود قبل از رفتن به خیابان از غلظت آلودگی هوا مطلع شوید. اگر در ترافیک گیر کردید، بهتر است شیشه های ماشین را بالا بکشید.

آیا تابه های نچسب خطرناک هستند؟

مواد شیمیایی تابه های نچسب غیراستاندارد و غیرمجاز چیز عجیبی نیستند، اما به لحاظ سلامت ممکن است خطرناک باشند. این مواد پیش از این به ناباروری، کلسترول بالا و ADHD نسبت داده می شدند، اما در سپتامبر۲۰۱۲ مشخص شد که مواد شیمیایی پرفلوئورواکتانوئیک اسید با بیماری های و حملات قلبی نیز در ارتباط هستند.

محققان با صرف نظر از سن، شاخص توده بدنی و ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت دریافتند افرادی که بالاترین سطح پرفلوئورواکتانوئیک اسید را در خون خود دارند، دو برابر بیشتر از دیگران به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا می شوند. اگر از تابه های نچسب و سلیکونی استفاده می کنید، آنها را با ظروف استیل ضد زنگ بدون روکش جایگزین کنید.

6f25fb

گرم شدن زمین چه تاثیری دارد؟

سیاره زمین که در حال گرم شدن است، اثرات بسیاری بر سلامت انسان ها می گذارد که از میان آنها حملات قلبی رایج تر از بقیه است. گرمای بیش از اندازه منجر به تشکیل ذرات کوچکی در هوای آلوده می شود که با نام 5/2 PM شناخته می شوند.

این ذرات می توانند در طولانی مدت وارد ریه های شما شوند، سپس به جریان خون نفوذ پیدا کرده و با تشکیل پلاک موجب گرفتگی عروق و حملات قلبی و سکته مغزی شوند، بنابراین برای مقابله با این موضوع بهتر است بیشتر مکمل های روغن ماهی مصرف کنید. مطالعه سازمان حفاظت از محیط زیست و موسسه ملی علوم بهداشتی نشان می دهد که مصرف مکمل های روغن ماهی از شدت حساسیت افراد به آلودگی هوا می کاهد.

باکتری ها را بیش از حد نکشید

وقتی صحبت از سلامت به میان می آید، تری کلوزان که یک ماده شیمیایی موجود در صابون و خمیر دندان های آنتی باکتریال است، به عنوان یک عامل منفی درنظر گرفته می شود. این ماده با بیماری تیروئید نیز در ارتباط است و روند از بین بردن میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک را کندتر می کند.

شما می توانید افزایش خطر ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی را با صابون های ضد باکتریایی همسو بدانید. هیچ سودی در خرید و استفاده از محصولات ضدباکتریایی وجود ندارد. محققان ثابت کرده اند که شست وشو با آب و صابون به همان اندازه موثر عمل می کند.

برای جلوگیری از ورود تری کلوزان به بدن، از خرید هر محصولی که با عنوان «ضدباکتریایی» یا «ضدمیکروبی» عرضه می شود، بپرهیزید. قبل از خرید محصول موردنظر به برچسب محصول دقت کنید تا تری کلوزان در فهرست مواد تشکیل دهنده آن نباشد.

غذای کنسرو شده قلب تان را می شکند؟

سدیم تنها عامل زیان بار مواد غذایی کنسروی نیست. بیسفنول A یا BPA یک ماده شیمیایی فوق العاده خطرناک است که تعادل هورمونی بدن را بر هم زده و موجب ابتلا به سرطان سینه، مشکلات عصبی در دختران جوان، چاقی و ناباروری می شود. در حال حاضر، این ماده به بیماری های قلبی نسبت داده می شود.

مطالعه ای در سال۲۰۱۱ نشان می دهد که حتی مقادیر اندکی از این ماده شیمیایی خطر ابتلا به آریتمی قلب را افزایش می دهد و با ایجاد اخلال در ضربان قلب موجب مرگ ناگهانی فرد می شود. اخیرا محققان دریافتند افراد سالمی که از سطح BPA بالاتری برخوردارند، بیشتر به بیماری و حملات قلبی مبتلا می شوند.

مصرف غذاهای کنسروی را به حداقل برسانید و بیشتر از مواد غذایی تازه یا منجمد استفاده کنید. برای جلوگیری از ابتلا به عوارض این ماده شیمیایی بهتر است از ظروف شیشه ای و استیل برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید و هرگز ظروف پلاستیکی را در مایکرفر گرم نکنید.

c0bd3aef-b7e2-4d4b-81ff-556ce4016657

ماهی برای قلب مفید است یا مضر؟

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی باید از قلب شما محافظت کنند، نه آنکه سلامت قلب تان را به خطر بیندازند. محققان دانشگاه سیراکیوز در مطالعات خود دریافتند که نوع ماهی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مصرف ماهی های آلوده به جیوه موجب می شود که بدن عملکرد خوبی در قبال استرس نداشته باشد و درنتیجه بیشتر درمعرض بیماری های قلبی قرار بگیرد. جیوه عملکرد هورمون کورتیزول طبیعی بدن را نیز مختل می کند. غیر از ماهی تن، ماهی هایی که بالاترین سطح جیوه را دارند، مانند اره ماهی، شاه ماهی و انواع کوسه نیز گونه های خطرناکی هستند.

محققان سازمان زمین شناسی ایالات متحده دریافتند که سطوح بالایی از جیوه در آب های زیرزمینی وجود دارد که ماهی های دریا را آلوده می کند.

پس از پرخوری در یک وعده غذایی

مطالعات نشان می دهد وعده های غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات موجب انقباض عروق خونی می شوند و خون شما را در معرض لخته شدن قرار می دهند. اگر نیاز دارید زیاد غذا بخورید، بهتر است لقمه های کوچک بردارید. به علاوه، مصرف یک عدد قرص آسپیرین در روز از لختگی خون جلوگیری می کند.

یبوست را دست کم نگیرید

اگر یبوست داشته باشید فشار هنگام اجابت مزاج موجب افزایش فشار در ناحیه قفسه سینه شده و سرعت بازگشت خون به قلب را کند می کند. بهتر است برای جلوگیری از این عارضه فیبر بیشتری دریافت کنید، هیدراته بمانید و زیاد زور نزنید.

ورزش سنگین را فراموش کنید

طی انجان تمرینات سنگین حمله قلبی به این دلیل رخ می دهد که قلب قربانی توانایی تحمل هورمون های استرس را ندارد. در نتیجه، فشار خون افزایش یافته و ضربان قلب تندتر می شود. اگرچه ورزش منظم از قلب شما محافظت می کند، سعی کنید شدت تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید.

با اضطراب خداحافظی کنید

اضطراب شدید باعث بالا رفتن فشار خون، ضربان قلب و سطح آدرنالین در بدن می شود؛ هر یک از این عوامل به تنهایی یک نگرانی بزرگ محسوب می شوند. برای مقابله با این عوارض، برخی بیماران پیش از سخنرانی، پرواز یا انجام هر کاری که باعث افزایش اضطراب می شود، از داروهای بلوک کننده بتا استفاده می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید