عوارض دفع پروتئین از کلیه

در شرایط نرمال، پروتئین یا آلبومین از طریق ادرار دفع نمی شود. دفع پروتئین از کلیه ها موجب کاهش میزان پروتئین خون شده و با خروج پلاسما از رگ ها، باعث ورم بدن می شود.

گردآوری – مهدی آذری

دکتر محمد شایان، فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار، می گوید: کلیه ها وظیفه تصفیه پلاسمای خون و پاکسازی آن از هر گونه مواد زاید را به عهده دارند. ساختمان کلیه ها به شکلی است که حین انجام عمل تصفیه، مانع عبور آلبومین که مهم ترین پروتئین گردش خون است، می شوند یعنی ادرار باید فاقد پروتئین باشد.

در مواردی که فرد ورزش های سنگین انجام دهد و یا مبتلا به عفونت ادراری باشد، مقدار کمی آلبومین از طریق ادرار دفع می کند که این مقدار کاهش پروتئین خون، توسط آلبومین مازادی که کبد تولید می کند، جبران می شود.

دکتر شایان، نفرولوژیست اضافه می کند: در شرایطی که کلیه کار خود را به درستی انجام ندهد و میزان دفع پروتئین به اندازه ای باشد که کبد نتواند آن را جبران کند، خون با کاهش شدید پروتئین مواجه شده و پلاسما از درون رگ ها به بیرون تراوش می کند که همین نفوذ پلاسما به زیر پوست است که ایجاد ورم در بدن می کند.

دکتر شایان در مورد این ورم که یک ورم عمومی است، هشدار می دهد که بیشترین ورم در نواحی دور چشم ها، قوزک پا و در پسران، در ناحیه بیضه ها مشاهده می شود. از نشانه های این بیماری می توان به بی اشتهایی، خستگی، تهوع، بی حالی و رنگ پریدگی و دفع ادرار همراه با کف اشاره کرد.

تشخیص بیماری دفع پروتئین

به طور کلی میزان آلبومین دفع شده در ادرار یک فرد سالم بسیار ناچیز بوده و بالارفتن آن نشانه آسیب کلیوی و اختلال در عملکرد کلیه هاست که فقط با ارزیابی آزمایش ادرار قابل پیگیری است. از این رو در افراد دیابتی، سالانه بررسی آلبومین اوری صورت می پذیرد.

اگر دفع آلبومین بر اثر آسیب کلیوی به بیش از 300 میلی گرم در ادرار طی24ساعت برسد، بتدریج و طی سال های بعد در صورت کنترل نشدن دیابت، به نارسایی کلیه  ها منجر می شود. وقتی کلیه ها نارسا شوند، در واقع اوره و کراتینین خون بیمار افزایش یافته و فعالیت کلیه ها برای دفع سموم بدن کاهش می یابد و رفته رفته به جایی می رسد که در اثر ناکارآمدی کلیه ها و نارسا شدن شان، فرد نیازمند دیالیز و پیوند کلیه می شود.

برای تشخیص این بیماری باید ادرار یک شبانه روز کامل بیمار مورد آزمایش قرار گیرد و اگر آلبومین موجود در ادرار بیمار بیش از 3/5 گرم باشد، بیماری دفع پروتئین از کلیه ها در مورد این فرد مطرح می شود.

درمان بیماری دفع پروتئین

درمان این بیماری با کورتون ها آغاز می شود و معمولا طی دو تا سه هفته، دفع پروتئین مهار می شود. در کل باید درمان در جهتی باشد که دفع پروتئین ادرار را کاهش داده و در پی آن از ورم بدن نیز کاسته شود. زیرا ورم شدید می تواند عوارض گوارشی و تنفسی ایجاد کند.

رژیم غذایی بیمار نیز نقش بسیار مهمی در بهبود وی ایفا می کند بنا بر این کنترل رژیم غذایی بیمار اهمیت به سزایی در بهبود وی دارد.

حتماً بخوانید: بهترین منابع پروتئین

3.9/5 - (122 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 نظر
  1. حجت الله قیصری می‌نویسد

    سلام من دفع پروتئین دارم حدود پنج سالی میشه ولی هیچ کدوم از علائم که برای دفع پروتئین ذکر شده را ندارم حدود پنج سال هم دارو مصرف میکنم ولی بین عددی ثابت مونده علت چیست و چکار باید بکنم عدد ۱۶۰۰ حداقل حداکثر۳۰۰۰ در ازمایش ۲۴ ساعته نشون داده

    1. پزشک نبض ما می‌نویسد

      با سلام لطفا سوال خود را از طریق صفحه مشاوره پزشکی بپرسید تا پزشکان به آن پاسخ دهند.

    2. رهام می‌نویسد

      سلام میشه بپرسم اسم دارو چی هست

  2. محمد رضا می‌نویسد

    من ۱۶۷۰ هست دفع پروتیین و دلرو هم سل سپت وکاپتوپریل ۲۵ از امروز میخوام مصرف کنم دکتر اولش گفت نمونه کلیه بگیرم ولی بدش گفت ۱ماه دارو بخور دوباره ازمایش بده نظر سما چیه

  3. الهام می‌نویسد

    سلام من دفع پروتیین دارم ۲۰۰۰ تا روزانه رفتم دکتر برام نفروتنیک تجویز کرده کلیه ها مشکل دیگه ای ندارن فقط کمی چربی خون دارم پاهام قبلا خیلی پف کرده بود ولی الان خیلی بهتره .یعنی این داره تاثیر داره ؟؟چون این فقط ویتامینه .کم شدن ورم نشانه بهبودی می تونه باشه

  4. مریم می‌نویسد

    سلام ..پف زیرچشم به تنهایی میتونه دلیل باشه؟؟

  5. حسین می‌نویسد

    سلام من دفع پروتیین داشتم با ورم شدید بدن با کورتون و قرص پردنیزولون کم شد و ورم بدنم کاملا خوابید و به حالت عادی برگشتم البته بعد دو ماه برای اینکه دفعذپروتیینم به کلی قطع شود چیکار کنم؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      آ یا دفع پروتئین موجب کم خونی میشود

  6. مجتبی می‌نویسد

    سلام من هفت ساله که دیابت دارم و از همان اول انسولین میزنم سال قبل رفتم دکتر متخصص داخلی بهم گفت نیاید انسولین بزنم تو باید قرص متفورمین بخوری و انسولین را قطع کرد و قندم کنترل نشد و بالا رفت و وزن زیادی را کم کردم دکتر را تغییر دادم رفتم پیش متخصص دیگری و ان هم گفت اشتباه است تو باید از انسولین استفاده کنی من و این کار را کردم قندم بد نیست تقریبا پایین امد و وزنم یک مرتبط دوازده کیلو اضاف کردم ولی چیز که هست قندم با دستگاه میگیرم پایین هست همیشه ولی قند سه ماهم رو ده و یازده می باشدو بعد دکتر به من قرص چربی فنوفیبرات ۲۰۰ داد و گفت استفاده کن در جای که از قرص چربی روپیکسون۲۰ هم داده بود یک شب یک درد شدیدی در شکمم حس کردم به مدت ده تا الا پانزده دقیقه بعد برطرف شد ولی از ان شب دیگر قدرت نعوظ را ندارم حدود شش ماه هست دکتر هم رفتم ازمایش هرمون نوشت گفت موردی ندارد فقط کلیه ها پروتئین دفع میکنن قرض لوزارتون ۲۵ تجویز کرد و هیچ یک از قرص ها سیلد نافین و یا تادافین بروی من تاثیر ندارد.فقط سردرد دارم

  7. ناشناس می‌نویسد

    متشکرم

  8. چنور نعلبندی می‌نویسد

    سلام خسته نباشی یه دختر ۳۱ ساله هستم الان نزدیک سه ساله دفع پروتین دارم تخت درمان هستم داروی زیادی مصرف میکنم وزنم زیاد شده بیبوسی هم انجام دادم لطف کنید یه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. آزادحسین پوری می‌نویسد

      سلام دوازده ساله دفع پروتئین دارم داروی زیادی مصرف کردم نتیجه نگرفتم

    2. شهلا می‌نویسد

      سلام شوهر م دیابت داره الان هم مشکل کلیه داره پروتیین دفع میکنه بیضش به شدت ورم کرده ایاامکان خب شدن داره

  9. مسعودسلیمانی می‌نویسد

    با سلام و عرض خسته نباشید من ۳۵ سال سن دارم و ۷ ساله که دیابت دارم این سری آزمایش گرفتم کلیه هام دفع پروتیین دارن میخواستم ببینم آیا روزه گرفتن واسم ضرر داره یا نه.

  10. هیوا می‌نویسد

    با سلام خسته نباشید.من پدرم پروتئین بدنش ۱۰۵۰۰ چ راه حلی وجود داره

  11. ناشناس می‌نویسد

    سلام داکتر صاحب محترم خواهر مدت سال میشود که دفع پروتین کلیه دارد د اوایل داکتر هدایت داده بود که باید اول از کلیه هایت پارچه گرفته شوولی نکرد اما زیاد ورم کده تمام پاهایش شکم رویش ودروی شکمش بخار ها بیرون شده لطف اگه رهنمایی که ازکدام دوا وخوراک استفاده کنه

  12. سیده مریم می‌نویسد

    سلام.وقت بخیر.من کلیه هم پروتئین دفع میکنن.یک ماه پیش۱۲۴۵ بود.یه هفته پیش تکرار کردم،شده بود،روزانه ۱۹۰۰
    میلی گرم.بقیه آزمایشاتم ۲۰ روز دیگه آماده میشن.
    شهرستانم،پزشکم تهران.
    لطفاً راهنمایی کنید که من تا اون موقعه ک ب پزشکم مراجعه میکنم چکار کنم،که دفع پروتین بیشتر نشه.

    1. ناشناس می‌نویسد

      اهام ورم دارن.با انگشت که فشار میدم.گود میشه تا چند دقیقه هم نرمال نمیشه.

  13. رضا می‌نویسد

    سلام وقت بخیر دفع پروتئین من ۲۲۶۷/۲ هست و کراتین ۲۰۵۰ لطف میکنید بفرمائید آیا خطرناک است و درمان دارد یا پیوند باید انجام شود..خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید..تشکر از مطالب خوبتون

  14. رضا می‌نویسد

    سلام وقت بخیر دفع پروتئین یکی از اعضای خانواده ام ۲۲۶۷/۲ هست و کراتین ۲۰۵۰ لطف میکنید بفرمائید آیا خطرناک است و درمان دارد یا باید پیوند کلیه انجام بدیم..خواهش میکنم جواب بدید خیلی نگرانم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید