وقتی که آنتی بادی ها موجب بیماری کلیه می شوند

بیماری نفروپاتی IgA نوعی بیماری کلیوی است که به خاطر وجود نوعی آنتی بادی کلیه توانایی خود را برای فیلتر کردن مواد و آب اضافه از دست می دهد.

گرآوری – نبض ما

پادتن یا آنتی بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی ژن خاصی، تولید می شود و در خون به گردش درمی آید یا در محل تولید باقی می ماند تا به آنتی ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی) حمله ور شود و آن را بی زیان سازد. اما گاهی همین آنتی بادی ها می توانند باعث بروز بیماری شوند.

بیماری نفروپاتی IgA نوعی بیماری کلیوی است و زمانی رخ می دهد که یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین A در کلیه ساکن می شود. این امر باعث التهاب موضعی می شود که به مرور زمان توانایی کلیه را برای فیلتر کردن املاح و آب اضافه و الکترولیت ها از خون کاهش می دهد.

بیماری نفروپاتی IgA به کندی و به مرور زمان، در طی سال ها، پیشروی می کند، اما شکل بیماری در هر فرد نامشخص است. برخی افراد بدون بروز مشکل دیگری، خون در ادرار خود مشاهده می کنند، برخی در نهایت به بهبود کامل می رسند و برخی دیگر نیز در نهایت دچار نارسایی کلیه می شوند.

بیماری برگر

علائم بیماری نفروپاتی IgA

بیماری نفروپاتی IgA در مراحل اولیه علائمی از خود نشان می دهد. این بیماری مدت های زیادی بدون هیچ علائمی در بدن وجود دارد و گاهی زمانی آشکار می شود که طی انجام آزمایشات معمول، پروتئین و سلول های قرمز خون در ادرار کشف می شوند که بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیستند.

علائم بیماری نفروپاتی IgA ، زمانی که کلیه عملکرد درستی ندارد، عبارتند از:

  • ادراری به رنگ چای یا نوشابه ( که به خاطر وجود سلول های خون در ادرار می باشد.)
  • رنگی بودن مکرر ادرار و حتی گاهی مشاهده خون در ادرار که معمولا پس از عفونت رخ می دهد.
  • درد در پهلو و در قسمت پشت، در زیر دنده ها
  • مشاهده کف در توالت که به خاطر وجود پروتئین در ادرار به وجود می آید.
  • تورم در دست ها و پاها
  • فشار خون بالا

علل

کلیه ها اندام کوچکی به اندازه مشت و به شکل لوبیا هستند که در پشت و در هر دو طرف ستون فقرات واقع شده اند. هر کلیه حاوی عروق کوچک خونی (گلومرول) می باشد که املاح، آب اضافه و دیگر موادی را که از جریان خون وارد کلیه می شوند، فیلتر می کنند. خون فیلتر شده مجددا وارد جریان خون شده در حالیکه مواد زائد به مثانه وارد می شوند و از طریق ادرار از بدن خارج می شوند.

ایمیونو گلوبولین A یک آنتی بادی است که با حمله به پاتوژن های مهاجم و مبارزه با عفونت نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. اما در بیماری نفروپاتی IgA این آنتی بادی در گلومرول جمع شده و باعث التهاب (گلومرولونفریت) می شود و به تدریج توانایی فیلتر کردن آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان علت اصلی بروز بیماری نفروپاتی IgA در کلیه ها را نمی دانند، اما این عوامل و شرایط ممکن است با بروز این بیماری در ارتباط باشند:

  • ژنتیک
  • بیماری های کبدی، از جمله سیروز و هپاتیت مزمن B و C.
  • بیماری سلیاک و درماتیت هرپتی فرم
  • عفونت ها، از جمله عفونت HIV و برخی عفونت های باکتریایی.

درمان و دارو

هیچ روش درمانی برای بیماری نفروپاتی IgA وجود ندارد. برخی مبتلایان به این بیماری دچار مشکلات شدید می شوند و برخی دیگر بدون مشکل به زندگی خود ادامه می دهند.

برخی روش های درمانی با برخی داروها سرعت پیشروی بیماری را آهسته کرده و بیمار کمک می کند تا علائمی مانند فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و التهاب دست ها و پاها را مدیریت کند.

داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند، عبارتند از:

  • داروهای فشار خون.
  • اسیدهای چرب امگا
  • داروهای مهار کننده سیستم ایمنی
  • داروهای کاهنده کلسترول

هدف نهایی مصرف داروها و روش های درمانی جلوگیری از نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه می باشد. اما در موارد پیشرفته تر بیماری، دیالیز یا پیوند کلیه ضروری خواهد بود.

بیماری کلیوی

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نفروپاتی IgA

کم پروتئین

رژیم غذایی کم پروتئین می تواند به کم کردن سرعت پیشرفت بیماری تا حد زیادی کمک کند. رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند سنتز آلبومین در کبد را افزایش دهد اما در همان زمان، بسیاری از پروتئین ها در ادرار دفع می شود. از آنجا که باید مقدار مصرف پروتئین محدود شود داشتن یک رژیم غذایی دارای پروتئین با کیفیت بالا مانند ماهی، سفیده تخم مرغ، شیر و گوشت بدون چربی و غیره به شدت به بیماران نفروپاتی IgA توصیه می شود با این حال، مصرف پروتئین نباید روزانه بیش از 1 گرم در هر کیلو از وزن بدن باشد و مصرف پروتئین با کیفیت بالا باید بالاتر از 50٪ باشد.

کم نمک

علاوه بر محدود کردن مصرف پروتئین، بیماران نفروپاتی IgA با ادم شدید و فشار خون بالا، باید مصرف سدیم را به زیر 2 گرم در روز محدود نمایید و بیماران باید یک رژیم غذایی بدون نمک را دنبال کنید.

پرکالری

از آنجا که بیماران باید مصرف پروتئین را محدود کنند مصرف کالری باید عمدتاً از کربوهیدرات ها و چربی تامین شود مصرف کالری به شدت با کار شما بستگی دارد. بزرگسالان باید 126 – 147 کیلوژول در هر کیلوگرم از وزن بدن برای رفع نیازها و فعالیت های خود مصرف می کند.

دیگر پیشنهاد رژیم غذایی

بیماران نفروپاتی IgA بهتر است میوه و سبزیجات بخورند ولی از خوردن ترشی، تنباکو، الکل و مواد غذایی تند و تحریک کننده مانند سیر، پیاز، فلفل، غذاهای دریایی، گوشت گاو و غذاهای ادویه دار تا حد ممکن اجتناب کنند. از مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز، سیب زمینی و گوجه فرنگی و همچنین از سس سالاد دوری کنید. علاوه بر این، آنها باید یک استراحت مناسب داشته باشند و از خستگی زیاد و فعالیت بیش از حد و شدید در زندگی اجتناب کنند.

 

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید