خواص شگفت انگیز درمانی گیاه آویشن

از زمان های قدیم گیاه آویشن برای مقابله با عفونت ها و درمان زخم‌ها نیز استفاده می شده است. هم اکنون نیز در طب سنتی فرهنگ های مختلف از این گیاه معطر برای تسکین فیبرومیالژی (درد پراکنده)، آرتریت روماتوئید، ام اس و غیره استفاده می شود.

نبض ما – گردآوری

گیاه آویشن به‌ دلیل خواص درمانی از قبیل نقش آن در درمان آکنه و فشارخون بالا شناخته شده است. افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را برای درمان این عارضه پوستی امتحان می‌کنند که اغلب نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

اما گیاه آویشن به‌ دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی ممکن است در آینده به‌عنوان عنصر مقابله‌کننده با آکنه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که این گیاه یک روش طبیعی بهتر از داروهای شیمیایی ضدآکنه برای درمان این عارضه عمل خواهد کرد.

آویشن

گیاه آویشن سرشار از اسانس های روغنی است که از سالیان پیش برای درمان بیماری های مختلفی مانند آنفلوانزا، صرع و غیره استفاده شده است. در قرون وسطی، مردم عادت زیادی به مصرف آویشن داشتند و آن را با اسطوخودوس مخلوط کرده و کف کلیسا را می پوشاندند تا بوی بد از بین برود. در ادامه مروری کوتاه داریم بر خواص این گیاه دارویی فوق العاده.

خواص گیاه آویشن

– اسانس های روغنی موجود در آویشن به ‌ویژه تیمول خواص درمانی دارند و ضدویروس، ضدانگل و ضدعفونی کننده هستند.

 

سرفه کردن

 

– استفاده منظم از این گیاه در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند آنژین مؤثر است. علاوه بر این به نظر می رسد که گیاه آویشن به بهبود وضعیت سلامتی در برخی بیماری ها مانند لوپوس، ام اس و همچنین بیماری هاشیموتو (نوعی التهاب مزمن تیروئید) کمک می کند. بنابراین به نظر می رسد که نوشیدن روزانه یک فنجان چای آویشن مفید است.

– آویشن همچنین منبع آهن و ویتامین K است. آهن برای حمل اکسیژن به بافت ها و ساخت گلبول های قرمز خون ضروری است و ویتامین K نقش مهمی در انعقاد خون و ساخت استخوان دارد.

– برخی مولکول های موجود در گیاه آویشن نیز اثراتی در مقابله با برخی سرطان ها دارند. آویشن حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر ترکیبات مفید است و مصرف منظم آن برای عملکرد خوب مغز، کلیه ها و قلب مفید است.

– اسانس های گیاهی آویشن خواص خلط آوری دارند و به همین دلیل به تمیزی و باز کردن برونش ها کمک می کنند.

– در نهایت اینکه گیاه آویشن برای مقابله و پیشگیری از مشکلاتی مانند التهاب لثه، لارنژیت، آسم، عفونت ها و زخم های گلو و التهاب دهان نیز مفید است. البته این مورد را هم در نظر داشته باید کسانی که فشار خون بالا دارند و دچار پرکاری و یا کم کاری تیروئید هستند و همچنین زنان باردار باید در مصرف آویشن احتیاط کنند.

آفت دهان

 

مصرف گیاه آویشن و تسکین علائم سرماخوردگی

فصل زمستان برای اکثر مردم با مشکلات تنفسی نظیر برونشیت که نوعی التهاب نایژه‌ها است، توام است. وقتی نایژه که مسیر انتقال هوا از نای به ریه‌هاست به دلیل ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا ملتهب می‌شود، بیماری برونشیت بروز می‌کند. برونشیت مزمن اغلب ناشی از استعمال سیگار یا استنشاق موادسمی دیگر است که به حساس شدن این مجاری تنفسی منجر می‌شوند.
 
تب های طولانی

از جمله علائم برونشیت می‌توان به گلودرد، احتقان بینی، تنگی نفس، خستگی، آبریزش بینی و تب اشاره کرد. همچنین سرفه‌های غیرارادی که یکی از مشخصه‌های برونشیت است، واکنش بدن برای بیرون راندن مخاط تولیدشده در ریه‌هاست که برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از یک شیوه درمانی قدیمی یعنی مصرف آویشن استفاده برد.

در طب گیاهی از برگ‌های گیاه آویشن به صورت خشک استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه حاوی گروهی از ترکیب‌های طبیعی همچون «کارواکرول»، «بورنئول»، «گرانیول» و «تیمول» هستند.

این افراد از مصرف آویشن خودداری کنند

یک پژوهشگر طب سنتی با اشاره به خواص گیاه آویشن گفت: مادران باردار و مبتلایان به کم کاری و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن پرهیز کنند.

اصغر عباسی پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه گیاه آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر از شاخه‌های علفی و جزء خانواده گیاه نعناع است، گفت: این گیاه برای بهبود و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ چربی‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است.

وی با بیان اینکه گیاه آویشن برای سلامتی مفید است، اظهار داشت: از گیاه و دمنوش آویشن در مصارف زینتی، آشپزی، مواد شوینده و مواد دارویی استفاده می‌شود.

عباسی مصرف آویشن بر افزایش قد و طول عمر انسان تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: روغن گیاه آویشن دارای خواصی مانند افزایش قدرت ذهنی، بهبود سلول‌های بدن، تسریع جریان خون و جوانسازی پوست است.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به تاثیر گیاه آویشن در درمان آکنه تاکید کرد: مصرف گیاه آویشن باعث کاهش موخوره، فشار خون، سرطان روده بزرگ، پوسیدگی دندان و ریزش مو می‌شود.

به گفته وی، روغن گیاه آویشن در تولید محصولاتی مانند صابون، شامپو، خمیر دندان و عطر کاربرد دارد.

این پژوهشگر طب سنتی با اعلام اینکه مبتلایان به کم و پر کاری تیروئید از مصرف آویشن خود داری کنند، اظهار داشت: مصرف زیاد گیاه و یا دمنوش آویشن در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد

عباسی با بیان اینکه این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری است، تصریح کرد: ویتامین K موجود در آویشن باعث افزایش کلسیم، آهن بدن و بهبود پوکی استخوان می شود.

وی درباره دمنوش آویشن گفت: مصرف این دمنوش در فصل زمستان باعث بهبود سیاه سرفه، برونشیت، خلط گلو، تنفس و هضم غذا می شود.

وی با بیان اینکه تیمول، یکی از مواد شیمیایی موجود در آویشن است، تصریح کرد: وجود مواد شیمیایی مانند کلرهگزیدین و تیمول در گیاه آویشن در زمان مصرف از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

عباسی در خصوص بیماران کلیوی و افراد دارای تنگی نفس اظهار داشت: این افراد برای بهبود و کاهش بیماری، ۱۰ گرم گیاه آویشن را با یک قاشق مربا خوری عسل مخلوط کرده و دم کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه مصرف آویشن برای بعضی افراد مضر است، افزود: ماده شیمیایی تیمول ممکن است باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و تاخیر در روند انعقاد خون شود.

روش تهیه و استفاده از چای آویشن

به یک مشت آویشن، آب و قوری برای دم کردن نیاز دارید. به این ترتیب که برای هر لیوان آب، ۲ قاشق چای‌خوری گیاه آویشن خشک بریزید. اگر گیاه تازه در اختیار دارید از میزان بیشتری استفاده کنید. کمی بعد از جوش آمدن آب، آن را روی آویشن بریزید. در قوری را ببندید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. چایتان را صاف کرده و میل کنید. بهتر است این کار را صبح انجام دهید.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید