راههای اصولی و صحیح استفاده از ماسک صورت

از قد‌یم بسیار شنید‌ه‌ایم که اگر ماست را روی پوست‌مان به صورت ماسک صورت استفاده کنیم یا رند‌ه شد‌ه مغز خیار و روغن باد‌ام را روی صورت بگذاریم، می‌توانیم به جوان‌سازی و آبرسانی پوست‌مان کمک کنیم.

نبض ما– بسیاری از ما این نسخه‌ها را تجربه و حتی به د‌وستان‌مان نیز توصیه کرد‌ه‌ایم اما واقعیت این است که بسیاری از ما هنوز نمی‌د‌انیم که این روش‌ها تا چه اند‌ازه موثر است و اصلا آیا عوارضی به همراه د‌ارد‌ یا نه؟ به همین منظور سراغ دکتر سایه علمداری متخصص پوست و مو رفتیم تا زوایای مختلف مصرف ماسک‌ صورت را بررسی کنیم.

در مصرف ماسک‌ صورت زیاده‌روی نکنید!

ماسک‌‌های مرطوب‌کننده باید دو بار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می‌‌کنید و پوست‌تان خشک شده است باید از ماسک‌ صورت مرطوب‌کننده به‌طور روزانه استفاده کنید.

در رابطه با ماسک‌‌های روشن‌کننده پوست باید به این نکته توجه کرد که این ماسک‌ صورت حاوی مواد لایه‌‌بردار و ملتهب‌‌کننده هستند که استفاده بیش از حد از آنها می‌‌تواند مُضر باشد. در مورد ماسک‌‌های پاک‌‌کننده هم باید گفت استفاده بیش از اندازه می‌‌تواند به پوست آسیب برساند.

مراقب ماسک‌ها‌ی خانگی باشید!

اغلب در جراید یا رسانه‌ها‌ فرمول‌ها‌ی مختلف و گاه عجیب و غریب و دور از ذهنی به‌عنوان ماسک‌ صورت مقوی یا محافظ انواع پوست مشاهده می‌شود که با ترکیبی از میوه‌ها‌ یا عطرها یا داروهای عطاری سعی در کاستن چربی پوست و بهبود بخشیدن به وضعیت ظاهری آن دارند اما باید بدانید که ماسک گذاشتن و مراقبت از پوست چرب کاری تخصصی است که بهتر است توسط پزشک مجرب و کارآزموده، پرسنل آموزش‌دیده و در مراکز درمانی معتبر و دارای صلاحیت انجام شود.

متاسفانه روزانه افراد زیادی به‌دلیل بروز واکنش‌ها‌ی آلرژیک و حتی عفونی در اثر انجام مداخلات نابه‌جای مراقبت از پوست و استفاده از ماسک صورت به پزشکان مراجعه می‌کنند که گاه به درمان‌ها‌ی طولانی و پرهزینه‌ای نیاز دارند.

اثرات منفی ماسک‌ صورت برای پیری پوست

پیری پوست صورت شما شاید تنها به‌دلیل مسائلی همچون سن و سال و یا استرس و مشکلات به‌وجود نیامده باشد بلکه استفاده اشتباه برخی مواد به‌عنوان ماسک صورت می‌تواند پیری پوست صورت شما را موجب شود ماسک‌ها باید با احتیاط استفاده شود تا بیشتر جوانی و زیبایی پوست صورت حفظ شود.

موادی همچون جوش‌شیرین، اسپری مو، خمیر دندان، لیمو، وازلین، لوسیون بدن، پراکسید هیدروژن از بدترین موادی هستند که در صورت استفاده به عنوان ماسک صورت می توانند باعث خشکی و سوزش پوست می‌شوند و ممکن است منجر به مشکلات جدی پوستی گردند.

حمام آب داغ نکنید!

حمام داغ احساس خوبی دارد، اما رطوبت لایه بیرونی پوست شما را کاملا از بین می‌برد. آب داغ، روغن‌های طبیعی لایه اپیدرم را کاهش می‌دهد و لایه محافظتی که جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را می‌گیرد، تخریب می‌کند و به خشکی و عدم‌تعادل پوست منجر می‌شود.

حمام

اگر شما به‌طور طبیعی، پوستی چرب یا پر جوش دارید، خشک کردن آن باعث واکنشی می‌شود که منجر به تولید چربی بیشتر در پوست می‌گردد. همیشه به‌جای آب داغ، از آب ولرم استفاده کنید و دوش‌های آب داغ را به حداقل برسانید، مخصوصا در زمستان که پوست، بیشتر مستعد خشکی و خارش می‌باشد.

هر ماسک صورت طبیعی موثر نیست

مرد‌م ما د‌ر گذشته وقتی بیمار می‌شد‌ند‌، بیشتراز توصیه‌های د‌رمانی و ساد‌ه ریش‌سفید‌ان و ماد‌ربزرگان که تا اند‌ازه‌ای به طب اشراف د‌اشتند‌، استفاد‌ه می‌کرد‌ند‌. امروز نیز برخی از مرد‌م این رویه را د‌نبال می‌کنند‌ و ترجیح می‌د‌هند‌ با ترکیب برخی مواد‌ ساد‌ه و طبیعی، نسخه‌ای تهیه کنند‌ و از آن برای د‌اشتن پوستی سالم‌تر و حتی د‌رمان برخی اختلال‌ها و بیماری‌های پوستی خود‌ استفاد‌ه کنند‌ د‌ر حالی که این گروه نمی‌د‌انند‌ از د‌ید‌گاه طب سنتی سلامت پوست تنها با مصرف موضعی ماسک‌ صورت امکانپذیر نیست بلکه نیاز به تقویت و اصلاح عملکرد‌ اعضا و اند‌ام‌های د‌اخلی بد‌ن نیز وجود‌ د‌ارد‌. د‌ر حقیقت این پوست است که فعل و انفعالات د‌رونی بد‌ن را نمایان می‌کند.‌ بنابراین علاوه بر استفاد‌ه از ماسک‌ صورت مختلف باید‌ برای رفع اختلال‌ها و مشکلات اقد‌ام کرد‌.

بهترین طرز استفاده از ماسک‌ صورت

ابتدا هر نوع آرایشی را از روی پوست‌‌تان پاک کنید. بعد در یک فضای مرطوب‌ و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ صورت‌‌تان باز شود. حتی می‌‌توانید بعد از حمام کردن، صورت‌‌تان را لیف بزنید تا سلول‌‌های مرده از روی آن پاک شده و راه برای ورود ترکیبات فعال باز شود.

در صورتی که مایل هستید از ماسک‌‌ صورت مرطوب‌‌کننده استفاده کنید لایه‌ای ضخیم از ماسک صورت را روی پوست صورت و گردن بمالید تا پوست آنچه را نیاز دارد جذب کند. می‌توانید از سمت پایین به بالا برای کشیدن پوست و وارد کردن مواد فعال به عمق پوست، صورت و گردن را ماساژ دهید.

به این مساله توجه داشته باشید که نباید مواد را به اطراف چشم که پوست آن بسیار نازک است بمالید چون در این صورت احتمال تورم و تحریک پوست وجود دارد.

منبع: جام جم آنلاین

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید