روشهای رهایی از خر و پف چیست ؟

کافیست شبی را در کنار فردی به صبح برسانید که خر و پف می کند. انگار در طول شب تراکتوری بالای سرتان مشغول شخم زدن زمین بوده است.

نبض ما-در این مطلب بیشتر در خصوص این مشکل و راه های مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

 به طور کلی خر و پف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می کشند بوجود می آید و معمولاً به علت شل شدن عضلاتی که راه های هوایی را باز نگه می دارند یا وجود بافت های اضافی در هنگام خواب روی می دهد.

هر وضعیت یا ماده ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می تواند به خرخر منجر شود.  انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خر و پف همچنین می تواند ناشی از بد شکلی ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی باشد. در کودکان بزرگی لوزه ها اغلب باعث خرخر کردن می شود. در اینجا ساده ترین و طبیعی ترین روش های درمان خر و پف را به شما می گوییم.

به پهلو بخوابید

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که به پشت خوابیدن باعث خر و پف و تشدید آن می شود. برای مقابله با این مشکل لازم است که به پهلو بخوابید. برای جلوگیری از به پشت خوابیدن، برخی پزشکان پیشنهاد می کنند که وصل کردن توپ تنیس به پشت تی‌شرتی که موقع خواب می‌پوشید، موجب احساس ناراحتی هنگام خوابیدن به پشت می‌شود و شما را وادار می‌کند که به پهلو بخوابید. سرانجام به خوابیدن به پهلو عادت خواهید کرد و دیگر نیازی به توپ تنیس نخواهد بود.

تلاش برای کاهش وزن

متاسفانه اضافه وزن و چاقی مفرط نیز از عوامل بروز و تشدید خر و پف است. اگر از این مشکلات رنج می برید، قبل از هر کاری تلاش تان را برای لاغری به کار بگیرید. تغذیه سالم و ورزش را دریابید. به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا بهتر شما را راهنمایی کند. اضافه وزن و چاقی مفرط جزو عواملی هستند که به مجاری تنفسی فشار می آورند و در ایجاد صداهای مهیب خر و پف نقش اساسی دارند.

کاهش وزن

از مصرف الکل و آرامبخش ها بپرهیزید

مصرف الکل و همچنین داروهای آرامبخش باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه باعث شل شدن عضلات، دیافراگم و فک می شود که به افزایش مشکل خر و پف دامن می زند.

با آلرژی مقابله کنید

افرادی که از آلرژی های تنفسی رنج می برند، بیشتر از افراد دیگر در معرض خر و پف قرار می گیرند. در این صورت لازم است که با استفاده از داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای ضداحتقان با مشکل خود مقابله کنید. همچنین لازم است که به طور مرتب خانه و مبلمان، فرش، موکت و پرده های خانه خود را گردگیری کنید تا گردوخاک روی آنها، مشکل تان را شدیدتر نکند.

آلرژی

از بالشت بلند استفاده کنید

یک بالشت بلند انتخاب کنید و یا اینکه دو بالش را روی هم قرار دهید، به طور که سرتان بلندتر از بدن تان قرار بگیرد. این کار باعث بهبود وضعیت عبور هوا از بینی و دهان می شود و خر و پف را کاهش می دهد.

پیاز را دریابید

یکی از روش های قدیمی برای مقابله با خر و پف که همچنان کارایی دارد، استفاده از پیاز است. برای این کار لازم است که یک عدد پیاز را به دو نیم کنید و روی آن نمک بپاشید. آن را داخل بشقابی گذشته و هنگام خواب، بالای سرتان یا کنار تخت قرار دهید. اجازه دهید که تا صبح همچنان بالای سرتان بماند تا بوی آن در فضای اتاق پخش شود.

سرم شستشو تهیه کنید

سرم نمکی مانع از گرفتگی و احتقان بینی می شود و در نتیجه با باز کردن راه بینی، از خر و پف جلوگیری می کند. برای این کار کافیست نصف یک قاشق چایخوری نمک و یک نوک انگشت جوش شیرین را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. با این محلول بینی تان را با دقت شستشو دهید.

دمنوش گزنه

دمنوش گزنه نیز یکی از درمان های طبیعی برای مقابله با خروپف محسوب می شود. برای تهیه ی این دمنوش کافیست یک قاشق برگ خشک گزنه را در نصف یا یک لیوان متوسط آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. قبل از خواب این دمنوش را میل کنید تا خر و پف تان کمتر شود.

گزنه

دمنوش گیاه مریم گلی

گیاه مریم گلی شهرت زیادی در مقابله با مشکلات و بیماری های تنفسی دارد. در نتیجه روش خوبی برای مقابله با خر و پف های شبانه نیز محسوب می شود. برای بهره مندی از خواص بی نظیر آن می توانید چند برگ از این گیاه را با یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و قبل از رفتن به رختخواب میل کنید.

روغن زیتون و گیاه سُداب

ترکیب روغن زیتون و گیاه سداب نیز از درمانی های قدیمی و طبیعی خر و پف است. برای این کار لازم است که یک لیوان روغن زیتون را با ۵۰ گرم گیاه سداب در یک ظرف شیشه ای بریزید. اجازه دهید به مدت دو هفته بماند و سپس روغن را صاف کنید. شب ها هنگام خواب، مقداری از این روغن را به گردن و پره های بینی تان بمالید. لازم است که ترکیب در ظرف شیشه ای تیره رنگ نگهداری شود.

جوراب واریس

پوشیدن جوراب‌های واریس برای جلوگیری از لخته شدن خون می‌تواند از خروپف کردن جلوگیری کند. در طول روز، مایعی در قسمت‌های پایینی پا انباشته می‌شود که شب‌هنگام به سوی گردن می‌رود و مشکل را بدتر می‌کند. جوراب‌های واریس مقدار انباشتگی این مایع را کاهش می‌دهند و پژوهش اخیر نشان داده مردانی که در طول روز جوراب واریس می‌پوشند، احتمالاً کمتر در شب خروپف می‌کنند.

بالش جدید

تمیز نگه‌داشتن بالش‌هایی که استفاده می‌کنید برای رهایی از خروپف مؤثر است. مواد آلرژی‌زا و ریزجانداران موجود در بالش‌ها می‌تواند دلیل خروپف شما باشد، از همین رو پیشنهاد می‌شود که هر شش ماه، بالش‌های خود را عوض کنید.

مایعات مصرف کنید

ترشحات بینی شما زمانی که بدنتان آب کافی ندارد بیشتر می شود که منجر به خروپف شبانه می شود.بنابراین آب کافی در طول روز بنوشید.

کافی و منظم بخوابید

اگر دقت کرده باشید احتمال اینکه شما به هنگام خواب خر و پُف کنید زمانی افزایش می‌یابد که بسیار خسته باشید. خستگی بیش از حد  باعث خستگی و شل شدن ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه زبان می‌شود که به خروپف ختم می‌شود.

در صورت عدم رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید

اگر تمامی موارد بالا را امتحان کردید ولی چاره ساز واقع نشدند حتماً به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است بافت‌های گلوی شما مانع انتقال هوا و تنفس شما باشند که با تشخیص و درمان مناسب این مشکل می تواند برای همیشه رفع شود.

نبض ما– گردآوری

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. امجد سلیمی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید عالی بود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید