دستور غذاهایی خوشمزه و مقوی با تره فرنگی

تره فرنگی گیاه دارای ویتامین های B و C، موسیلاژ و سلولز است و برای همین تأثیر خوبی در روده ها دارد. تره فرنگی تأثیر مثبتی روی خلق و خو دارد. این خاصیت به خاطر وجود فلاوونوئید و آنتی اکسیدانی به نام کامپوفرول است.

نبض ما– با ما همراه باشید تا چند غذای خوشمزه با تره فرنگی را آموزش دهیم.

سوپ تره فرنگی

تره فرنگی را شسته و قسمت های اضافه و ریشه ی آن را جدا کنید و به صورت حلقه های مساوی ببرید. بعد آن را در روغن تفت دهید. آرد را در یک ظرف کوچک با آب سرد حل کنید و روی تره ها بریزید. بعد آبِ گوشت یا مرغ را به آن اضافه کنید و بگذارید چند جوش بخورد تا بوی خامی آرد هم برود. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید. در موقع کشیدن، زرده ی تخم مرغ را با خامه ی ترش و چند قطره آبلیمو مخلوط کرده و به سوپ اضافه کنید. روی سوپ را می توانید با نان خشک سرخ شده تزیین کنید.

املت تره فرنگی

فلفل دلمه ای را به مدت پنج دقیقه تفت دهید و زیره به آن اضافه کنید. بعد تره فرنگی ها را بریزید و در تابه را بگذارید تا تفت خورده و نرم شود. آن گاه مقداری نمک و فلفل روی آن ها بریزید. اسفناج ها را به صورت درسته روی تره فرنگی بریزید و در تابه را ببندید تا بخارپز شود. بعد از چهار دقیقه مواد را هم بزنید. تخم مرغ را به همراه نمک، فلفل، کمی زیره، ریحان و جعفری خرد شده خوب هم بزنید و روی مخلوط داخل تابه بریزید و در تابه را ببندید تا تخم مرغ با حرارت ملایم بپزد و سفت شود. در صورت تمایل، پنیر رنده شده هم روی املت  بپاشید و چند دقیقه در فر بگذارید.

خورشت تره فرنگی

ابتدا تره فرنگی را خرد کرده و تفت داده، کنار بگذارید. بعد پیاز را سرخ کرده، کمی زردچوبه، گوشت، نمک و آب را به آن اضافه کنید، وقتی گوشت کاملاً پخته شد تره فرنگی را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه، آبلیمو و زعفران را اضافه کنید و بعد از آماده شدن آن را با برنج سرو کنید.

 خورشت قارچ و تره فرنگی با مرغ بریانی

ابتدا تره فرنگی و فلفل دلمه ای را با هم تفت دهید. سپس آب به آن اضافه کرده تا سبزی ها کمی بپزد و نرم شود. بعد قارچ و ادویه دلخواه و نمک و کره را به آن اضافه کنید. قارچ که پخته شد به آن سس سفید اضافه کرده و زیر شعله را کم کنید. قبل از سرو، خامه را به آن اضافه کرده، سپس در ظرف مورد نظر ریخته و تکه های مرغ را روی این خورش قراردهید. این خورشت را می توانید بدون مرغ با انواع پاستا یا پوره ی سیب زمینی سرو کنید.

تره فرنگی

تارت تره فرنگی و پیاز

آرد را با کره خوب مخلوط کنید. زرده ی تخم مرغ را هم بزنید و با نمک و آب به خوبی مخلوط کرده و بعد این مخلوط را به کره و آرد اضافه کنید. بگذارید این مخلوط برای نیم ساعت در هوای اتاق بماند. سپس آن را با وردنه نازک کنید و در یخچال قرار دهید. روی خمیر کره مالیده و پیاز خرد شده را با تره فرنگی روی آن قرار دهید. سپس تخم مرغ را با خامه خوب هم بزنید و روی تره فرنگی و پیاز بریزید و پنیرپیتزای رنده شده را روی آن بپاشید. تارت را برای نیم ساعت درون فر قرار دهید تا بپزد.

خوراک مرغ و تره فرنگی

پیاز، تره فرنگی، نمک، فلفل و سیر را تفت دهید. مرغ را قطعه قطعه کرده و به آن اضافه کنید. لوبیا، ذرت، هویج و سیب زمینی را با آب جوشیده در قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و چند دقیقه ی دیگر روی شعله ی ملایم اجاق گاز قرار دهید.

کوکوی تره فرنگی

هنگام طبخ کوکو باید از شعله ی ملایم استفاده کنید تا روغن آن نسوزد و محتویات آن از جمله تخم مرغ به آرامی مغزپخت شود. در این روش پخت، تخریب مواد مغذی به حداقل خود می رسد. چون ویتامین C سبزی ها به حرارت حساس است و در ضمن پخت از مقدار آن بسیار کاسته می شود. با این کوکو از سالاد گوجه فرنگی و خیار استفاده کنید تا کم بود ویتامین C این غذا جبران شود. جهت مقوی تر شدن و خوش مزه شدن کوکو می توانید از گردو استفاده کنید.

گراتن تره فرنگی

تره فرنگی را خرد کرده در آب و نمک بجوشانید تا بپزد، بعد در صافی بگذارید تا آب آن گرفته شود. ظرف نسوز کم عمق مناسبی را چرب کنید و مقداری از سس را ته ظرف بریزید، کمی پنیر روی آن بپاشید و گل کلم را روی آن بریزید و با بقیه ی سس روی آن را بپوشانید و روی آن پنیر بریزید و نیم ساعت در فر بگذارید.

سالاد سیب زمینی و تره فرنگی

سیب زمینی ها را آب پز کنید و پوست آن ها را بگیرید. تره فرنگی ها را ریز خرد کنید. تخم مرغ را خرد کرده و با تره فرنگی، به سیب زمینی ها اضافه کنید. مایونز، نمک و فلفل را به مخلوط فوق افزوده و هم بزنید. دقت کنید که سیب زمینی ها، خرد یا له نشوند . سالاد آماده را در ظرف مورد نظر بریزید و تا زمان سرو در یخچال نگه داری کنید. به جای یک پیمانه سس مایونز، می توانید از مخلوط نصف پیمانه سس مایونز و نصف پیمانه ماست استفاده کنید.

نبض ما– گردآوری

4.2/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید