علائم کمبود بیوتین یا ویتامین b7 در بدن

بیوتین یا ویتامین B7 به نام ویتامین H یا کوآنزیم R نیز شناخته می شود. این ویتامین یک ترکیب محلول در آب است و یکی از ویتامین های B کمپلکس محسوب می شود.

نبض ما– اگر قصد دارید به سلامت پوست یا مو و حتی ناخن‌هایتان اهمیت دهید، اگر باردارید و می‌خواهید دوران حاملگی را بهتر طی کنید، اگر دیابت دارید یا دستگاه گوارشتان خوب کار نمی‌کند و… بگذارید شما را با خواص یک ویتامین مفید به نام «بیوتین» آشنا کنیم.

بیوتین جزو ویتامین‌های گروه B و محلول در آب است.  ویتامین H یا ویتامین B۷  هم گفته می شود. این ویتامین در متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و تولید انرژی در بدن تاثیر زیادی دارد. در مواد غذایی گوناگون، هم به شکل بیوتین و هم به شکل نوعی ترکیب  پروتئینی پیدا می‌شود. میزان دسترسی بدن به ویتامین B7 و جذب آن از انواع غذاها متفاوت است.

جذب ویتامین B7 در بخش فوقانی روده کوچک بعد از جدا شدن از پروتئین متصل شونده به آن، صورت می‌گیرد. این ویتامین توسط باکتری‌های روده بزرگ (کولون) نیز ساخته می‌شود، به همین دلیل دفع مدفوعی بیوتین ۲ تا ۳ برابر میزان دریافت آن می‌باشد. میزان دسترسی بدن به بیوتین تولیدی در کولون بطور دقیق مشخص نیست، ولی شاید حدود ۵۰ درصد مقدار  نیاز از این راه تامین شود.

نشانه های متداول کمبود بیوتین در بدن عبارتند از:

  • نازک شدن موها (اغلب با تغییر رنگ مو)
  • حلقه قرمز رنگ و پوسته‌ای، دور چشم‌ها، بینی و دهان
  • علائم عصبی از جمله افسردگی، بی‌حالی و توهم
  • حس خارش در بازوها و پاها

نقش ویتامین B7 در بدن

به سلامت ناخن، پوست و مو کمک می‌کند

بیوتین سبب می‌شود که بدن کراتین بیشتری تولید کند. کراتین پروتئینی است که در رشد مو، ناخن و بهبود پوست نقش دارد. بنابراین با استفاده از مکمل‌های این ویتامین یا مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی بیوتین هستند، می‌توان شاهد تغییرات بزرگی در پوست و مو بود. تحقیقات نشان می‌دهد ضخامت ناخن افرادی که از مکمل‌های بیوتین استفاده می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر از زمانی است که به مقدار کافی ویتامین B7 دریافت نمی‌کنند.

مانیکور ناخن

به حفظ سلامت زنان باردار کمک می‌کند

کمبود بیوتین در میان زنان باردار بسیار شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار، می‌تواند احتمال رشد غیرطبیعی جنین را افزایش دهد. استفاده از مکمل‌های اسید فولیک به زنان باردار توصیه شده است؛ در این گزارش آمده است که مصرف روزانه ۳۰ میکروگرم بیوتین، به همراه اسید فولیک، کمبود ویتامین b7 بدن را جبران می‌کند.

برای بیماران دیابتی مفید است

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B7 به همراه کروم، قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ را کاهش می‌دهد؛ همچنین استفاده از بیوتین، مقاومت به انسولین در بیماران دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. مطالعات منتشر شده در نشریه Diabetes Technology and Therapeutics نشان می‌دهد که میزان قند خون بیمارانی که به مدت ۴ هفته از بیوتین و کروم استفاده کرده‌اند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و علاوه بر این، کاهش چشمگیری در میزان کلسترول شرکت‌کنندگان مشاهده شده است.

بیماری دیابت شیرین

خواص و فواید دیگر این ویتامین:

–  سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود

– متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

 – به سنتز اسیدهای چرب و گلوکز کمک می‌کند

– در حفظ سلامت بافت عضله، مغز استخوان و سیستم عصبی موثر می‌باشد

– دریافت مقدار مناسب بیوتین به کنترل وزن بدن، سلامت قلب، کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

– در مشکلاتی مثل التهاب روده، کولیت اولسر، روده تحریک پذیر و یا اسهال مزمن، بنا به نظر پزشک متخصص می‌توان از بیوتین استفاده کرد.

منابع طبیعی تامین‌کننده بیوتین در بدن

بیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی‌ها وجود دارد. غلات سبوس‌دار، نان سبوس‌دار، تخم‌مرغ، لبنیات، آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از ویتامین b7 هستند. همچنین جگر، قلوه، شیر، برنج قهوه‌ای، حبوبات، مغزها (گردو، بادام، فندق و…)، اسفناج، براکلی، گل کلم و … از منابع غنی و خوب بیوتین محسوب می‌شوند.

آجیل

بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد. معمولاً یک تخم مرغ پخته ۱۳ تا ۲۵ میکروگرم و هر ۹۰ گرم جگر پخته حدود ۲۷ تا ۳۵ میکروگرم بیوتین دارد. همچنین مکمل‌های بیوتین به صورت قرص و آمپول در داروخانه‌ها وجود دارد ولی بهترین منبع آن، مواد غذایی طبیعی است.

چگونه از تامین بیوتین مورد نیاز بدن مطمئن شویم؟

در همه گروه‌های سنی، با استفاده درست از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه، می‌توان از تامین کافی‌ این ویتامین مطمئن شد و نیازی به استفاده از قرص بیوتین نمی‌باشد.

عوارض مصرف قرص بیوتین

به نظر می‌رسد که قرص بیوتین مکملی بی‌خطر حتی در مقادیر مصرف بالا می‌باشد. با این حال اگر شما باردار هستید و یا شیر می‌دهید می‌بایست قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.

تاثیر فرایندهای پخت و نگهداری بر میزان بیوتین موجود در مواد غذایی

این ویتامین در برابر نور و حرارت تقریباً مقاوم می‌باشد ولی تا حدودی در برابر اکسیداسیون بی‌ثبات است. جذب بیوتین تخم‌مرغ بعد از پخت کامل سفیده با کفایت بهتری صورت می‌گیرد و در حبوبات نیز با جوانه زدن محتوای بیوتین افزایش می‌یابد.

نبض ما– گردآوری

4.4/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید