چگونه در منزل شامپوی طبیعی درست کنیم؟

استفاده از محصولات زیبایی به شما در داشتن ظاهری زیبا کمک می کنند. شما می توانید این محصولات را با برندهای مختلف از فروشگاه ها خریداری کنید و یا این که دست به کار شوید و در منزل به صورت خانگی آن ها را تهیه نمایید.

پوست و مو برای ما و زیبایی ما ارزش زیادی دارد شاید بتوانیم با اطمینان بگوییم که عامل اصلی زیبایی پوست و مو است. اگر بتوانید آنها را در نهایت سلامت و زیبایی نگه‌دارید می‌توانید با اعتماد به نفس تمام به زیبایی خود اطمینان داشته باشید. در ادامه به معرفی چند شامپوی طبیعی و خانگی می پردازیم که عمدتا از مواد ارزان قیمت تهیه شده اند.

شامپوی طبیعی گل ختمی

طرفداران طب سنتی روز به روز بیشتر می‌شوند، زیرا اغلب ما عواقب استفاده از داروهای شیمیایی را دیده‌ایم. از جمله فواید استفاده از جایگزین‌های طبیعی، حفظ کیفیت مو است که هنگام استفاده از شامپو تضعیف می‌شود.

امام صادق علیه السلام : شستن سر با خطمى ، مایه ى ایمنى از سردرد، برکنار ماندن از فقر، و پاکیزگى سر از سبوسه (شوره سر) است .

امام هشتم میفرمایند: شستشو دادن سر را با گل ختمى در روز جمعه جزو دستورات پیغمبر اسلام (ص ) است علاوه بر این داراى خواصى است مانند اینکه موها و صورت را زیبا مى نماید، و از سردرد جلوگیرى مى کند.

برای نرم شدن مو لازم است ختمی سفید ده دقیقه در دو لیوان آب بجوشد، با پارچه صافش کنید به سر بزنید، ۲۰ دقیقه بماند. این شامپو هم کف می کند، هم موها را نرم می کند، هم  چربی را به شدت از بین می برد، و برای موهای چرب مناسب است ضمن اینکه از شامپوی طبیعی ختمی برای بچه هم می توانید استفاده کنید.

شامپو های گیاهی

راحت ترین راه برای ساختن یک شامپوی طبیعی و گیاهی این است که اول با یک شامپوی ملایم شروع کنید و سپس دم کرده (معجون دست ساز) خود را به آن اضافه کنید باضافه چند قطره از روغن های خوش بو کننده((Essential Oils برای خوش بو کردن موها.

شامپو بچه برای اینکار بسیار مناسب است. شما به یک قسمت از شامپو و ۵ قسمت از دم کرده خود نیاز دارید. انواع مختلف گیاهان وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما شما باید حتما خصوصیات هر گیاه را مطالعه کرده و سپس اقدام به درست کردن شامپوی طبیعی و گیاهی نمایید تا از سالم و بی ضرر بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

دانه های سیر و پیاز و پوست گردو موهای تیره را روشن می کند. اسطوخودوس برای موهای چرب مفید است. جعفری موهای شما را شفاف و براق می کند و مثل اکلیل کوهی شوره سر را از بین می برد. اکلیل کوهی و پوست گردو می توانند موهای شما را تیره تر نمایند. Lime Flowers گلهای آهکی مثل آویشن موی شما را نرم و لطیف میکند. گل لادن رشد مو را تسریع می کند و مریم گلی نه تنها موها را تیره بلکه موهای خاکستری و سفید را به همان اندازه نرم می کند.

شامپوی طبیعی بابونه

یک هفتم (۷/۱)  لیتر آب جوش را بروی ۳ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک بریزید و پس از ۲ ساعت آن را صاف کنید، سپس ۶ قاشق غذاخوری پودر صابون زیتون را در ظرف و بر روی حرارت بگذارید و در حین هم زدن چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید . بعد از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن از آن استفاده کنید. قبل از استفاده، شامپو را خوب هم بزنید. پس از شستن موها را خوب آب بکشید.

گل بابونه

شامپو برای موهای تیره

۲ قاشق غذاخوری سرکه را با ۲ عدد تخم مرغ و ۲ قاشق چای خوری گلاب مخلوط نموده، به مو و کف سر بمالید. موها را خوب شسته و دوباره موها را با شامپو بشویید.

شامپوی طبیعی ماست

۳ قاشق سوپخوری ماست ، ۳ قاشق سوپخوری آب و ۳ قاشق سوپخوری ژلاتین را مخلوط کرده و بروی مو ماساژ دهید. سپس موهایتان را آبکشی کنید.

ماست

شامپو جوشانده چوبک

یکی از شامپوهای مناسب موی سر می باشد که برای شست و شو ابتدا باید یکصد گرم چوبک را در یک لیتر آب به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه جوشانده و پس از گذراندن از صافی، مصرف نمایید. شامپوی طبیعی ذکر شده به علت دارا بودن “ساپوتین” موی سر را به خوبی تمیز نموده و دارای مواد قلیایی نیست و پوست سر را تحریک نمی کند.

شامپو تخم مرغ

یکی دیگر از پاک کننده های موی سر می باشد که برای موهای لطیف خراب شده مصرف می شود. برای شست و شو باید دو عدد زرده تخم مرغ را در یک لیوان آب خیلی گرم حل نموده و از صافی گذراند و سپس موی سر را شست. می توان جوشانده چوبک و دو عدد زرده تخم مرغ از صافی گذشته را مخلوط کرده و به عنوان شامپوی طبیعی برای موهای شکننده و بسیار کثیف استفاده نمود.

تخم مرغ

شامپوی طبیعی نارگیل

یک سوم پیمانه شیر نارگیل طبیعی( بهتر است یک نارگیل خودتان بخرید و آبش را در خانه بگیرید) یک سوم پیمانه صابون مایع طبیعی ( این محصول را می‌توانید از فروشگاهها پیدا کنید، محصول خارجی آن صابون مایع دکتر برونر است که اکثرا از آن برای شامپو سر و بدن استفاده می‌کنند) البته نمی دانم در ایران یافت می شود یا نه ! امت خوشبختانه پودر رنده شده صابون بچه گزینه خوبی است که می توانید جایگزین کنید یک چهارم پیمانه پودر صابون بچه.

یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین E، یا روغن جوجوبا. (از کپسولهای ویتامین E برای روغن استفاده کنید). در صورت تمایل می‌توانید از ۱۰ قطره روغن اسطخودوس برای آرامش هم استفاده کنید. مواد را داخل بطی بریزید و خوب هم بزنید.

این شامپوی طبیعی برای ۲ هفته کافیست اما اگر در محیط خنک نگه نمی‌دارید احتمال خراب شدن شیر نارگیل وجود دارد می‌توانید اندازه ها را به نصف کاهش دهید تا شامپو زودتر تمام شود. این شامپو روزانه را می‌توانید به جای شامپو بدن هم استفاده کنید که هم بوی خیلی خوبی می‌دهد و هم نرم کننده بسیار عالی پوست بدن است.

نارگیل

شامپوی طبیعی پروتئینه

۵۷۰ گرم محلول صابون گیاهی را در ظرفی بریزید سپس ۲ قاشق غذاخوری آب پرتقال و ۲ عدد زرده تخم مرغ ( خانگی ) را به آن اضافه کنید. ظرف را در یخچال بگذارید. سر را قبلا با یک صابون گیاهی یا شامپو بچه ملایم بشویید و بعد شامپو را به موها بزنید، سپس موها را با آب ولرم بشویید.

شامپوی طبیعی برای درمان شوره سر

۲ قاشق چایخوری اکلیل کوهی و ۲ قاشق چایخوری آویشن را در یک کاسه ریخته و ۲ سوم فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد.

آب مخلوط بالا را بعد از ۲۰ دقیقه بگیرید و درون بطری بریزید و سپس سرکه سیب را اضافه کرده و هم بزنید. بطری را در محل خشک و خنک نگهداری نمایید. سر خود را بعد از شستن با شامپو آبکشی کنید. کمی از محلول داخل بطری بر روی سر ریخته و ماساژ دهید . قبل از خوابیدن در بین دفعات شامپو کردنها، سر خود را با مقداری از محلول ماساژ دهید. اینکار می تواند شوره سر شما را از بین ببرد.

نبض ما– گردآوری

لایف مگ، کوکا،آسمونی

4.5/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. الماس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من میخوام از گل بنفشه شامپو درست کنم چجوری تهیه بکنم؟

  2. یوزارسیف از مرودشت(تخت جمشید) می‌نویسد

    شکرا جزیلا……………………………..

  3. ناشناس می‌نویسد

    اخه اینا مو رو تمیز میکنه؟ بله به عنوان مکمل کمک میکنه ولی شامپو نیست چون مو رو تمیز نمیکنه

  4. مختار می‌نویسد

    با عرض سلام شما موهایم زیاد خارش وشوره دارند از چه گیاهی استفاده کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید