آرتروز گردن ، علائم، دلایل و درمان چیست ؟

عوامل زیادی باعث بوجود آمدن گردن درد می شوند و اغلب با افزایش سن مرتبط است. استخوان های گردن، همانند اعضای دیگر بدن، با افزایش سن به آهستگی فرسوده می شود. این مساله اغلب منجر به آرتروز گردن می شود.

نبض ما– اندام گردن به دلیل داشتن بافتی نرم و نیز قابلیت انحنایی به سهولت در هنگام وقوع حوادثی نظیر پرتاب و یا تصادف دچار می تواند دچار آسیب شود. علاوه بر آن عبور رگ های مهم و حساس از گردن به سمت سر و مغز  باعث قطع جریان خون و مشکلات حسی در صورت  صدمه گردن می شود.

بیماری آرتروز گردن به تغییراتی اطلاق می شود  که در مهره های گردن ایجاد و ساییدگی آن ها را رقم می زند و باعث اعمال فشار به اعصابی که به دست ها و پاها و مثانه می روند می شود.

آرتروز گردن در بین مردان شیوع بیشتری داشته و در مردانی که سن آن ها بیش از ۴۰ سال است احتمال ایجاد آن بیشتر نیز می شود. این بیماری با افزایش سن به شدت شیوع پیدا می کند. بیشتر از ۸۵ درصد از افراد بالای ۶۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

علت آرتروز گردن

ستون فقرات هم با افزایش سن دچار کهولت می شود اما برخی  عوامل مانند حرکت های نامناسب و با شدت بالا، تغییر وضعیت های ناگهانی سر به جلو و عقب عالی الخصوص در حوادث رانندگی ,انجام دادن کارهای سخت و سنگین، اختلالات مادرزادی که از هنگام تولد ظهور می یابند و … باعث بوجود آمدن زودهنگام و با شدت تر این تغییرات می شوند.

در بین کارمندان، محصلین و دانشجویان  نیزکه دائم یا با کامپیوتر کار می کنند و یا درس می خوانند، خم نگه داشتن سر و گردن طولانی مدت در روز باعث ایجاد فشار بر روی مهره های گردن شده و این امر دیسک های بین آن ها را افزایش داده  و باعث بروز بیماری آرتروز گردن می شود.

ارتروز گردن

از دیگر این عوامل عبارتند از :

  • عوامل ژنتیکی: در صورتی که اعضای خانواده سابقه انواع گردن درد داشته باشند.
  • استعمال دخانیات: با افزایش احتمال گردن درد مرتبط است.
  • شغل: مشاغلی که در آنها مجبور می شوید که گردن خود را زیاد حرکت دهید و سر خود را بالا بگیرید باعث افزایش احتمال ابتلا به آرتروز گردن می شود.
  • مسائل ذهنی روانی: افسردگی/اضطراب
  • آسیب دیدگی/صدمه: آسیب دیدگی ناشی از شغل یا تصادف با خودرو

علائم آرتروز گردن

علائم زیر را می توان نشانه هایی از آرتروز گردن دانست:

درد، سوزش و صدای مهره های گردن

گردن درد اولین نشانه ی احتمال ساییدگی پیش از موعد غضروف مفاصل است. در موارد دیگر، درد سریعا زیاد و شدید می شود.

بی حسی بین شانه و انگشت ها

زمانی که غضروف مفاصل در اثر آرتروز دچار ساییدگی می شود، بدن با تولید استخوان از خود مراقبت می کند. اگر استخوان جدید به طور جانبی روی یکی از مهره های گردن رشد کند امکان اینکه یکی از عصب ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز علائم بیماری های نوروپاتی (اختلال درعملکرد اعصاب محیطی بدن) شود، بالا می رود.

سفت و خشک شدن گردن هنگام چرخاندن سر

آرتروز گردن به دلیل از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل بروز می کند. هر چه این تخریب بیشتر شود، بیماری بیشتر احساس سفتی در ناحیه ی گردن خواهد کرد. امروزه هیچ جایگزینی برای غضروف تخریب شده وجود ندارد.

مهره گردن

میگرن های پشت سر

میگرن و سردردهایی که به طور رایج بروز می کنند نیز می توانند از علائم آرتروز گردن باشند.

سرگیجه در حین حرکت های شدید

در حالت کلی سرگیجه جزو علائم اصلی آرتروز گردن محسوب نمی شود. این علامت بسیار نادر است، اما می تواند در نتیجه تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه ی مهره ها بروز کند.

مشکل در بلع غذا

در آرتروز گردن پیشرفته، بیمار دچار مشکلاتی مانند مشکل در بلع غذا نیز می شود. این مسئله در نتیجه ی اوستئوفیت (پیدایش خارهای استخوانی در لبه ی مهره ها) بروز می کند.

تشخیص

تعیین منبع گردن درد مانند آرتروز گردن برای توصیه درمان و توانبخشی مناسب ضروری است. از این رو، برای تعیین علت گردن درد معاینه کامل نیاز است. پزشک شما سوابق مشکلات گردن شما را به طور کامل بررسی می کند. او در مورد بیماری ها یا آسیب دیدگی های دیگر گردن شما سوالاتی می پرسد.

معاینه کامل شامل معاینه گردن، شانه ها، بازوها و در اغلب مواقع پا می شود. استحکام بدن، حس لامسه، واکنش ها، جریان خون، انعطاف پذیری گردن و بازو و همچنین راه رفتن شما معاینه می شود. پزشک گردن و شانه ها و نقاط حساس یا غده های ملتهب را لمس می کند. پزشک در کنار معاینه، آزمایشات خون انجام می دهد و در صورت نیاز با متخصصین دیگر مشورت می کند. آزمایشات دیگر به پزشک کمک می کنند تا انواع گردن درد و بیماری آرتروز گردن به خوبی تشخیص داده شود و از قرار زیر می باشند:

  • تصویر برداری با اشعه ایکس
  • ام آر ای
  • سی تی اسکن
  • میلوگرافی
  • الکترومیوگرافی (EMG)

درد گردن

درمان آرتروز گردن

درمان بیماری آرتروز گردن به روش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به نوع و شدت بیماری فرد مراجعه کننده، پزشک متخصص طب فیزیکی و  توانبخشی درمان آ رتروز گردن متناسب با نوع و درجه بیماری تجویز می نماید

دارو

 داروهای متعددی در طول مرحله اول درمان درد گردن مورد استفاده قرار می گیرند تا درد گردن و التهاب را تسکین دهند.

استامینوفن: گردن درد خفیف اغلب با استامینوفن تسکین پیدا می کند

داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID): داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی که شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می شوند، اغلب به همراه استامینوفن تجویز می شوند و به عنوان درمان های اولیه گردن درد در نظر گرفته می شوند.

داروهای شل کننده عضلانی: داروهایی مثل سیکلوبنزاپرین یا کاریزوپرودول نیز در صورت بروز اسپاسم عضلانی دردناک می توانند مورد استفاده قرار داد.

گردنبند طبی

استفاده از گردنبند های طبی حرکات گردن را محدود کرده و باعث می شود که  مهره ها و عضلات گردن برای مدتی استراحت نمایند. این کار باعث کاهش درد در بیماران مبتلا به ارتروز گردن می شود .لازم به ذکر است که  این گردنبد ها نباید به مدت زیادی بسته شوند چراکه باعث ضعیف شدن عضلات گردن و به دنبال آن بدتر شدن علائم بیمار مبتلا به آرتروز گردن  می شوند.

گرما

برای بهبود درد حاصل از آرتروز گردن  می توانید از گرما و رطوبت استفاده نمایید .گرفتن دوش آب گرم می تواند در التیام درد موثر باشد به این صورت که آب گرم دو بار در طول روز به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بر روی گردن و شانه های شما جاری بوده  و پس از آن بر روی گردن خود حوله داغ و مرطوب قرار دهید. بدین منظور حوله و یا پارچه ای را در آب گرم قرار داده و پس از چلاندن آن را روی گردن قرار داده و گردن خود را آرام ماساژ دهید.

ورزش های آرتروز گردن

روش  دیگری که برای درمان آرتروز گردن بسیار موثر است انجام ورزش ها و  حرکات اصلاحی مناسب جهت درمان و پیشگیری از آرتروز گردن است. انجام درست و به موقع این ورزش ها نه تنها در رفع آرتروز گردن و دست موثر است بلکه در پیشگیری از آن و نیز گردن درد هایی که ناشی از  آرتروز گردن می باشند موثر است.

ورزش گردن

فیزیوتراپی

انجام نرمش های مخصوصی که توسط متخصص تجویز می شود در  فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات گردن شده و انعطاف پذیری گردن را افزایش داده و این امر تاثیر بسیار زیادی در کاهش و رفع علائم بیماران مبتلا به آرتروز گردن دارد.

طب سوزنی

طب سوزنی از جمله روش های التیام درد و بهبود ناحیه آسیب دیده در بیشتر بیماری هی اسکلتی عضلانی می باشد که دست کم به علت بدون عارضه بودن آن برای هر گروه سنی و هر فردی پیشنهاد می شود.

لیزر درمانی پرتوان نسل جدید

لیزر درمانی با لیزرهای پرتوان نسل جدید که انقلابی را در فر ایند کنترل درد ایجاد کرده است. این لیزرها با تمرکز بر بافت هدف و با دوز مناسب که توسط پزشک متخصص طب فیزیکی داده می شود می تواند به شیوه بسیار موثر و سریعی  التهاب ناشی از آرتروز گردن را خوابانده و درد را کاهش دهد. همچنین با افزایش ATP سلولی فرایند ترمیم بافتی را تسریع می کند.

درمان دستی ستون فقرات ، مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک

درمان های دستی و مانیپولاسیون موجب قرارگیری ستون فقرات در جای صحیح خود می شود و فشار را از روی عصب بر می دارد. در ارتروز ما استخوان سازی و تغییر وضعیت ستون فقرات  در حد چند میلی متر را ممکن است در بعضی از مهره ها داشته باشیم که با مانیپولاسیون دستی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  ظرف چند ثانیه می تواند درد بیمار را کاهش دهد.

ماساژ

اُزن تراپی یا اوزون درمانی آرتروز گردن

بهبود آسیب ایجاد شده در بافت های بدن  بستگی به وجود جریان خون در این بافت ها دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن مورد نیاز دارند که لازم است تا بوسیله خون در گردش به این بافت ها منتقل شود. عدم رسیدن اکسیژن به بافت موجب تجمع اسید لاکتیک شده و این امر منجر به درد می شود. در روش اوزون درمانی، علاوه بر اُزن، دارو های ضد التهابی و همچنین ویتامین ها به بافت آسیب دیده تزریق می شود.

نبض ما – گردآوری

4.4/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سید مهدی یاسری می‌نویسد

    سلام من به دلیل اینکه شغلم رانندگی است تا حدودی درد ضعیف گردن داشتم ولی چند روز ی است که درد شدید و صدای تلق تلق دارد
    البته چند روز منزل بستگان روی بالش بلند خوابیدم
    چکار کنم که حداقل به حالت سابق برگردد
    ممنون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید