آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

جرم دندان متشکل از رسوباتی است که روی سطح دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان شده، رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان جرم دندان برای داشتن طرح لبخند زیبا با استفاده از جرم گیری دندان میسر می باشد.

نبض ما – جرم گیری دندان یا رفع جرم دندان عبارتست از پاکسازی دندان‌ها با استفاده از ابزارهای دندان پزشکی یا دستگاه فراصوت (اولتراسونیک) که به فرآیند جرمگیری دندان کمک می‌کند. جرم گیری دندان ، با از بین بردن زردی دندان ، سطح دندان را تمیز کرده و زبری آن را رفع می کند. جرم گیری، مرحله قبل از سفید کردن دندان (بلیچینگ) است.

مراحل جرم گیری دندان

مرحله اول: جرم گیری دندان و کورتاژ لثه

دو روش اصلی برای از بین بردن جرم دندان وجود دارد، البته بعضی از دندان‌پزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. در ادامه این دو روش شرح داده می شود.

جرم‌ گیری دندان با ابزارهای دستی

دندان‌پزشک شما در این حالت از یک جرم‌گیر دندان استفاده می‌کند و به صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان را از بین می‌برد. ار آنجا که دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان‌ها استفاده کند.

جرم‌ گیری دندان با ابزارهای اولتراسونیک

ابزار جرمگیری دندان اولتراسونیک پلاک‌ها را از روی دندان شما با لرزش یک سر فلزی، پاک می‌کند، در این روش از اسپری کردن آب برای شستن پلاک‌ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می‌شود.

کورتاژ لثه

زمانی که با درمان جرم دندان و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه‌ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می‌توان درمان را انجام داد. لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می‌شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته شود.دندان زرد

مرحله دوم: بروساژ دندان

احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه با جرمگیری دیده یا شنیده‌اید. دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و استفاده از وسیله ای چرخشی که یک برس به سر آن بسته شده است، اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند، این کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای به وجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند و سفید کردن دندان ، استفاده می‌شود.

مرحله سوم: صیقلی کردن دندان با  AirFlow

صیقلی کردن دندان با Airflow روشی ایده ال برای از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌، به طور کامل پلاک دندانها را از بین می‌برد. از این روش برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل از شیار بندی دندان استفاده می‌شود. این روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار وگرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می‌شود و نسبت به دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری دارد. در این روش، یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و جت آب برای برطرف کردن پلاک و لکه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش بیمار دردی را حس نخواهد کرد.

پلاک دندان آغازگر یک بیماری پریودنتال است. رسوب‌ها و تغییر رنگ دندان باعث می شوند تا سلامت دندان به خطر بیفتند. روش جرم گیری دندان به روش AIRFLOW سطوح دندان‌ها را بهتر از همیشه تمیز کرده و صیقل می‌دهد. پس از انجام این کار، از صاف شدن دندان‌ها و ظاهر  روشن و شفاف آن‌ها شگفت زده می‌شوید.

اهمیت جرم گیری دندان

جرم لثه را از بین می برد : در صورت بی توجهی به پیشگیری و درمان جرم دندان، جرم به بافت های عمقی لثه نفوذ کرده و در نهایت منجر به تحلیل لثه می شود. خیلی اوقات می شنویم که فرد می گوید دندانم سالم بود، ولی لق شد و افتاد که این موضوع مربوط به بافت نگهدارنده اطراف دندان می شود که جرم آن را از بین برده است.

مضرات جرم گیری دندان

بسیاری از افراد بر این باورند که جرم گیری دندان ضرر دارد و باعث ساییده شدن و ایجاد حساسیت دندانی می شود، حال آنکه جرم گیری در زمان مناسب، علاوه بر برداشتن جرم از سطح دندان و بهبود ظاهر افراد، به سلامت لثه نیز کمک می کند. البته گاهی جرم گیری می تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. وجود جرم دندانی باعث تحلیل لثه می شود. در اثر این تحلیل، فضایی بین دندان ها ایجاد می شود که توسط جرم دندانی پر می شود. پس از برداشت جرم های دندانی، این فضاها نمایان می شود و بیماران می گویند که جرم گیری باعث آسیب به لثه و ایجاد فاصله بین دندان هایشان شده است. در واقع این مشکلات از قبل وجود داشته، اما به خاطر وجود جرم های دندانی، قابل رویت نبوده است.

حساسیت دندان بعد از جرم گیری

لایه جرم دندانی، دندان را از تحریک های سرما و گرما حفظ می کند. با برداشتن جرم ها از سطح دندان، دندان در معرض سرما و گرما قرار می گیرد و به طور موقت دچار حساسیت دندان می شود. این حساسیت گذراست و پس از مدت کوتاهی از بین می رود. در ضمن استفاده از خمیردندان ضدحساسیت نیز می تواند به رفع سریعتر حساسیت پس از جرم گیری دندان کمک کند.

جرم گیری دندان در منزل

باوجودی که بهترین روش برای جرم گیری دندان رفتن به دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای است،ولی می توان این کار را در منزل هم انجام داد.سفید کردن دندان

وسایل لازم برای جرم گیری دندان

  • جوش شیرین
  • نمک
  • آب
  • یک فنجان
  • مسواک
  • هیدروژن پراکسید
  • دنتال پیک (وسیله ای نوک تیز مخصوص دندانپزشکی)
  • شوینده ی ضدعفونی کننده ی دهان

مرحله 1 : یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف قاشق چای خوری نمک در یک فنجان کوچک ترکیب کنید. مسواک خود را با آب گرم خیس کنید و آن را در این ترکیب فروببرید.

مرحله 2 : باقدرت و انرژی این ترکیب را روی دندان های خود بمالید. در فواصل معین آب دهان خود را خالی کرده و مسواک را دوباره در ترکیب فروببرید. برای پنج دقیقه به مالیدن این ترکیب بر روی دندان های خود ادامه دهید.

مرحله 3 : به اندازه ی یک در شیشه از هیدروژن پراکسید را با نصف فنجان آب گرم ترکیب کنید. برای یک دقیقه این محلول را غرغره کنید، سپس آب دهان خود را خالی کرده و با نصف فنجان آب سرد دهانتان را بشویید.

مرحله 4 : با استفاده از یک جرم گیر حرفه ای دندان (دنتال پیک)، جرم های زرد را از روی دندان های خود بخراشید. مراقب باشید لثه ها را نخراشید، زیرا این کار موجب سوزش و ناراحتی شده و احتمال آسیب وجود دارد. مراحل ذکرشده در بالا جرم ها را نرم کرده و باعث می شود آن ها به راحتی از روی دندان ها پاک شوند.

مرحله 5 : دهان خود را با شوینده ی ضدعفونی کننده بشویید و این کار را یک روز در میان تکرار کنید تا تشکیل جرم ها را کنترل نمایید.

جرم گیری دندان با کمک پوست گردو

چند عدد پوست سخت گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود 20 دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی است.

دندان‌‎هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می‌توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید. علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه‌ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می‌توانید مانع خونریزی لثه‌ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

کلینیک دندان پزشکی دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد،باشگاه خبر نگاران جوان

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید