از خواص بهارنارنج بیشتر بدانید

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت داده و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می دهد. بهارنارنج خواص دارویی فراوانی دارد و احساس آرامش یکی از مهمترین خاصیت های این گیاه است. در این مقاله با فواید و خواص بهارنارنج آشنا شوید.

در ایران از گل‌های نارنج، عرق گیاهی تولید می‌شود که به نام عرق بهار نارنج مشهور است.خواص بهارنارنج بیشمار است. این عرق دارای خواص ضدنفخ، اسپاسم و اثر آرام‌بخش ضعیفی است و به این منظور استفاده می‌شود. بهارنارنج حاوی ویتامین‌های C، B و D است. بهارنارنج شکوفه درخت نارنج است.

نارنج میوه درختچه‌ای از خانواده مرکبات است که موطن اصلی آن را چین می‌دانند. این میوه در قرون وسطی به عنوان دارویی توسط پزشکان عرب استفاده می‌شد. رایحه نارنج که از گل آن به دست می‌آید دارای خواص ضدافسردگی، آرام‌بخش، ضداسهال، نرم‌کننده پوست و جلوگیری کننده از شکنندگی مویرگ‌هاست.

خواص بهارنارنج برای اعصاب و استرس

مهم‌ترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است.

بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب (Anxiety)  و تسکین و تقویت اعصاب است.کیفیت خواب

بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است. سردردهای عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می‌دهد. نشاط آور است. عرق بهار نارنج برای رفع غم و افسردگی(Depression) مفید است.

افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می ‌توانند پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند.اگر از این محلول ۲ ساعت قبل از خواب استفاده کنند خواب بسیار آرامی خواهند داشت. دم کرده گل درخت بهارنارنج برای برطرف کردن قولنج های عصبی مفید است.

با توجه به نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج می‌توان به‌عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.

در این مطالعه تعداد ۶۰ بیمار ۱۴ تا ۴۸ ساله مراجعه‌کننده جهت عمل جراحی، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. ۲ ساعت قبل از عمل به گروه یک ۱۰۰ سی‌سی عرق بهار نارنج و به گروه ۲ محلول یک قرص ۵ میلی‌گرمی دیازپام در ۱۰۰ سی‌سی آب به صورت خوراکی داده شد.

طرزتهیه دمنوش بهارنارنج: برای درست کردن چای بهار نارنج، کافی است ۱۰ گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب‌جوش به‌مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، ‌همراه یک قاشق سوپ‌خوری عسل میل کنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.

خواص بهارنارنج برای پوست

بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

آب بهار نارنج باعث بسته شدن منافذ پوست می‌گردد وبخور بهارنارنج پوست چهره را باز می کند.

اسانس بهارنارنج برای نرم‌ کردن پوست‌های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ‌ها استفاده می‌شود.

خواص بهارنارنج در بارداری

از آن جایی که در دوران بارداری، زنان از نظر جسمی و روحی دچار تغییرات بسیاری می‌شوند، ممکن است بسیاری از زنان از این دوران خاطره خوبی نداشته باشند. به دلیل خاصیتهای شگفت آور عرق بهار نارنج در رفع ناآرامی های جسمی و روحی، امروزه این عرق مورد توجه بسیاری از زنان باردار قرار گرفته است. روزه داری در بارداریاما استفاده بیش از حد از عرق بهار نارنج ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. به همین دلیل مصرف آن در طی بارداری و شیردهی باید با احتیاط صورت بگیرد. از آن جایی که زنان در طول بارداری مجاز به مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی نمی باشند، استفاده محدود از عرق بهار نارنج در این دوران مشکلی ایجاد نمی‌کند.

خواص بهارنارنج در طب سنتی

  • عرق بهار نارنج دارای طبیعت گرم است.
  • عرق بهار نارنج اشتهاآوری قوی است.
  • در تسکین ناراحتی‌ های سینه مؤثر است.
  • برای کنترل تشنج‌ها و حمله قلبی هم مصرف شربت بهار نارنج را توصیه می‌کنند.
  • مداومت در مصرف بهارنارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است.
  • چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود جهت استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار موثر است.
  • مصرف عرق بهار نارنج هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه می‌شود. لذا وجود یک شیشه از آن در منزل لازم است.
  • نوشیدن عرق بهارنارنج می‌تواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ معده کمک کند.
  • در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود و میزان تعریق بدن زیاد می‌شود، خلق و خوی بسیاری از آدم‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تند می‌شود. برای پیشگیری از این حالت توصیه می‌کنیم هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب و ۲ قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.
  • افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.
  • ادرار آور است.
  • بهار نارنج در کاهش شدت علائم یائسگی موثر است.
  • موجب تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها میشود.
  • کسانی که یبوست دارند آب بهار نارنج را همراه عسل شیرین کنند و بخورند.

مربای بهارنارنج

برای پختن «مربای بهار» از گلبرگ های بهار نارنج استفاده می شود، پس از جمع آوری شکوفه ها به میزان لازم، گلبرگ ها از یکدیگرجدا شده و همگی شسته می شوند.

سپس شکوفه ها را در ظرف (دیگ) مناسب به همراه آب یک بار می جوشانند با افزودن مقدارکمی از آب نارنج سال گذشته رنگ سفید این گل های معطر تثبیت خواهد شد و تلخی آن از بین خواهد رفت پس از این کار، گلبرگ ها را با محلول آب و شکر می جوشانند، برای جلوگیری از شکرک زدن مربا مجدداً ازمقداری آب نارنج استفاده می کنیم مربای به دست آمده هر ذائقه ای را شیفته خود خواهد کرد.مربای بهار نارنج مقوی معده و ضد تشنج است.

مضرات بهار نارنج

  • عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.
  • بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.
  • زیاده روی در خوردن عرق نارنج بی‌خوابی ایجاد می کند.

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید