درمان ترک های پوستی شکم بعد از زایمان

ترک های پوستی یا استریا در دوران بارداری یا در افراد چاق به علت افزایش دور کمر و کشیده شدن مکانیکی پوست و پارگی شبکه بافت همبندی درم ایجاد می شود. استریا در ۹۰% از زنان حامله درناحیه ی شکم دیده می شود.

نبض ما – استریا یا خطوط حاملگی یا ترک‌های پوستی، خطوط فرورفته‌ای به رنگ قرمز یا صورتی و براق هستند که بعد سفید می‌شوند. در آمریکا ۹۰ درصد زنان باردار و ۷۰ درصد بانوان بعد از بلوغ و ۴۰ درصد آقایان بعد از بلوغ از خفیف تا شدید، دچار ترک پوستی هستند. این مشکل در همه نژادها دیده می‌شود ولی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. استریا بعد از بلوغ در هر دو جنس، خانم‌های باردار و در اثر افزایش ترشح هورمون‌های غده فوق‌کلیه در هر سنی دیده می‌شود.

چه افرادی بیشتر مستعد این عارضه هستند؟

استریا یا ترک های پوستی ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه ها ایجاد میشود.ترک های پوستی هنگام بلوغ، اغلب روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند ولی در دوران حاملگی این ترک ها بیشتر در نواحی شکم و سینه ها بروز می کنند.

مهمترین عامل کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن ها مؤثر می باشند.از جمله این عوامل تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست ها ( سلول های تولید کننده الاستین و کلاژن ) می شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن دچار پارگی شده و پوست حالت ترک خوردگی پیدا میکند.افتادگی پوستبیماریهای زمینهای و مصرف داروهای مختلف مخصوصاً داروهای کورتونی نیز میتواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد.استفاده طولانی از کورتونهای موضعی قوی نیز میتواند باعث ایجاد استریا یا ترک های پوستی شود. به همین دلیل توصیه میشود که کورتونهای موضعی فقط زیر نظر پزشک مصرف شود تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.

وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد.استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده میشود.

پیشگیری از ترک های پوستی

  • اجتناب از کاهش وزن ناگهانی، مخصوصا در آنها که استعداد ابتلا به ترک پوستی دارند یا در سنین نوجوانی و اوایل جوانی هستند. قبل از اینکه قرمزی ترک‌ها به سفیدی تبدیل شود، به پزشک متخصص پوست مراجعه شود زیرا در این مرحله تا حد زیادی قابل‌درمان است ولی اگر خطوط قرمز به رنگ سفید درآیند، درمان بسیار مشکل و میزان بهبود پایین می‌آید.
  • در مرحله‌ای که خطوط قرمز هستند، زدن مرطوب‌کننده‌ها، ویتامین C، اسیدهای میوه و ریتنول‌ها باعث کمرنگ شدن خطوط می شود.
  • استفاده از اسید گلیکولیک و آلفاهیدروکسی اسید در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است ولی باید هنگام استفاده از آنها از تماس طولانی با آفتاب اجتناب کرد.
  • روغن ویتامین E در موارد بریدگی‌های ناشی از بارداری خصوصا قبل از ظهور ترک‌ها بسیار موثر است ولی در ترک‌های پوستی به دلیل سایر علل زیاد موثر نیست.
  • استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده در خطوط بریده‌شده و نواحی‌ای که پیش‌بینی می‌شود و در ماه‌های آینده بارداری ترک بخورد. مصرف مرطوب‌کننده‌هایی از قبیل روغن زیتون، آلوئوورا، روغن جوانه گندم و غیره برای پیشگیری و درمان ترک‌خوردگی پوست تا حدی موثر است.
  • یکی از پر طرفدارترین روغن ها در دوران بارداری برای جلوگیری و رفع ترک های پوستی روغن زیتون است. مقداری روغن زیتون کف دستان خود بریزید و ناحیه شکم، و دور ناف و پهلوهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. بلافاصله پس از مالیدن روغن روی ترک های پوستی حمام کنید. ممکن است این کار یک فرآیند زمان بر باشد، اما ارزشش را دارد.
  • زرده تخم‌مرغ چنانچه از اوایل بارداری روزی ۲ بار استعمال شود، تا حد زیادی از ایجاد بریدگی پوستی جلوگیری می‌کند و باید تا ۶ ماه بعد از زایمان ادامه یابد.
  • بدن خود را کاملاً هیدراته نگه دارید. هر روز ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست از بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ترک های پوستی جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود که میزان مصرف قهوه، چای، و نوشابه را کاهش دهید. زیرا این مواد باعث کم شدن آب بدن می شوند.

درمان پزشکی ترک های پوستی

درمان های متعددی برای بهبود استریا وجود دارد از جمله لیزر، درم ابریژن و رتینوییدها که استفاده روزانه برای یک ماه باعث کاهش عمق و طول و سطوح ناصاف استریا می شود.لیزر موها

رادیوفرکوئنسی در ترکیب با لیزری خاص باعث بهبود استریا در حد ۲/۸۹ درصد می شود. در صورتی که استریاها به صورت مکرر رخ دهند و در محدوده زیر ناف باشند، می توان با عمل جراحی آنها را از بین برد.

از روش های جدید می توان به لیزر فراکشنال اشاره کرد که باعث ایجاد زخم های میکروسکوپیک می شود بدن با ایجاد کلاژن و اپی تلیوم جدید آن را درمان می کند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، میزان بهبود با این روش را ۷۵ درصد تخمین زده است.

درمان گیاهی ترک های پوستی

گیاه Gotu Kola

این گیاه به خاطر خاصیت افزایش گردش خون، بهبود التهاب، افزایش فرآیند التیام و افزایش میزان کلاژن در پوست بسیار معروف است. کرم هایی که حاوی این گیاه هستند از بروز ترک های پوستی جدید طی دوران بارداری در زنانی که پیش از آن این ترک‌ها را داشتند پیشگیری می‌کند.

گیاه Tulsi

منشأ این گیاه در هندوستان است. دارای خواص متعددی است از جمله التیام زخم‌ها، عفونت‌ها و سایر مشکلات پوستی. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و مواد فیتوشیمیایی و از طرفی خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی است که به تسریع روند التیام ترک های پوستی کمک می‌کند.

شاه بلوط هندی

برگ‌ها و دانه های این گیاه حاوی ترکیب فوق العاده‌ای به نام Aescin است. خاصیت اصلی این ترکیب در مقاوم سازی بافت‌های پیوندی پوست است. همانطور که می‌دانید یکی از علل ترک های پوستی کم بودن میزان فیبریلین میکروگیبریلیس است که باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. این کمبود را می‌توان با شاه بلوط هندی درمان کرد چرا که پیوند بافت‌های پوست را مستحکم و سفت می‌کند.

گیاه Helichrysum

این گیاه دارای خواص زیادی از جمله خواص ضدالتهابی، ضدحساسیت، ضدگرفتگی، ضدعفونت، کشنده‌ی قارچ‌ها و بندآور است. حواستان باشد که اگر پوست حساسی دارید، این گیاه ممکن است باعث آزارتان شود.

گیاه آلوئه‌ورا

یکی از خواص بارز این گیاه، خاصیت ترمیم‌کننده‌ی پوست، التیام زخم‌ها، ترمیم و تقویت بافت‌های پیوندی و از همه مهم‌تر پیشگیری از بروز ترک‌ های پوستی بیشتر است. برای تأثیر بیشتر می‌توان ژل آن را با کمی روغن ویتامین C مخلوط و استفاده کرد.

کلام آخر

در دام تبلیغات و وعده های دروغین کرم های ضد ترک پوست نیفتید! محصولات مراقبت از پوست موضعی نمی توانند پوست را به حالت اولیه برگردانند و یا فیبرهای الاستین را ترمیم کنند. نه ماساژ و نه درمارولر قادر به درمان ترک ها نیستند. ترتینوئین به عنوان یک ماده موثره می تواند تا حدودی کمک کننده باشد و همچنین بعضی از روش های پزشکی مثل لایه بردار TCA و لیزر درمانی می توانند موثر باشند، اما درباره درمان ترک های پوستی بهتر است که واقع بین باشید!

نبض ما– گردآوری

منابع:

برترین ها،دکتر علیرضا واعظ شوشتری  متخصص پوست ، مو و زیبایی، الو دکتر

 

3.8/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سمیرا می‌نویسد

    سلام من شکمم ترک های زیادی داره از چند روغن هم استفاده کردم ولی ترک هاش خوب نمیشن ۴ساله زایمان کردم از زایمان به بعد چندتا کرم روغ ارگان و یه روغن گیاهی زدم فرقی نکرده من الان چیکار کنم وچه داروی بزنم تا ترک هاش از بین بره لطفا به سوالم جواب بدین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید