کدام نوشیدنی بهتر است ؟ دلستر یا نوشابه مشکی یا زرد؟ +ویدئو

هر سه نوشیدنی دلستر و نوشابه سیاه و زرد بی ضرر نیستند اما نسبت تخریب هر کدام متفاوت و دارای رتبه بندی است.

نبض ما– نوشابه‌های رژیمی یا به اصطلاح بدون کالری و زیرو برای افراد دیابتی نیز توصیه نمی‌شود، چراکه برخلاف باور عموم می‌تواند باعث افزایش قند خون شود و سلامت بیمار را تهدید می‌کند. پس اگر در خانواده یا اطرافیان‌تان بیمار مبتلا به دیابت دارید، این موضوع را به او گوشزد کنید.

اصلا چرا نباید نوشابه بخوریم؟ از بین بد و بدتر کدام را انتخاب کنیم؟ سیاه یا سفید؟

شاید شما هم نوشابه‌های گازدار را فقط به عشق گاز آن می‌خورید و معتقدید اگر گاز نوشابه گرفته شود فرقی با آب قند نخواهد داشت. این گاز که همان گاز کربنیک است از سوی تولیدکنندگان نوشیدنی‌های صنعتی در ترکیبات این نوشیدنی‌ گنجانده شده تا لذت نوشیدن آن را برای مصرف‌کنندگان چند برابر کند البته همه ماجرا این نیست.

دکتر سبحان سعیدی، متخصص تغذیه می‌گوید: این فکر را از سرتان بیرون کنید که گازکربنیک(CO2) موجود در نوشیدنی‌های گازدار بی‌ضرر هستند. این گاز نه‌تنها باعث بروز نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود، بلکه مشکل رفلکس معده و مری را تشدید می‌کند.

درواقعPH نوشابه‌های گازدار بین 2.5 تا 3.5 است که باعث اسیدی شدن معده خواهد شد. در دستگاه گوارشی فقط معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط‌های اسیدی است، اما دیگر اعضای سیستم گوارش مثل گلو و مری در پی مصرف نوشابه‌های گازدار، دچار اختلال می‌شوند.

همچنین اسید فسفریک موجود در این نوشابه‌ها عملکرد معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه بروز سوءهاضمه را فراهم می‌کند. این در حالی است که طبق آمارهای به دست آمده، سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران 42 لیتر است، در حالی که میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد به حدود 10 لیتر می‌رسد.

نارنجی، سفید یا مشکی؟ مساله این است!

به گفته دکتر سعیدی، میزان ضرر نوشابه‌ها در رنگ آنها نیست، ولی نوع مشکی در مقایسه با نوشابه‌های دیگر مضرتر است چون اسیدفسفریک بیشتری دارد و مزه تیزی که به دنبال نوشیدن این نوشابه احساس می‌کنید، ناشی از همین اسیدهاست؛ ماده‌ای که مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود و به دلیل اسیدی کردن خون، باعث برداشت املاح از استخوان‌ها و کاهش تراکم آنها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را بشدت افزایش می‌دهد. فراموش نکنید این مشکلات استخوانی با مصرف نوشیدنی‌های گازدار، برای سالمندان یا کسانی که پا به سن می‌گذارند و ناراحتی‌های استخوانی هم در کمین‌شان است، بیشتر می‌شود.

فواید نوشابه‌ای

اگر پس از خواندن این گزارش تصمیم گرفته‌اید نوشابه‌های یخچال را داخل سطل زباله بیندازید، دست نگه دارید. شما می‌توانید یک بطری نوشابه را با آب داغ مخلوط کنید و درون سینک ظرفشویی بریزید تا جرم لوله‌های آب را از بین ببرد و مانع گرفتگی آنها شود. همچنین مخلوط کردن نوشابه با پاک‌کننده‌های چندمنظوره گزینه مناسبی برای از بین بردن جرم کف دستشویی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

4/5 - (21 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید