دلایل کاهش تعداد اسپرم در مردان

یکی از جنجالی‌ترین خبرهای علمی اخیر، انتشار نتایج ۱۸۵ مورد تحقیقاتی است که در مجموع نشان می‌دهد، تعداد اسپرم های موجود در مایع منی مردان ساکن در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند در ۴۰ سال اخیر تقریبا نصف شده است.

به این ترتیب محققان می‌گویند شانس باروری در جریان فعالیت تولید مثلی بسیاری از مردان در کشورهای غربی کاهش یافته است. با این حال در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی چنین کاهشی در میزان اسپرم و قدرت باروری مردان مشاهده نشده است که برخی این موضوع را به تعداد مطالعات پایین‌تر روی جمعیت این نواحی نسبت داده‌اند.

اسپرم‌ به سلول‌های تولیدمثل جنس نر گفته می‌شود که ترکیب مواد وراثتی یکی از آنها با مواد وراثتی موجود در تخمک جنس ماده، سنگ بنای به سرانجام رسیدن روش تولیدمثل جنسی در مهره‌داران و از جمله انسان است.

بنا به نتایج این تحقیق غلظت اسپرم در جمعیت مردان نواحی فوق‌الذکر ۵۲٫۴ درصد و تعداد سلول‌های جنسی فعال آنان ۵۹٫۳ درصد کاهش یافته و این یعنی شانس بارورسازی در فرآیند تولیدمثل تا حد زیادی افت کرده است.

بعلاوه مشاهده شده جمعیت مردهای ساکن در این کشورها در دهه‌های اخیر سیر نزولی به خود گرفته است. خطر بروز کاهش تعداد اسپرم آن قدر جدی است که برخی محققان از عبارت خطر انقراض نسل بشر برای توصیف وخامت شرایط فعلی استفاده کرده‌اند.

اسپرم

آنها در توصیف چرایی کاهش تعداد اسپرم در کشورهای غربی به سبک زندگی ناسالمی اشاره می‌کنند که این روزها بسیاری از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبتلایش شده‌اند: کم‌تحرکی، یک‌جا نشستن و تماشای بیش از حد تلویزیون، چاقی، استرس‌های مداوم، رژیم غذایی مبتنی بر چربی‌های مضر و قند زیاد، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، استفاده زیاد از مواد پلاستیکی حاوی ترکیبات سرطان‌زا به عنوان ظرف غذا یا کاربرد زیاد پلاستیک به عنوان میز و صندلی و…

اگر به عوامل بروز کاهش تعداد اسپرم و مظاهر سبک زندگی ناسالمی که مردم کشورهای غربی از آن تبعیت می‌کنند نگاه کنیم، می‌بینیم بسیاری از آنها در سبک زندگی ما ایرانیان نیز جا باز کرده است؛ بویژه در مورد معضل چاقی، کم‌تحرکی، استرس و مصرف بیش از حد پلاستیک.

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

به این ترتیب بعید نیست اگر مطالعات گسترده‌ای در مورد وضعیت اسپرم در مردان ایرانی نیز صورت گیرد به نتایج مشابهی منجر شود؛ چنان که این روزها می‌بینیم ناباروری به طور فزاینده‌ای میان زوج‌های ایرانی افزایش یافته است.

روشهای درمان کم تحرکی اسپرم در مردان در این مقاله بخوانید. کلیک کنید

واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان

 

 

برای مقابله با این وضع کافی است تا حد امکان پلاستیک را از زندگی خود خارج کنیم، هر روز دست کم ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند (در حدی که به نفس‌نفس زدن بیفتیم) داشته باشیم و در خانه و محل کار به بهانه‌های مختلف از صندلی خود بلند شویم، بیشتر راه برویم و کارهای خانه را خودمان انجام دهیم.

پرداختن به انجام امور عادی زندگی روزمره و کاهش هرچه بیشتر مصرف فست‌فودها و مواد غذایی حاوی برخی نگهدارنده‌های شیمیایی که منجر به تولید مواد مضر و سرطان‌زا در سلول‌های بدن می‌شود از افزایش چربی و فشار خون و ابتلا به دیابت و در نهایت کاهش غلظت و تعداد اسپرم در بدن مردان پیشگیری می‌کند.

در مورد لزوم کنارگذاشتن مصرف سیگار، نوشابه، مواد قندی و فست‌فود هم قطعا گوش‌تان پر است و توصیه‌ای نمی‌کنم، چون اگر قرار بوده این توصیه‌ها کارساز باشد و برای سلامت خود ارزش قائل باشید، حتما تا امروز کنارشان گذاشته‌اید! در غیر این صورت برای رونق‌بخشی به کار پزشکان، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و افزایش اشتغال در این بخش از شما تشکر می‌کنم!

منبع: جام جم

4/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید