کوتاه قد ها به این بیماریها مبتلا نمی شوند!

قد افراد یک واقعیت بیولوژیک ساده است که اشخاص می‌توانند کمی آن را تغییر دهند، اما این خصوصیت ممکن است بر سرنوشت شما تاثیرگذار باشد، بدون آن که شما آن را درک کنید.

نبض ما– شاید خیلی از افرادی که قدبلند ندارند، با شنیدن این خبر نظر خود را در مورد ظاهرشان عوض کنند. تحقیقاتی که روی 8هزار مرد انجام شده، نشان می‌دهد قد کوتاه یکی از نشانه‌های داشتن عمر طولانی است.

افرادی که قدشان از 157سانتی‌متر کمتر است، بیشترین طول عمر در بین همه گروه‌های سنی دارند. به‌نظر می‌رسد وجود یک ژن خاص در بدن که در دوره رشد مانع بلند شدن قد می‌شود، می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

قد بلند

کوتاهی قد نه‌تنها عمر را طولانی می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به انسولین و سرطان را هم کاهش می‌دهد. به‌طور متوسط کوتاه‌ها نزدیک به دو سال بیشتر از بلندقدها عمر می‌کنند.

خطرات قدبلند فقط محدود به مردان نیست و می‌تواند زنان را هم هدف قرار دهد. تحقیقات نشان می‌دهد زنان قدبلند بیشتر از خانم‌های دیگر به بیماری سرطان دچار می‌شوند.

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند زنان قدبلندی که به سن یائسگی رسیده‌اند با احتمال بیشتری ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شوند. در حقیقت به ازای هر 10 سانتی‌متر بلندتر بودن قد از میزان متوسط، احتمال دچار شدن به این بیماری تا 13درصد افزایش پیدا می‌کند.

کوتاه قد بلند قد

گزیده شدن توسط حشرات

محققان دریافته‌اند پشه‌های اسکاتلندی تمایل بیشتری به گزیدن افراد بلندقدتر و چاق‌تر دارند. افراد بلندقدتر به دلیل تولید دما، رطوبت،‌ دی‌اکسید کربن و سایر ترکیبات شیمیایی، هدف جذاب تری برای حشرات هستند.

ابتلا به لخته‌های خونی خطرناک

افراد قدبلند در مقایسه با افراد کوتاه قامت در این تحقیق بیشتر در معرض ابتلا به لخته‌های خونی تهدیدکننده سلامتی در رگ‌های عمقی پاها و سایر اعضای بدن هستند. به ویژه این خطرات در میان زنان و مردانی که ضمن داشتن قدبلند وزن بیشتری دارند، افزایش می‌یابد.

ابتلا به سرطان

زنان بلند قامت در سنین پس از یائسگی بیش از زنان کوتاه قامت در معرض ابتلا به سرطان هستند. محققان ضمن بیان مطلب فوق که در نشریه cancer Epidemiology, Biomarkers & prevention به چاپ رسیده برخی سرطان‌ها نظیر سرطان خوش‌خیم مغز استخوان، سرطان پوست و سرطان‌های تیروئید، روده،‌ کلیه، ‌دهانه رحم،‌ مقعد، تخمدان و سینه را با بلندی قد مرتبط دانسته‌اند.

 

سرطان سینه

در یک گزارش اولیه که در کنفرانس «انجمن اروپایی غدد درون‌ریز و متابولسیم اطفال» ارائه شد، متخصصان انستیتو کارولینسکا در استکهلم توضیح دادند که چه مطالعاتی روی تعداد زیادی از بزرگسالان سوئدی مدت بیش از 50 سال انجام داده‌اند.

در این گزارش آمده است که زنان قدبلندتر 20 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان و همچنین زنان و مردان قدبلندتر 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست (ملانوم) هستند.

بیشتر مستعد آسیب و صدمه بدنی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در حین سقوط، افرادی که 20 درصد بلند قدتر از دیگران هستند میزان انرژی جنبشی تولید شده آنها در طول سقوط دو برابر دیگران است. شاید این موضوع توضیح دهد که چرا افراد بلند قد در طول عمرشان احتمالا بیشتر از افراد دیگر از صدمات ناشی از تصادفات یا سقوط از بلندی رنج خواهند برد. به عنوان مثال احتمال شکستگی مفصل ران و لگن زنان با قد بیشتر از 175 سانتی‌متر دو برابر بیشتر از زنانی با قد بلندتر از 155 سانتی‌متر است.

اتفاقات عجیب در انتظار کوتاه قد ها

و اما افراد کوتاه قد نیز باید بدانند با یک سری قد آنها برای سلامت‌ بدن‌شان خطرات و یا مزایایی دارد. اگر جزو افراد کوتاه قد هستید بسیاری از اتفاقات عجیب در انتظار شماست که مهمترین آنها عبارتند از:

طول عمر بیشتر

مطالعات اخیر روی حدود 500 مرد ساکن جزیره «ساردینیا» واقع در دریای مدیترانه نشان می‌دهد که افراد کوتاه قد به طور میانگین دو سال بیشتر از افراد بلند قامت عمر می‌کنند. علاوه بر این یک بررسی تحقیقاتی در نشریه «لایف ساینس» روی داده‌های حاصل از میلیون‌ها مورد مرگ و میر نشان داد که افراد کوتاه قد طول عمر بیشتری داشته‌اند.

عمر طولانی

میزان باروری

بنابر مطالعات انجام شده در هلند، زنان کوتاه قد در مقایسه با همتایان بلند قامت خود، فرزندان بیشتری دارند. اگرچه دلیل این مسئله همچنان ناشناخته است اما این واقعیت سبب شد پروفسور «گرت استالپ» احتمال دهد که دلیل آن این باشد که زنان کوتاه قد انرژی بیشتری برای تولیدمثل می‌گذارند. وی در مورد مردان نیز در مطالعه‌ای جداگانه دریافت، مردانی که قد متوسطی دارند، فرزندان بیشتری دارند.

ابتلا به بیماری قلبی

در حالی که داشتن لخته‌های خونی و گرفتگی عروق در رگ‌های عمقی میان افراد بلند قامت مرسوم است، در عوض در میان افراد کوتاه قامت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی جدی‌تر است. طی بررسی 52 مطالعه علمی مشاهده شد که مردان و زنان کوتاه قد به طور میانگین 1.5 برابر بیش از افراد بلند قامت در معرض ابتلا به حملات قلبی و مرگ و میر ناشی از آن هستند.

بیماری حاد عروق قلبی

احتمال طاسی زودهنگام کوتاه قد ها

محققان دریافتند مردان کوتاه قد و دارای پوست روشن با افزایش احتمال طاسی زودهنگام مواجه هستند. محققان دانشگاه بُن آلمان به ارتباط ژنتیکی بین قد کوتاه و طاسی زودهنگام پی برده‌اند. دکتر استفانی هیلمن هایمباخ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «۶۳ تغییر در ژنوم انسانی موجب افزایش ریسک ریزش زودهنگام موها می‌شود.»

داشتن شخصیت قوی‌تر و روحیه شوخ طبعی

«جان شوارتز»، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز و نویسنده داستان کوتاه: «برداشتن گام‌های بلند، در عین نداشتن قامت بلند» معتقد است که بسیاری از مشکلات شناخته شده مرتبط با کوتاهی قد، ساخته دست کارخانجات داروسازی بوده یا این کارخانجات، این اخبار را با هدف فروش داروهای هورمونی تشدید می‌کنند. وی در مصاحبه‌ای با رادیوی ملی آمریکا، کوتاهی قد و اراده این افراد را تحسین کرده است.

نبض ما– گردآوری

منبع: سیب سبز، باشگاه خبرنگاران جوان، ایسنا

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. احمد می‌نویسد

    سلام فکر کنم صحیح باشد. من یک عمو دارم که قد کوتاهی دارد و بیش از صد سال عمر دارد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید