درد قفسه سینه چه زمانی علامت حمله قلبی است

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس و در پی آن حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران است. از آنجا که اکثر این مرگ و میرها بدلیل بیماری‌های کرونری قلبی می‌باشند، آگاهی در مورد حمله قلبی و علل درد قفسه سینه بسیار هم است.

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس و حمله قلبی‌ زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به ناحیه‌ای از قلب که اغلب به دلیل یک لخته خون است، قطع می‌شود. این حالت اصولاً به این دلیل رخ می‌دهد که سرخرگ‌های تامین کننده خون عضلات قلب بدلیل رسوب چربی، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می شود، بتدریج ضخیم‌تر، سفت‌تر و تنگ‌تر می‌شوند.

انسداد مویرگ خون

اگر پلاک جدا شود و لخته خون تشکیل گردد، جریان خون مختل شده و حمله قلبی رخ می دهد. بنابراین کم‌کم عضله قلبی که توسط رگ مزبور خونرسانی میشده‌، می میرد.

هر چه که مدت زمان انسداد سرخرگ طولانی تر باشد، میزن آسیب بیشتر می‌شود. زمانیکه عضله قلبی بمیرد، آسیب قلبی دایمی خواهد بود.

نشانه‌های حمله قلبی

نشانه‌های فردی که دچار حمله قلبی شده است را می توان در موارد زیر بیان کرد.

۱- احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه

این احساس سنگینی به گونه‌ای است که انگار وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد. بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط قفسه سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می‌برند. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

۲- احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت

این علائم می‌تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو، پشت، شانه‌ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم‌ها می‌باشد.

۳- تنگی نفس شدید

این علامت می تواند کاملاً به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت باشید و یا فعالیت بدنی کمی داشته باشید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.

۴- خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه حمله قلبی، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی‌باشد.

۵- عرق سرد

عرق سرد و درد قفسه سینه

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد، زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند.

۶- تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده)

خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

۷- احساس گیجی و یا سردرد

بر خلاف بسیاری از فیلم ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد دست می‌دهد.

اگر هریک از علایم ذکر شده در بالا را در  فردی مشاهده کردید که بیش از ۵ دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می تواند زندگی فرد مبتلا به حمله قلبی را نجات دهد.

 

درد قفسه سینه

علائم درد قفسه سینه و قلب درد عصبی

هنگامی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، غده‌ی فوق کلیوی، آدرنالین آزاد می‌کند. این امر باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، هوشیاری، و انقباض عضلات می‌شود. این تغییرات فیزیکی ناگهانی می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.

استرس یکی از عوامل ایجاد فشار خون بالا یا افزایش فشار خون است. درد قفسه سینه و ناراحتی قلبی نشانه‌ای از فشار خون بالا می‌باشد. بنابراین، افزایش فشار خون ناشی از استرس، می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.

استرس نیز یکی از دلایل بیماری بازگشت اسید به مری و یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است. افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستند، سوزش قلب و درد قفسه‌ سینه را تحمل می‌کنند. از این رو، بیماری رفلاکس اسید معده، و به طور غیر مستقیم استرس، یکی از عللی هستند که کمتر شناخته شده و جزئی از درد قفسه سینه می باشند.

لازم به ذکر است که:

  • درد قفسه سینه ناشی از استرس، هم می‌تواند در مردان و هم زنان مشاهده شود.
  • ماهیت درد قفسه سینه ناشی از استرس و حمله قلبی بسیار به هم شبیهند.
  • درد قفسه سینه، بدون هیچ گونه علت پزشکی شناخته شده، معمولاً به عنوان نشانه‌ای از اضطراب یا استرس در نظر گرفته می‌شود.

حمله قلبی و درد دست چپ

حمله قلبی و درد دست چپ

به طول مدت درد توجه کنید. اگر درد دست چپتان مدت خیلی کوتاهی طول کشید (چند ثانیه) خیلی بعید است که به قلب مرتبط باشد.

همچنین، اگر درد خیلی طول کشید (چند روز یا چند هفته) نیز بعید است که با قلب ارتباط داشته باشد. اما اگر در حدود چند دقیقه تا چند ساعت طول کشید، ممکن است نشانه یک حمله قلبی باشد.

به سایر علائم توجه کنید. علاوه بر درد دست چپتان، دردی که در سایر نواحی بدنتان تجربه می‌کنید را نیز ثبت کنید. این یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تعیین ارتباط درد با قلب (و امکان جدی بودن آن) است.‌ معمولاً حمله قلبی با موارد زیر همراه است:

معمولاً حمله قلبی با موارد زیر همراه است:

  • درد قفسه سینه ناگهانی بسیار شدید که به دست چپ منتشر می‌شود. ممکن است درد در هر دو دست احساس شود اما معمولاً در دست چپ است چون دست چپ به قلب نزدیکتر است.
  • درد و سفتی فک که معمولاً در فک پایین احساس می‌شود؛ این درد می‌تواند در یک یا هر دو طرف فک احساس شود.
  • درد منتشر شونده‌ در شانه‌ها که مثل یک سنگینی و فشار در اطراف شانه و سینه احساس می‌شود.
  • درد مبهم کمر که ناشی از وجود درد در ناحیه سینه، فک، گردن و دست است.

به یاد داشته باشید که حمله قلبی می‌تواند خاموش هم باشد، یعنی بدون هرگونه درد قابل توجهی بروز کند. علاوه بر این درد دست چپ می تواند ناشی از دیسک گردن و یا آنژین هم باشد.

علت درد قفسه سینه در جوانان

درد قفسه سینه سمت چپ هنگام تنفس

ذات الجنب به التهاب پوشش داخلی حفره دیافراگم یا پلورال اشاره دارد. هر چند وجود یک عفونت ویروسی یکی از شایع‌ترین علل ذات الجنب می‌باشد، این بیماری همچنین می‌تواند به دلیل آسیب دیدگی دنده، تشکیل لخته خون در ریه، مزوتلیوما و یا بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس ایجاد شود.

از علائم اصلی این بیماری درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن ، درد به هنگام تنفس عمیق و تنگی نفس است.

اگرچه فرد مبتلا ممکن است درد تیز یا شدید ناگهانی را در ناحیه‌ی قفسه سینه تجربه کند، ذات الجنب حتی ممکن است درد قفسه سینه به صورت خفیف را موجب شود که احتمالاً همراه با احساس سوزش خواهد بود.

پنومونی یا ذات‌الریه نیز یک بیماری تنفسی است که به علت وجود یک عفونت در ریه‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، و یا قارچ‌ها رخ می‌دهد. از علائم این بیماری هم دشواری در تنفس و درد قفسه سینه به صورت شدید در هنگام تنفس عمیق است.

همچنین امبولی ریوی هم با درد ناگهانی در هنگام تنفس همراه است. امبولی نوعی بیماری است که در آن یک یا چند شریانی که خون را به ریه‌ها عرضه می‌کنند، مسدود می‌شوند. انسداد معمولا به دلیل وجود یک لخته خون در عروق رخ می‌دهد. آمبولی ریوی چنانچه به موقع با ضد انعقادها (رقیق کننده‌های خون) و یا ترومبولیتیکها (حل کننده‌های لخته) درمان نشود، می‌تواند خطر جانی به همراه داشته باشد.

تیر کشیدن قفسه سینه سمت چپ

تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن قفسه سینه سمت چپ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد.

علائم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده‌ی انسداد قلبی نیستند

علائم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده‌ی انسداد قلبی نیستند شامل موارد زیر هستند:

  • تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.
  •  درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود.
  • هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود.

بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط درعرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند.

در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه‌تان باشند.

در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

علائم گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) معمولا علائم و نشانه‌های خاصی ندارد، مگر تا زمانی که یکی از عروق به شدت تنگ شده یا کاملا مسدود شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. البته برخی افراد ممکن است علائم و نشانه‌های این بیماری را داشته باشند. این علائم بستگی دارد به اینکه کدام سرخرگ مسدود شده است.

در بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب (CHD)، پلاک‌ها باعث تنگی و یا انسداد این عروق می‌شوند. علامت شایع آن آنژین صدری است. آنژین صدری شامل درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی سینه است و هنگامی رخ می‌دهد که عضله قلب به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را دریافت نمی‌کند.

پزشک بر اساس سابقه پزشکی و خانوادگی شما، همچنین معاینه فیزیکی و نتایج آزمایشات، گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) را تشخیص می‌دهد.

برای درد قفسه سینه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

سریعا اقدام کنید. برخی از افراد براى مدت زمان خیلی طولانی صبر می کنند، چرا که علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند.

در صورت بروز درد در قفسه سینه مى توانید این مراحل را انجام دهید:

۱. تماس با فوریت های پزشکی

  • اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، معطل نکنید و سریعا با شماره اورژانس یا شماره فوریت های محلی خود تماس بگیرید.
  • اگر به خدمات فوریت های پزشکی دسترسی ندارید، از شخصی بخواهید شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند.
  • اگر کسى نبود تا شما را ببرد، حتما از یک آژانس درخواست کمک کنید.
  • فقط در صورتى که گزینه ى دیگرى وجود نداشت، مى توانید خودتان رانندگى کنید. چرا که شرایط شما ممکن است رو به وخامت برود و دچار خطرات دیگرى بشوید.

۲. در صورت تجویز پزشک از نیتروگلیسیرین استفاده کنید

در حالی که منتظر کمک های اضطراری هستید از قرص نیتروگلیسیرین استفاده کنید.

۳. در صورتى که توصیه شده باشد، آسپرین مصرف کنید

مصرف آسپرین در هنگام حمله قلبی می تواند با کمک به جلوگیری از لخته شدن خون، آسیب به قلب را کاهش دهد.

با این حال، آسپرین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین سر خود آسپیرین مصرف نکنید، مگر این که پزشک یا پرسنل فوریت های پزشکی آن را به شما توصیه کرده باشد.

اول با اورژانس تماس بگیرید و بعد قرص اسپرین مصرف کنید. تماس با اورژانس در اولویت است.

اقدامات اورژانسی در سکته قلبی

اقدامات اورژانسی در سکته قلبی

اگر فردی را دیدید که هوشیار نیست و فکر کردید که دچار حمله قلبی شده است، ابتدا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

سپس وضعیت تنفسى و نبض فرد را بررسى کنید.

اگر فرد نفس نمی کشید یا نبض نداشت، براى ایجاد جریان خون باید او را CPR کنید.

قفسه سینه ى فرد را به شدت و با ریتمى سریع فشار دهید – حدود ١٠٠ تا ١٢٠ فشار در یک دقیقه.

اگر آموزش هاى مربوط به CPR را ندیده اید، بهتر است این کار را انجام ندهید چرا که پزشکان و متخصصین فقط مى توانند CPR را به صورت تخصصى انجام دهند.

و اگر هم آموزش هاى لازم را دیده اید، مى توانید مجراى تنفسى را باز کنید و بیمار را COR کنید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشورت با پزشک متخصص قلب دکتر حسین نجفی  کلیک کنید 

4.1/5 - (37 امتیاز)
منبع mayoclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. مهدخت می‌نویسد

    عرض سلام وادب دارم،ممنونم از سایت خوبتون ،مطالبتون بسیار مفید وکار آمد بود مرسی از توضیحات کاملتون

    1. محمد علی فروقی می‌نویسد

      سلام ۲روز پیش قفسه سینه ام درد می کرد رفتم دکتر ۲ آمپول داد دردش خوابیدالان گه گاهی حس می کنم دردو دارم اضطراب دارم می خواستم بدونم جای نگرانی هست

  2. اشرفی می‌نویسد

    سلام
    من از امروز در ناحیه سمت چپ حدود ۴انگشت زیر سینه احساس دل زدن یا تپیدن تند دارم که بعد از چند لحظه قطع میشه علتش چی میتونه باشه؟
    خانم هستم ۳۸ساله سابقه بیماری خاصی ندارم مادرم مشکلات قلبی دارن

  3. علی رمایی می‌نویسد

    سلام
    من الان سه روزه که از ناحیه قفسه سینه سمت چپ هم قسمت جلویی و هم قرینه اون در قسمت پشتی احساس درد میکنم.در هنگام نفس عمیق کشیدن این درد بیشتر میشود.دری شبیه به فشار وارده احساس میکنم.۳۳ سال سن دارم و مرد هستم.

  4. اسدی می‌نویسد

    یه ۳روزی هستش پشت سینم سمت چپ قسمت پاینش کمی احساس درد دارم علتش آیا مشکل قلبی است و دیگر هیچ ناراحتی دیگری هم ندارم

  5. حسین پورجهانشاهی می‌نویسد

    سلام امروز یک لحظه بالایی سینه درد کرد مشکل چیست البته ناراحتی معده دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید