درمان شقاق مقعدی با عسل و ۴ راهکار خانگی دیگر

شقاق مقعدی به معنای بوجود آمدن یک زخم باز و یا پارگی پوست در اطراف مقعد است. این زخم باعث درد شدید و سوزش در هنگام دفع مدفوع می شود. در این مقاله راهکارهای خانگی درمان شقاق مقعدی با طب سنتی و گیاهان دارویی را بررسی خواهیم کرد.

شقاق مقعدی، به زخمی گویند که در اطراف مقعد بوجود می آید و سبب بروز درد و یا خونریزی در هنگام دفع می شود. همچنین این مشکل را به عنوان شکاف رکتوم نیز می شناسند.

علت شقاق مقعدی

در طول زمان، شکاف های مقعدی به قدری عمیق می شود تا بافت های عضلانی هم در معرض آن قرار بگیرند. این مشکل ممکن است به علت فشار آوردن در هنگام دفع، زایمان یا حتی اسهال طولانی مدت و یا یبوست باشد. اخیرا مطالعه ای نشان داده است که IBD (بیماری التهابی روده)، سرطان روده و یا عفونت نیز می توانند یکی از علل عمده شقاق مقعدی باشند.

عکش شقاق مقعدی

بواسیر در کودکان

شقاق مقعدی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و معمولا در کودکان و نوزادان نیز یافت می شود. در واقع، شکاف های مقعدی جدی نیستند و در برخی موارد زخم بعد از ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می یابد. با این حال در ادامه به بررسی تعدادی از راهکارهای خانگی برای درمان بواسیر و یا همان شقاق مقعدی می پردازیم.

عکس شقاق در کودکان

عکس شقاق در کودکان

راهکارهای خانگی موثر متعددی برای درمان شقاق وجود دارد. درمان شقاق با عسل یکی از بهترین راهکارهاست. با این حال از درمان شقاق با آلوورا

درمان شقاق با عسل

درمان بواسیر با عسل

بر اساس مطالعه ای که در مجله علمی جهانی منتشر شد، نشان داده شد که بیماران مبتلا به شقاق مقعدی پس از استفاده از درمان موضعی، کاهش قابل توجهی در درد، خونریزی و خارش داشته اند. مخلوط ساخته شده از روغن زیتون، عسل و موم دارای خواص ضد باکتری و اثرات درمانی است. علاوه بر این، هیچ اثر جانبی هم با استفاده از آن گزارش نشده است. به گزارش نبض ما، محققان نتیجه گرفتند که این مواد، ترکیبی بی خطر و درمان بالینی موثر در درمان شقاق مقعد بوده و حتی می تواند در درمان بواسیر هم موثر باشد.  برای درمان بواسیر با عسل کارهای زیر را انجام دهید:

  • مقادیر مساوی روغن زیتون، عسل و موم را در یک کاسه مخلوط کنید.
  • ترکیب به دست آمده را در مایکروویو گرم کنید تا زمانی که موم به طور کامل ذوب شود.
  • مخلوط را خنک کرده، سپس آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید.
  • این کار را چندبار در روز انجام دهید.

درمان شقاق با آلوورا

درمان شقاق با آلوورا

تسکین دهندگی درد و قدرت التیام طبیعی آلوئه ورا باعث شده است تا از آن در درمان علائم شقاق مقعد و همچنین کمک به احیای بافت پوست آسیب دیده استفاده شود. برای این کار:

  • یک برگ آلوئه ورا را بردارید و آن را شکاف دهید تا ژل آن خارج شود.
  • ژل را به طور مستقیم بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید.
  • این کار را چندبار در روز انجام دهید.

درمان شقاق با سرکه سیب

لیست درمان های خانگی شقاق مقعدی بدون در نظرگرفتن سرکه سیب کامل نیست! خواص سرکه سیب بسیار زیاد است، اما در درمان یبوست، که یکی از دلایل بروز شقاق مقعدی است، بسیار موثر است. بنابراین می‌توان گفت یکی از روشهای درمان خانگی شقاق مقعدی با سرکه سیب است. علاوه بر این، فیبر محلول در آب سرکه سیب که پکتین نام دارد، می تواند به طور قابل توجهی هضم را بهبود بخشد که در نتیجه دفع راحت تر صورت می گیرد. برای استفاده از سرکه سیب:

  • ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری سرکه خام را به مقداری آب اضافه کنید.
  • با توجه به طعم، مقداری عسل به آن اضافه کنید.
  • هر روز دو بار از آن استفاده کنید.

درمان شقاق با روغن نارگیل

درمان شقاق با روغن نارگیل

بخاطر مقادیر فراوان از تری گلیسیرید زنجیره میانی، روغن نارگیل می تواند به طور موثری مقعد را چرب کرده و شروع به بهبود زخم کند. روغن نارگیل یکی از گزینه های خوب برای درمان شقاق مقعدی است. برای این کار:

مقداری روغن نارگیل را به طور مستقیم ۲ تا ۳ بار در روز بر روی اسفنکتر بمالید. در موارد شدید، زمان مصرف روغن را افزایش دهید. در صورت داشتن یبوست و همچنین مشکلات سیستم گوارش، می توانید روغن نارگیل را در رژیم غذایی روزانه خود در نظر بگیرید.

درمان خانگی زخم مقعدی با آب میوه

با توجه به این که شقاق مقعدی عمدتا به علت مصرف مواد غذایی نامناسب مثل نشاسته فرآوری شده و همچنین قندهایی که باعث یبوست و سخت شدن مدفوع می شوند، رخ می دهد. بنابراین، اولین اولویت برای شما، درمان یبوست نرم شدن مدفوع است. بدین منظور:

روزی ۳ تا ۴ بار در روز میوه های تازه مصرف کنید. همچنین می توانید هر روز ۷ تا ۸ لیوان آب میوه مصرف کنید. آنزیم های گوارشی موجود در آب میوه می تواند روند هضم غذا و راحتی در دفع مدفوع را بهبود بخشد.

تخم کتان برای شقاق

یکی از راهکارهای درمان شقاق مقعدی با طب سنتی با تخم کتان است. بخاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین فیبر، بذر کتان یکی از قوی ترین مواد غذایی برای درمان خونریزی شکاف های مقعدی است. جالب است بدانید تخم کتان همچنین قادر به درمان یبوست هم هست. علاوه بر این، به خاطر خواص ملین بودن آن، می تواند باعث شود تا فشار کمتری در هنگام دفع بر شما وارد شود. برای استفاده از بذر کتان:

یک قاشق غذا خوری پودر بذر کتان را در مقداری آب بریزید و یک بار در هر روز قبل از خواب مصرف کنید. همچنین ممکن است مکمل کتان را پس از مشورت با پزشک، در قالب کپسول مصرف کنید.

درمان شقاق مقعدی در طب سنتی

درمان شقاق مقعدی در طب سنتیگیاه هماور (کامفری) یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان زخم شقاق است. هماور گیاهی است از تیره گاوزبان ها، که باعث بهبود در التیام زخم شده و درد ناشی از شقاق مقعدی را از بین می برد. برخی از مطالعات بالینی هم این ادعا را تایید می کند که  هماور توانایی التیام زخم را دارد. برای درمان شقاق مقعدی در طب سنتی با استفاده از این گیاه اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک قاشق غذاخوری هماور خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
  • اجازه دهید ۱۵ دقیقه خیس بخورد.
  • آن را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود.
  • سپس از آن برای تمیز کردن منطقه آسیب دیده استفاده کنید.
  • این کار را دوبار در روز انجام دهید.

همچنین شما می توانید پماد بدون نسخه کامفری را هم تهیه کرده و دوبار در روز بر موضع آسیب دیده بمالید.

درمان دارویی شقاق مقعدی

در ویدیو زیر توضیحات درمان دارویی شقاق را مشاهده خواهید کرد.

3.8/5 - (45 امتیاز)
منبع thealternativedaily Authorityremedies

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظر
  1. شقایق می‌نویسد

    شما میگین موم و عسل رو … وجدانا نمیشه همچین کاری کرد دوستان

  2. سعید می‌نویسد

    شما کردی و نشده؟

  3. نغمه می‌نویسد

    سلام به همه
    این متن را من در یکی از سایت های خارجی پیدا کردم و خواستم ترجمه ش رو بذارم به این امید که شاید به کسانی که دچار این مشکل شدن کمک کنه. امیدوارم که همه سریعا بهبود پیدا کنید به امید خدا و همیشه سلامت باشین :

    چگونه شقاق رو سریع درمان کنیم؟
    یه جا خوندم که درد شقاق می تونه از درد زایمان طبیعی هم بیشتر باشه!
    اول از همه اینکه، تجربه ی من مثل تجربه همه افراد دیگه وحشتناک بود. مشکل من از یک یبوست شدید شروع شد که دریچه آنالم رو از سه ناحیه پاره کرد. درد اون قدر زیاد بود که خونی و مالی کف دستشویی از حال رفتم. دکترم بهم شیاف و کرم بی حس کننده داد اما تاثیری نداشت. من رژیمی رو ابداع کردم که توی سه روز درمان شدم. وقتی که توی سایت ها خوندم که شقاق برای درمان شدنش ممکنه چندین هفته زمان ببره با خودم گفتم ” هیچ راهی وجود نداره که بتونم با این درد این همه مدت سر کنم! همه چیز دردناکه! سرفه کردن، خندیدن، عطسه کردن، راه رفتن، نشستن، درزا کشیدن… و این لیست همچنان ادامه داره. این روش ها رو دنبال کنیم و مشکلتون توی سه روز برطرف می شه ( به امید خدا )
    – اول از همه لازم ِ که چند تا چیز بخرید. اولیش پماد مقعدی ( بچه ها پماد های مختلفی برای شقاق مقعد وجود دارن مثل پماد آنتی فیشر و … ) دومین چیز روغن نارگیل ( روغن جادویی ) هست. در فرهنگ باستانی چین از این روغن برای شفای انواع زخم ها استفاده می شده و واقعا برای من خیلی خوب جواب داد. سومین چیز ایپوبروفن برای قطع شدن سریع درد و آخرین چیز قرص دالکولاکس ( برای نرم شدن مدفوع ) من بهتون نشون می دم که چطور از این محصولات برای درمان سریع در دقیقه استفاده کنید.
    – روانشناسی کنم و بگم که اصلا نشینید توی خونه و خودتون رو توی غصه و درد غرق نکنین. برید سر کارتون. دوستانتون رو ببینین، یه زندگی نرمال داشته باشین اما فقط مراقب باشین همین. ذهنیت مثبت باعث می شه ریلکس باشید و به تسریع درمان کمک می کنه. زمانیکه سر کار بودم به ندرت دردی احساس می کردم چون حواسم کاملا پرت کار بود اما وقتی که خونه بودم مدام درد داشتم. حتما این کار رو انجام بدین مطمئنم که واقعا کمک می کنه. همچنین از اینکه به مردم در مورد مشکلتون بگید نترسید. من واقعا شگفت زده شدم وقتی که با مردم در مورد مشکلم صحبت کردم و متوجه شدم که از هر ۷ نفر ۶ نفر از کسایی که باهاشون صحبت کردم از این مشکل رنج برده بودن. این حس خیلی خوبیه که متوجه می شین شما تنها کسی نیستین که این اتفاق براش افتاده و کسانی رو می بینین که همین مشکل رو داشتن اما الان خوب و سلامت و خوشحالن.
    این رژیمی ِ که من رو نجات داد:
    شب قبل از خواب ۱ یا ۲ عدد از قرص دالکولاکس مصرف کنید. تا صبح اتفاقی نمیوفته اما شما بهش احتیاج دارید که بیشتر از اونچه که آنال دچار صدمه شده بهش صدمه نزنین. این قرص باعث اسهال شده نمی شه فقط مدفوع رو نرم می کنه تا به راحتی و بدون فشار دفع بشه. ( درد خیلی کم می شه )
    صبح که از خواب بیدار می شین به اجابت مزاج احتیاج پیدا خواهین کرد. اما قبل از اینکه اجابت مزاج کنید یک لگن رو پر آب داغ کنید و چند قاشق غذا خوری روغن نارگیل بهش اضافه کنیند. بعد برید دستشویی. برای من شستن خودم حتی خیلی دردناک بود برای همین بلافاصله بعد از اجابت مزاج داخل آب گرم می شستم. آب گرم دردتون رو کم می کنه و روغن نارگیل مرطوب می کنه و باعث درمان می شه. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه داخل آب گرم بمونین و بعدش قول می دم که دردش خیلی خیلی کمتر می شه و حالا می تونید از پماد شقاق استفاده کنین.
    قبل از اینکه برید سر کار یا روزتون رو شروع کنین، ۲ تا ایپوبروفن بخورید، بعد از همه ی این کار ها کمی سوزش رو هنوز خواهید داشت ولی بعد از سه روز به ندرت ممکنه چیزی احساس کنین. حتما ایپوبروفن رو بعد از صبحانه، نهار و شام مصرف کنین. من برای صبحانه غلات پر فیبر می خوردم، در سراسر روز آب می نوشیدم، یک نهار معمولی می خوردم و هر چیزی که می خواستم برای شام.
    در طول روز بعد از هر اجابت مزاج از پماد استفاده کنید. من سعی کردم که فقط صبح ها اجابت مزاج کنم تا فشار کمتری به آنال وارد بشه.
    بعد از شام ایپوبروفن رو بخورین و هرچقدر که زمان دارین داخل لگن اب گرم و روغن نارگیل بشیند و ریلکس کنید. ( فقط آب گرم و روغن نارگیل، هیچ شامپو و صابونی داخل آب نباشه چون باعث خشکی می شه و دردتون رو بیشتر میکنه )
    قبل از خواب دوباره قرص دالکولاکس رو با آب کافی مصرف کنید و یه خواب خوب داشته باشین
    این رژیم مشکل من رو توی ۱ روز و نیم- ۲ روز تا حد خیلی زیاده برطرف کرد که بنظرم واقعا خارق العاده بود. ( فکر می کنم بیشترش بخاطر روغن نارگیل بود که واقعا معجزه می کنه. درد رو تسکین نمی ده اما روند بهبود رو تسریع می کنه ) خیلی خوشحالم که دوباره به زندگی عادیم برگشتم چیزی که فکر می کردم دیگه هیچوقت نمی تونم بدستش بیارم. این خیلییی مهمه که خودتون رو توی خونه نپوسونین و هیچ کاری نکنین! چون در این صورت بدتر می شین. برید بیرون، دنیا رو ببینین و فراموش کنید که چنین مشکلی وجود داره.
    امیدوارم این پست به مردم کمک کنه همونطور که واقعا به من کمک کرد و خواستم این رو با بقیه شریک بشم. امیدوارم همه تون خیلی زود بهتر بشین. لبخند بزنین و هیچوقت جا نزنید.
    با صلح و عشق

    1. Khatere می‌نویسد

      خیلی ممنووون واقعاً عالییی بود این متن و من تونستم با خوندنش به مادرم که سه ماه بود این مشکلو داشت کمک کنم و الان وضعیتش داره به روال عادی برمیگرده ،واقعاً مرسیییی

    2. ناشناس می‌نویسد

      نغمه جون سلام
      هرجاهستین درکنار عزیزانت سلامت باشین
      این شیوه برای من معجزه کرد
      ۶٠ساله از سعادت اباد
      موفق وپرروزی باشین
      ٩٨/٢/١٢

  4. دال می‌نویسد

    بهترین پماد برای درمان شقاق و بواسیر پماد ام جی هست. من دکتر هم رفته بودم برام پماد رکتول تجویز کرده بود و تقریبا میتونم بگم رو هم هیچ اثری نداشت ولی این پماد فوق العاده بود و من خیلییی بهتر شدم تو دوره درمانی هم تمام تلاشتونو بکنید که یبوست نگیرید حتما خوب میشید. و اینکه ایمان داشته باشید که خوب میشید من یه دوره ای واقعا ناامید بودم!

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یک هفته عمل بواسیرکردم بالیزر ولی هنوز درد دارم یبوست شدید هم دارم چی بخورم که زودتر خوب بشم

    1. ناشناس می‌نویسد

      اول رفع یبوست با روغن زیتون وزیتون پرورده وانجیر خیسانده واسفناج پخته ، کیوی ،پرتقال وسبزی ومیوه ها بعد تحمل تا رفع اثار جراحی که زخم ترمیم بشه
      نوشیدن اب فراوان ،پیاده روی ،استراحت کافی
      با ارزوی سلامتی 😃😃

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من به دکتر مراجعه کردم و پماد آنتی همروئید رو بهم پیشنهاد دادم ولی هنوز بهبودی حاصل نشده و من هنوز به هنگام دفع مدفوع خون ریزی دارم البته کمتر شده چ کار کنم؟

      1. ارمین می‌نویسد

        پماد ام چی بگیر روزی دو یاسه باراستفاده کن شربت مگنی میلگ بگیر بعد صبحانه چهار قاشق بعدناهاروشام سه یادوقاشق مصرف کن مطمئنم که خوب میشی و اطراف معقدروهریک یاد ساعت وازلین بزن آروم بده داخل هم رفت مشگل نداره چون خیلی خیلی نرم نگه میداره فست فود سعی کن اصلا نخوری این کارایی که گفتم و انجام بدی همون روز اول که اجابت مزاج کردی تعقیررواحساس میکنی

      2. ارمین می‌نویسد

        پماد ام چی بگیر روزی دو یاسه باراستفاده کن شربت مگنی میلگ بگیر بعد صبحانه چهار قاشق بعدناهاروشام سه یادوقاشق مصرف کن مطمئنم که خوب میشی و اطراف معقدروهریک یاد ساعت وازلین بزن آروم بده داخل هم رفت مشگل نداره چون خیلی خیلی نرم نگه میداره فست فود سعی کن اصلا نخوری این کارایی که گفتم و انجام بدی همون روز اول که اجابت مزاج کردی تعقیررواحساس میکنی

    3. ناشناس می‌نویسد

      برای یبوست حتما برگ سنا بخورید عالیه

  6. مریم می‌نویسد

    با سلام ۲۴ سالمه و سه ساله ک ازدواج کردم ۶ سال پیش همورئیدم زد بیرون ولی دردی نداشتم و اذیتمم نمیکرد تا اینکه واسه خاطر بچه اوردن گفتن اگه همورئید داری باید عمل کنی ک تو بارداری اذیت نشی الان ۱۴ روزه عمل کردم خیلی اذیتم هر بار موقع دفع سوزش و درد شدید دارم و مقعدم خیلی تنگ شده از وقتی ک عمل کردم
    لطفا خواهش میکنم راهنماییم کنید باید چیکار کنم؟ نابود شدم

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام بعد از نزدیکی پشت به علت اینکه شوهرم آبش رو میریزه داخل تا حدود یه ماه پشتم چرب هست و من اینو دوست ندارم میخوام خشک باشه باید چه کنم

    1. منطقی می‌نویسد

      اول شوهرتون رو بفرستید روانپزشک

  8. مترجم می‌نویسد

    توی فیلم loose motion یعنی اسهال

    Frequent loose motions
    اسهال مکرر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید