چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

کلید بارداری (و همچنین کلید پیشگیری از بارداری) این است که چرخه ی تخمک گذاری خود را به طور دقیق بدانید. تخمک گذاری زمانی است که یک تخم بالغ از یکی از تخمدان ها آزاد می شود. اما تا چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری می رود؟

نبض ما – تخمک گذاری معمولا در حوالی روز چهاردهم یک دوره ی ۲۸ روزه اتفاق می افتد. روز ۱۴ ام میانگین یک دوره است. در واقع یک زن با یک سیکل ۲۸ روزه می تواند در یکی از روز های بین ۱۱ ام تا ۲۱ ام تخمک گذاری کند (اولین روز قاعدگی، روز اول شمارش سیکل است). این ۱۰ روز “پنجره ی باروری” شما نامیده می شود.

به عنوان یک زن، شما باید چرخه ی خود را به طور دقیق پیگیری کنید، در غیر اینصورت تقریبا غیر ممکن است که بدانید چه زمانی احتمال دارد تخمک گذاری کنید.

یک چرخه ی معمولی، از روز اول قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی است که به طور متوسط ۲۸ تا ۳۲ روز است. تخمک گذاری یک فرآیند هورمونی حساس در سیستم تولید مثل زنان است که توسط پنج هورمون اصلی کنترل می شود. هر هورمون، دیگری را تحریک کرده و رشد را هماهنگ می کند و موجب آزاد سازی تخمک از تخمدان می شود.

این روند به ظاهر ساده و در عین حال پیچیده، یک چرخه ی ماهانه را به وجود می آورد. سه هورمون در مغز تولید می شوند: هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، هورمون تحریک کننده ی فولیکول(FSH) و هورمون لوتئینی کننده (LH). در حالی که دو هورمون دیگر، استروژن و پروژسترون، در تخمدان ساخته می شود.

تخمک گذاری

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

بارداری پس از تخمک گذاری ممکن است، اما محدود به ۱۲-۲۴ ساعت پس از آزاد شدن تخمک می شود. مخاط گردن رحم کمک می کند که اسپرم به مدت ۵ روز در بدن زن زنده بماند و برای اسپرم فعال تقریبا ۶ ساعت طول می کشد تا به لوله های فالوپی برسد. اگر در زمانی که تخمک آزاد می شود، اسپرم در بدن وجود داشته باشد، شما می توانید به سرعت بعد از تخمک گذاری، حامله شوید.

چه چیزی بر تخمک گذاری تاثیر دارد؟

بدن ما مانند یک دستگاه خود درمان برنامه ریزی شده است. با این حال هر فردی آرایش ژنتیکی متفاوتی دارد و در معرض عوامل محیطی متفاوتی قرار دارد. هر دو عامل ژنتیک و عوامل بیرونی ممکن است بر سطوح هورمون های تولید مثل تاثیر بگذارد که آن نیز موجب تاثیر گذاشتن بر شانس بارداری شما می شود.

اگر فکر می کنید که نابارور هستید، به یاد داشته باشید که گزینه هایی برای حل مشکل وجود دارد و همچنین شما تنها نیستید.

تخمک گذاری

چه عوامل محیطی بر تخمک گذاری تاثیر می گذارند؟

استرس می تواند نقش مهمی در بی نظمی تخمک گذاری، ایفا کند. تمرینات آرامش دهنده مانند نفس عمیق، تمرینات ملایم کششی، یوگا، مدیتیشن می توانند کمک کننده باشند.

رژیم سالم و متعادل یکی دیگر از عوامل مهم است. اگر نیاز های رژیم غذایی شما بر آورده نشود، ترشح هورمون ها و تخمک گذاری شما تحت تاثیر قرار می گیرد. مواد شیمیایی در محیط اطراف نیز تاثیر زیادی در عملکرد بدن ما دارد.

اگر می خواهید روزی که تخمک گذاری کرده اید را متوجه شوید، خرید کیت های پیش بینی تخمک گذاری (OPKs) مناسب هستند. این آزمایشات مشابه آزمایش ادرار برای بارداری است. اما به جای آزمایش هورمون های بارداری (hCG)، هورمون های دیگری که در زمان تخمک گذاری به اوج غلظت خود می رسند آزمایش و بررسی می شوند.

اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، این کیت های OPKs بسیار مفید هستند و شما می توانید بهترین زمان برای آمیزش و باردار شدن خود را برنامه ریزی کنید.

چه علائمی نشان دهنده ی بارداری شما هستند؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

علائم بارداری در روزهای نخست


ترجمه: فروغ اکبر پور

3.7/5 - (39 امتیاز)
منبع americanpregnancy

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

26 نظر
  1. خلیلی می‌نویسد

    سلام من ۲۱سالمه ۳ساله جلوگیری طبیعی میکنم دوماه دارم اقدام میکنم برای بارداری روز ۱۲پریودی سونو دادم وگفتن که مشکلی نداری روز چهاردهم روز تخمک گذاریم بود که یه روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی کردم آیا احتمال باردار شدن هست؟وتخمک گذاری تا چندروز طول میکشه

  2. ناشناس می‌نویسد

    برای تکرارادراروسندر م روده تحریک پذیرچه بایدکرددکتررفتم خوب نشدم

  3. خدا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من واسه بارداری اقدام کردم و لتروزول مصرف کردم تا هفت روز و بعد سونوگرافی انجام دادم و یه فولیکول ۲۲×۲۵ در تخمدان سمت چپ دارم دکتر سونوگرافی گفت احتمالا امشب هسته فولیکول باز بشه نمیدونم امشب نزدیکی بکنم یا نه دکتر خودم گفته بودن یه روز در میون نزدیکی داشته باشم و طبق روند ایشان باید فردا شب نزدیکی کنم گیج شدم مترجم فرصت بارداری رو از دست بدم لطفا کمکم کنید

    1. بهی می‌نویسد

      اگه دختر میخوای بک روز درمیان اگه پسر میخوای ۵ روز پشت سرهم نزدیکی بکنین حداقل ۳ شب پشت سر هم

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام وقت بخیر ببخشید چندروز بعدازای یوای نشانه های بارداری ظاهر میشوندوچنددرصداحتمال بارداری باای یوای بیشتر از طبیعی است

    1. ناشنای می‌نویسد

      چند روز بد لقا ح بارداری معلومه

      1. مریم می‌نویسد

        سلام من روز ششم نزدیکی کردیم میشه بارداربشم

    2. سعیده می‌نویسد

      ۱۶روزبعدش

      1. ناشناس می‌نویسد

        استفاده ازکاندوم سبب میشه که خانم چندماه حامله نشه من سه ونیم سال ازکاندوم استفاده کردیم لطفآ جواب بتین

  5. ناشناس می‌نویسد

    باسلام دکترجان آیابعدازعمل آی یوآی رژیم غذایی خاصی هس یانه ممنون

  6. کریم می‌نویسد

    آیا اگر آب منی روی قسمت خارجی رحم بریزد احتمال بارداری وجود دارد؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      بله عزیزم

  7. سانیا می‌نویسد

    سلام دکتر من اگه روز تخمک گذاری نزدیکی کنم چند مدت بعدش باردارمیشم

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ۲۱تخمک گذاری داشتم وقصدباردارشدن داریم جلوگیری نکردم نزدیکی داشتم الان کمردردوسردرددارم علت ان چیست

  9. س ع می‌نویسد

    سلام من ۲۱تخمک گذاری داشتم وقصدباردارشدن داریم جلوگیری نکردم نزدیکی داشتم الان کمردردوسردرددارم علت ان چیست

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام رفتم دکتر برای ای یو آی قرص لتروزول و آمپول سینال اف زدم روز سیزدهم رفتم برای سونو.دکتر گفت تخمک نداشتی و کنسل شد احتمال دارد قبل سونو تخمک آزاد شده باشد..چون علایمشو داشتم

  11. جواهر می‌نویسد

    سلام من ۲۷ روز از پریودیم گزشته خیلی حالم تهوع سینه هام حساس شودن یکم کمر درد هم دارم زود خسته میشم امروز شکم درد گرفتم یه لک خون ازم توم آیا من دارم پریود میشم یا این خونریزیه خواهش میکنم اگه جواب سوالم رو بدین

  12. امیر مختار می‌نویسد

    سلام بعد از زایمان اولم هشت سال میگزره.برای بارداری دوم اقدام میکنم ولی نتبجخ ایی نگرفت چه باید بکنم

  13. زهرا می‌نویسد

    من یه روز بعد از تخمک گذاری اقدام کردم البته از روی ترشحاتم فهمیدم یک روز گذشته آیا احتمال دارد جنین پسر باشد

  14. ...... می‌نویسد

    سلام توروخدا جواب بده من ۱۸ سالمه نزدیک دو ماه پیش اقدام داشتن بدون اینکه بدونم روز تخمک گذاریم کیه . حامله نشدم بعد دو سه روزه دوباره اقدام کردم و روز تخمک گذاری رو نمیدونم اینجور میشه حامله شد بدون ندونستن روز تخمک گذاری
    ❤❤❤❤❤❤❤❤

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام بله احتمال بارداری هست

  15. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ۴۲ سال دارم تازه ازدواج کردم آیابچه دارمیشم چون شوهرم بچه میخاد

    1. ناشناس می‌نویسد

      منم ۴۰ سالمه میترسم بچه دار نشم

  16. مریم خانی می‌نویسد

    سلام من دوتا بچه دارم بچه دومی ۴ سالشه میخوام سومی بیارم نظر شما چیه

    1. ناشناس می‌نویسد

      عاااااالی

  17. Sarina می‌نویسد

    سلام .دوره ی پریودی من ۳۰ روزه است..۱۱ بهمن پریودم شدم ۱۷م تموم شدم..ولی۵و۶و۷ اسفند رابطه ی بدون محافظت داشتم …الان پریود نشدم باید۱۲ اسفند پریود میشدم..ایا حامله م؟
    پنج روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود داره؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید