آیا نبض اطراف ناف خطرناک است؟

نبض اطراف ناف می تواند یک تجربه ترسناک باشد و ممکن است احساس کنید که مبتلا به یک بیماری تهدید کننده شده اید. با این حال، حقیقت این است که بسیاری از مردم نبض اطراف ناف را تجربه می کنند.

نبض ما– در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که چه عواملی باعث نبض اطراف ناف می شود. آئورت بزرگترین شریان بدن است. هنگامی که خون قلب را ترک می کند، وارد آئورت می شود و توسط آن به سراسر بدن منتقل شود.

بخشی از آئورت به نام “آئورت نزولی” درست از میان شکم رد می شود. این بدان معنی است که وقتی دست خود را بر روی شکم خود قرار می دهید، طبیعی است که پالس خون خود را احساس کنید.

به طور کلی هر چقدر لاغرتر باشید، نبض خود را راحت تر احساس می کنید. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند نمی توانند به آسانی آن را احساس کنند.

تصویر علت بزرگی پروستات در مردان جوان

آیا نبض در اطراف ناف می تواند نشانه مشکل جدی باشد؟

ممکن است احساس نبض در اطراف ناف شما نشانه ای از آنوریسم آئورت شکمی (AAA) باشد. آنوریسم زمانی اتفاق می افتد که دیواره شریان ضعیف شود. با گذشت زمان دیواره شریان می تواند پارگی داشته باشد که منجر به عوارض جدی (حتی مرگ) شود.

همچنین ممکن است در قسمت آسیب دیده شریان، لخته خونی تشکیل شود. اگر لخته خون به ریه ها یا مغز منتقل شود، می تواند منجر به مرگ شود. بنابراین پاسخ این سوال مثبت است، نبض در معده می تواند نشانه ای از AAA و خطرناک باشد.

یکی از دلایلی که آنوریسم آئورت شکمی باعث مرگ بسیاری از افراد می شود این است که به آرامی رشد می کند و تا زمانی که به آهستگی رشد می کند هیچ گونه علائمی ندارد.

تصویر علت بزرگی پروستات در مردان جوان

همان طور که آنوریسم رشد می کند، ممکن است به عنوان یک نشانه، نبض در اطراف ناف احساس شود. همچنین ممکن است درد در شکم، پشت و پهلو نیز تجربه شود. آیا می توانید خطر ابتلا به AAA را کاهش دهید؟ قطعا!

اگر سیگاری هستید، باید بلافاصله آن را متوقف کنید تا رشد آنوریسم کمتر شود. اگر آنوریسم کوچک باشد، پزشک ممکن است فقط آن را تحت نظر بگیرد. زمانی که آنوریسم بسیار بزرگ شود، پزشک شما جراحی را توصیه خواهد کرد.

خطرات نبض اطراف ناف

فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای پیشرفت AAA است. داشتن فشار خون بالا به این معنی است که خون شما تنش زیادی به دیواره های رگ هایتان وارد می کند.

اگر شما جوان و سالم هستید، فشار خون بالا احتمالا تاثیری بر شما نمی گذارد. با این حال با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

دیگر عوامل خطر برای AAA، داشتن کلسترول بالا، سن بالای ۶۰ سال و داشتن «آمفیزم» است. اگر این فاکتور های خطر را دارید و احساس نبض قوی در شکم و اطراف ناف خود احساس می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

پروستاتیت

آیا نبض اطراف ناف اضطراب آور است؟

در حالی که تحقیقات بر روی اثر اضطراب هنوز ادامه دارد، شواهدی زیادی وجود دارد که نشان می دهد چگونه اضطراب بر بدن شما می تواند اثر بگذارد. به طور خاص می تواند باعث شود که بیمار علائمی احساس کند که وجود ندارند!

همچنین می تواند فرد را از بدن خود آگاه کند به گونه ای که چیز های کوچک (مانند سوزن سوزن شدن) را مانند مشکلی جدی و بزرگ احساس کنند. اگر فردی مضطرب هستید، در نظر بگیرید که برخی از علائم شما ساخته ذهن تان است!

در حالی که نبض در اطراف ناف شما وجود دارد، به دلیل اضطراب، می توانید در چند جای دیگر هم احساس کنید. تقریبا ۴۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده اختلال اضطراب دارند. اکثر این افراد، زنان هستند.

استرس در زنان

احساس نبض تا چه حد قوی است؟

قدرت نبض برای تشخیص جدی بودن مشکل، بسیار مهم است. هر چه قدر قوی تر باشد، بیشتر احتمال دارد که دلیل آن آنوریسم باشد. فقط به یاد داشته باشید که این یک دستور العمل است نه یک قانون بنیادی.

ممکن است یک ضربان قوی در شکم خود حس کنید ولی هیچ مشکلی نداشته باشید. به همین ترتیب، ممکن است هیچ نبضی اصلا احساس نکنید ولی آنوریسم داشته باشید.

نفخ شکم

چه زمانی نبض در اطراف ناف را احساس می کنید؟

اکثر مردم زمانی که به پشت دراز بکشند، این علامت را احساس خواهند کرد. و ممکن است در حین خواب بیشتر احساس شود و دلیل آن این است که در حین خواب شما آگاهی بیشتری نسبت به بدن خود دارید.

احساس نبض در اطراف ناف، می تواند بعد از صرف یک وعده غذایی بزرگ یا پس از فعالیت بدنی (مانند ورزش یا سکس) قوی تر شود. اگر نبض خود را دنبال کنید، متوجه خواهید که همزمان با ضربان قلب شماست.

سرطان پروستات در مردان

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

– این بستگی به این دارد که نبض تا چه حد قوی است و تا چه اندازه شما را اذیت می کند.

– اگر نبض قوی نیست و یا علائم دیگری ندارید، احتمالا لزومی بر مراجعه به پزشک نیست. اما اگر ضربان قوی است و یا علائم دیگری دارید، بهتر است آن را بررسی کنید.

– اگر مطمئن نیستید، برای جلوگیری از اضطراب بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

3.8/5 - (58 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 نظر
  1. M.j می‌نویسد

    سلام مدتی هست وقتی ضربان قلبم میره بالا نبض شکمی شدید و یا خفیفی رخ میده و برخی اوقات هنگام استرس هم اینجوری میشم ولی هیچ دردی ندارم

  2. مهدیزاده می‌نویسد

    سلام من الان دو ماهه هر شب موقع خواب تبش در اطراف شکم دارم

    1. rami می‌نویسد

      حامله اید

      1. ** می‌نویسد

        بی مزه

    2. جمیله می‌نویسد

      سلام من چند وقته نافم خیلی تپش داره گاهی هم پهلوی سمت چپم درد می‌کنه کف پاهامم ورم می‌کنه ودردمیکنه ،شکمم انگار آتیش میشه

  3. احمد می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من چند وقته نبض ناف پیدا کردم یا تازه متوجه شدم.ولی یه ذره نگرانم وقتی به پشت میخوابم نبض به شدت زیاد میشه میشه بگین خطرناک هست یا نه؟

  4. مریم می‌نویسد

    سلام چندروزی است ک بین دوتا کتفم وپشتم دردهای شدیدی می باشد ومعدم شروع ب سنگین وتپش شدید داره چند دقیقه میزنه وقطع میشه و بعدازچند دقیقه دوباره انگارچیزی سرمعده روگرفته وشروع ب زدن میکنه تا جایی ک پشتم ازدرد میخوادبترکه

    1. مهسا می‌نویسد

      سلام شما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکنه درد روز به روز بیشتر بشه و باعث مرگ فرد بشه

  5. Mahtab می‌نویسد

    من چن وقته وقتی دست میزارم روشکمم نبض داره .خیلی میترسم نکنه حاملم؟؟ آخه رابطه نداشتم ک تاحالا…😐

    1. احمد می‌نویسد

      سلام دکتر من احمد هستم ۳۳ سالمه تازه متوجه نبض نافم شدم با دستم یه فشار کوچولو میزنم مشخصه اطراف نافم سفت شده و درد میگیره. بیشتر موقع هم باد شکم دارم علت چیست

    2. ناشناس می‌نویسد

      چن سالته مجردی

    3. علی می‌نویسد

      چن سالته مجردی

    4. اتوسا می‌نویسد

      🤣 وقتی رابطه نداری از باد پتو که بار دار نمیشی

    5. ناشناس می‌نویسد

      شاید رابطه داشتی ،یادت رفته

  6. زهرا ایزدی می‌نویسد

    من چند روز زیر شکمم طرف راست نزدیک بقل کشم درد میکنه

  7. zohree می‌نویسد

    من دختری۱۸ساله هستم نزدیک به ۱ساله که اطراف نافم مخصوصا در ناحیه بالا نافم همراه ضربان قلبم میزنه وقتی که ورزش کنم یا بدوم تند تند میزنه جوری که همش احساسش میکنم لطفا کمکم کنید واقعا خیلی میترسم پریودیم منظمه

    1. زینب می‌نویسد

      عزیزم این عادیه کلن این نبض یه کوچولو بالا تراز نرفت باید بزنه موقع ورزش رقص سریع میزنه عادیه

    2. مریم می‌نویسد

      سلام جوانی ۳۲ ساله مجردم با فشار خون بالا یکم‌تپش قلب نبض دورناف دارم‌ هم طرف چپ و راست بالای ناف که این نبض تغریبا تادنزدیک معده ام‌میزنه یوقتای درد میگیره دستم خاب میره علتش چیه ممنون

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام منسمت راست شکمم نزدیک ناف احساس ضربان وتپش دارم علتش از چیه ؟ ممنون اگه راهنماییم کنید

  8. مرتضی ج می‌نویسد

    باسلام
    دکتر اگر این ضربان ائورت همراه باسنگینی سر و اضطراب شدید وبیخوابی شود چه کنیم؟

    1. abass می‌نویسد

      ایا نبض در اطراف ناف خطرناک است ی مدت باشگاه بدنسازی یفرفتم و بعد اون نبض ناف شروع شد

  9. مریم می‌نویسد

    سلام من هیفده سالمه
    یه دو سه روزی میشه که این تپشو روی شکمم وقتی میخابم حس میکنم تا الانم هیچ مشکل قلبی نداشتم. خیلی استرس دارم و نگرانم.
    لطفا راهنمایی کنید

  10. حسین می‌نویسد

    سلام خسته نباشید.من چند سال کنار نافم سمت چپ نبض شکم دارم. من چند سال باشگاه بدنسازی میرم.احتمالش هست بخاطر وزنه سنگین باشه؟

  11. ناشناس می‌نویسد

    سلام جوانی ۳۲ ساله مجردم با فشار خون بالا یکم‌تپش قلب نبض دورناف دارم‌ هم طرف چپ و راست بالای ناف که این نبض تغریبا تادنزدیک معده ام‌میزنه یوقتای درد میگیره دستم خاب میره علتش چیه ممنون

  12. الهه قلی زاده می‌نویسد

    سلام من وقتی دراز میکشم دور نافم نبض حس میکنم وقتی خوب فشار میدم هیچ دردی هم ندارم و گاهی هم قلبم تند میزن

  13. زهرا می‌نویسد

    سلام من وقتی رو شکم دراز میکشم اطراف نافم نبض میزنه،درحالت عادی هیچی احساس نمیکنم ولی وقتی رو شکم دراز شم اینجور میشه

  14. م .م می‌نویسد

    سلام دکتر من ۷ روزه در معده و شکم و اطراف ناف ضربان با کمی صدا دارم …باردار نیستم و ۳۷ سال سن دارم ….دردی ندارم … و ۶۹ کیلو وزن دارم …هنگام دراز کشیدن کامل این ضربان و حس می کنم …علت چیه ؟ ممنون

  15. صالحی می‌نویسد

    سلام باتشکر از شما.لطفا به رعایت پوشش کامل در شان یک پزشک اهتمام بیشتری داشته باشید موفق باشید

  16. Zohreh valipour می‌نویسد

    سلام وقت بخیر پدر من معده درد داره یعنی معده اش عفونت دارا و تحت درمانه ولی هر وفت به کمر دراز میشه نافش میزنه میخاستم ببینم نشانه چیست این زدن ناف مثل نبضه ممنون میشم جواب بدین?????🙏🙏🙏🙏

  17. ناشناس می‌نویسد

    شاید رابطه داشتی ،یادت رفته

  18. فهیم فیضی می‌نویسد

    سلام به مدت دوماه میشه که زیر نافم زیاد می پره لطفا من را راهنمایی کنید تو کشور ترکیه زندگی می کنم

  19. ناشناس می‌نویسد

    من یه مدت هست این حس رودارم نبض شدیدمثل لگدبچه ولی باردارنیستم ونمیشم درحالت نشسته هم این عمل انجام میشه واالان که دارم این پیام مینویسم بازم نبض میزنه

  20. حمزه می‌نویسد

    سلتم خسته نباشید من ضربان اطراف نافم شدیده وچند سال هست که در اثر استرس شدید دچار این سدم که باعث یبکست شدید وعوا ض هتی دیگه شده ایا افتادگی نافه چه کار کنم لطفا راه حل میخوام چند ماهه از کار انداخته

از پزشکان نبض‌ما بپرسید