تخت خواب کودک و نکات مهم در خرید آن

فرآیند انتقال تخت خواب کودک به تخت های معمولی نقطه عطفی در زندگی نوزاد شما محسوب می شود. در این مقاله سعی بر این شده است که تا این پروسه را در حد مطلوب جذاب نماییم.

نبض ما– احتمالا یکی از نگرانی های والدین برای کودکان خود، در خصوص محل خواب فرزند ، پس از سرویس خواب سیسمونی ،  انتقال آن ها از تخت خواب های کودکانه به تخت خواب های معمولی است. (منظور از تخت خواب نوزاد یا کودک ، تخت خواب های دارای محافظ کودک است.) با وجود این که این انتقال سن خاصی ندارد ولی معمولا کودکان پس از سپری شدن دوران نوزادی و نوپایی در سه سالگی برای این منظور آماده می شوند.

از دیگر نشانه هایی که میشود پی برد  انتقال، از سرویس خواب نوزادی به تخت خواب های کودک می تواند زودتر صورت پذیرد، می توان به شرایطی مشابه شرایط زیر اشاره کرد:

– کودک سعی در فرار از تخت خواب کودکانه قبلی  خود داشته باشد .

– کودک آمادگی خود را برای بالا رفتن از اشیا نشان دهد .

– کودک حرف هایی بزند راجع به این که می خواهد تخت بزرگ مخصوص خود را داشته باشد .

با دانشی که در مورد تخت خواب های مختلف به دست می آورید نه تنها انتخاب مناسبی برای این کودکان خواهید داشت بلکه می توانید برای کودکان بزرگتر هم تخت خواب مناسبی پیدا کنید. در ادامه به بررسی انواع مدل های تخت خواب مناسب کودکان خواهیم پرداخت:

تخت خواب های نیمه محافظ

این تخت خواب ها همان تخت خواب های محافظ دار هستند که قسمت های کناری و پنل های پایین پای آن قابل برداشتن است و آن را تبدیل به یک تخت نیمه محافظ دار می کند.

تخت خواب کودک نیمه محافظ برای پدر و مادرهای اقتصادی مناسب است و می تواند انتقال از تخت خواب کودکانه به تخت خواب های معمولی برای کودک شما را با شیب ملایمی انجام دهد.

قسمت پایینی این تخت ها معمولا از تخت های استاندارد محافظ دار بزرگتر بوده و لذا فضای بیشتری از اتاق را می طلبد. این بزرگتر بودن به کودک شما هم این اجازه را می دهد که تحرک بیشتری در تخت خود داشته باشد.

عمر این تخت ها به قد و وزن کودک شما و این که چقدر از تخت به عنوان تشک ژیمناستیک استفاده می کند بستگی دارد! این تخت ها همچنین انتخاب مناسبی برای خواهر و برادرهایی است که سن نزدیک به هم دارند و می تواند پس از استفاده یکی برای دیگری استفاده شود.

تخت های سینگل

تخت خواب کودک سینگل، متداول ترین انتخاب برای تخت کودک است. بعضی اوقات از این واژه برای بیان اندازه های استاندارد تخت که معمولا ۷۵ در ۱۹۰ سانتی متر است استفاده می شود.

بعضی اوقات هم از این واژه برای بیان فریم و چهارچوب تخت استفاده می گردد. در زیر تصاویری از این مدل تخت ها را مشاهده می نمایید.

تخت های دوتایی

تخت خواب کودک دوتایی انتخاب های مناسبی برای اتاق خواب های مشترک است. به طور معمول این تخت خواب ها شامل دو تخت هستند که یکی در بالای دیگری قرار دارد و معمولا با یک نردبان به یکدیگر راه دارند.

اما مدل های دیگری هم از این تخت خواب ها وجود دارد. مدل هایی که در گوشه اتاق قرار می گیرند، مدل های سه تایی، مدل های خانوادگی و یا حتی مدل هایی با دارا بودن کشو و محفظه برای ایجاد فضای بیشتر.

به خاطر مسائل ایمنی توصیه می شود از این تخت خواب ها برای کودکان بزرگتر استفاده شود تا خطر سقوط در پی نداشته باشد. نردبان های تخت خواب کودک معمولا به خوبی فیت می شود ولی ممکن است که دچار انحراف شوند. پس بهتر است زمانی از این تخت خواب ها استفاده شود که کودک شما با استفاده از آن مشکلی نداشته باشد.

  

تخت خواب های کابینی

تخت خواب کودک کابینی در بین نوجوانان خیلی محبوب است. ارتفاع این تخت ها معمولا از تخت خواب ها دو نفره کمتر است. این تخت خواب ها زمانی که فضای اتاق کم باشند و نیاز به محفظه برای قرار دادن وسایل در کنار تخت باشد، انتخاب مناسبی خواهند بود.

ارتفاع این تخت ها متنوع است. بدین معنی که می توان برای بازه مختلف سنی کودکان مورد استفاده قرار گیرد. یکی از نکات مهمی که این تخت خواب ها را برای کودکان محبوب کرده است این است که برخی از آن ها به نحوی طراحی شده اند که فضای بسته ای را برای استراحت او پدید می آورند.

تخت خواب های مرتفع

این تخت خواب ها مشابه تخت خواب های دو نفره هستند با این تفاوت که تخت در بالا قرار گرفته و زیر آن فضایی برای قرار دادن وسایل، میز مطالعه و یا حتی بازی کودک فراهم است.

این تخت خواب ها از این جهت که می توانند فضای بیشتری در اتاق برای کودک فراهم کنند، انتخاب مناسبی خواهند بود. طرح و مدل های مختلفی از این نوع تخت خواب ها وجود دارد که دست شما را در خرید باز خواهد گذاشت.

مجددا لازم به ذکر است که بخاطر مرتفع بودن تخت، بهتر است که اجازه دهید کودک شما کمی بزرگتر شود تا از این نوع تخت استفاده نماید.

جنس تخت خواب کودک

یکی دیگر از مسائل مورد نظر در انتخاب تخت خواب مناسب برای کودک جنس آن می باشد.

تخت های فلزی

فریم های فلزی مدت زمان زیادی دارای محبوبیت بین مردم بوده اند به خاطر ظاهر زیبایی که به کمک این فریم های قابل دستیابی بود. فلزات به کار رفته در این فریم ها می تواند آلومینیوم، نیکل و یا حتی برنج باشد.

این تخت خواب ها بخاطر فریم فلزی خود معمولا عمر طولانی دارند. فریم فلزی انتخاب مناسبی برای تخت خواب های مبلی و تخت خواب های دو نفره است.

از مزایای این فریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام
  • دوام زیاد
  • ارزان شدن
  • تنوع رنگ و طرح

تخت های چوبی

این فریم ها در انواع مختلفی از چوب های محکم، چوب های ترکیبی و یا حتی طرح چوب موجود هستند. تخت هایی که از چوب محکم استفاده می کنند، بیشترین طول عمر را دارند. همچنین محبوب ترین چوب های مورد استفاده در این تخت ها چوب بلوط و صنوبر است.

از مزایای این فریم ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوام بسیار زیاد
  • موجود در طرح ها متنوع
  • قابلیت رنگ شدن و سفارشی شدن
  • دست ساز بودن

تخت های پلاستیکی

پلاستیک هم یکی از فریم های محبوب برای تخت های کودکان است. هرچند این فریم دوام تخت های فلزی و چوبی را ندارد ولی دارای تنوع و تطبیق پذیری فراوانی است. انواع رنگ ها و طرح های مورد استفاده برای این تخت ها می تواند فضای جذابی را برای اتاق فراهم آورند.

از مزایای این فریم تخت خواب کودک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • راحتی در سوار کردن تخت
  • ارزان تر بودن نسبت به فلز و چوب
  • تنوع طرح و رنگ
  • راحتی در تمیز نگه داشتن تخت

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

4.5/5 - (16 امتیاز)
منبع Cuckooland

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید