چند روش تشحیص گردو و آجیل تازه

آجیل ها از مواد غذایی مورد علاقه اکثر افراد است که به صورت میان وعده های کوچکی هم استفاده می شوند. آجیل غنی از پروتئین و چربی سالم  است، تقریبا در تمام فروشگاه های خشکبار در دسترس بوده و خواص زیادی دارد اما اگر آجیل تازه نباشد و به درستی ذخیره و نگهداری نشود، می تواند به سرعت از بین رفته و آسیب ببیند.

نبض ما– آجیل تازه را از مغازه هایی خریداری کنید که به سلامت محصولات آن اطمینان دارید. به خاطر داشته باشید که همان اندازه که آجیل تازه می تواند برای بدن انسان خواص زیادی داشته باشد، به همان ترتیب هم آجیل بی کیفیت و آسیب دیده، صد در صد باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.

آجیل شب عید

آجیل ها این تنقلات رنگارنگ و دلپذیر و خوشمزه می توانند در انواع مختلف رژیم های غذایی قرار گیرند. آجیل با وجود داشتن چربی بالا، خواص زیادی برای سلامت شما دارد. آجیل ها به لحاظ فنی،  نوعی میوه هستند، با این حال، بر خلاف بسیاری از انواع میوه ها، شیرین نبوده و چربی بالایی دارند.

آجیل معمولا دارای یک پوسته بیرونی سخت و غیر قابل خوردن است که معمولا برای مصرف آن باید این پوسته را از آن جدا کرد. آجیل معمولا شامل بادام، بادام زمینی، پسته، گردو و فندق است.

اگر چه بادام زمینی در حقیقت جزء خانواده نخود فرنگی و لوبیا است اما به طور عام در رده آجیل قرار می گیرد، زیرا دارای ویژگی های تغذیه ای مشابه هستند. آجیل را به صورت تازه مصرف کنید زیرا آجیل کهنه ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای شما شود.

آجیل

روشهای تشخیص آجیل تازه

آجیل اغلب توسط پاتوژن های مختلفی از جمله قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها و یا حشرات مضر آلوده می شود. اگر سطح  آجیل آسیب دیده باشد، قیمت آن هم کاهش خواهد یافت زیرا دیگر آن کیفیت اولیه را ندارد.

البته می توان گفت که شما تقریبا می توانید یک آجیل خوب و تازه را از آجیل کهنه و مانده تشخیص دهید. اولین راه تشخیص هم این است که کمی از آجیل بخورید. این نکته را به خاطر داشته باشید که آجیل هایی که ترش، شور و یا تغییر رنگ داده اند، آجیل مرغوبی نبوده و تازه نیستند.

آجیل عید دیدنی

البته خوردن آجیل راه کاملا مورد اطمینانی برای شناخت و تشخیص آجیل تازه نیست و ممکن است بقیه آجیل ها تازه نباشند. آجیل را بو کنید، اگر آجیل بوی بد و یا کهنگی می دهد این آجیل تازه نبوده و بهتر است از خرید و مصرف کردن آن منصرف شوید.

آجیلی که بیش از اندازه شور است هم آجیل تازه و مناسبی نیست چون اکثرا برای رفع کهنگی آن آجیل را با انواع ادویه ها مخلوط کرده و مجددا بسته بندی می شود. در این زمان طعم کهنگی آن مشخص نمی شود. همچنین آجیل باید سالم و یکدست باشد. آجیل های شکسته و خرد شده، آجیل تازه و مناسبی نیستند. بوی رطوبت، ترش کردگی و تغییر طعم، همگی از مشخصات آجیل کهنه هستند.

روش تشخیص گردوی تازه

گردو، خیلی سریع  ممکن است خراب شده و طعم و مزه آن تغییر کند. در خرید گردو باید خیلی دقت کنیدزیرا در صورتی که گردو به درستی نگهداری نشود ممکن است کهنه و از بین برود.

اولین جایی که در گردو باید به آن توجه کنید، پوست آن است. چنانچه پوست گردو سوراخ بوده و تغییر رنگ داده و ترک خورده باشد، این گردو تازه نبوده و از بین رفته است.

خوش اخلاقی با مصرف گردو

به این ترتیب بدون شک، مغز گردو هم آسیب دیده است. بو و طعم گردو راه مناسبی برای تشخیص گردوی تازه است. در صورتی که گردو بوی کهنگی داشته باشد ، امکان کپک زدگی در آن وجود دارد. گردو در میان آجیل ها خیلی زود ممکن است کهنه و غیر قابل مصرف شود.

یکی دیگر ار راه های تشخیص گردوی تازه، وزن آن است. گردوهای تازه، تو پر و وزین تر بوده و تو خالی و پوک نیستند. شما می توانید گردو را تکان داده و به راحتی از این موضوع مطمئن شوید.

به هرحال محل نگهداری و شرایط آن نیز در تازه ماندن گردو بسیار موثر است. محل نگهداری گردو باید جایی باشد که از هر گونه آسیب و کپک زدگی در امان باشد. در خرید گردو تمام این موارد را در نظر بگیرید تا محصول مناسبی را تهیه و مصرف کنید.

از بین بردن بوی بد آجیل

آجیل به طور کلی می تواند مدت زمان زیادی سالم و تازه بماند زیرا ماندگاری آن تقریبا بالا است. بسیاری از انواع آجیل چندین ماه ماندگاری دارند و می توان با خیال راحت آن  ها را مصرف کرد. اما این نکته را در نظر بگیرید که انواع آجیل با هم متفاوت بوده و ممکن است هر نوع با نوع دیگر فرق داشته باشند.

آجیل ها

به هرحال گاهی ممکن است آجیل در شرایط نامناسبی نگهداری نشده و بوی نا و بد بگیرد و یا اینکه آجیل کهنه خریداری کرده و قصد دارید بوی بد آن را از بین ببرید. بهتر است آجیل را در یخچال نگهداری کنید تا در معرض کهنگی و آسیب دیدگی قرار نگیرد. به هرحال ممکن است موفق شوید تا بوی بد آجیل کهنه را از بین ببرید.

در این حالت، طعم و مزه آجیل هم تغییر کرده و طعم بدی به خود می گیرد. یکی از راه های از بین بردن بوی بد آجیل، این است که آجیل را کمی بو بدهید . برای این کار می توانید از فر استفاده کنید. درجه فر را در ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار داده و آجیل ها را در فر بگذارید بهتر است آجیل ها را به صورت ورقه ورقه در سینی فر قرار دهید و ده دقیقه بگذارید بماند.

آجیل

پس از این کار، آجیل ها را از اجاق بیرون آورده و بگذارید تا خنک شود. به این ترتیب شما می توانید بوی بد و نامطبوع آجیل را از بین ببرید. یکی دیگر از راه های از بین بردن بوی بد آجیل این است که روی آجیل یک ورقه نایلونی بکشید تا در معرض رطوبت هوا قرار نگیرد زیرا یکی از دلایل اصلی بو گرفتن آجیل این است که آجیل رطوبت گرفته و بوی نا می گیرد. هر چه آجیل خشک تر باشد، تازه تر و سالم تر بوده و کمتر بوی نا می گیرد.

ویژگی آجیل تازه

آجیل تازه آجیلی است که طعم و بوی آن تازه بوده و خشک باشد. آجیل های مرطوب معمولا بوی کهنگی می دهند. آجیل های پوست داری مانند گردو باید پوست سالمی داشته باشند. پوست آن تغییر رنگ نداده و لک و تیرگی روی آن نباشد.

همچنین پوک و سوراخ نباشد. آجیل تازه طعم تازگی داشته و ترش، تند، شور و یا تلخ نیست. بادام زمینی و بادام ساده باید شیرین باشد. طعم تلخ بادام و یا گردو کاملا نشانه ای از کهنه و خراب بودن آجیل دارد.

آب-بادام زمینی

آجیل تازه باید به راحتی از پوسته جدا شده و به پوست نچسبد. آجیل تازه باید یکدست باشد. ترک خوردگی، خورد شدگی، تکه تکه شدن آجیل، حشره زدن، قارچ زدگی و آفت زدگی به آجیل ، همگی از مشخصات آجیل کهنه و آسیب دیده است.

رنگ مغز اجیل باید تازه بوده و تیره نشده باشد. بعضی از فروشگاه های خشکبار، آجیل های رنگ شده دارند. این آجیل ها تازه نبوده و معمولا برای از بین بردن بوی نا و کهنگی، آجیل را رنگ می کنند.

این رنگ ها معمولا مجاز نبوده و ممکن است برای شما مشکل ساز شوند. مصرف اجیل کهنه می تواند سبب درد در ناحیه معده و سیستم گوارشی ، آسم و دیگر بیماری ها شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید