تهران را در ایام نوروز از دست ندهید!

یکی از شهرهایی که در نوروز مورد استقبال مسافران قرار می گیرد، شهر تهران است. چرا که به دلیل مسافرت اکثر اهالی آن، مکان های تفریحی تهران خلوت شده و فرصت مناسبی برای گردشگری را فراهم می آورد.

نبض ما– شهر تهران با وجود اینکه از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است، اما تعداد سفرهای تفریحی به این شهر نسبت به سفرهای کاری، بسیار کمتر بوده و بخش عمده ای از مکان های دیدنی این استان، آن طور که باید و شاید شناخته و معرفی نشده است. در ادامه به معرفی ۱۵ مورد از مکان های تفریحی تهران که شاید کمتر شنیده باشید می پردازیم.

فرحزاد

فرحزاد یکی از مهمترین تفرجگاه های شهر تهران و مکان های تفریحی تهران است؛ این منطقه تاریخی در یک دهه گذشته رونق بسیار زیادی گرفته و بسیاری از تهرانی ها شب ها به فرحزاد می روند و به قول خودشان فرحزادگردی می کنند.

در سال های اخیر استقبال بسیاری از باغچه رستوران های فرحزاد شده است، به حدی که شب ها به زحمت می توان در این محله جای پارک برای اتومبیل پیدا کرد. یافتن جای پارک راحت و امن، خودش البته یکی از اجزای فرحزادگردی است.

فرحزد از ۳ محله تشکیل شده که عبارتند از محله فرحزاد بالا (شمال اتوبان یادگار امام)، فرحزاد پایین (جنوب اتوبان یادگار امام) و محله امامزاده.

پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک تهران یا بوستان دایناسور های متحرک یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران واقع شده و یکی از مکان های تفریحی تهران است.

این پارک با انواع مجسمه‌ های دایناسورها در گونه‌های مختلف و ابعاد واقعی نخستین پارک موضوعی پایتخت به شمار می‌رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه‌های متحرک دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌پردازد. احداث پارک ژوراسیک در اوایل اسفند ماه ۱۳۹۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

مساحت کل بوستان ژوراسیک تهران ۳۰ هزار متر مربع است که در آن مجسمه متحرک ۲۸ دایناسور قرار گرفته است. در این بوستان نام علمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها به نمایش گذاشته شده است، این دایناسورها به شکل کاملاً طبیعی طراحی شده‌اند به طوری که قادر هستند پلک بزنند و دست و پای آنها حرکت می‌کند. همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود هم طراحی شده است.

قلعه سحرآمیز

قلعه سحرآمیز مجموعه ای شاد برای خانواده است و یکی از مکان های تفریحی تهران است که می توانید به آنجا بروید و اوقات بسیار شادی را در آنجا سپری کنید. این مجموع با بیش از ۱۲۰ بازی مهیج از۱۲ کشور صاحب صنعت دنیا این پارک شادی یکی از بهترین شهربازی های ایران هم می باشد که برای تفریحی فوق العاده است.

بازار تجریش

خوردنی های خوشمزه رنگارنگ در بازار سنتی تجریش که یکی از مقصدهای گردشگری همیشه شلوغ شمال پایتخت است و در شب ها، یکی از پاتوق های گردشگری تهرانی ها می شود.

تهران از نمای هتل اسپیناس پالاس

تهران مانند بسیاری از شهرهای بزرگ ایران و جهان، در طول شب هم به لطف وجود فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود همیشه بیدار بوده و نمایی روشن و زیبا دارد و اگر در ارتفاعات شهر قرار بگیرید، با تابلویی بی نظیر مواجه می شوید.

هتل اسپیناس پالاس در ارتفاعات سعادت آباد و بالای میدان بهرود قرار داشته که علاوه بر زیبایی ها و جذابیت های منحصر به فرد خود هتل، می توان از چشم انداز زیبای شهر تهران نیز در این هتل برخوردار بود.

اگر به هتل اسپیناس سری بزنید اولین چیزی که توجه شما را پس از ورود به خود جلب می‌کند، سقف زیبای قسمت لابی هتل است که با ظرافت خاصی ساخته شده است.

نمای شهر و برج میلاد از داخل حیاط هتل اسپیناس، نمایی بی‌نظیر و بسیار زیبا داشته و نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. اگر نیاز به لحظاتی با آرامش دارید و می‌خواهید با دوستان خود گپ بزنید و چیزی بخورید، می‌توانید به تراس کافه هتل اسپیناس سری بزنید تا همراه با صرف نوشیدنی ، از نمای شهر هم لذت ببرید.

دربند

دَربَند، یکی از محله‌های تهران، از دهکده‌ های قدیمی شمیران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران محسوب می شود. دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌ های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است و یکی از مکان های تفریحی تهران است.

کوره‌ راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از: مرغ‌ محله (مغ‌محله)، کنار محله، کلاغ‌ پر و سربند. رودی به نام رودخانه دربند از میان دهکده دربند می‌گذرد. دره‌های اصلی رودخانهٔ دربند عبارت‌اند از: دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون.

موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتور تهران بوستانی در شرق تهران است که با هدف نمایش ماکت‌ های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، ساخته شده است. وسعت این پارک حدود ۳ هکتار است. این بوستان در شمال خیابان جانبازان (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان قرار دارد.

در فاز نخست ماکت تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر برای بازدیدکنند گان ارائه شده است.

در فاز بعدی این پارک، گسترش ماکت‌های مینیاتوری گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و روستای دستکند میمند کرمان و دیگر باغ‌های نه گانه ایرانی به اجرا در می‌آید.

باغ کتاب تهران

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده است.

قرار است باغ کتاب تهران پس از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد. عاشقان کتاب گردی در پایتخت، از این پس به جای خیابان انقلاب، باغ کتاب تهران را در فهرست اولویت های کتابگردی خود قرار دهند.

پل طبیعت

پل طبیعت پلی که در خاور میانه همتایی ندارد و همچنین بزرگ‌ ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور به حساب می آید که مساحت آن ۷۰۰۰ متر مربع است. پل مذکور با شرایطی منحصر به‌ فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت به حساب می آید و یکی از مکان های تفریحی تهران است.

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است. پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است.

شهروندان می‌ توانند روی کفپوش‌ های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌ سواری و کالسکه‌ سواری لذت ببرند.

پل طبیعت سه طبقه دارد. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌ شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌ های متنوع به‌ عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌ های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.

اگر می‌ خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهار راه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.

دهکده آبی پارس

دهکده آبی پارس یکی از مکان های تفریحی تهران برای جوانان است. این پارک آبی سرپوشیده و چهارفصل است که بانوان و آقایان بطور جدا می توانند از آن استفاده کنند.

این مکان دارای امکاناتی چون رودخانه وحشی، دریاچه مواج ، چاله فضایی و وسایل ویژه کودکان و….. است. این مجموع همچنین دارای سونا و جکوزی و سالن بدنسازی و کافی شاپ و…. است.

این مجموع دارای پارکینگ می باشد تا شما عزیزان برای پارک دچار مشکل نشوید. برای اطلاع از برنامه این مجموع می توانید به سایت این مجموع سر بزنید.

خیابان سی تیر

خیابان ۳۰ تیرِ، یکی از مقصدهای شکم گردی تابستانی و مکان های تفریحی تهران است. بعد از گذشتن از خیابان جمهوری، خیابان سی تیر آغاز می‌شود. در یک سمت خیابان تا چشم کار می‌کند، مغازه است؛ مغازه‌ هایی که فرم قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و بیشتر صاحبانشان آنها را از پدر و پدر بزرگ خود به ارث برده‌اند. حتی خود خیابان هم به نسبت دیگر خیابان‌های تهران کمتر دچار تغییر و تحول شده است.

همین امر باعث می‌شود حس نوستالژی غریبی در وجودتان پیدا شود و با دیدن کافه گل رضائیه با ظاهری قدیمی این حس تشدید می‌شود. داخل کافه که می‌روید دیوار‌های پوشیده از عکس‌های نویسندگان و شاعران، میز و صندلی‌های چوبی ساده و نور قرمز ـ که فضا را گرم‌تر کرده است.

گشتی در خیابان ۳۰ تیر، شما را با مقصدهای گردشگری تاریخی و باستانی بسیاری در مرکز شهر آشنا می کند که موزه ملک و موزه پست و موزه آبگینه و موزه ملی ایران، از آن جمله است.

سورتمه سواری گلابدره

این سورتمه در ارتفاعات دربند تهران واقع در بوستان گلابدره قرار دارد و یکی از مکان های تفریحی تهران است. بهترین زمان برای سرزدن به این مکان در شب های بهار و تابستان است که هوای فوق العاده ای دارد.

از جذابیت های این مکان فقط سورتمه سواری نیست بلکه دارای آلاچیق های خانوادگی و پیست دوچرخه سواری و زمین بازی برای بچه ها و زمین های ورزشی مختلف از جمله فوتبال و بسکتبال و… است. از دیگر امکانات سورتمه تهران گلابدره این است که شما می توانید با پرداخت هزینه ای فیلم و تصویر سورتمه سواری خود داشته باشید.

موزه ای برای وحشت

یکی از ترسناک ترین مقصدهای گردشگری تهران، موزه عبرت تهران است که مرکز کمیته مشترک ضد خرابکار ساواک در عصر پهلوی دوم بود.

تاریخ ساخت بنای این موزه به زمان فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد. این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی تکمیل گردید و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها اولین زندان اختصاصی زنان در این محل تاسیس شد.

در دوران پهلوی دوم این زندان از سوی سازمانها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصا ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این زندان سرانجام در سال ۱۳۸۱ تعطیل و تبدیل به موزه عبرت ایران شد که گوشه‌ای از شکنجه‌ها و شکنجه گران و شکنجه شوندگان زمان پهلوی را بازسازی می‌کند.

شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی شهرکی است در غرب تهران، که به همت علی حاتمی برای ساختن فیلم و سریال های تاریخی و قدیمی در سال ۱۳۵۸ ساخته شد یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری هنری پایتخت و یکی از مکان های تفریحی تهران است که خیلی مورد توجه هموطنان تهرانی قرار ندارد.

از مکان های فضاسازی شده در این شهرک می توان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه،ساختمان سینما تابان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد، کافه پارس تهران قدیم، نماهایی از خیابان اکباتان و لاله زار و… اشاره کرد.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس یکی از مکان های تفریحی تهران است، دریاچه‌ای مصنوعی که در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است. مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی ایجاد شده است.

نبض ما– گردآوری

4.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم