بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از نزدیکی

هر چند بارداری می تواند با علائمی همراه باشد اما برخی مادران به دلیل مشغله های ذهنی و کاری شان از تغییرات بدن خود غافل می شوند. در این صورت یک آزمایش خون بارداری آنها را مطمئن خواهد کرد.

انواع آزمایش بارداری

 دو نوع تست یا آزمایش بارداری داریم. یک نوع تست نمونه برداری از ادرار و نوع دیگر آن از خون است. هر دو آزمایش حضور هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) را تشخیص می‌دهد. هورمون HCG به وسیله جفت مدت کوتاهی بعد از قرار گیری جنین در رحم ترشح می‌شود و سریعا در بدن شما طی چند روز ابتدایی بارداری ترشح هورمونی را بالا می برد. 

دو نوع اصلی برای آزمایش بارداری وجود دارد که عبارتند از:

  • آزمایش ادرار
  • آزمایش خون بارداری
این تغییر سریع هورمون HCG عامل اصلی ایجاد علائم بارداری است که با یک آزمایش بارداری به سرعت وضعیت باردار بودن یا نبودن تان مشخص می شود.

انواع آزمایش خون بارداری

انواع آزمایش خون بارداری

آزمایش خون می تواند به شما بگوید که حدود شش تا هشت روز پس از تخمک گذاری باردار هستید یا نه. پزشکان برای بررسی بارداری از دو نوع آزمایش خون استفاده می کنند:

آزمایش خون کمی (یا آزمایش بتا hCG)

این آزمایش مقدار دقیق  hCG را در خون شما اندازه گیری می کند. بنابراین می تواند مقادیر کمی hCG را نیز پیدا کند. این کار را بسیار دقیق می کند.

آزمایش کیفی hCG

آزمایش های کیفی خون hCG فقط بررسی می‌کند که آیا هورمون بارداری وجود دارد یا نه. بنابراین جواب بله یا خیر می دهد. این آزمایش خون تقریباً به اندازه آزمایش ادرار دقیق است.

روش روش صد در صد پسر دار شدن چیست؟

این مطلب را بخوانید

تفسیر آزمایش خون بارداری

برای تفسیر آزمایش خون بارداری باید به سطح هورمون HCG در برگه نتیجه آزمایش خود دقت کنید. هورمون HCG در واحد بین المللی میلی بر میلی لیتر ارزیابی می شود. میزان نرمال این هورمون در قبل از بارداری و اوایل بارداری به صورت زیر است:

سطح طبیعی هورمون HCG  در دوران غیربارداری

سطح طبیعی هورمون hCG در زنانی که باردار نیستند کمتر از ۵ mlU/ml است. اگر سطح طبیعی HCG بالاتر از حد نرمال باشد علت های مختلفی دارد.

میزان هورمون hcg در اوایل بارداری

سطح هورمون HCG بالاتر از ۲۵mlU/ml به معنی بارداری است.

جواب ازمایش خون بارداری مثبت

بنابراین اگر در برگه آزمایشتان سطح این هورمون بیشتر از ۲۵ بود به احتمال زیاد شما باردار هستید.

جواب آزمایش خون بارداری منفی

بنابراین اگر در برگه آزمایشتان سطح این هورمون کمتر از ۵ بود به احتمال زیاد شما باردار نمی‌باشید.

میزان هورمون hcg در بارداری

در جدول زیر میزان این هورمون را در هفته‌های مختلف بارداری مشاهده می‌کنید:

میزان هورمون hcg در بارداری

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

بهترین زمان آزمایش خون بارداری ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح است. این مسئله یکی دیگر از مزیت های آزمایش خون است. شما می توانید این آزمایش را خیلی زودتر از آزمایش بارداری ادرار انجام بدهید. اصولاً آزمایش ادرار پاسخ مثبت را تا ۲ هفته بعد از لقاح و یا یک روز پس از اولین قاعدگی نشان نمی دهد.

چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

شما می توانید با این آزمایش پاسخ دقیق را ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح تشخیص دهید چون این آزمایش مقدار های کوچک هورمون HCG را هم تعیین می کند.

 آزمایش خون بارداری ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح،  بارداری شما را زودتر از سایر روش‌های آزمایش بارداری تشخیص می دهد.

فواید آزمایش خون بارداری

  • این آزمایش، بارداری شما را زودتر از آزمایش های دیگر تشخیص می دهد. به طوری که هفت تا ۱۲ روز پس از نزدیکی، بارداری شما مشخص می شود.
  • می تواند غلظت هورمون hCG را در خون شما را اندازه گیری کند (این اطلاعات مفیدی برای ردیابی برخی مشکلات در دوران بارداری است)
توجه: دقت آزمایش خون بارداری، تقریبا ۹۹ درصد صحیح است، بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش دقیق و درست است.
توجه: اگر جواب منفی باشد، شما بهتر است مدتی بعد بار دیگر آزمایش را تکرار کنید، ممکن است یک دوره از قاعدگی شما گذشته باشد.

در آزمایش خون بارداری تمرکز هورمون HCG را در خون شما اندازه گیری می کند. (خروجی این آزمایش اطلاعات پر کاربرد را در اختیار پزشک قرار می دهد تا تست بارداری دقیق تر و در صورت وجود مشکل سریعا تشخیص داده شود.)

مضرات آزمایش خون بارداری

  • این آزمایش گران تر از آزمایش ادرار است.
  • مدت زمان بیشتری طول می کشد تا جواب آزمایش آماده شود.
  • باید در مطب پزشک انجام شود.

چند روز بعد از نزدیکی آزمایش بارداری مثبت می شود؟

چند روز بعد از نزدیکی آزمایش بارداری مثبت می شود؟

این آزمایش بلافاصله بعد از نزدیکی قادر به نشان دادن بارداری نیست، این آزمایش برای عملکرد درست نیازمند hCG، هورمون بارداری کافی در بدن شما خواهد بود. این هورمون تا چند روز پس از قرار گیری تخم بارور شده در رحم پدیدار نخواهد شد. این قرار گیری 6 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری رخ می دهد.

به طور معمول بارداری تا زمان پریود قابل تشخیص نخواهد بود (بعضی از زنان نتیجه مثبت را حتی تا چند روز بعد از یک پریود جا افتاده نشان نمی دهند). در حالی که در بعضی زنان می توانند خیلی زود به سنجش حاملگی بپردازند و جواب مثبت آزمایش را چند روز زودتر از پریود خود دریافت کنند. با این حال، این موضوع برای بیشتر زنان رخ نمی دهد.

آزمایش بارداری منفی

آیا تا به حال در مورد آزمایش بارداری منفی اشتباه چیزی شنیده اید؟ این آزمایش زمانی رخ می دهد که شما باردار هستید، اما جواب این آزمایش  شما منفی است و سپس جواب تکرار آزمایش پس از چند روز مثبت می شود. این موضوع بیشتر زمانی رخ می دهد که زنان آزمایش خود را پیش از زمان پریود خود انجام می دهند.

یکی از برندهای این آزمایش در مورد دقت آزمایش خود می گوید (این برند ادعای دقت 99 درصد دارد): 4 روز پیش از پریود، دقت آزمایش 63 درصد است، 3 روز بعد از پریود دقت آزمایش 83 درصد است، یک یا دو روز قبل از پریود دقت آزمایش 93 درصد است. بنابراین دقت آزمایش زمانی که از دوره پریود شما می گذرد در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

میزان دقت آزمایش خون بارداری

میزان دقت آزمایش خون بارداری

این آزمایش تقریبا ۹۹ درصد صحیح است بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش، دقیق و درست است. علت اصلی این دقت این است که تست خون بارداری رد های بسیار کوچک هورمون HCG بارداری را شناسایی می کند و مقدار دقیق این هورمون را تشخیص می دهد.

نتایج منفی کاذب (آزمایش منفی است ، اما شما در واقع باردار هستید) معمولاً  وقتی است که شما آزمایش حاملگی خون را خیلی زود انجام داده باشید. (یک قاعده سرانگشتی این است که حداقل ۷ روز پس نزدیکی طول می کشد تا جواب آزمایش مثبت باشد).

هزینه تست خون بارداری

یکی دیگر از عواملی که شما باید قبل از انجام این آزمایش در نظر بگیرید، مدتی زمانی است که جواب آزمایش شما آماده می شود و هزینه آزمایش است. قیمت و هزینه آزمایش های خانگی تقریبا ارزان هستند و شما می توانید بدون نسخه آن را تهیه کرده یا اینترنتی خرید کنید و تنها پس از چند دقیقه جواب خود را بگیرید.

آزمایش تست خون بارداری

آزمایش باید در مطب پزشک انجام شود و شما باید به مطب رفته و صبر کنید و تعدادی کار را انجام داده و در نهایت هزینه مالی و زمانی بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.

چقدر باید صبر کنید تا پاسخ آزمایش خون بارداری آماده شود؟

بنابراین شما به مطب پزشک رفته و صبر می کنید تا نوبت تان شده و نمونه خون گرفته شود. البته هنوز تمام نشده است. خون شما به آزمایشگاه فرستاده می شود تا آنالیز شود.

مدت زمانی که به شما پاسخ بدهند بستگی به آزمایشگاه دارد و در مکان های مختلف مدت زمان متفاوتی دارد. این زمان ممکن است یک ساعت طول بکشد و بعضی اوقات هم چند روز، اما دو روز، مدت زمان معمولی است که پاسخ شما آماده می شود.

علائم بارداری در روزهای نخست حاملگی چه چیزهایی هستند؟

علائم بارداری در روزهای نخست

4/5 - (24 امتیاز)
منبع wehavekids babymed womenshealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

23 نظر
  1. فروغ محمدی می‌نویسد

    با سلام بنده سه روز بعد از عقب افتادن پریود تست بتا دادم منفی بود ولی عنوز پریود نشدم چند روز بعد تست ادرار در منزل انجام دادم منفی بود دو تا امپول پروژسترون زدم ولی پریود نشدم علت چی میتونه باشه؟نگرانم باردار باشم

    1. ناشناس می‌نویسد

      با سلام نخیر شما باردار نیستید

  2. مژگان می‌نویسد

    سلام من با به تاخییر افتادن پریودم به مدت پنج روز تست خون بتا دادم مثبت بود و عدد بتا ۹۰۰…این عدد نورماله؟پریود قبلم چهارم ماه قبل بود دکترم منو ترسوند…توروخدا کمک کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      باردارید😐

  3. نسيم می‌نویسد

    سلام وقت بخیر با نامزدم رابطه داشتم ولی تماسی و بدون دخول سیکل پریودی ام این ماه مثل همیشه نبود لکه بینی بود بعد سه روز ازمایش بتا دادم منفی بود ولی یک هفته بعد باز لکه بینی داشتم نگران بارداری هستم ایا ازمایش دقیق بوده ؟

    1. نسترن می‌نویسد

      گمشو بابا اسکل

      1. ناشناس می‌نویسد

        بی تربیت

        1. ناشناس می‌نویسد

          سلام من دوماه از پریودیم گذشته و یک ماه فهمیدم باردار هستم ولی در سنوگرافی چیزی نشون نداده و گفتن چون خیلی کوچیکه دیده نمیشه ایا همچین چیزی هست تشکر میکنم

          1. اردشیر می‌نویسد

            دخول انجام شده یانه

      2. نی نی می‌نویسد

        اسکل نیس… شما اطلاع ندارید … برداری از رو پوست شکم طرف رحم هم صورت میگیره

    2. ناشناس می‌نویسد

      باردار نیستید

  4. hhhha می‌نویسد

    سلام من ۸ تیر اقدام ب بارداری کردم و سیکل پریودیم ۲۴ ۲۵ بود ب این صورت ک ۲۴ لکه بینی داشتم از ۲۵ کامل شروع میشد پریودیم و الان پریود نشدم ولی قبل زمان پریودیم بی بی چک استفاده کردم منفی بود ینی باردارم؟ کی میتونم آزمایش خون بدم؟

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام من قرص دوفاستون میخوردم اون ماه که قرص قطع کردم شدیدشدم امااین ماه خیلی کم روزاول لک دیدم دیگه ندیدم الان شش روز گذشته

  6. فرشته می‌نویسد

    باسلام.من پنجم ماه قبل پریود شدم.و دهم پاک شدم.هنوز پریود نشدم.
    بی بی چک هم دیروز گرفتم منفی بود.اما حس بدی دارم و شکمم یکم سفت شده.میشه راهنماییم کنید ک باردارم یا نه.من باکرم.اما باشوهرم رابطه داشتم و منی اون ناخواسته ریخته شد روی شرمگاه من

  7. Zahra می‌نویسد

    سلام
    من با بیبی چک تست گرفتم Cخطش پررنگ شد و Tهم خطی کمرنگ اما بعد ۱دقیقه خط Tنا پدید شد این ینی مثبت یا منفی؟؟
    لطفا کمکم کنین من تو عقدم حاملگیم دردسر میشه

    1. Fatemeh می‌نویسد

      مثبت

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام ببخشید من پانزدهم همین ماه پریود تموم کردم و از روز ۲۳ دی ماه لکه داشتم تا یکشنبه و بی بی چک زدم مثبت شد دوباره باز رفتم ازمایش دادم یک روز در میان باز مثبت شد خواستم بدونم ممکنه باردار باشم؟

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      احتمالش هست ولی خب میخای مطمان بشی میتونی سونوگرافی بدی

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من ۴ تا انتقال جنین دادم بعد۱۶روزازمایش خون دادم منفی شد یعنی حامله نیستم آزمایشم ۱۰۰.شد

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من حدود۱۲روز پیش با نامزدم نزدیکی داشتم و الان دو روزه ک پریودم عقب افتاده صبح ناشتا از بی بی استفاده کردم منفی بود ولی هنوز پریود نشدم ینی احتمال داره باردار باشم؟اگه باردار نیستم دلیل عقب افتادن زمان پریودم چیه من همیشه سر وقت پریود میشم ممنون میشم زودتر جواب بدید عجله دارم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      هم اماکانش هست هم امکانش نیست …. میتونی چند روز دیگه ازمایش یا بیبی چک رو دوباره استفاده کنی

  10. Fatemeh می‌نویسد

    سلام من ده روز از وفت پریود ام گذشته دوبتر تست دادم مثبت بوده وازمایش دادم جواب result60.79یعنی چی؟باردارم؟

  11. لیلا خانی می‌نویسد

    سلام من ۱۱ ام خرداد نزدیکی داشتم و باید ۲۴ ام همان ماه پریود میشدم اما نشدم. یک هفته بعد از تاخیر پریودم سه بار با فاصله بیبی چک گذاشتم و منفی شد اما پریود نمیشم. به نظرشما باردارم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید