سفر به جزیره ای با ساحل فسفری!

جنوب ایران، به غیر از جزایر قشم و کیش، جزایر منحصر به فرد دیگری نیز دارد که لارک یکی از آن هاست که شاید نامش را کمتر شنیده باشید.

نبض ما– لارک جزیره ای ناشناخته است که با داشتن جاذبه های فراوان در موقعیتی استثنایی در کنار جزایر قشم، هرمز و هنگام و بندر عباس در تنگه هرمز قرار دارد که می تواند مقصد توریست های فراوانی باشد. جزیره لارک سواحل شنی و مرجانی زیبایی را در بردارد و تجربه سفر به این جزیره خالی از لطف نیست.

جزیره لارک با ۷۷ کیلو متر مربع مساحت، در فاصله ۱۸ مایل دریایی از مرکز استان شهر بندرعباس و ۶ مایل دریایی از شهر قشم و در جنوب خاوری این شهر، در تنگه هرمز قراردارد این جزیره از کوه‌ های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده‌است.

زندگی در لارک

لارَک در تنگه هرمز قرمز دارد که در کنار جزایر قشم و هرمز بوده و بخش مسکونی آن محدود به روستایی با جمعیت اندک است. کسب و کار لارکی ها عمدتا صیادی است و آن ها روزی خود را از دریا بدست می آورند. برخی نیز به دامپروی سنتی که به طور غالب پروش بز است مشغولند. دامداری به صورت سنتی وجود دارد که بیش از ۳۰۰ راس دام از نوع بز آنجا نگهداری می شود.

آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن حمل می‌ شود و هم چنین آب برکه ‌ها و چاه‌ های ان مورد استفاده قرار می گیرد. آب مصرفی جزیره از طریق کشتی هفته ای ۲ بار از بندرعباس تامین می شود و برق جزیره نیز به وسیله ۲ موتور برقی که به میزان ۵/۱مگا وات آبی قدرت دارد ، تولید می شود.         

مردم این جزیره به گویش کُمزاری یا لارکی صحبت می کنند. این گویش از جمله زبان های ایرانی محسوب می شود که از گروه جنوب غربی می باشد.

دیدنی های لارک

از جاذبه های فرهنگی جزیره لارک باید به قلعه پرتغالی ها اشاره کرد که در زمان صفویه و هنگام کنترل پرتغالی ها بر خلیج فارس ساخته شده است و از نظر تاریخی با قلعه پرتغالی های هرمز و قشم هم دوره هستند.

علاوه بر این قلعه لارک و دژهای نظامی هم از جاذبه های دیدنی جزیره لارک می باشد. همچنین آثاری از تلگرافخانه کمپانی هند شرقی در نقطه ای موسوم به “مرنه” در جزیره وجود دارد.

خانه های ۸۰۰ ساله ای که در دل کوه های این جزیره ساخته شده اند از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره لارک محسوب می شود.

آنچه در لارک از نقطه نظر مدنیت قابل توجه است آتشدان های سفالی از گل پخته است که به صورت گلدان های کوچک بر روی مقابر تازه درگذشتگان و جوانمردگان می گذارند و در آن آتش با ذغال افروخته ریخته و به آن کندر و اسپند اضافه کرده و شب های جمعه بر سر گور مردگان قرار می دهند.

جاذبه های طبیعی جزیره لارک

سواحل شنی و مرجانی این جزیره از بی نظیر ترین مناطق خلیج فارس محسوب می شود که می تواند جاذبه های بی نظیری برای گردشگران فراهم نماید. همچنین جالب است که بدانید در این جزیره خرگوش و آهو نیز زندگی می کنند. این حیوانات را می توانید در دره های جزیره لارک ببینید.

سطح بیرونی جزیره لارک را سازندهای زمین شناسی آتشفشانی و رسوبی تشکیل داده است و تپه هایی دیده می شود که نمکی هستند. همچنین در این جزیره درختچه های آکهور و کرت دیده می شود.

منظره ای شگفت انگیز با شهرتی جهانی

یکی از عکس های منتخب سال ۲۰۱۵ در نشریه National Geographic، عکسی است که توسط یک ایرانی به نام پویان شادپور گرفته شده است. وی به هنگام قدم زدن در کنار ساحل جزیره لارک ایران، چنین صحنه خیره کننده ای را برای گرفتن عکس شکار کرد. به گفته ی پویان نورهای جادویی پلانکتون های درون دریا باعث ایجاد چنین صحنه ای زیبایی شدند که او را ترغیب به گرفتن این عکس جالب کردند.

 

آبی درخشان نوار ساحلی لارک، به خاطر فیتوپلانکتون‌ها  است. منظره‌ای که همیشگی نیست، وقتی دریا آرام و بدون موج باشد و بادی نوزد، آن‌وقت می‌توان شاهد انعکاس نور فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی این جزیره‌ بود. پدیده‌ای که شاید در طول یک ماه، اصلا رخ ندهد. این پدیده بیشتر در ساحل گردشگری جزیره رخ می‌دهد.

گذران وقت در لارک

لارک فاقد امکانات اقامتی است، برای همین بیشتر گردشگران سفری نیم روزه به جزیره دارند. فروشگاه یا مرکز بزرگ خرید نیز وجود ندارد. روستا تنها یک مغازه دارد که ساکنان جزیره و سربازان نیروی دریایی اجناس مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند.

تنها وسیله نقلیه ای که در این جزیره می توان پیدا کرد، موتورسیکلت است، آن هم به تعداد اندک. در سراسر جزیره فقط دو اتومبیل پیدا می‌شود که یکی برای دهیاری است و دیگری برای نیروی دریایی.

یعنی اگر قرار باشد در جزیره گشت بزنید و تا پای گنبد نمکی و کوه‌های آتشفشانی و سراغ بلندترین نقطه آن که ۱۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، بروید و یا مخروبه‌های برجای مانده از سکونت‌گاه‌های تاریخی جزیره و گورستان آن را که آتشدان‌های سفالی‌اش حکایت از آیین خاص دفن اموات دارد ببینید، باید همه را پیاده طی کنید، آن هم در مسیری که رنگین کمانی از خاک ها را به نمایش گذاشته است.

از این جزیره می توانید انواع تابلوهای صدفی و مرجان های تزئینی را تهیه کنید. همچنین غذاهایی مانند خوراک میگو، پرندگان دریایی، حلوای رطب و ماهی تنوری را هم می توانید میل کنید.

راه های دسترسی به لارک

از دو اسکله قشم می توان به لارک رسید. راه اول و مطمئن تر از اسکله ذاکری قشم با اتوبوس دریایی است و راه دوم با قایق های موتوری از اسکله دوحه قشم. فاصله دریایی از جزیره قشم تا لارک ۱۰ کیلومتر است. و به لحاظ تقسیمات اداری کشوری زیر مجموعه هرمز محسوب می شود. همچنین می توانید با استفاده از قایق هم از سمت بندرعباس به لارک بیایید.

ساحل لارک کاملا دست نخورده است، اما با این حال نزدیک به هفت  هزار گردشگر را جذب کرده است. لارک فاقد امکانات مسکونی برای گردشگران است و لذا معمولا به صورت نیمروزی به آن جا سفر می کنند.

خلوتی، پاکیزگی، و ساحل ترتمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی ها به لارک است. اگر می خواهید مدتی در آرامش باشید و از طبیعت بکر لذت ببرید، حتما گذری به لارک داشته باشید.

نبض ما– گردآوری

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید