برای پایین آوردن تب چه کنیم؟

چرا تب می کنیم؟ برای پایین آوردن تب کدام روش بهتر است؟ در این مطلب، خوراکی های تب بر و میوه های تب بر را معرفی می‌کنیم. همچنین میگوییم چه غذاهایی برای تب خوب نیست. در پایان نحوه استفاده از مهم ترین دستگاه اندازه گیری تب را آموزش می دهیم تا راحت تر بتوانید تب را اندازه گیری کنید.

تب بالا

تب زمانی ایجاد می شود که دمای بدن انسان بالاتر از محدوده طبیعی ۳۶-۳۷ درجه سانتیگراد باشد.

این تعریف، یک علامت پزشکی رایج است. هنگامی که دمای بدن بالا می رود، بدن به طور طبیعی واکنش نشان داده و سعی می کند تا سطح آن را کاهش دهد.

درجه حرارت طبیعی بدن افراد ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند غذا خوردن، ورزش، خواب، و زمان و ساعت شبانه روز بستگی دارد. به عنوان مثال، دمای بدن  هنگام صبح در مقایسه با آخر شب می تواند متغیر باشد.

دمای بالای بدن یا تب یکی از راه هایی است که سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با عفونت ایجاد می کند و در واقع پاسخ طبیعی بدن به بیماری است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است تب بالا برود و در این صورت، تب می تواند جدی باشد و منجر به عوارض خطرناکی شود.

پزشکان می گویند که تا زمانی که تب شدید نباشد نگرانی زیادی ایجاد نمی کند، در صورتی که  تب  خفیف باشد، احتمالا با خنثی کردن باکتری یا ویروسی که باعث عفونت شده است، در رفع بیماری کمک کننده است.

داروهایی برای پایین آوردن تب در دسترس هستند که به طور کلی می توان به هنگام بالا رفتن درجه حرارت بدن، آن را کنترل کرد. هنگامی که تب بالا رفته و بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۰٫۴ فارنهایت) باشد، دیگر خفیف نیست و باید هر چند ساعت تب را کنترل و آن را کاهش داد.

علل تب

 تب بالا خطرناک است و پایین آوردن تب به روشهای گوناگونی امکان پذیر است اما علت اصلی تب چیست؟ تب ممکن است علل مختلفی داشته باشد:

  • بیماری های عفونی یا باکتریایی از جمله بیماری هایی است که می تواند باعث بروز تب شود: عفونت، عفونت گلو، انواع آنفولانزا، تورم یا پنومونی، آرتریت روماتوئید.
  • مصرف برخی از داروها، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم  خورشید و یا آفتاب سوختگی
  • قرار گرفتن در دمای هوای بسیار گرم و یا تمرین طولانی مدت
  • سیلیکوز، نوعی  بیماری ریوی ناشی از گرد و غبار سیلیکا

برای تب چی خوبه

برای تب چی خوبه

  • در رختخواب بمانید و استراحت کنید.
  • یکی از راه های موثر در پایین آوردن تب، مصرف مایعات است. هر فرد مبتلا به تب، باید  برای جلوگیری از کم آبی، مایعات زیاد بنوشد. کم آبی خطرناک بوده و هر گونه بیماری را پیچیده تر خواهد کرد. نوشیدن آب، مایعات و آب‌میوه‌های طبیعی می‌تواند مایعات از دست رفته بدن را جبران کند.
  • برای کاهش تب از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. دوز مناسب را یادداشت کنید و از آنها در کنار سایر داروهای کاهش دهنده تب استفاده نکنید. شما نباید بدون مشورت پزشک به نوزاد یا کودک خود آسپیرین بدهید. به نوزادان زیر ۶ ماه نباید ایبوپروفن داده شود.
  • بدن خود را خنک نگه دارید و پتو را کنار بزنید، مگر اینکه لرز داشته باشید.
  • دوش آب ولرم، خنک کردن پاها و پیشانی، مخصوصا برای کودکان باعث می شود که درجه حرارت و تب، تقریبا کاهش یاید. به هرحال تب بالا خطرناک است و مخصوصا تب بالا در کودکان باید بلافاصله کنترل شود زیرا ممکن است باعث تشنج در کودکان شود.
حمام سرد می تواند خطرناک باشد و باید از این کارها اجتناب کرد.

در ادامه به ارائه راهکارهای بیشتر و موثر برای پایین آوردن تب می‌پرازیم:

میوه های تب بر

میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، هندوانه، آناناس، کیوی و طالبی غنی از ویتامین C بوده و علاوه بر این، حاوی آنتی اکسیدان هستند که از سلامت سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند.

همچنین، این میوه ها و مرکبات حاوی ترکیبات فلاونوئیدها هستند که باعث کاهش التهاب و افزایش عملکرد سلول های ایمنی می شوند. بهتر است به جای میوه های کنسرو شده و کمپوت، از میوه تازه استفاده کنید زیرا اثر دهی آن چند برابر است.

آب پرتقال

برای پایین آوردن تب چه بخوریم

چه چیزی برای تب خوب است؟ به طور کلی هنگام تب بهتر است از غذاهای سبک و کم حجم  استفاده شود. در ادامه به معرفی خوراکی های تب بر موثر می‌پرازیم:

سوپ برای تب

سوپ

غذاهایی مانند انواع سوپهای ساده از جمله سوپ بروکلی و سوپ مرغ برای تقویت بدن هنگام بیماری و پایین آوردن تب بسیار سودمند است.

عسل برای تب

اگر تب شما ناشی از عفونت باکتریایی است، عسل برای تب شما مفید است. عسل سرشار از ضد میکروبی است که به پاکسازی این نوع عفونت ها کمک می کند.

عسل ممکن است در معالجه سرفه های کودکان نیز مؤثر باشد ، اگرچه نباید به نوزادان زیر 12 ماه داده شود.

هندوانه برای تب

هندوانه

هندوانه برای تب خوب است و مصرف هندوانه در هنگام تب ایده خوبی برای پایین آوردن تب است. هندوانه یک میوه ادرار آور و خنک بوده و با مصرف هندوانه میزان ادرار بالا رفته که در نتیجه عفونت‌ها و بیماری از طریق ادرار خارج  می شوند.

ماست و تب

ماست به دلیل طبیعت سردی که دارد خنک کننده بوده و در پایین آوردن تب موثر است. شما می توانید هنگام تب، ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

علاوه بر ماست، دوغ برای تب نیز مفید است و می‌تواند باعث پایین آوردن تب شود.

خوردن ماست یونانی

خیار برای تب

خیار برای تب مفید است. برای نتایج بهتر، آب خیار بنوشید.

برای تهیه آب خیار، کافی است خیار را در آبمیوه گیری قرار داده و آب آن را بگیرید. اگر آبمیوه گیری ندارید می توانید این کار را در مخلوط کن هم انجام دهید، کافی است کمی آب اضافه کنید، مخلوط کنید و سپس صاف کنید تا تکه های کوچک از بین بروند.

برای رسیدن به بهترین نتیجه ، آب خیار را با شکم خالی مصرف کنید.

چه غذاهایی برای تب خوب نیست

برای پایین آوردن تب بهتر است از مصرف غذاهای سنگین، سرخ شده، روغنی، پر ادویه و فست فود اجتناب کنید.

غلات سخت هضم

تب ناشی از آنفولانزا گاهی اوقات باعث ناراحتی معده می شود و منجر به حالت تهوع و اسهال می گردد.

شما می خواهید غذاهایی مانند کربوهیدرات های ساده/تصفیه شده را به راحتی هضم کنید. غذاهای با فیبر بالا برای هضم سخت تر هستند. بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کرد.

نوشیدنی های کافئین دار

تب بالا  منجر به افزایش تعریق و کمبود آب بدن می‌شود. بنابراین از نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه که ادرار آور هستند و به کم آبی بدن منجر می‌شوند باید جلوگیری کرد.

آیا موز برای تب ضرر دارد

پاسخ این سوال رایج که آیا موز برای تب ضرر دارد، مثبت است. موز میوه ای است که از نظر طبع سرد و از نظر هضم سنگین است. بنابراین ممکن است تب را افزایش دهد.

همچنین در بعضی از بیماران موز باعث ایجاد مخاط بیش از حد می شود. بنابراین اگر به دلیل سرما خوردگی دچار تب شدید ، باید مراقب باشید و از مصرف موز صرف نظر کنید.

ایا شیر برای کودک تب دار ضرر دارد

تصور بر این است که هنگام تب کودک، نباید به او شیر داد، اما باید گفت که مصرف شیر در کودک تب دار هیچ منعی ندارد.

شیر برای کودک تب دار

مصرف دارو برای تب

به طور کلی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند تیلنول (پاراستامول) یا ایبوپروفن می تواند باعث کاهش تب شود. با این حال همان طور که اشاره شد تب خفیف ممکن است در مبارزه با باکتری یا ویروس که باعث عفونت یا بیماری شده است، موثر باشد.

به همین دلیل، در صورتی که تب پایین نیامده و یا بالا رفت؛ باید حتما تب را کاهش دهیم. اگر تب بر اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگر تب از طریق یک عفونت ویروسی ایجاد شده باشد، ممکن است از NSAID ها برای از بین بردن نشانه های ناراحت کننده استفاده شود. آنتی بیوتیک ها بر روی ویروس ها اثر نمی گذارند و برای عفونت باکتریایی تجویز نمی شوند.

نحوه استفاده از تب سنج دیجیتالی

کاربرد تب سنج دیجیتالی هم برای دهان و هم زیر بغل است. با تب سنج دیجیتالی شما به راحتی می توانید درجه بدن افراد خانواده و کودک خود را اندازه گیری کنید.

برای استفاده از این تب سنج، آن را زیر زبان قرار داده و حدود ۵۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید. پس از این مدت زمان، دماسنج دیجیتالی بوق هشدار زده و شما می توانید اعداد را در صفحه نمایش آن خوانده و میزان درجه حرارت بدن را بررسی کنید.

تب سنج دیجیتالی همچنین دارای هشدار حفظ درجه حرارت است.

نحوه استفاده از تب سنج نواری (پیشانی)

تب سنج پلاستیکی نواری به شکل نوار مانند بوده و کار کردن با آن بسیار ساده است. این تب سنج برای اندازه گیری تب نوزادان بسیار کاربردی است.

نحوه استفاده از تب سنج نواری

نکته حائز اهمیت این است که تب سنج نواری، میزان دقیق تب را نشان نمی دهد و شما تنها از وجود تب آگاه می شوید. به همین دلیل برای اطلاع از میزان دقیق تب، بهتر است از تب سنج دقیق دیگری استفاده کرد.

دقیق ترین نوع تب سنج

یکی دیگر از تب سنج های دقیق، ترمومتر شریانی پیشانی است که از تکنولوژی مادون قرمز برای اسکن کردن و اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود.

این تب سنج کمی گران است اما دقیق ترین و راحت ترین تب سنج بوده و حتی در بیمارستان هم استفاده می شود. این تب سنج ها،  برای هر سنی دقیق هستند. با این حال، برای کودکان زیر ۳ ماه، توصیه می شود با یک دماسنج رکتوم (مقعدی) دوباره تب را بررسی کنید.

تصویر تب سنج مقعدی

تب سنج دیگر شامل ترمومتر های زیر بغل هستند که دقیق بوده و کمتر تهاجمی هستند. در صورتی که شما قادر به استفاده از نوع دیگری از دماسنج نباشید، این تب سنج توصیه می شود. البته شما می توانید در این گونه موارد از یک تب سنج دیجیتال هم استفاده کنید.

تب سنج روتال دقیق ترین روش برای بررسی دما؛ مخصوصا دمای کودک است. بررسی دمای نوزادان حیاتی است. تب سنج روتال در شکل ظاهری هم دارای پایه ای بلند است و نوک آن بسیار انعطاف پذیراست. این ویژگی ها مانع از قرار دادن بیش از حد دماسنج می شود.

تب سنج های کانال گوش هم  یک گزینه رایج هستند زیرا آنها حداقل تهاجمی بوده و استفاده از آن ها آسان است. آنها به سادگی در گوش قرار می گیرند و برای کودکان بالای ۱۲ ماه، درجه حرارت دقیق را نشان می دهند. این تب سنج ها برای کودکان زیر ۱۲ ماه مناسب نیستند، زیرا ممکن است دقت لازم را در این سن نداشته باشد.

تب سنج های کانال گوش

4.2/5 - (43 امتیاز)
منبع healthline medicalnewstoday bustle

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 نظر
  1. سمانه درویشی می‌نویسد

    برای تب برای کودک چه خوب است

    1. ناشناس می‌نویسد

      آیا آب پرتقال با عسل خوباست

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام دخترمن سرماخورده دکتربردم تبش پایین نمی یادیاد

  2. زیبا قاسمی می‌نویسد

    بیمارما تب دارد ودوروز بیرون روی ندارد غذای سنگین هم نخورده چیکارباید کرد

    1. فری می‌نویسد

      ایشو برگ سنا از داروخانه بگیره روزی سه قاشق ان را دم کند صبمح نصم استکان ۴ ساعت بعد نصفه اگر تو دو مرحله انجام نشد هر ۴ ساعت تکرار شود در ۲۴ ساعت اول صد درصد جواب میده کسانی بودند از ۱ ساعت دوساعت …

    2. ناشناس می‌نویسد

      دختر من ۵ سالش است دوروز پیش تب کرد بروفن دادمش خوب شد ولی دوباره الان تب کرده تبش ۳۸/۵ است

      1. سپیده مجدیان می‌نویسد

        خب تب بالاش نشان از عفونت یا ویروسی در بدنش داره عادی نیس به دکتر مراجعه کن

  3. ناشناس می‌نویسد

    شیر یا ماست واسه بچه ۶ ساله که تب داره ضررداره ممنون

  4. احمد می‌نویسد

    خیلی ممنونم از نکات علمیتون خیلی مورد استفادم قرار گرفت

  5. فریبا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من خیلی موهام خیلی میریزه کم رشد

  6. ناشناس می‌نویسد

    من کودک ۲ ساله دارم که زیاد تب میکند چیکار کنم

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام کودک ۱وسه ماه دارم تب داره وافت تودهانش زده گلوش خلط داره وضعف میکنه هیچ غذایی نمیخوره لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      اول بخاطر آفت دهننش انار و له کن ابش رو بگیر و تو دهنش بمالون … که بتونه غذا بخوره …. براش فیله گوشت گوسفن بگیر قد دو بند انگشت کباب کن ابدار ابشو بهش بدهگرم وگرمبا نمک خوبی گوشتشو هم خورد چه بهتر براش خوش خوراکش کن ..تا اشتهاش وا بشه

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام پسرم سرماخورده تب داره وفقط سرفه ی خشک میکنه بایدچکارکنم

  8. کیان می‌نویسد

    چه چیزی واسه پایین اوردن تب خوب است

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام من دختر ۸ساله دارم که تب داره فقط سرش داره چکارش کنم که خوبه بشه

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام ،دخترم ۲سالشه از دو روزه پیش تب کرده هیچ علام دیگه ای هم نداره دلیلش چیه چیکار کنم

  11. آرزو می‌نویسد

    ایا ماست برای تب کودک مضر مضر است.کودک ۸ماهه.واکسن ۶ماهگی

  12. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یه پسر ۲سال ۶ماده دارم یه دفعه تب ورده چی بدمش تبش بیاد پاین

  13. فرزانه می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیرببخشیدمن دیروز غروب صورتم وکف دستم داغ بود گفتم شایداسترس گرفتم صورتم گرگرفته صبح که از خواب بیدار شدمازتب داشتم میسوختم یه۳کاره قرص آستامینوفن وایبوپروفن و کافئین خوردم الانم استرس دارم که عفونت ایا؟یاتب؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید