علت بالا رفتن بیضه در کودکان چیست؟

بیضه های شناور به وضعیتی گفته می شود که بیضه ها بین کشاله ران و کیسه بیضه باشند و با رفلکس طبیعی و معمولا در معاینه فیزیکی در مردان قابل تشخیص است. بیضه بالارونده گاه به صورتی است که قابل مشاهده نبوده و معمولا یکسان نیستند.

نبض ما– به طور کلی در زمانی که بیضه ها بالارونده است، بیضه ها به سمت عقب و جلو در حرکت هستند، گاه به سمت بالای شکم و گاه در کیسه بیضه کشیده می شود و پایین است. حال ببینیم آیا بیضه بالارونده خطرناک است؟

بیضه شناور در کودک

علائم بیضه آسانسوری یا بیضه بالارونده

بیضه های شناور، اغلب به صورت بیضه های غیر یکسان بوده و یکی از بیضه ها داخل شکم و بیرون، حالت شناور دارد. اما بیضه، اغلب از طریق انقباض عضله کرماستر (رفلکس کرماستری) که به بیضه متصل می شود، می تواند خارج  شود.

هنگامی که یک بیضه در موقعیت رانده شده قرار می گیرد، ممکن است تا آنجا که ممکن است از کیسه بیضه خارج شده و تنها به صورت برجستگی کوچکی زیر پوست کشاله ران مشاهده شود. بیضه های شناور معمولا از همان بدو تولد و یا در نوزادان کمتر از ۳ ماه قابل بررسی و مشاهده است. این مشکل می تواند برای هر دو بیضه ها ایجاد شود.

بیضه آسانسوری

بیضه بالارونده می تواند در طول آزمایش به طور کامل به پایه اسکروتوم کشیده شود و اگر عضله کرماستر آرام باشد، به همان شکل باقی می ماند. در این حالت اینطور گمان می رود که یک بیضه به طور کامل وجود ندارد، در صورتی که اینطور نیست و در واقع یکی از بیضه ها به داخل و خارج حرکت می کند.

لازم است، در طول ارزیابی و تشخیص بیضه بالارونده کودک تا آنجا که ممکن است آرام باشد. موقعیت های خاص می تواند رفلکس کرماستریک را کاهش دهد، از قبیل نشستن و خوابیدن در موقعیت کشیده. تا زمانی که بیضه به راحتی به اسکروتوم هدایت می شود و به طور مستقل بدون تنش باقی می ماند، هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

علایم بیضه متحرک

بیضه متحرک معمولا دارای علائم مشخصی نیست و تنها زمانی می توان آن را تشخیص داد که بیضه ها از جای خود به عقب و جلو حرکت کنند و یا  زمانی که شما نمی توانید بیضه ها را مشاهده کنید. معاینه فیزیکی که توسط تیم پزشکی کودک شما انجام می شود، می تواند به راحتی این مشکل را تشخیص دهد.

پوشک یکبارمصرف

موقعیت های خاص می تواند رفلکس کرماستریک را کاهش دهد، از قبیل نشستن و خوابیدن در موقعیت کشیده. تا زمانی که بیضه به راحتی به اسکروتوم هدایت می شود و به طور مستقل بدون تنش باقی می ماند، هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

علت بیضه بالارونده در کودکان

هر بیضه به یک عضله به نام عضله کرماستر متصل می شود. عضله کرماستر گاهی داخل بدن ایجاد شده  و باعث می شود که بیضه در داخل و خارج شکم کشیده شود. این رفلکس ، به نام رفلکس کرماستریک  نامیده می شود. این یک رفلکس طبیعی است که در همه مردان دیده می شود.

رفلکس در بیضه می تواند با بروز سرما، ترس یا لمس نور به داخل ران کشیده شود. رفلکس کرماستریک ممکن است در بعضی از کودکان بیشتر از دیگران باشد. علاوه بر این، این مشکل می تواند دلایل دیگری از جمله اختلالات هورمونی یا زایمان زودرس داشته باشد.

تصویر ترس کودک

درمان بیضه بالارونده

اگر فرزند شما دارای بیضه های شناور است، باید به طور سالانه با معاینات فیزیکی توسط پزشک متخصص مورد آزمایش قرار گیرد. در صورتی که مشکل جدی یا نگران کننده ای  در مورد بیضه بالارونده وجود داشته باشد با مراجعه به متخصص اورولوژی در مورد درمان تصمیم گرفته می شود؛ اما در تمام موارد جراحی توصیه نمی شود.

بررسی ها ممکن است به طور مداوم بوده و گاهی وضعیت بیضه شناور تشدید می شود. این مشکل زمانی به وجود می آید که پیوستگی بیضه به اسکروتوم طول می کشد .در موارد حاد، درمان به صورت جراحی خواهد بود.

خطرات بیضه شناور

بررسی بیضه بالارونده از همان بدو تولد مهم است، زیرا این اطلاعات می تواند به متخصص بهداشت حرفه ای کمک می کند تا بیضه طبیعی و شناور را کاملا تشخیص دهد.

به طور طبیعی، بیضه های پسر بچه از همان بدو تولد، شکل نرمال داشته و متحرک نیست و چنانچه بیضه ها، هر گونه شکل غیر طبیعی داشته باشند، مراجعه به متخصص ، ضروری است. چنین مواردی باید با دقت بررسی شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

عکس بیضه شناور

– بیضه های انعطاف پذیر به درمان نیاز ندارند. همانطور که پسران به سن بلوغ می رسند، بیضه ها بزرگ می شوند و رفلکس عضله کرماستریک  هم ضعیف می شود، بنابراین بیضه ها به طور خود به خود به اسکورتول می روند.

– بیضه های شناور که غیر طبیعی به نظر می رسند، گاهی با خطرات ناشی از ناباروری یا سرطان های بیضه، مرتبط هستند ؛ به همین دلیل بررسی و درمان ،تحت متخصص توصیه می شود. متخصص به  والدین توضیح می دهند که بیضه ها، توانایی حرکت خود به خودی و بازگشت به اسکروتوم را با دستکاری، ندارد.

– مشکل بیضه های شناور ممکن است بعد از مدت زمان محدودی بهبود یابد. گاهی اوقات هم بیضه های شناور در سن بلوغ بهبود پیدا کرده و به طور کامل فرود می آیند و هیچ نگرانی برای ناباروری وجود ندارد.

– تشخیص، بررسی و درمان به موقع مهم است، زیرا محققان عقیده دارند که مشکل بیضه  شناور، خطر بالقوه ای (۳۲٪) برای ناباروری و یا بیضه  کم تحرک است. یافته ها نشان می دهد که اهمیت معاینات به صورت پیگیری منظم  و طولانی مدت است.

به طور کلی این نکته را به خاطر داشته باشید که زمانی که پسر بچه به حدود ۱۰ سالگی می رسد، متخصص اورولوژی به او آموزش می دهد که چگونه خود، آزمایش های بیضه را انجام دهد تا احساس ناخوشایندی نداشته باشد. بیضه ها به طور طبیعی باید در هر دو طرف تقریبا به طور یکسان کنار هم باشند.

بیضه سالم چگونه است؟

برای معاینه  بیضه های کودک یک دست خود را روی ناحیه لگن و شکم قرار دهید و دست خود را پایین بیاورید تا بیضه به سمت پایین حرکت کند. البته متخصص مراقبت های بهداشتی نشان می دهد که چگونه این کار را  انجام دهید. شما با دست می توانید محل قرارگیری بیضه ها را مشخص کنید و پیدا کردن جای بیضه مشکل نخواهد بود.

آزمایش بیضه در حمام

زمانی که کودک شما در خواب است، بیضه ها  را در اسکروتوم  بررسی کنید . این کار را در حمام هم می توانید انجام بدهید زیرا در این زمان اغلب بیضه ها به راحتی در ناحیه شکم قابل تشخیص هستند. این نکته را فرموش نکنید که در هر مراجعه به متخصص، برای بررسی وضعیت بیضه کودک، ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک باید بتواند بیضه ها را به اسکولوم برساند.

این مراجعه می تواند ماه به ماه و سال به سال باشد و مهم این است که وضعیت کلی بیضه ها به طور مرتب بررسی شوند. در صورتی که وضعیت قرارگیری بیضه ها بهبود پیدا نکرده و یا مشکل جدی در این زمینه ایجادشود که باعث نگرانی شما و ناراحتی فرزندتان شود، توصیه می شود  تا برای پیگیری وضعیت کودک  به مرکز اورولوژی کودکان  مراجعه کنید.

توصیه می شود که از همان دوران کودکی، به ارزیابی و بررسی بیضه کودک بپردازید . والدین می توانند  زمانی که فرزند آن ها کوچک است این آزمایش را انجام دهند تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ باشد تا خود بتواند این کار را انجام دهد.

این آزمایش ها شامل بررسی بیضه با دست است؛ این  کار تهاجمی نیست  اما در صورتی که مراقب بهداشتی و یا والدین موفق نشوند بیضه ها را به درستی  آزمایش و بررسی  کنند، بهتر است با مرکز اورولوژی کودکان تماس گرفته و از یک متخصص کمک بگیرند.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:  www.choc.orgs 

4.4/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام میخواستم یک سوال بپرسم یکی از بیضه ی شوهرم وقتی بچه بوده رفته تو شکمش والان هم نیست رفتیم آزمایش اسپرم دادیم صفر است باید چه کنیم

  2. رقیه می‌نویسد

    سلام میخواستم یک سوال بپرسم یکی از بیضه ی شوهرم وقتی بچه بوده رفته تو شکمش والان هم نیست رفتیم آزمایش اسپرم دادیم صفر است باید چه کنیم

    1. مهرسام می‌نویسد

      سلام شوهرمنم دقیقا همین مشکل رو داشت رفتیم پیش دکتر نصرالله پرنداور عمل کردن دارو دادن باتک بیضه بودنش دوتا فرزند پسر داریم

      1. ناشناس می‌نویسد

        با سلام علت بالا رفتن بیضه سمت راست چیست

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام من درکودکی بیضه سمت چپم بالا بود حالا اومد پایین بیضه سمت راستم بالاست وحتی آلت تناسلیم رشتی نکرده والان ۲۰ ساله هستم به کسی هم نگفتم پزشکم از بند تولد نرفتم خیلی میترسم آیا مشکلی داره ؟

  4. محمد می‌نویسد

    سلام من درکودکی بیضه سمت چپم بالا بود حالا اومد پایین بیضه سمت راستم بالاست وحتی آلت تناسلیم رشتی نکرده والان ۲۰ ساله هستم به کسی هم نگفتم پزشکم از بند تولد نرفتم خیلی میترسم آیا مشکلی داره ؟

  5. amir می‌نویسد

    با سلام پسر ۴ ساله ای دارم که بیضه هاش سر جای خود نیستن یعنی بالا هستن و یا در کشاله ی ران و برای مدفوع کردن خیلی اذیت میشوند
    آیا نیاز به جراحی دارد؟

  6. مینا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید پسرم ۷سالش سونو داده بیضه سمت چپش سمت راست کشاله رانش ودکتر گفته باید عمل شه راه دیگه ای برای درمان نداره حتما باید عمل شه ممنون

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      شما می توانید برای اطمینان حاصل کردن به چند متخصص دیگر هم مراجعه کنید
      https://nabzema.com/ساختمان-پزشکان-نبض-ما/بهترین-متخصص-ارولوژی-مردان

    2. ناشناس می‌نویسد

      ۲

  7. هاشمی می‌نویسد

    با سلام. الان در سن ۷ سالگی متوجه بیضه چپ بالارونده کودک شده ایم. آیا درمان فایده دارد. چه میزان خطر ناباروری وجود دارد.

  8. ناشناس می‌نویسد

    من بیضه هام حرکت می کنند و شکم درد مکند

  9. محسن می‌نویسد

    سلام من واریکوسل سمت چپ دارم و نیازی به بچه ندارم. آیا واریکوسل عمل نشود. می‌توانم به زندگی خود ادامه بدم یا باید عمل بشم

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام من بچه ی ده ساله دارم که بیضه هایش داخل کیسه اش نیست بالای کیسه اش است بیضه هایش بیخ الاتش است ایا مشکلی دارد

  11. سمیه می‌نویسد

    سلام شوهرم بیضه هاش موقعی هواسردی میره بالا.جای التش میره یاکارسنگین میکنه.بادستهاش میاره پایین ایامشکلی داره بعضی موقع ها.میره بالا.سه ساله خونه داریم بچه هم نداریم ازمایش دادیم اسپرمش صفره ایاممکنه ازبیضه باشه

    1. ناشناس می‌نویسد

      با سلام پسر ۱۰ ساله دارم یکی از بیضه هاش می ره بالا می مونه دکتر گفت احتیاجی برای جراحی نیست بعضی موقع هم آلت پسرم کلا می ره داخل بیضه فقط نوک آلت معلوم است چکار کنم

  12. نایب محمدی می‌نویسد

    سلام.من یه پسر ۳ ساله دارم واسه بیضههاش بردمش دکتر سونو داد جوابش این بود هر دو بیضه بصورتretractileدر داخل اسکرتوم رویت شدند.ابعادحدودواکوی پارانشیمال بیضه ها واپیدیدیم دو طرف نرمال است.در بیضه ها ضایعه سیستیک یا سالگرد دیده نشد.شواهدی دال بر ارکیت یا تورشن مشاهده نشد.واریکوسل یا هیدروژن مشاهده نشد.حالا مشکلی داره یانه؟

  13. علی می‌نویسد

    سلام پسری ده ساله دارم که درکوکی مشکلی نداشت ولی الان بیضه هاش بالاوپایین میشود واکثر مواقع در بالا قرار دارد ایا مشکلی دارد

  14. ناشناس می‌نویسد

    سلام خسته نباشیدمن کیسه ی بیضه هام جمع میشه بعدمعاینه میکنم میبینم بیضه سمت چپم کاملا رفته عقب

از پزشکان نبض‌ما بپرسید