خواص درمانی چای ماسالا و عوارض آن

آیا نوشیدنی مورد علاقه شما هم چای است؟ چای انواع مختلفی دارد که یکی از بهترین آنها چای ماسالا است. در مورد مزایای سلامتی و عوارض جانبی این چای چه می‌دانید؟

چای ماسالا از محبوب‌ترین چای های محبوب دنیا که علاوه بر مصرف در اوقات خوش‌گذرانی، خواص دارویی هم دارد. از نوشیدنی‌های مورد علاقه مردم هندوستان چای ماسالا است که خواص سلامتی زیادی دارد.

چای ماسالا، از ترکیب چند ادویه و گیاه تشکیل شده است. در این چای، چند گیاه  و ادویه را با چای سیاه مخلوط  می کنند.

این نوشیدنی اولین نوشیدنی رنگی و ترکیبی بود که در کشور هند تهیه شد. پس از آن، چای ماسالا در سراسر جهان، به عنوان یک چای محبوب شناخته شد.

ترکیبات چای ماسالا هندی

ترکیبات چای ماسالا هندی

 

چای و دمنوش ماسالا، ترکیبی از فلفل سیاه، ادویه‌هایی مثل دارچین، گل میخک، زنجبیل، شیر و چند گیاه مفید دیگر  است. گاهی اوقات به این چای، طعم دهنده های دیگری  هم اضافه می کنند تا طعم آن بهتر شود. در بسیاری از ایالت‌های هند، شیر را با چای سیاه مخلوط می کنند.

در هند، اگر چه انواع مختلف چای وجود دارد؛ اما از چای استفاده های دارویی زیادی می شود.

بنابراین، یکی از شرکت‌های هندی تصمیم گرفت که تولید این چای را بیشتر کند. اما پس از آن، انواع چای به شکل گیاهی و دارویی رواج یافت که چای ماسالا در این رده قرار می گرفت.

طرز تهیه چای ماسالا خانگی

دمنوش ماسالا

برای تهیه دمنوش ماسالا مواد زیر مورد نیاز است:

  • چند عدد هل
  • نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه
  • پنج تا شش عد میخک
  • چند عدد چوب دارچین
  • 3 حلقه زنجبیل
  • دو پیمانه آب
  • یک تا دو قاشق غذاخوری  پودر رازیانه
  • دو پیمانه  شیر
  • عسل
  • یک تا دو قاشق غذاخوری چای سیاه

تمام مواد را جز شیر و عسل و چای را در ظرفی جداگانه ریخته و به مدت یک ربع می جوشانیم. پس از آن، چای را به مواد اضافه کرده و می گذاریم تا چند دقیقه بجوشد.

طرز تهیه چای ماسالا

سپس، شیر را اضافه کرده و شعله را خاموش می کنیم. در آخرین مرحله، چای ماسالا را با استفاده از یک صافی، صاف کرده و در فنجان می ریزیم.

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا زیاد است. این چای خواص سلامتی بیشماری دارد که عبارتند از:

۱- خواص آنتی اکسیدانی

از جمله خواص چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی  است. طبق نظر متخصصان، در چای ماسالا، دما و یا کافئین هیچ تاثیری بر خواص آنتی اکسیدانی کافئین ندارند. در چای ماسالا، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، به سلول ها و بافت ها، آسیبی وارد نمی شود.

۲- پیشگیری از سرطان پوست و سرطان تخم دان

از فواید چای ماسالا می‌توان به خاصیت پیشگیری کننده از سرطان اشاره نمود. یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی موجود در چای ماسالا، زنجبیل موجود در این چای است. بنابراین نوشیدن این چای در پیشگیری از انواع سرطان ها، به خصوص سرطان تخمدان، بسیار موثر است.

پیشگیری از سرطان تخمدان با چای ماسالا

خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا با استفاده از فلفل سیاه در آن افزایش می یابد. علاوه بر این، با توجه به اضافه کردن ادویه ها در چای ماسالا، می توان گفت که این نوشیدنی در درمان  سرطان پوست هم تاثیر گذار است.

۳- خواص ضد التهابی

از جمله خواص چای ماسالا خواص ضد التهابی است. دمنوش ماسالا به دلیل استفاده از زنجبیل، دارای خواص ضد التهابی است. زنجبیل موجود در این چای در درمان انواع التهابات موثر است.

۴- مبارزه با اضطراب و افسردگی

نوشیدن چای ماسالا در درمان افسردگی، بسیار مفید است. چای ماسالا، علائم افسردگی را کاهش می دهد و در واقع،  علت اصلی کاهش افسردگی، به دلیل وجود کافئین موجود در  این چای است.

حتماً بخوانید: خواص نوره چیست

۵- کمک در هضم غذا

برخی از افراد در هضم مواد غذایی مشکل دارند. عملکرد عادی دستگاه گوارش برای هر فردی مهم است؛ زیرا اختلال در سیستم گوارشی، سبب انواع بیماری های معده، سوءهاضمه و مشکلات دیگر می شود.

دارچین موجود در چای ماسالا؛ در هضم غذا کمک کننده است و مانع از بروز اسهال و حالت تهوع می شود. با این حال، عنصر اصلی چای ماسالا که در هضم غذا تاثیر زیادی دارد،  فلفل سیاه است.

هنگامی که فلفل سیاه وارد سیستم گوارشی می شود، در ترشح آنزیم های خاصی کمک می کند که کل مرحله هضم غذا را تقویت می کند. همچنین، زنجبیل موجود در چای ماسالا هم در هضم غذا موثر است.

۶- کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان

تصویر سرطان پستان

شاید تعجب کنید، اما باید گفت که چای، حاوی موادی است که تاثیر زیادی در مبارزه با سرطان دارد. مخصوصا اگر چای، استفاده دارویی داشته و انواع ادویه های مفید به آن اضافه شده باشد.

با توجه به آنتی اکسیدان موجود در چای ماسالا،  این چای، ازخاصیت ضد سرطانی بالایی برخوردار است. اساسا سرطان با آسیب رساندن به سلول های سالم و دی ان ای گسترش می یابد. انواع مختلف سرطان مانند سرطان معده و روده را می توان با  نوشیدن چای ماسالا بهبود بخشید.

خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا به علت وجود ادویه های مختلفی مانند فلفل سیاه و زنجبیل افزایش می یابد و این ادویه ها، در درمان سرطان  بسیار مفید هستند.

سرطان تخمدان و سرطان کولورکتال (سرطان رکتوم) ، با زنجبیل بهبود پیدا می کند. سرطان پوست غیر ملانوم هم به علت خواص ضد اکسید کننده ادویه های موجود در چای ماسالا، قابل درمان و پیشگیری است.

البته به جز خاصیت درمانی مبارزه با سرطان ، نوشیدن چای ماسالا باعث جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی هم می شود. ادویه های مختلف در چای  ماسالا  باعث کاهش فشار خون می شوند که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

عوارض چای ماسالا

با اینکه دمنوش ماسالا خواص فوق‌العاده‌ای دارد، ولی ممکن است بعضی عوارضی هم داشته باشد که عبارتند از:

۱- عوارض جانبی کافئین

این واقعیت پنهان نیست که چای، حاوی کافئین است. اگر مقدار کافئین در چای ماسالا بیش از حد باشد، ممکن است احساس سرگیجه، حالت تهوع و بی حسی ایجاد  شود.

همچنین به علت دریافت کافئین زیاد در بدن ، فرد، در خوابیدن دچار مشکل می شود. به همین دلیل، شما می توانید میزان کافئین را در چای ماسالا محدود کنید. به همین منظور، به جای چای سیاه، از چای سبز استفاده کنید، زیرا چای سیاه دارای کافئین بیشتری نسبت به چای سبز است.

۲- چای ماسالا در بارداری ضرر دارد

چای ماسالا در دوران بارداری ضرر دارد. زنان شیرده و زنان باردار هنگام مصرف دمنوش ماسالا  باید مراقب باشند؛ زیرا این چای، حاوی بسیاری از ادویه ها و گیاهان مختلف است و ممکن است برخی از این گیاهان برای زنان باردار و شیرده عوارضی به همراه داشته باشد.

چای ماسالا در بارداری

گیاهانی که شما در دوران بارداری باید از  مصرف آن اجتناب کنید عبارتند از باباآدم، گوارا، جعفری، آویشن، مریم گلی وزنجبیل.

۳- سایر عوارض جانبی

به غیر از عوارض جانبی فوق، از دیگر عوارض جانبی مصرف این چای می توان به مواردی مانند کمبود آهن و تداخل آن با داروهای مصرفی اشاره کرد.

تیم ترجمه نبض ما

4.3/5 - (19 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. رامین می‌نویسد

    اشتباه نوشتین
    کافئین موجود در قهوه خیلی خیلی بیشتر از چای هست

  2. ناشناس می‌نویسد

    من فشارم با این چای بالا رفت،

از پزشکان نبض‌ما بپرسید