آیا قوانین بازی فریزبی را می دانید؟

فریزبی نوعی وسیله صفحه گرد و مدور است که جنس آن معمولا پلاستیکی و دارای خواص آیرودینامیک است. این صفحه مدور، نوعی وسیله بازی است که با پرتاب کردن آن، به خوبی در هوا پرواز کرده و حس خوبی به فرد منتقل می کند.

نبض ما – معمولا از فریزبی در هر نوع بازی، تمرینات، بازی های خانوادگی و دست جمعی می توان استفاده کرد. فریزبی، مانند یک دیسک پرنده است که قطر آن، معمولا بیست تا بیست و پنج سانتی متر است و شکل آن به گونه ای است که در هنگام پرتاب کردن، به گونه ای می چرخد که چرخش آن با نوعی پرواز برگشتی همراه است.

دیسک فریزبی

دلیل این چرخش برگشتی، به جهت فشار هوایی است که هنگام چرخش روی این صفحه ایجاد شده و باعث حرکت به بالا و حرکات نوسانی آن در هوا می شود.

انواع فریزبی

گلف دیسک

در بازی فریزبی، بیشترین تمرکز بر تفریحات پرتابی است و به همین دلیل، انواع زیادی از این صفحات پرنده برای انواع بازی های گوناگون، در دسترس هستند. به عنوان مثال، نوعی فریزبی به نام گلف دیسک وجود دارد که کمی کوچک تر از فریزبی های معمولی است. به علت کوچک بودن و ضخامت این نوع دیسک فریزبی، معمولا سرعت و فاصله پرواز آن بیشتر می شود.

دیسک فریزبی

داگ دیسک

یکی دیگر از انواع فریزبی، داگ دیسک است که معمولا برای تمرین و آموزش سگ ها از آن استفاده می شود. در این نوع ورزش، فردی که در حال آموزش سگ است،  فریزبی را در هوا پرتاب می کند و سگ باید در انواع موقعیت ها، فریزبی را از هوا بگیرد.

التیمیت فریزبی

زمانی که  فریزبی ساخته شد، به اندازه ای محبوبیت پیدا کرد که باعث شکل گیری انواع بازی ها شد. به عنوان مثال  ورزش التیمیت فریزبی، که امروزه یکی از بازی های محبوب و مورد علاقه کشورهای مختلف است.

در ورزش التیمیت فریزبی، هیچ برخوردی بین دو تیم ایجاد نمی شود و دو تیم هفت نفره در آن بازی می کنند. در این بازی، برای گرفتن امتیاز،  فرد، فریزبی را به هم تیمی خود در طرف دیگر زمین  پرتاب می کند.

هر پرتابی یک امتیاز  دارد و یکی از قوانین این بازی هم این است که هم تیمی در هنگام گرفتن فریزبی، نباید هیچ قدمی به جلو بردارد. تیم مقابل هم باید از رسیدن فریزبی به دست فرد حریف، جلوگیری کرده و بدون هیچ برخوردی با طرف مقابل، آن را  از هوا بگیرد.

فریزبی

قوانین فریزبی

به طور کلی، قوانین فریزبی به صورت زیر است:

شروع بازی

نقطه شروع بازی در هر دو تیم، از  ابتدای خط پایان مربوط به  تیم مقابل است.در بازی مقدماتی، هر تیم شامل هفت بازیکن است.

نمره دهی

هر بار که خطایی گرفته می شود، بازی از طرف تیم مقابل شروع شده و پس از امتیاز دهی، بازی مجددا شروع می شود.

حرکت دیسک

با تکمیل تیم و شروع بازی، یکی از افراد فریزبی را برای هم تیمی خود پرتاب می کند، این وسیله ممکن است در هر جهتی پرتاب شده یا حتی متوقف شود. شخص پرتاب کننده، تنها ده ثانیه وقت دارد تا مجددا فریزبی را پرتاب کند و مدافع تیم مقابل، شمارش را محاسبه می کند.

فریزبی

تغییر مالکیت بازی

هنگامی که یک پرتاب موفق نبوده و زمان پرتاب هم از دست رفته باشد، دفاع تیم مقابل، بلافاصه می تواند صاحب فریزبی شده و بازی را آغاز کند.

جایگزینی

بازیکنانی که در بازی نیستند هنگام مصدومیت بازیکنان و یا پس از امتیاز گیری، می توانند جایگزین بازیکنان داخل زمین شوند.

ممنوعیت برخورد و تماس

در این بازی، هیچ نوع ارتباط فیزیکی بین بازیکنان مجاز نیست.

خود داوری

بازیکنان، مسئول تمام برخورد ها بوده و می توانند تمام اختلافات را بین  خود حل کنند.

روحیه بازی

به طور کلی، بازی فریزبی بر ورزش و بازی عادلانه تأکید دارد. بازی فریزبی، نوعی بازی رقابتی است اما در این بازی، هیچ گونه بی احترامی بین بازیکنان جایز نبوده و بازیکنان باید از قوانین به طور کامل پیروی کنند.

روش صحیح فریزبی

فریزبی یک ورزش تفریحی است که از طریق یک دیسک مدور پرنده با قابلیت پرش برگشتی، انجام می شود. این بازی، از زمان های قدیم با پرت کردن اجسام گرد و مدور، شکل گرفت.

فریزبی

برای استفاده از دیسک فریزبی ، باید از روش صحیح آن اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید به راحتی این بازی را انجام دهید.

روش صحیح فریزبی به شکل زیر است:

مرحله اول

در اولین مرحله، شما باید نحوه صحیح گرفتن فریزبی را در دست خود بدانید. برای این کار، باید انگشت اشاره را روی صفحه گذاشته و انگشتان دیگر را در طرف دیگر آن قرار دهید.

مرحله دوم

دراین مرحله،  باید پاهای خود را  تا نود درجه باز کنید و درجای خود بایستید. شما در این حالت به صورت دفاعی هستید.

مرحله سوم

در مرحله بعد، هنگامی که می خواهید فریزبی را پرتاب کنید، باید به شکلی افقی خم شده و آرنج و مچ خود را  هماهنگ کرده و آن را پرتاب کنید.

فریزبی

مرحله چهارم

در هنگام پرتاب فریزبی، باید دست خود را کاملا در هوا رها کنید تا پرتاب به درستی صورت گرفته و در جهت دلخواه پرواز کند.

مرحله پنجم

در این مرحله، هنگامی که در حال پرتاب فریزبی هستید، باید آرنج خود را به سرعت حرکت دهید و مچ دست شما هم باید با فریزبی، در یک زاویه باشد.

مرحله ششم

به خاطر داشته باشید که شدت فشاری که در زمان پرتاب صفحه بر روی آن به وجود می آورید، می تواند بر مسافت پرتاب فریزبی تاثیر گذار باشد.

مرحله هفتم

یکی از مهم ترین راه ها برای حرفه ای شدن در بازی فریزبی، شرکت در تمرینات برای یادگیری مهارت های لازم است.

دیسک فریزبی

مرحله هشتم

به منظور ایجاد سرعت و فشار بیشتر در هنگام پرتاب فریزبی، شما می توانید از حرکت چرخشی استفاده کرده و قدرت بیشتری در پرتاب داشته باشید.

مرحله نهم

این نکته را به خاطر داشته باشید که  در این بازی باید کاملا تمرکز و دقت داشته باشید و باید میان پاها، مچ و آرنج خود نوعی هماهنگی به وجود آورید تا بتوانید پرتاب مناسبی انجام دهید و با لذت بیشتری بازی را ادامه دهید.

نبض ما– مترجم:مهناز ضحاکی

4.5/5 - (11 امتیاز)
منبع whatisultimate

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. داود می‌نویسد

    امسال در مدرسه می‌خوام آموزشش بدم. عالیه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم