علائم و شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان و مردان

تبخال یا هرپس یک عفونت ویروسی است که در دهان یا ناحیه تناسلی یافت می‌شود. این عفونت به خانواده ای شامل بیش از 70 نوع ویروس مختلف مرتبط تعلق دارد. شکل ظاهری تبخال معمولا به صورت تاول های کوچک و آبداری روی پوست و مخاط است.

مجموعا 8 نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد که می تواند در مرد، زن و کودکان بیماری زایی کند؛ شایعترین نوع آن HSV-1 و HSV-2 هستند. با ما همراه باشید تابا علل، علائم و شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان و مردان و کودکان آشنا شوید.

علل تبخال چیست؟

تبخال از طریق برقرار کردن رابطه جنسی با فرد مبتلا به عفونت، منتقل می شود. این ویروس از طریق انتقال پوست به پوست با ترشحات عفونی دهان، اندام تناسلی و کفل باسن منتقل می شود. این نوع عفونت با عفونت مخمری واژن و یا جوش واژن متفاوت است و در انواع واژن می‌تواند رخ دهد.

HSV-1 به طور شایعی از طریق تماس دهان به دهان منتقل می شود. HSV-2 که به آن هرپس تناسلی هم گفته می شود، یک بیماری منتقله جنسی است و از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینال منتقل می شود.

عوامل خطر هرپس herpes

بعضی از عوامل خطر ابتلا به هرپس شامل موارد زیر است:

  • رابطه جنسی محافظت نشده با همسر
  • روبوسی با فرد مبتلا به ویروس هرپس فعال
  • سوء مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر
  • پخش کردن ویروس با لمس تبخال و سپس لمس اشیای دیگر
  • ابتلا به اختلال یا بیماری خود ایمنی مانند هپاتیت یا HIV/ایدز
  • عادات تغذیه ای غلط که منجر به سوء تغذیه می شود

علائم تبخال تناسلی

در بسیاری از موارد، علائم هرپس خفیف بوده یا اصلا بروز نمی کند. بعضی اوقات، علائم خفیف تبخال شبیه به یک مشکل پوستی است و با سایر اختلالات اشتباه گرفته می شود.

بعضی علائم هرپس شامل موارد زیر است:

  • دفع دردناک ادرار
  • ترشحات واژینال
  • خارش
  • تبخال دردناک در ناحیه ران ها، مقعد و اندام تناسلی
  • توده حساس به لمس در ناحیه کشاله ران

در اولین ابتلا به ویروس هرپس، علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند تب، سردرد و بدن درد ایجاد می شود. سپس، در بروز های بعدی، تبخال و علائم کم شدت تری ایجاد می شود. به طور کلی، تعداد بروز در طول زمان کاهش میابد.

انواع هرپس و شکل ظاهری تبخال در بدن

هرپس دهانی

نمود تبخال دهانی که با عنوان HSV-1 شناخته می شود، بسته به مرحله عفونت، فرق می کند:

درمان تبخال

مرحله ۱: علائم تبخال دهانی

با تماس هرپس با پوست، حس خارش یا سوزش ایجاد شده و ناحیه مبتلا قرمز می شود. پس از یکی دو روز، احساس درد، خارش یا التهاب پوست در ناحیه ایجاد می شود.

مرحله ۲: تورم و التهاب

شکل ظاهری تبخال در مرحله 2: پوست ناحیه مبتلا، متورم و ملتهب می شود.

مرحله ۳: شکل ظاهری تبخال و تشکیل تاول

ممکن است تاول یا تبخال های قرمز، سفید یا شفاف پر از آب، تشکیل شود که تا دو روز باقی مانده و به صورت دسته ای در قالب یک تبخال منفرد، ظاهر می شوند. این تبخال ها و تاول ها دردناک بوده و به لمس حساسند.

مرحله ۴: ایجاد زخم

پس از یک یا دو روز، تبخال ها ترکیده و مایع درون آن آزاد شده و دردناک تر می شوند. این روند  معمولا پس از یک روز ناپدید می شود.

مرحله ۵: ایجاد پوسته یا دلمه بستن و از حالت پر آب خارج شدن

زخم ها شروع به بهبودی می کنند. ممکن است یک پوسته روی تاول ترکیده شکل بگیرد که به شکل یک دلمه در می آید. پوست جدید پس از دو یا سه روز در زیر دله، تشکیل می شود.

مرحله ۶: بهبودی

دلمه بسته شده روی تاول شروع به بهبودی می کند. باید مراقب بود که تا وقتی زخم کاملا خوب نشده، دلمه را جدا نکرده تا جای زخم باقی نماند.

تبخال تناسلی

هرپس تناسلی (HSV-2) هم مانند HSV-1 شش مرحله دارد:

تبخال تناسلی

مرحله ۱: علائم تبخال تناسلی

بیماری در این مرحله به شدت مسری است. با فعال شدن ویروس هرپس و وارد شدن آن به سطح پوست، بیماری به صورت ایجاد درد، سوزش و خارش در محل درگیر، بروز پیدا می کند.

مرحله ۲: قرمزی پوست

شکل ظاهری تبخال در این مرحله به این صورت است که پوست ناحیه درگیر، قرمز و حساس می شود. این مرحله 1 تا 4 روز طول می کشد و بیماری همچنان بسیار مسری است.

مرحله ۳: تشکیل زخم

زخم یا تبخال هرپس ظاهر می شود. شکل ظاهری تبخال تناسلی در این مرحله به این صورت است که تبخال ها به صورت منفرد یا گروهی در اطراف مقعد یا ناحیه تناسلی ایجاد می شود. همچنین تبخال های تاولی، پر از آب هستند و ممکن است بسیار دردناک باشند. تبخال ها 2 تا 6 روز باقی می مانند.

مرحله ۴: پیشرفت زخم

بیماری در این مرحله بیشترین احتمال سرایت را دارد. زخم یا تبخال ها به رشد خود ادامه داده و در نهایت ترکیده و مایع آن ها خارج می شود. ممکن است تبخال به مدت 1 تا 4 روز باز بمانند و مایع از آن ها خارج شود.

مرحله ۵: دله بستن

پس از خروج مایع، تبخال های هرپسی خشک شده و تا چند روز دلمه می بندند.

مرحله ۶: بهبودی

تبخال ها با افتادن دلمه، بهبود می یابند. گاهی بدون ایجاد دلمه، تبخال محو می شود. این فرایند 3 تا 7 روز طول می کشد.

تبخال تناسلی مردان

مردها تقریبا در دو سوم موارد هیچ علامتی از هرپس ندارند. علائم و شکل ظاهری تبخال تناسلی مردان شامل موارد زیر است:

  • بدن درد
  • سر درد
  • خستگی
  • تب
  • ورم گره های لنفاوی
  • تاول یا تبخال روی آلت تناسلی

سایر علائم غیر شایع تر شامل ایجاد تاول یا تبخال درون یا روی مقعد و اطراف ران ها و کفل، عفونت چشم، اگزمای هرپتی فرم ، انسفالیت یا مننژیت است.

هنوز مشخص نیست که آیا هرپس روی باروری مردان اثر می گذارد یا نه، چراکه جمعیت زیادی را تحت تأثیر قرار می دهد. اخیرا تحقیقی نشان داده است که هرپس می تواند تعداد اسپرم در مردان را کاهش دهد و از این رو، روی باردار شدن همسر وی تأثیر بگذارد.

تبخال تناسلی زنان

ممکن است زنان مبتلا به HSV-1 و HSV-2 هم مانند مردان علامتی از عفونت نداشته باشند. بعضی از زنان تنها یک بروز اولیه داشته و سپس هیچ علامتی نشان نخواهند داد. بعضی هم ممکن است بروز های تکرار شونده مزمن ویروس هرپس داشته باشند. بعضی از زنان هم ممکن است تا چند ماه یا حتی چند سال پس از اولین ابتلا، هیچ بروزی نداشته باشند.

تغییرات خلقی در دوران قاعدگی

در اولین بروز تبخال، علائم طی دو هفته پس از ابتلا به ویروس آغاز می شوند. علائم تبخال تناسلی زنان شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • غدد متورم
  • سوزش ادرار
  • ترشحات واژینال
  • خارش و سوزش در واژن و مقعد
  • علائم مشابه به آنفولانزا
  • تب
  • درد در ناحیه واژن، کفل باسن یا پاها

پس از یک یا دو روز، تاول ها یا تبخال های دردناکی در محل ابتلا ایجاد می شود. این تبخال ها ممکن است در دهان، واژن، مقعد، درون واژن، کفل ها، ران ها، دهانه رحم، مجاری ادراری و سایر بخش های بدن مشاهده شود.

تبخال تناسلی در زنان باردار

اگر باردارید و مبتلا به هرپس تناسلی هستید، احتمال ابتلای نوزاد در طی زایمان وجود دارد. به این حالت هرپس نوزادی گفته می شود و می تواند شدید یا کشنده باشد. هرپس نوزادی می تواند منجر به آسیب به سیستم عصبی مرکزی و عقب ماندگی ذهنی شود.

در حالیکه %25 تا 30% از زنان باردار در ایالات متحده مبتلا به تبخال تناسلی هستند، تنها 0.1% از نوزادان متولد شده به هرپس تناسلی مبتلا می شوند. به طور کلی اگر مبتلا به هرپس تناسلی هستید، پزشک نوزاد را از طریق سزارین به دنیا می آورد تا از ابتلای نوزاد جلوگیری شود.

زنانی که قبل از بارداری مبتلا به هرپس هستند، خطر کمتری برای انتقال آن به فرزند خود دارند. وقتی باردار می شوید، سیستم ایمنی بدنتان آنتی بادی هایی می سازد که از جفت عبور کرده و به جنین می رسد. این آنتی بادی ها از جنین در مقابل ابتلا به ویروس، محافظت می کند.

تب در بارداری

اگر زنی پس از بارداری مبتلا به هرپس شود، فرزندش در خطر بیشتری برای ابتلا به هرپس نوزادی است. علت این امر آن است که اگر به تازگی مبتلا شده باشید، زمانی برای تولید آنتی بادی های ضد ویروس و انتقال آن ها به نوزاد ندارید.

اگر مبتلا به هرپس تناسلی هستید، به پزشک زنان و زایمان یا مامای خود اطلاع دهید. در روز زایمان از پزشک خود بخواهید که قبل از زایمان شما را معاینه کند و مطمئن شود که هیچ تبخال یا علائم عفونت مانند درد، سوزش و خارش نداشته باشید.

سایر مراقبت هایی که در طی زایمان می توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

– از پزشک خود بخواهید در طی زایمان از پایش از طریق پوست سر جنین استفاده نکند. در بررسی از طریق پوست سر جنین در سر جنین سوراخ کوچکی ایجاد می شود تا ضربان قلبش را بررسی کنند. این سوراخ امکان عبور ویروس به بدن جنین را ایجاد می کند. بجای این نوع بررسی، درخواست کنید که از پایش خارجی استفاده شود.

– اگر زایمان طبیعی می کنید، از پزشک بخواهید که کیسه آب اطراف بچه را پاره نکند تا نوزاد از هر ویروس موجود در کانال زایمانی محفوظ بماند.

– از پزشک خود بخواهید که در حین زایمان از فورسپس یا واکیوم استفاده نکند. احتمال ایجاد برش روی سر بچه با فورسپس و واکیوم و خطر ورود ویروس به بدنش وجود دارد.

– پس از زایمان، تا سه هفته فرزند خود را از نظر علائم تبخال نوزادی زیر نظر داشته باشید. این علائم شامل تب، راش های پوستی، بد خلقی و بی اشتهاییست. این ها علائم شایع در سایر بیماری های خفیف هم هستند؛ ولی فرزندتان را به متخصص کودکان نشان داده و پزشک را از ابتلای خود به هرپس تناسلی مطلع کنید.

تبخال یا هرپس در کودکان

ویروس هرپس میتواند از طریق روبوسی با شخص مبتلا که تبخال های فعال دارد، به کودکان منتقل شود. در موارد نادری امکان انتقال این ویروس از طریق لمس تبخال شخص آلوده وسپس دست زدن به کودکان هم وجود دارد.

با احتیاط کردن می توان کودکان و نوزادان را از ابتلا به ویروس هرپس محفوظ نگه داشت. اگر تبخال دارید، کودکان را نبوسید و از دیگران هم بخواهید چنین کنند. اگر تبخال دارید و با کودکان سر و کار دارید، دست هایتان را مرتب بشویید.

بروز علائم تبخال چقدر طول می کشد؟

بیشتر موارد، بهبودی کامل هرپس 2 تا 3 هفته طول می کشد. بروز های بعدی، شدت کمتری دارند و تنها چند روز طول می کشند. علائم تبخال تناسلی و انواع تبخال در جاهای دیگر بدن پس از هر بروز، طی زمان کاهش میابد.

چند راه حل برای از بین بردن تبخال را در این مقاله بخوانید و امتحان کنید

تیم ترجمه نبض ما

1.8/5 - (6 امتیاز)

دکتر محمد جباری

متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

دو نوع ویروس HSV وجود دارد: HSV نوع یک و نوع دو. غالب موارد تبخال تناسلی به دلیل ابتلا به HSV نوع دو می باشد. پیامدهای روانی این بیماری زیاد است. ویروس HSV نوع دو عاملی برای بروز سرطان گردن رحم نیست.
اطلاعات تماس با دکتر محمد جباری
تلفن تماس:
۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰

پزشک ها متخصص مرتبط

  • متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

    دکتر محمد جباری

    متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    ۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰
منبع plushcare

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. Mohsenkamali می‌نویسد

    سلام من چن تا دونه ریز دراوردم بدون درد و خارش و تا یک چهل روز هم بود اوایل رو بیضم بود بعد رو مثانم دراومد در ضمن رفتم دکتر گفت تبخال نیست ولی خودم شک دارم لیزر کرد برام

  2. ****** می‌نویسد

    سلام
    دختر۱۴ ساله هستم
    حدود دو سه ماهه ناحیه نزدیک به ناحیه تناسلی یه دونه جوش مانند در اومده که قرمزه و بدون درد یا خارشه احساس میکنم نسبت به روزای اول بزرگ شده
    خواهش میکنم زود جواب بدید این چیه؟

  3. # می‌نویسد

    بدترین چیزی بود ک تجربه کردم و چقدر وحشتناک بود دردش و نمیدونم کی تموم خواهد شد

    1. مریم می‌نویسد

      چجوری خوب شدین؟؟

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من ٣۵ سالم هست و دچار تبخال تناسلى هستم ٢ تا فرزند دارم و نگران بچه ها هستم چیکار کنم ؟ کمکم کنید

  4. حمید می‌نویسد

    با سلام تازه تبخال تناسلی گرفتم دارو میخورم. از عودش میترسم لطفا چجوری میشه جلوش عود کردنشو گرفت؟ مثل این که ساپرستیو کردن از عود کردن جلو گیری میکنه

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام سوال داشتم از خدمتتون لطفا سریع جواب بدید اخه خیلی استرس دارم
    من زگیل تناسلی دارم ولی با کسی تا بحال هیچ تماس جنسی نداشتم فقط خوب یادم هست که چندین سال پیش اولین بار از خود تراش توی حمام استفاده کردم وچند روز بعد یه دونه دیدم وبعد از اون هم زیاد شد به پزشک مراجعه کردم پنج عدد کپسول فلوکونازول داد و گفت یک روز در میان بخورید خوب شدم ولی یک ماه بعد دوباره شروع شد بعد از اون دوباره خودم کپسول را گرفتم وخوردم ولی دیگه اثر نکرد به پزشک مراجعه کردم گفت شاید استرس زیاد دارید الان چندین سال که درگیرم دوباره به پزشک مراجعه کردم یک جلسه برای من سوزوندن ودارو دادند ولی چند تا زگیل کنار مثانه هست که گفتن نمیشه بسوزونی وبا دارو باید رفع بشه .یه دوره دارو استفاده کردم ولی هیچ اثری نداشت وجاهای دیگه هم دونه های ریزی زده ، حتی اطراف دهانه رحم اصلا نبود ولی اونجا هم چند تا ریز زده،داروهایی که تجویز کردن داروهای تبخال تناسلی هست ،آسیکلوویر ۲۰۰ ولووفلوکساسین ۵۰۰، ولی آقای دکتر من توی سایت خوندم که شکل تبخال تناسلی فرق میکنه با زگیل تناسلی،ضایعات بدن من برجستگیهای چند میلی هست که فکر میکنم زگیل باشه نه تبخال،بار دوم به همون دکتر مراجعه کردم دوباره همون داروها رو تجویز کرد دارم چند روزه که میخورم .دکتر من به این پرشک اعتماد ندارم چون بار دوم که رفتم پیشش دوباره به من گفت باید بسوزونی و روی ناحیه تناسلی بدن من وکنار مقعد من که چیزی نبود را سوزوند ومن اون لحظه چون اون ناحیه رو نمیدیدم وبی حسی هم زده بود متوجه نشدم که اعتراض کنم و دوباره پول زیادی از من گرفت
    جناب دکتر من به این دکتر مشکوکم ومیخاستم بدونم که آیا داروها رو ادامه بدم یا نه .گفته این داردها رو بخور ویک هفته دیگه بیا
    لطفا منو راهنمایی کنید
    جناب دکتر مطمئن باشید که من با کسی هیچ تماسی نداشتم تا بحال و از کسی نگرفتم ولی بعد از استفاده از خود تراش ایجاد شده
    در شرف ازدواج هستم آیا ممکنه که به همسرم منتقل بشه
    خیلی نگرانم لطفا حتما حتما جواب بدید

  6. سیما اسلام پناه می‌نویسد

    من فکر کنم دچار تبخال تناسلی شدم باز اینکه رابطه جنسی نداشتم ومجردم تب نداشتم اما پا درد و متاسفانه مشکل مقعدی پیدا کردم چی کار باید بکنم من ۴۹سالمه و سه فرزند دارم همسرم فوت شده

از پزشکان نبض‌ما بپرسید