چگونه بازی مونوپولی را ببریم؟

بازی مونوپولی یکی از جذاب ترین و مهیج ترین بازی های فکری دنیاست که طرفداران فراوانی دارد. این بازی یکی از بازی های خنده دار گروهی است. 

یکی از هیجان انگیزترین و جذاب ترین بازی های فکری مونوپولی است که می تواند ساعت ها شما را با دوستانتان سرگرم کند. در این مقاله به بررسی بازی مونوپولی و قوانین و نحوه اجرای آن می پردازیم.

هدف بازی

هدف از این بازی تبدیل شدن به ثروتمند ترین بازیکن از طریق خرید، اجاره و فروش ملک است.

تجهیزات بازی مونوپولی

تجهیزات بازی شامل یک تخته، 2 تاس، چند مهره، 32 خانه و 12 هتل است. 16 کارت شانس و 16 کارت جایزه خیریه ، 28 کارت سند ملک و پول های بازی هم از دیگر تجهیزات هستند.

آماده سازی بازی مونوپولی

تخته را روی زمین قرار داده و کارت های شانس و جایزه خیریه را در محل های مخصوص خود قرار دهید. هر بازیکن یک مهره برای حرکت انتخاب می کند و همچنین در ابتدای بازی به هر بازیکن 1500 دلار داده می شود که به صورت زیر می باشد:

  • 2 تا 500 دلار
  • 2 تا 100 دلار
  • 2 تا 50 دلار
  • 2 تا 20 دلار
  • 5 تا 10 دلار
  • 5 تا 5 دلار
  • 5 تا 1 دلار

سپس تمام پول های باقی مانده و تجهیزات دیگر به بانک می روند.

بانکدار

یک شخص را به عنوان بانکدار انتخاب کنید که توانایی حراج گذاشتن خوبی داشته باشد. بانکدار نباید نظرات شخصی خود را در بازی دخیل کند.

بانک

علاوه بر پول، بانک سندها، خانه ها و هتل ها را پیش از خریدن توسط بازیکنان در اختیار دارد.  همچنین مسئول حراج و وام دادن به بازیکنان در زمان احتیاج است.

بانک تمام جریمه ها، مالیات ها، وام ها و سودهای بانکی را جمع می کند و هزینه حاصل از حراج خانه ها و هتل ها را نیز دریافت می کند. بانک هیچ وقت ورشکست نمی شود و در صورت تمام شدن پول ها باید بانکدار روی کاغذ پول های لازم را بنویسد و صادر کند.

نحوه بازی

برای شروع بازی، هر بازیکن تاس می ریزد. هرکس که مجموع اعداد به دست آمده اش بیشتر شد، اول حرکت می کند. برای حرکت، مهره را روی خانه شروع قرار داده و سپس در جهت فلش حرکت می کنید. پس از نوبت نفر اول، نفر دوم حرکت می کند.

اگر تاس دوتایی بیاورید، جایزه دارد و می توانید دوباره تاس بریزید. ولی در صورتی که سه بار پشت سر هم تاس دوتایی بیاورید باید به زندان بروید. هر بازیکن پس از هر دور که از خانه شروع می گذرد، 200 دلار حقوق از بانک دریافت می کند.

خرید ملک

هر زمان که وارد ملکی شوید که صاحبی ندارد، می توانید آن را به ازای هزینه ای که روی آن نوشته است بخرید. در صورتی که تمایل به خرید آن نداشته باشید. بانک می تواند حراج را آغاز کند. هر بازیکنی (از جمله همان که نمی خواسته بخرد) قیمت خود را می گوید و ملک به بالاترین قیمت واگذار می شود.

اجاره دادن

هنگامی که شما وارد ملک دیگری می شوید، مالک می تواند از شما اجاره بگیرد مگر این که آن ملک در رهن بانک باشد. در صورتی که مالک پیش از انداختن تاس توسط بازیکن دیگر اجاره را نخواهد، آن اجاره از دست می رود.

کارت های شانس و جایزه

در صورتی که در خانه های شانس یا جایزه افتادید، یک کارت از رو بردارید و به دستورالعمل آن عمل کنید و کارت را در زیر قرار دهید.

مالیات

در صورتی که در خانه های مالیات فرود آیید، دو انتخاب دارید. یا 200 دلار بدهید یا 10 درصد ارزش کل دارایی را پرداخت کنید. کل دارایی عبارتست از پول نقد شما، قیمت ثبت شده روی اسناد و قیمت خانه ها و هتل های شما. باید پیش از محاسبه داراییتان تصمیم خود را بگیرید.

زندان

شما وقتی زندانی می شوید که:

  • در خانه به زندان بروید، فرود آیید.
  • کارت به زندان بروید را بردارید.
  • سه بار به صورت متوالی تاس دوتایی بیاورید.

اگر شما به زندان فرستاده شوید، نمی توانید 200 دلار حقوق خود را دریافت نمایید. ولی در صورتی که مهره تان روی زندان بیاید فقط به عنوان بازدیدکننده هستید و جریمه ای نمی شوید.

بازیکن در یکی از حالات زیر از زندان رها می شود:

  • تاس دوتایی بیاورد. در این صورت باید حتما خارج شود و به عدد تاس ها جلو رود.
  • کارت رهایی از زندان را داشته باشد.
  • کارت رهایی از زندان را از بازیکن دیگری بخرد.
  • پیش از انداختن تاس در دو بار پیش رو 50 دلار بدهد و خارج شود.

در صورتی که پس از دوبار تاس انداختن، دوتایی نیاورد. در مرتبه سوم باید 50 دلار بدهد و با هر تاسی که آورد خارج شود.

شما در زمانی که در زندان هستید می توانید خرید و فروش ملک داشته باشید و اجاره دریافت نمایید.

خانه ها

هنگامی که یک بازیکن تمام املاک از یک رنگ را داشته باشد می تواند روی آن خانه بسازد. اگر شما یک خانه را خریداری می کنید، می توانید آن را بر روی هرکدام از املاکی که خواستید قرار دهید. خانه بعدی را باید در روی یکی از املاکی که خانه ندارد قرار دهید و به همین ترتیب به صورت مساوی خانه ها را پر کرده و به همین ترتیب هم می توانید بفروشید. در نتیجه نمی توانید در یک ملک سه خانه و در دیگری از همان رنگ 1 خانه قرار دهید.

هتل ها

هنگامی که یک بازیکن دارای چهار خانه در هر ملک یک گروه رنگی باشد، می تواند به جای 4 خانه یک هتل از بانک بخرد. بازیکن باید 4 خانه را به بانک برگرداند. در هر ملک هم حداکثر یک هتل قرار می گیرد.

فروش املاک

بازیکنان می تواند املاک ساخته نشده خود مثل راه آهن، برق و آب و یا سندهای ملکی خود را به دیگر بازیکنان به هر نحوی که می خواهند بفروشند یا معامله کنند. املاک در صورتی فروخته می شود که خانه ای در آن نباشد. در صورت وجود خانه باید خانه ها پیش از آن به بانک فروخته شود. بانک خانه ها را با نصف قیمت می خرد.

رهن و وثیقه

بازیکنان می تواند سند ملک های ساخته نشده خود را رهن بانک قرار داده و به میزانی که پشت کارت نوشته شده است، پول دریافت کنند. دقت کنید که باید پیش از رهن تمام خانه ها و تجهیزات ساخته شده روی تمام ملک های همرنگ به نصف قیمت به بانک فروخته شود و سپس سند به رهن گذاشته شود.

زمانی می توانید سند را از رهن بانک برگردانید که میزان رهن و 10 درصد سود آن را پرداخت کنید. بازیکنان دیگر می توانند در زمانی که این سند در رهن بانک است، آن را از شما خریداری کنند. در این صورت بازگشت رهن و سود آن برعهده خریدار است.

ورشکستگی

زمانی ورشکست می شوید که نتوانید هزینه اجاره یا جریمه خود را حتی با فروش و رهن املاک به دست آورید. در صورتی که توسط بازیکن دیگری ورشکست شوید، تمام دارایی شما در اختیار آن بازیکن قرار می گیرد. ولی خانه ها و هتل ها را باید با نصف قیمت به بانک بفروشید و پول آن را به بازیکن بدهید.

برای اموال در رهن بانک، بازیکن باید هزینه وام و سودش را به بانک بدهد. در صورتی که بخواهد آن را برای بیش از یک دور به تاخیر بیندازد، به ازای هر دور باید مجددا سود به بانک بدهد.

در صورتی که به بانک بدهکار باشید و بانک شما را ورشکست کند، بانک بلافاصله اسناد ملکی شما، به جز خانه ها و هتل ها را به حراج می گذارد.

لازم به ذکر است که هیچ بازیکنی از هیچ بازیکن دیگری نمی تواند وام بگیرد و فقط می توانند از بانک وام بگیرند.

چگونه در بازی مونوپولی برنده شویم؟

در ادامه چند استراتژی و راهکار در مورد برنده شدن در بازی مونوپولی ارائه می دهیم:

راهبرد کلی برای برنده شدن در بازی مونوپولی این است که همه چیز را در قدرت خود منحصر کرده و از انحصارگری رقیبانتان جلوگیری نمایید. این بدین معنی است که هر ملکی را که روی آن قرار می گیرید بخرید و سپس از طریق معاملات، فروش و مذاکره برای کسب بهترین املاک و ساخت دارایی های خود اقدام نمایید.

افراد حرفه ای در این بازی به احتمالات و بازگشت سرمایه توجه ویژه ای دارند. سریع ترین راه برای کسب درآمد، ایجاد انحصارات در بخش های پرتردد تخته است. بر طبق محاسبات کامپیوتری، تردد در چندین منطقه تخته فرکانس بیشتری دارد. به عنوان مثال، سه خانه گروه نارنجی که در فاصله 6، 8 و 9 از زندان قرار دارند بسیار مناسب است. بدین معنی که هرکسی که از زندان آزاد می شود با احتمال زیادی به این خانه ها می رود و اگر هتل یا خانه در این املاک داشته باشید سود خوبی خواهید برد.

جالب توجه است، همان محاسبات کامپیوتری نشان داده است که هتل ها بهترین بازگشت سرمایه را ارائه نمی دهند و میزان هزینه ای که برایش می شود از سودش بیشتر است. بهترین استراتژی برای سود بیشتر در مونوپولی این است که بیشتر از سه خانه در هر ملک نسازید.

احتمالات آمدن اعداد تاس را در نظر بگیرید. آمدن تاس با مجموع 7 بیشترین احتمال را دارد و مجموع 2 و 12 کمترین احتمال را دارند. بیشتر اوقات 5 یا 6 بار تاس انداختن لازم است تا یک دور را تمام کنید. لذا، با توجه به این که فقط 28 تا ملک دارید احتمالا فقط در 4 خانه فرود آیید.

خانه های آبی پررنگ کمترین احتمال فرود را دارند در حالی که خانه های نارنجی بیشترین احتمال را دارد. ملک با نام ایلینویز که بعد از ایستگاه راه آهن بی اند او قرار دارد، بیشترین احتمال فرود ملک را داراست و داشتن هتل یا خانه در آن می تواند بسیار پرسود باشد.

با توجه به نظر متخصصان احتمال، بهترین بازده سرمایه از خرید تمام چهار ملک راه آهن می باشد. اول از همه، برای این که  آنها نسبتا ارزان هستند. و از آنجا که چهارتا از آنها وجود دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که یک حریف بر روی ملک شما  فرود بیاید و باید اجاره 200 دلار را پرداخت کند.

یکی از بدترین سرمایه گذاری ها خرید شرکت های برق و آب است. حتی اگر شما هر دو را داشته باشید، اجاره آن 10 برابر عدد تاس آمده می شود که حداکثر 120 دلار می شود.

در اینجا یک نکته درباره زندان وجود دارد: در ابتدای بازی بلافاصله 50 دلار را پرداخت کنید تا از زندان بیرون بیایید تا بتوانید خرید املاک خود را ادامه دهید. اما بعدا در بازی، سعی کنید تا زمانی که می توانید در زندان بمانید، زیرا حرکت در اطراف تخته شما را در معرض خطر قرار گرفتن در املاک گران قیمت یا هتل قرار می دهد.

یکی دیگر از استراتژی های برد این است که املاکی را بخرید که دیگر بازیکنان می خواهند تا از این طریق بتوانید قدرت چانه زنی خود را افزایش دهید.

در صورتی که برای املاک خود خانه های زیادی بخرید می توانید موجب کمبود خانه در بانک شوید و در نتیجه دیگر بازیکنان نمی توانند در املاک خود خانه بسازند.

سعی کنید در بازی معامله انجام دهید و بازی را جلو ببرید. در صورتی که بازیکنان از معامله امتناع کنند و قصد فروش املاک نداشته باشند، بازی ممکن است تا ساعت های زیادی ادامه یابد که موجب خستگی بازیکنان شود.

بازی مونوپولی امپایر

در بازی مونوپولی امپایر بازیکنان می توانند یکی از برندهای مشهور جهانی را انتخاب کنند و پس از انتخاب مهره خود با حرکت در دور تخته امپراطوری خود را بسازند. بازی به صورت یک مسابقه است بین بازیکنان برای خریدن برندهای مورد علاقه خود و ساخت امپراطوریشان.

بازیکنان می توانند برندهای معروف خود را از جمله نرف، ترانسفورمرز، لیوایز و غیره را داشته باشند و از دیگر بازیکنان اجاره بگیرند. هرچه برج بازیکنان بلندتر شود، هزینه اجاره بیشتر می شود. اولین بازیکنی که برج هایش با بیلبور پر شود، برنده می شود.

بازی مونوپولی در موبایل

شما با یک بازی بسیار سرگرم کننده از طرف شرکت معروف و محبوب EA برای سیستم عامل اندروید روبرو می باشید. این بازی زیبا در سبک بازی های فکری و پازل می باشد که حسابی فکر شما را به چالش می کشد. این بازی همانند، بازی Sims می باشد که در آن شما یک زندگی را مدیریت خواهید کرد و باید با خرید و فروش و معامله بتوانید بازی را پیش ببرید.

بازی به این صورت است که شما تاس خواهید انداخت و باید به خانه های مختلف بروید.گیم پلی این بازی بسیار سرگرم کننده و جالب است و می تواند ساعات زیادی شما را سرگرم کند. این بازی به روی نسخه های اندروید 3 به بالا قابل اجرا می باشد.

قیمت مونوپولی

بازی مونوپولی مدل های زیادی دارد. همچنین نسخه هایی از آن در ایران هم تولید می شود. برخی از آن ها ایرانیزه می شوند و برخی دیگر به همان سبک و سیاق کلاسیک می باشند. بسته به کیفیت ساخت، داخلی یا خارجی بودن آن و نوع بازی قیمت آن می تواند متفاوت باشد.

این بازی را در فروشگاه های ایران از 30 هزارتومان تا 300 هزارتومان می توانید پیدا نمایید. قیمت کلاسیک این بازی به دلار حدود 20 دلار است.

4.8/5 - (5 امتیاز)
منبع howstuffworks

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    خیلی بازی خوب و سرگرم کننده ای است.

  2. علی می‌نویسد

    خیلی توضیحات خوبی دادین. دقیق و بجا. به کسانی که قصد خرید این بازی رو دارند توصیه میکنم نسخه های ایرانیزه شده رو خریداری نکنن. بعضا توی اعداد و قیمتها تغییراتی ایجاد کردن که باعث میشه بازی پیش نره. من یه نسخه خریدم که رو جعبه اش هیچ کلمه فارسی نبود ولی نوشته های تخته به فارسی و انگلیسی بود. کارت های community chest و chance بازی رو ترجمه کرده بودن. متاسفانه بسیار بد و گمراه کننده ترجمه کرده بودن و عکسها رو هم جابجا چاپ کرده بودن!!! با این حال نسبت به ایرانیزه شده ها تریجحش میدم.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید