کراس فیت چیست و چرا مهم است؟

کراس فیت یک تمرین و مهارت ورزشی است که برای بدن بسیار مناسب و ضروری است و فرد ورزشکار را هر روزه با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این ورزش شامل تمرینات دشوار در طی مدت زمان کوتاه است که امروزه در تمامی کشورها به صورت گسترده‌ای مطرح شده است.

کراس فیت چیست؟

کراس فیت یکی از ورزش‌هایی است که با هدف تناسب اندام صورت می‌گیرد یعنی به گونه‌ای که تمامی اعضای بدن در تکاپو و فعالیت هستند تا اینکه متناسب‌ترین اندام به وجود آید. اگر بخواهیم یکی از دشوارترین نوع ورزش را ذکر کنیم چیزی جز ورزش کراس فیت نمی‌باشد که از تنوع تمرینی بسیار زیادی برخوردار است به عبارتی می‌توان گفت افراد در صورتی که به این نوع تمرینات تکیه کنند می‌توانند نتایج بسیار خوبی را شاهد باشند.

افرادی که کراس فیت را انجام می‌دهند رژیم غذایی خاصی را اعمال می‌کنند و با دقت و ظرافت و حساسیت چشم‌گیری تمامی اصول را رعایت می‌کنند. افرادی که مایل به انجام این ورزش هستند باید بپذیرند که در این راه ممکن است سختی‌های زیادی بر سر راه انسان قرار بگیرد.

نکته قابل توجه این است که این نوع ورزش در تایم و زمان خاص و مشخص صورت می‌گیرد و در حین انجام این تمرینات افراد باید به صحیح بودن آن حرکات اطمینان لازم را داشته باشند اما در غیر اینصورت عواقبی برای ورزشکار رقم می‌خورد و ممکن است آسیب دیدگی‌های عمیقی برای آن‌ها به بار آید. عموما دوره‌های مختص این تمرینات از دو هفته تا یک ماه به طول می‌انجامد.

کراس فیت بانوان

کراس فیت بانوان

همانطور که میدانید ورزش کراس فیت به گونه‌ای طراحی شده که هم برای مردها و هم برای بانوان حائز اهمیت است و در طی این تمرینات بین افراد ارتباط عمیقی برقرار می‌شود و به صورت ناخودآگاه به سمت و سوی یکدیگر مایل می‌شوند به طور کلی می‌توان گفت یک دسته تمرینات گروهی است که موجب می‌شود فرد انگیزه بیشتری برای انجام آن‌ها در خود بپروراند. یکی از نکات قابل توجه این است کراس فیت برای بانوان به گونه‌ای است که حرکات خاصی را شامل می‌شود یعنی بانوان حدود 52 درصد از قدرت بالاتنه آقایان را دارا هستند و از این رو به دنبال حرکاتی هستند که شانه‌ها را درگیر نمایند. یکی از دلایلی که خانم‌ها گرایش زیادی به انجام کراس فیت دارند این است که این حرکات به دلیل اینکه تلفیق و ترکیبی از چندین رشته ورزشی است انعطاف بدن را چندین برابر می‌کند و درصد چربی سوزی و عضله سازی این حرکات بسیار زیاد است. از مهم‌ترین قسمت‌های بدن بانوان که مدام به دنبال تغییر و تحول در آن هستند باسن و پا می‌باشد که از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و این حرکات کراس فیت به سبب اینکه تاثیری ژرف در موارد ذکر شده بر جای می‌گذارد مقبول پسند بانوان است. از مهم‌ترین تمریناتی که برای بانوان در این زمینه توصیه می‌شود عبارتند از: اسکات، حرکات برپی که نوعی نرمش محسوب می‌شود و به نسبت آسان‌تر هستند، حرکات سوینگ کتل بل، پرش بر روی جامپ باکس که حرکتی به نسبت آسان و تاثیرگذار است.

 

ورزش کراس فیت برای کودکان

ورزش کراس فیت برای کودکان

با توجه به اینکه کراس فیت حرکاتی است که نه تنها برای مردان و زنان بزرگسال توصیه می‌شود در مواردی هم برای کودکان مفید است یعنی به گونه‌ای است که عملکردهای ورزشی را در کودک افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آسیب‌ها و صدمات ناشی از ورزش برای کودکان به شدت کاهش یابد. نکته قابل توجه این است که مطالعات و تحقیقات نشان داده است کودکان به هر اندازه تمرینات کراس فیت را انجام دهند از این رو عملکرد شناختی آن‌ها تقویت می‌شود.

چنانچه کودکان کراس فیت را به صورت مستمر ادامه دهند از این رو تاثیرات بسیار عمیقی بر بدن آن‌ها بر جای خواهد ماند. یکی از نکات بسیار مهم در این زمینه این است که این حرکات نه تنها به سلامت جسمی کودکان کمک می‌کند بلکه نوعی سرگرمی برای آن‌ها به شمار می‌آید و در همه سنین می‌تواند عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارد.

در برخی از شرایط کودکان دچار وزن بالا هستند و سلامتی آن‌ها در معرض خطر است بنابراین با آشنا کردن آن‌ها با کراس فیت می‌توانند تحرک و جنبش آن‌ها را افزایش داده و وزنشان بهبود یابد و سلامتی آن تضمین شود. یکی از نکات مهم در این زمینه این است کراس فیت برای کودکان دارای محدودیت‌هایی است و غالبا به تجهیزات گسترده‌ای نیازمند نمی‌باشد و امروزه در بیشتر مدرسه‌ها و باشگاه‌ها این ورزش در کانون اهتمام همگان قرار گرفته است.

اسامی حرکات

با توجه به اینکه کراس فیت حرکاتی است که امکان آن وجود دارد در خانه نیز انجام شود و برای انجام دادن آن‌ها افراد با دشواری مواجه نیستند از این رو برخی از مهم‌ترین این حرکات عبارتند از:

  • یکی از مهم‌ترین حرکات کراس فیت حرکت هلی کوپتر است که باید افراد برای انجام آن تمرکز زیادی داشته باشند که این حرکت تاثیر زیادی بر روی استحکام استخوان‌ها دارد و ضربان قلب را به خوبی تنظیم و کنترل می‌کند.
  • یکی دیگر از حرکات موثر کراس فیت حرکت بورپه است که حرکت نسبتا ساده‌ای است که قدرت افراد را برای دویدن و .. بالا می‌برد.
  • پرش از روی جعبه که به تقویت مفصل‌ها و استحکام آن‌ها کمک می‌کند و مانع بروز آسیب دیدگی می‌شود.
  • حرکت چرخ دنده برای افرادی که در پی این هستند که ستون فقرات را تغییر دهند مناسب است به عبارتی می‌توان گفت برای تقویت عضلات، عضلات باسن، ایستادن و… حرکاتی بسیار مناسب و صحیح است.
نکته
با توجه به اینکه کراس فیت خود ورزشی است که تمرینات خاصی را شامل می‌شود و به مرور زمان در حال رشد و پیشرفت است اما در مواقعی نیز خطراتی را به بار می‌آورد به همین سبب است که باید به صورت صحیح انجام شود تا مانع بروز خطرات و آسیب‌های جدی شود.

کراس فیت برای لاغری

ورزش کراس فیت برای لاغری

یکی از مهم‌ترین نکات درباره کراس فیت این است که خود دارای چالش‌هایی است و شدت برخی از این تمرینات بسیار زیاد است و به همین خاطر است که فرد در طول انجام آن‌ها کالری و چربی بسیار زیادی را از دست می‌دهد. یکی از نکات قابل توجه در این زمینه این است که میان لاغری و حرکات کراس فیت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ به گونه‌ای که مصرف اکسیژن در اثر این تمرینات به شدت رو به کاهش است . این امر در زن و مرد به صورت یکسان اتفاق می‌افتد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره تاثیر کراس فیت بر لاغری این است که این تغییرات در زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد و تاثیر آن فراگیر است. علاوه بر تمرینات و حرکات، رژیم مخصوص کراس فیت نیز به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند به عبارتی افراد با در نظر گرفتن این موارد می‌توانند به وزن دلخواه خود برسند و سلامت بدن را تضمین کنند.

کراس فیت در خانه

تمرینات کراس فیت در خانه

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد حرکات کراس فیت نه تنها در باشگاه انجام می‌شود بلکه می‌توان این ورزش را در خانه نیز به آسانی انجام داد و به سبب اینکه این ورزش از تنوع زیادی برخوردار است شاید در منزل نتوان تمامی آن حرکات را انجام داد اما می‌توان اکثر آن‌ها را به صورت صحیح بر روی بدن پیاده کرد و به نتیجه دلخواه رسید. یکی از این حرکات اسکات یا اسکوات می‌باشد که یک نوع تمرین هوازی است و فرد برای انجام آن نیاز به استراحت بیشتر دارد. یکی دیگر از حرکاتی که می‌توان آن را به راحتی در منزل انجام داد تمرینات پرش درجا رو به بالا می‌باشد که آمادگی بدنی را به شدت افزایش می‌دهد. از دیگر حرکات این ورزش که در منزل امکان‌پذیر است شنای روی زمین است که حرکتی به نسبت دشوار است اما نتایج موثری از خود برجای می‌گذارد. دویدن یکی دیگر از تمریناتی است که فرد در هر مکانی و بدون نیاز به تجهیزات گسترده می‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

یکی از معروف‌ترین تمریناتی که میتوان آن را به سهولت هرچه تمام انجام داد بارفیکس است که نسبت به سایر حرکات دشوارتر است و متقابلا تاثیر آن شدیدتر می‌باشد از این رو افراد می‌توانند با انجام دادن تمامی این تمرین‌ها به نتایج و وزن دلخواه خود دست یابند.

باشگاه‌های کراس فیت اغلب به صورت انبار یا سوله‌های بزرگ هستند که تمرینات آن به صورت گروهی صورت می‌گیرد و نکته قابل توجه این است که این تمرینات خود به صورت مکرر سه تا پنج بار در هفته انجام می‌شود. به طور کلی کراس فیت خود تلفیقی از تمرین مقاومت، سرعت، وزنه‌برداری، ژیمناستیک و… است که طرفداران این نوع ورزش به طور مدام در حال افزایش است.
امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام
    من یک دختر ۱۳ سالع هستم قدم ۱۵۷ هستش میخوام بدونم به ۱۶۶ میرسم؟
    امکانش هست؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید