مدت زمان ارتودنسی، چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان ارتودنسی دندان، یکی از مهمترین نکاتی بوده که افراد قبل از انتخاب این روش زیبایی و درمانی به آن توجه ویژه دارند. از آنجایی که این مدت زمان  وابسته به وضعیت بیمار و حالت دندان‌ها متغیر بوده بنابراین پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد.

اولین اقدام صورت گرفته برای شروع درمان به شیوه ارتودنسی پس از مراجعه به ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی بررسی وضعیت دندان‌ها می‌باشد. این مرحله پیش درمان برای انتخاب یک روش ارتودنسی مناسب و اطلاع کافی از بی نظمی و عارضه دندانی و فکی شکل گرفته در بیمار است.

در این هنگام دریافت اطلاعات دقیق درباره اینکه مدت زمان ارتودنسی چقدر است، از جمله سوالات بیماران است. با حضور در یک درمانگاه تخصصی پیشرفته و بهره‌مندی از مهارت، دانش و تخصص متخصص ارتودنسی می‌توانید به راحتی از روند دوره درمان ارتودنسی برای دندان‌هایتان مطلع شوید.

در این مقاله سعی داریم با بررسی عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی ابهامات ایجاد شده در ذهن شما را برای انتخاب این روش درمانی تا حدودی برطرف کنیم.

 

عوامل اثر گذار بر زمان ارتودنسی

در حالت کلی شدت مشکل دندانی، دامنه اصلاحات مورد نیاز از عوامل اصلی تعیین کننده مدت زمان ارتودنسی در افراد می‌باشند. تمامی این موارد وابسته به تشخیص متخصص ارتودنسی پس از یک دوره ویزیت کامل و سرعت روند درمان در بیمار قابل پیش بینی است.

دیگر عاملی که در تعیین مدت زمان ارتودنسی دندان اثر مستقیم داشته نوع ارتودنسی انتخاب شده برای درمان است. ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی ثابت و دیگر نمونه‌های ارتودنسی دندان هر کدام از مدت زمان دوره درمان بخصوصی برخوردار هستند.

در نهایت بهترین پیشنهاد برای کسب اطلاعات دقیق درباره مدت زمان ارتودنسی مراجعه یه یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی و مشورت با یک متخصص ارتودنسی با تجربه در این زمینه می‌باشد. امروزه با پیشرفت روش‌های درمانی ارتودنسی پیش بینی مدت زمان درمان ارتودنسی در بیمار به تشخیض ارتودنتیست و وضعیت دندان‌های فرد به راحتی امکان پذیر است.

 

تخصص متخصص ارتودنسی

اولین گام در تحقیق درباره درمان دندان با ارتودنسی مراجعه به یک ارتودنتیست و بهره مندی از تخصص یک متخصص ارتودنسی است. به عبارتی دیگر تشخیص میزان شدت عارضه دندانی و فکی و انتخاب یک روش مناسب برای ارتودنسی دندان بیمار بر عهده یک متخصص ارتودنسی می‌باشد.

در واقع یک ارتودنتیست با تجربه  پس از مشاهده عکس و وضعیت دندان‌های بیمار یک زمان تخمینی را برای درمان ارتودنسی در نظر می‌گیرد؛ اما روند درمان ارتودنسی، نحوه برخورد بیمار و همین طور نوع ارتونسی انتخاب شده در تغییر این زمان تاثیر مستقیم دارد.

پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی و فراهم شدن شرایط شروع دوره درمان ارتودنسی گام بعدی انتخاب نوع ارتودنسی مناسب برای دندان‌های بیمار است که در تغییرات زمانی دوره درمان بسیار تاثیر دارد. البته تمامی این موارد مستلزم مراجعه به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی یا ارتودنسی است.

 

نوع ارتودنسی

روش درمانی و زیبایی ارتودنسی پیرو تغییرات و پیشرفت‌های ایجاد شده در زمینه ارتودنسی تخصصی دندان در انواع مختلفی انجام می‌شود. ارتودنسی متحرک و ثابت جزو پر کاربردترین نمونه‌های ارتودنسی دندان بوده که هر کدام به بازه زمانی بین دو الی دو نیم سال برای نظم دهی و شکل گیری دندان‌ها نیاز دارند.

دیگر مورد اثر گذار بر مدت زمان ارتودنسی در انواع مختلف استفاده از تجهیزات مخصوص و نحوه قرارگیری متفاوت آنها بر روی دندان است. از این رو در ادامه این بخش به بررسی مدت زمان ارتودنسی ثابت و متحرک به عنوان نمونه اشاره خواهیم داشت.

 

ارتودنسی نامرئی دندان

 

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک که بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود از بریس‌های سرامیکی و الاینر‌های شفاف برای کنترل و هدایت دندان‌ها استفاده می‌شود. ارتودنسی نامرئی را به دلیل استفاده از تجهیزات شفاف و نامرئی در طول درمان می‌توان در دسته این نوع ارتودنسی برشمرد.

در پاسخ به سوال مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر بوده در این حالت می‌توان گفت وابسته به ناهنجاری، شدت مشکل، میزان بی‌نظمی دندان و شیب فک پس از مشاهده وضعیت دندان‌ها در اولین جلسه حضوری با متخصص ارتودنسی قابل تشخیص است.

 

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت بیشتر برای عارضه‌های دندانی شدیدتر و وضعیت فک نامتعادل توسط متخصص ارتودنسی برای بیمار انتخاب می‌شود. بریس‌های فلزی مستحکم بر روی دندان‌ها نصب شده و با ایجاد فشار بر روی دندان‌ها به تغییر محل آنها و اصلاح بی نظمی کمک می‌کند.

پس از ویزیت دندان‌ها و انتخاب روش ارتودنسی ثابت وابسته به وضعیت دندان‌ها و شدت عارضه فکی امکان تعیین مدت زمان ارتودنسی برای بیمار توسط متخصص ارتودنسی وجود دارد. با توجه به تجربه‌های قبلی بیشتر ارتودنتیست‌ها حداقل 6 ماه و حداکثر دوسال را برای درمان ارتودنسی ثابت بر روی دندان‌ها در نظر گرفته‌اند.

 

سن فرد

برای رفع عارضه‌های دندانی و از بین بردن بهم ریختگی دندان‌ها سنین پایین و دوران کودکی بهترین زمان می‌باشد. بیشتر متخصصان ارتودنسی دلیل این نکته را عدم شکل گیری کامل فک در صورت و همین طور سلامت بیشتر دندان‌ها و عدم نیاز به انجام اقدامات خاصی مثل پر کردن دندان یا جرمگیری آن در کودکان به نسبت بزرگسالان می‌دانند.

از این رو سن فرد در مدت زمان صرف شده برای صاف شدن دندان‌ها و از بین رفتن بهم ریختگی در دندان‌ها تاثیر مستقیم دارد. در کودکان روند درمانی ارتودنسی سریعتر بوده زیر از کاربرد روش‌های تهاجمی برای درمان انحراف فک خبری نیست و اصلاح فک به دلیل عدم رشد کامل سریعتر اتفاق می‌افتد.

 

شدت مشکل دندانی

شدت عارضه دندانی و مشکلات فک از جمله دیگر موارد تاثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی بوده که تشخیص آن برعهده متخصص ارتودنسی است. بطور حتم فردی که از شدت مشکلاتی دندانی کمتری برخوردار بوده مدت زمان کوتاهی را باید با بریس‌های نصب شده بر روی دندان سر کند.

 

رعایت نکات توسط بیمار

همه موارد اشاره شده تا به این قسمت تا حد زیادی وابسته به رعایت نکات و دستورات پزشکی تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی برای بیمار است. بنابراین رفتار صحیح یا ناصحیح بیمار در طول درمان ارتودنسی بر مدت زمان تعیین شده برای رفع مشکلات دندانی و عارضه‌های فکی تاثیر زیادی دارد.

بنابراین با مراجعه به یک کلینیک تخصصی و دریافت یک برنامه صحیح بهداشتی برای نگهداری از دندان‌های ارتودنسی شده می‌توانید در مدت زمان ارتودنسی دندان خود تاثیرگذار باشید. عدم مراجعه برای ویزیت دندان‌ها و رعایت نکردن نکات حساس تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی علاوه بر نتیجه نامطلوب ارتودنسی بر مدت زمان درمان تاثیر منفی دارد.

 

مدت زمان ارتودنسی و صاف شدن دندان‌ها

 

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی

در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که وضعیت دندان‌های شما و همین طور نحوه شکل گیری آنها در تعیین زمان درمان با روش ارتودنسی تاثیر مستقیم دارد. در واقع اصل زمان در نظر گرفته شده برای درمان دندان‌ها با ارتودنسی برای پروسه صاف شدن آنها و رفع ناهنجاری‌های ایجاد شده در شکل گیری آنها می‌باشد.

امروزه کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی از جمله کلی مطب‌های دکتر سعید قریشی با استفاده از تخصص متخصص‌های ارتودنسی با تجربه در این زمینه امکان مشورت و دریافت اطلاعات دقیق را برای بیمار فراهم می‌کنند. انتخاب یک روش ارتودنسی مناسب و دریافت یک برنامه مناسب برای رفتار در این دوره درمان همگی بر مدت زمان ارتودنسی هر فرد تاثیر مستقیم دارد.

با انتخاب یک کلینیک تخصصی و ویزیت تحت نظر یک متخصص ارتودنسی می‌توانید یک دوره درمان ارتودنسی بی دغدغه با زمان کنترل شده به نسبت وضعیت دندان‌هایتان را تجربه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید