گاباپنتین برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

کپسول‌ ها، قرص‌ ها و شربت‌ خوراکی گاباپنتین، به همراه سایر دارو ها، برای کنترل انواع خاصی از تشنج در افرادی که صرع دارند، تجویز می‌ شوند. همچنین، از این دارو برای تسکین درد نورالژی پس از هرپس (PHN؛ دردی مثل سوزش، سیخ زدن یا تیر کشیدن که ممکن است ماه‌ ها یا سال ‌ها پس از عارضه زونا ادامه داشته باشد)، استفاده می‌ شود.

قرص ‌های پیوسته رهش (extended-release) گاباپنتین (Horizant) برای درمان سندرم پا های بی قرار توصیه می‌ شود (RLS؛ شرایطی که – به خصوص در شب و هنگام نشستن یا دراز کشیدن – باعث ناراحتی و تمایل شدید به حرکت دادن پاها می‌شود.) این دارو، در گروه دارو های ضد تشنج قرار دارد، و با کاهش تحریک‌ های غیر طبیعی در مغز، تشنج را درمان کرده، و با تغییر در احساس درد در بدن، PHN را تسکین می‌ دهد. اما دقیقاً مشخص نیست که نحوه ‌ی عملکرد گاباپنتین برای درمان سندرم پا های بی قرار چگونه است.

گاباپنتین به صورت کپسول، قرص، قرص پیوسته رهش (با اثر طولانی) و شربت (مایع)، برای مصرف خوراکی در دسترس است. کپسول ‌ها، قرص ‌ها و شربت گاباپنتین، معمولاً با یک لیوان آب (8 اونس [240 میلی لیتر])، همراه با غذا یا بدون غذا، سه بار در روز مصرف می ‌شود.

گاباپنتین

قرص طولانی رهش (Horizant) یک بار در روز، حدود ساعت 5 عصر همراه غذا مصرف می ‌شود. دستورالعمل ‌های روی برچسب نسخه خود را با دقت اجرا کرده و هر قسمت از آن را که متوجه نشدید، از پزشک یا دارو ساز بخواهید که به شما توضیح دهد. گاباپنتین را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. یعنی آن را بیشتر یا کمتر از دستورالعمل دارو، یا بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.

اگر طبق دستور پزشک، شما باید نصف یک قرص معمولی را به عنوان بخشی از دوز مصرف کنید، قرص را با دقت در امتداد خط قرص نصف کرده و از نصف دیگر قرص، به عنوان بخشی از دوز بعدی استفاده کنید. اگر پس از گذشتن چند روز، از هر کدام از قرص ‌های نصف شده استفاده نکردید، حتماً آن‌ ها را دور بریزید.

اگر از گاباپنتین برای کنترل تشنج یا PHN استفاده می‌کنید، پزشک احتمالاً برای شما، از دوز کم، گاباپنتین را شروع کرده و در صورت لزوم، به تدریج آن را افزایش می ‌دهد. اگر در مدت زمان استفاده از این دارو برای درمان PHN، بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک خود مشورت کنید.

حتی اگر احساس بهتر شدن دارید، مصرف این دارو را ادامه دهید و اگر دچار عوارض جانبی مانند تغییرات غیر معمول در رفتار یا خلق و خو شدید، بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را قطع نکنید. به علت اینکه اگر به طور ناگهانی و خود سرانه، مصرف قرص، کپسول یا شربت گاباپنتین را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک، مانند اضطراب، سخت خوابیدن یا سخت بیدار شدن (اختلال خواب)، حالت تهوع، درد و تعریق را تجربه کنید. مثلاً اگر برای درمان تشنج از گاباپنتین استفاده می‌کنید و ناگهان مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است بیشتر دچار تشنج شوید. پزشک معمولاً در طی یک هفته دوز شما را به تدریج کاهش می‌دهد.

علل و درمان تشنج در کودکان

سایر کاربرد های این دارو

گاباپنتین گاهی اوقات برای تسکین درد نوروپاتی دیابتی (بی حسی یا سوزن سوزن شدن به دلیل آسیب عصبی، در افرادی که دیابت دارند)، و برای درمان و جلوگیری از گر گرفتگی (احساس شدید ناگهانی گرما و تعریق) در زنانی که تحت درمان سرطان پستان هستند، و یا یائسگی را تجربه کرده‌اند (“تغییر زندگی”، پایان دوره‌های قاعدگی ماهانه)، تجویز می ‌شود. در مورد ریسک‌ های استفاده از این دارو، برای بیماری خود، حتماً با پزشک مشورت کنید.

آیا گاباپنتین برای گرفتگی عضلات پا مفید است؟

طی مطالعات، مصرف گاباپنتین ۶۰۰ در ۲ هفته ی اول می تواند در کاهش شدت گرفتگی عضلات و به همراه آن، اختلالات خواب (اقدامات نتیجه بالینی)، مؤثر واقع شود.

دوز فراموش شده

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده، و از دوز بعدی، در زمان معین استفاده کنید. به هیچ وجه برای جبران، دوز را دو برابر نکنید. اگر برای کنترل تشنج، 3 بار در روز گاباپنتین مصرف می‌ کنید، اجازه ندهید بیش از 12 ساعت بین دوز ها فاصله بیفتد، زیرا ممکن است در معرض خطر تشنج قرار بگیرید. در صورت بروز این امر، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.


نبض ما

3.1/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید