علت شنیدن صدای هوهو در گوش چیست؟

صدای هوهو در گوش، فهمیدن نوعی صدا یا زنگ زدن در گوش است. صدای هوهو در گوش مشکل شایعی است که تقریباً 10 تا 20 درصد از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. صدای هوهو در گوش، به تنهایی مشکل ساز نیست، اما علامت یک مشکل زمینه ای مانند کاهش شنوایی مرتبط با بالا رفتن سن، آسیب به گوش یا اختلال سیستم گردش خون می باشد.

با وجود اینکه صدای هوهو در گوش آزار دهنده است، اما علامت یک مشکل جدی نیست. گرچه، این مشکل با بالارفتن سن تشدید می شود، اما می توان با درمان مناسب آن را بهبود بخشید. درمان یک علت زمینه ای شناسایی شده گاهی اوقات می تواند به فرد کمک کند. سایر درمان ها موجب کاهش صدای هوهو می شوند و یا آن را پوشش می دهند تا توجه فرد از روی صدا، برداشته شود.

علت صدای هوهو در گوش

برخی از مشکلات سلامتی می توانند موجب ایجاد صدای هوهو در گوش یا تشدید آن شوند. موهای ریز و ظریف داخل گوش شما با فشار امواج صوتی حرکت می کنند. این امر باعث می شود که سلولها، یک سیگنال الکتریکی را از طریق عصب گوش شما (عصب شنوایی) به مغزشما آزاد کنند. مغز شما این سیگنال را به صوت تبدیل می کند. اگر موهای گوش داخلی شما خمیده یا شکسته شوند، آنها می توانند تکانه های الکتریکی تصادفی را به مغز شما بفرستند که موجب ایجاد صدای هوهو در گوش می شوند.

سایر علائم صدای هوهو شامل مشکلات گوش دیگر، مشکلات حاد و آسیب یا شرایطی می باشد که عصب ها در گوش یا مرکز شنوایی شما را تحت تأثیر قرار می دهند.

صدای وز وز گوش

در بسیاری از افراد، صدای هوهو در گوش ناشی از یکی از شرایط زیر می باشد:

کاهش شنوایی مرتبط با بالا رفتن سن

 در بسیاری از افراد، مشکلات شنوایی با بالا رفتن سن بدتر می شود و معمولاً در 60 سالگی شروع می شود. از بین رفتن شنوایی می تواند صدای هوهو در گوش ایجاد کند. اصطلاح پزشکی برای این نوع از دست دادن شنوایی “پرسبیکوسیس” می باشد.

در معرض سرو صدای بلند قرار گرفتن

صداهای بلند مانند صداهای دستگاه های سنگین، اره های زنجیری و اسلحه های گرم از منابع رایج از دست دادن شنوایی مربوط به سرو صدا می باشد. دستگاه های موسیقی قابل حمل همچون ام پی تری پلیر یا آیپدها نیز اگر در مدت زمانی طولانی با صدای بلند روشن باشند، می توانند موجب از دست دادن شنوایی شما شوند. 

صدای هوهوی ناشی از در معرض صدای بلند قرار گرفتن در کوتاه مدت ، مانند حضور یافتن در یک کنسرت با صدای بلند، معمولا از بین می رود؛ در معرض صدای بلند قرار گرفتن کوتاه مدت و طولانی مدت می تواند موجب آسیب دائمی شود.

انسداد موم گوش 

موم گوش با به دام انداختن کثیفی و آهسته کردن رشد باکتری، از کانال گوش شما محافظت می کند.

وقتی که موم گوش بیش از حد انباشته می شود، شست و شوی طبیعی آن سخت می شود و موجب از دست رفتن شنوایی یا تحریک لاله گوش می شود که می تواند منجر به صدای هوهوی گوش شود.

تغییرات استخوان گوش

سفت شدن استخوان ها در گوش میانی (اتواسکلروز) ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد و موجب صدای هوهو در گوش شود. این شرایط، ناشی از رشد غیر طبیعی استخوان می باشد و معمولا در خانواده ها ارثی می باشد.

اختلالات رگ خونی مرتبط با صدای هوهو در گوش

آترواسکلروز

در موارد نادر، صدای هوهو در گوش ناشی از یک اختلال رگ خونی می باشد. این نوع صدای هوهو در گوش، صدای هوهوی ضربانی نامیده می شود که دلایل آن عبارتند از:

آترواسکلروزیس

باافزایش سن و تجمع کلسترول و دیگر مواد، رگ های خونی نزدیک به گوش میانی و داخلی، انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و یا با هر ضربان قلب انبساط اندکی پیدا می کنند. این امر موجب می شود که جریان خون قویتر شود و شناسایی ضربان ها توسط گوش شما آسانتر شود. شما معمولاً این نوع صدای هوهو را در هر دو گوش خواهید شنید.

تومورهای سر و گردن

توموری که رگ های خونی را در سر و گردن شما تحت فشار قرار می دهد (نئوپلاسم عروقی) می تواند موجب صدای هوهو و دیگر علائم شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا و عواملی که فشار خون را افزایش می دهند مانند اضطراب، الکل و کافئین می توانند صدای هوهوی گوش را بیشتر کنند.

جریان خون توربولانس (متلاطم)

باریک شدن شریان گردن (شریان کارتوئید) یا رگ گردن شما (رگ ژوگولار) می تواند باعث جریان خون نامنظم و متلاطم شود که منجر به صدای هوهو می گردد.

فشار خون

بدشکلی مویرگها

شرایطی به نام ناهنجاری شریانی وریدی (AVM)، با اتصالات غیرطبیعی بین شریان ها و رگ ها می تواند منجر به ایجاد صدای هوهو در گوش شود. این نوع صدای هوهو اساساً فقط در یک گوش رخ می دهد.

داروهایی که منجر به ایجاد صدای هوهو در گوش می شوند.

برخی از داروها ممکن است موجب صدای هوهو یا تشدید آن شوند. به طور کلی، هرچه دوز این دارو ها بیشتر باشد، صدای هوهو بدتر می شود. اغلب در زمان قطع این داروها، صدای هوهو نیز بر طرف می شود. داروهایی که باعث به وجود آمدن یا بدتر شدن صدای هوهو می شوند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها: شامل پلی میکسین B ، اریتومایسین، ونکومایسین و نئومایسین
  • داروهای سرطان: شامل متوترکسات، سیپلاستین
  • قرص های آب (ادرار آور): که برای مالاریا و مشکلات دیگر استفاده می شوند.
  • داروهای ضد افسردگی خاص: (که ممکن است صدای هو هو را بیشتر کنند)
  • آسپیرین: مصرف دوز بالای آن (معمولاً 12 عدد یا بیشتر در یک روز)
چگونه خارش گوش را برطرف کنیم؟

درمان صدای هوهو در گوش

درمان مشکل زمینه ای

برای حل مشکل صدای هوهو در گوش، پزشک در ابتدا سعی در شناسایی هر مشکل زمینه ای و قابل درمانی دارد که ممکن است مربوط به علائم شما باشد.

درمان گوش درد

 اگر صدای هوهو به علت مشکل زمینه ای باشد، پزشک شما ممکن است قادر به انجام مراحلی باشد که صدا را کاهش می دهند. این مراحل عبارتند از:

خارج کردن موم گوش:

خارج کردن موم گوش می تواند علائم صدای هوهو را کاهش دهد.

درمان مشکل رگ خونی:

مشکل عروقی زمینه ای ممکن است به دارو، جراحی یا درمان دیگری برای حل مشکل نیاز داشته باشد.

تغییر دارو:

اگر به نظر می رسد که داروی مصرفی شما، دلیل ایجاد صدای هوهوی گوش باشد. پزشک شما، توقف یا کاهش مصرف دارو یا مصرف داروی دیگری را توصیه می کند.

سرکوب صدا:

در بسیاری از موارد، صدای سفید ممکن است به سرکوب کردن صدا کمک کند، به طوری که کمتر آزاردهنده باشد. پزشک شما ممکن است استفاده از یک دستگاه الکتریکی را برای سرکوب کردن صدا پیشنهاد دهد. این دستگاه ها عبارتند از:

  • دستگاه های سرو صدای سفید
  • کمک های شنوایی
  • دستگاههای پوشش صدا
تقریبا همه ی افراد در زندگی خود وزوز گوش را تجربه کرده اند اما در صورت مزمن شدن، این مشکل می تواند بسیار طاقت فرسا شود.

داروها

داروها نمی توانند صدای هوهو را درمان کنند، اما در برخی موارد، آنها می توانند به کاهش شدت علائم یا عوارض کمک کنند. داروهای احتمالی شامل موارد زیر می شوند:

سبک زندگی و درمان های خانگی

صدای هوهو در گوش اغلب قابل درمان نیست. گرچه، برخی از مردم به آن عادت دارد و نسبت به اوایل بیماری توجه کمتری به آن می کنند. برای بسیاری از افراد، برخی از کارهای خاص، آزاردهندگی علائم را کمتر می کند. این نکته ها می تواند به شما کمک کند:

3.3/5 - (20 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. الهه می‌نویسد

    سلام، بعلت عطسهای ناگهانی که دیروز ظهر برام پیش اومد قرص تلفست خوردم بعداز افطار ولی از نصف شب صدایعجیبی درگوشم بوجود آمد. احتمال از خوردن قرص تلفست با دوز۱۸۰ نیست؟

  2. فاطمه می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من یماه پیش میخواستیم تصادف کنیم ترسیده بودم پیاده شدم جیق های بلندی زدم احساس کردم پرده گوشم پاره شد یا کش خورد از اون وقت گوشم هووو هووو میکنه خیلی اذیتم میکنه لطفن راهنماییم کنید ممنون میشم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید